10 диктантів з творчим завданням для учнів 4 класу - "Методична скарбничка" - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

10 диктантів з творчим завданням для учнів 4 класу

                           10 ДИКТАНТІВ З ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ

                                                          4 КЛАС

                                                    РІДНА ДОМІВКА

       Рідна домівка… У цих словах всі людські сподівання. Про власну хату співано в багатьох піснях. Тільки в рідних стінах людина почуває себе господарем.
       Наші предки, заселяючи нові землі, вибирали мальовничі місця. Ці місця були біля води, з багатими угіддями, зручні для оборони від ворога. Адже там мали постійно жити їх родини. У народі говорять, що кожна людина за життя повинна спорудити дім, посадити дерево, виростити дитину. (66 слів)
                                                                                           З журналу

Творче завдання:
1. Як на твою думку, чи вдало обирали українці місця для заселення?

                                                                ПОКУТЬ

       Покуть – найсвітліше місце в оселі. Тут проходило майже все життя людини – від народин до смерті.
       На покуті розміщувались ікони, стояв пучечок колосся як символ достатку. Коли з’являлася в родині дитина, то спершу купелю робили на покуті. Біля божниці зберігався і вінець, коли справляли весілля. Нарешті, коли людина помирала, її також клали на покуті і запалювали свічку. (56 слів)
                                                                                                 З журналу

Творче завдання:
1. Як на твою думку, чому саме пучечок колосся символізує достаток?

                                                             РУШНИКИ

       В кімнатах у бабусі Олени на стінах рушники. А ось цьому рушникові дуже багато років. Його ткала ще бабусина мати, коли бабуся йшла заміж.
       Колись на Україні не було такої дівчини, щоб не вміла ткати чи вишивати. Вишиває вона і співає. Через те й узори на рушниках співають: чорні кольори – сумної ведуть, а червоні – веселої. (66 слів)
                                                                                   З журналу

Творче завдання:
1. Чи згодний ти з думкою, що висловлена в останньому реченні?
Аргументуй свою позицію

                                                             РУШНИК

       Український рушник! Як багато промовляє до нас це слово, яке воно рідне і миле нам!чи можна знайти у нас в Україні більш опоетизовану і популярну побутову реліквію? Хіба що наша українська пісня. Власне, рушник – це та ж сама задушевна пісня чи дума, заспівана розмаїтими засобами ткання, вишиття, вибійкою, в які наш народ вклав поетичну душу.
       З давніх-давен у родинному житті українців рушник відіграє першорядну роль.
                                                                                                                               (67 слів)
                                                                                                              З журналу
Творче завдання:
1. Як ти вважаєш, чому рушник названо «задушевною піснею»?
Аргументуй свою позицію.

* * *

       На Січі дуже часто можна було побачити вже немічних дідів, оточених увагою і повагою всіх козаків. Небагатьом воїнам щастило уціліти в битвах і походах, дожити до глибокої старості. А хто вже дожив і лишався на Січі, той був тут у становищі особливому. Без дідів не обходилася жодна козацька рада. До їхнього слова прислухалися найбільше. Часом саме воно й ставало вирішальним. (60 слів)
                                                                                                  За А.Кащенком

Творче завдання:
1. Як можна пояснити шанобливе ставлення до старих воїнів?
Вислови свою думку.

                                                        ЛЕЛЕКИ (Легенда)

 

       Давно це було. На українську землю нападали орди кочівників. Налетять, зпідпалять хати, заберуть у полон жінок. А малюків на згарищах залишали. Це побачили лелеки. Стукотом дзьобів вони кликали козаків на допомогу. Козаки були далеко, не почули лелек. Тоді птахи підхопили на крила малят, піднялися високо над землею. Почули своїх дітей козаки і кинулися наздоганяти ворогів. Лелеки кружляли, вказуючи дорогу. Наздогнали козаки завойовників і порубали. З того часу лелекам в Україні завжди раді.  (72 слова)
                                                                                                 З журналу

Творче завдання:
1. Як ти вважаєш, чи зберігся в Україні звичай шанобливого ставлення до лелек?
Аргументуй свою думку.

                                                    ТАРАСОВА ГОРА

       Зійди у травні на Тарасову гору, і тебе зачарують співом солов’ї. Вони тут особливі. Це єдине місце в Україні, де живе дванадцять видів солов’їв.
Як тільки спаде надвечір’я, солов’ї тут змагаються своїм хистом. І кожен витинає свої неповторні колінця, виводить свої чарівні співанки. З кожного гаю лине своя полм’яна пісня. І звучить над Тарасовою горою багатоголосий солов’їний хор. І слухає цю солов’їну хвалу Кобзареві Дніпро, що в’ється в підгір’ї. (69 слів)
                                                                                                        За О.Гончарем

Творче завдання:
1. Вислови свою думку, чому хвалою Кобзареві автор називає солов’їний спів над Тарасовою горою.

                                                          КОЗАЦТВО

       Козацтво – дивовижне явище у всій світовій історії. За лічені хвилини вміли козаки зробити неприступну фортецю зі свого табору. Вони міцно зв’язували вози між собою. Далі викопувався глибокий рів і насипався вал. Ворожа кіннота вже ніяк не могла увірватися в табір. Козаки вели прицільний вогонь по нападниках. Відомо багато випадків, коли вони тижнями висиджували у своїх фортецях. Ворог не міг нічого з ними вдіяти. (69 слів)
                                                                                          За Д.Яворницьким

Творче завдання:
1. Вислови свою думку, завдяки чому козаки перемагали своїх ворогів.

                                                                      * * *

       Рідний край! Дорога серцю земля батьків і дідів наших. Безмежні степи, зелені ліси, блакитні небеса. Хіба є на світі щось дорожче за Вітчизну?
Вулиця в пишних каштанах і кленах. По ній ти щодня ходиш до школи.
Зі стежки до школи, з шкільної парти, з першої картинки в абетці, з берізки біля хати починається твоя Батьківщина. (55 слів)
                                                                                                      За Л.Яхніним

Творче завдання:
1. Вислови свою думку, чи справедливим є твердження, висловлене в останньому абзаці цього тексту?

                                                                    ВЕРБА

       Верба. Звичайне собі дерево. Але скільки з ним пов’язано цікавих історій!
Верба стала своєрідним символом українського народу. Великий Кобзар на засланні в далекій Орській фортеці висадив саме вербову гілочку. Він доглядав її, оберігав від пекучого проміння сонця. Ця тоненька гілочка нагадувала йому рідну, улюблену Україну. На знак великої поваги до Тараса Григоровича Шевченка казахський народ оберігає ту вербу і сьогодні. (60 слів)
                                                                                              З журналу

Творче завдання:
1. Як би ти вчинив, що взяв би на згадку, якби тобі довелося жити далеко від Батьківщини?



Джерело: http://pidlschool.ucoz.com/load/rozrobki_urokiv/10_diktantiv_dlja_4_klasu/7-1-0-76
Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: (07.11.2015) | Автор: Інетка
Переглядів: 525 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!