Каталог статей

Головна » Статті » Новини МОН України » Інформація та рекомендації вчителю [ Додати статтю ]

Орієнтовні завдання, які можна використати при укладанні текстів для підсумкових контрольних робіт з української мови (частина І)

Орієнтовні завдання,

які можна використати при укладанні текстів

для підсумкових контрольних робіт з української мови

 

Частина 1

 

1.      Прочитай текст

Сади цвітуть

Неначе густим молоком облиті фруктові дерева. Ось виструнчились у весняному святковому вбранні вишні, сливи, черешні, груші. І очей від них не відведеш! Тягне до них, підійдеш, милуєшся і не намилуєшся.

Очі радіють, душа радіє.

Радість і для невтомних трудівниць-бджіл. Снують вони по квітах, перелазять моторно з однієї квітки на другу, щоб швидше набрати меду. А набравши, одна, друга зриваються з квітів — і, ніби золоті шнурочки простяглися в повітрі, мчать бджілки до своїх хаток — вуликів. Швидко треба скласти солодкий прозорий мед у стільники і повернутись за новою маленькою порцією меду.

Адже це перший весняний щедрий взяток. Поспішати треба!

Здається, тихо гудуть розквітлі дерева, коли бджоли, джмелі, якісь мушки кружляють над ними. Навіть метелики пурхають між квітами, наче сніг лапатий пролітає.

А на землі синьоокі проліски, перші фіалки сором’язливо піднімають голівки. З’являється сила-силенна справжніх весняних квітів!

Недарма ж цей місяць зветься квітень. Все квітує в природі! Це і є життя!

                                                                                  Олександр Копиленко

 

2.      Знайди в тексті та випиши  речення з однорідними членами.

 

3.      Добери з тексту до поданих слів кілька споріднених слів, які  належать до різних частин мови.

 

Радіють -

Розквітлі -

 

4.      У 3-му реченні познач над кожним словом, до якої частини мови воно належить у них.

 

5.      Визнач граматичну основу у 5-му реченні поданого тексту.

 

6.      Знайди у тексті 7 слів з префіксами і познач префікси.

 

7.      Випиши з поданого тексту 2 слова, у яких при словозміні відбувається чергування приголосних.

 

8. Запиши іменники, що стоять у дужках, в орудному відмінку однини

Діти з (радість) вибігли на подвір’я. Ми задоволені (подорож). Ярослав старанно працював над (задача). Пахне хліб (любов) трударів.

                                                            

  9. Запиши словосполучення, утворивши від поданих іменників прикметники з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-:

 (Україна) мова, (Росія) читання, (Тернопіль) область, (село) бібліотека, (чумак) шлях, (Запоріжжя) електростанція.

 

10. Постав займенники, що в дужках, у потрібному відмінку. Запиши над ними їх особу і відмінок.

 

Іди, іди, дощику, зварю (ти) борщику.

Я з (вона) граюся, читаю їй книги.

Як з каменю води, так з (він) правди.

В (я) діти працьовиті, в (я) ледарів нема.

І (я) в сім’ї великій, в сім’ї вольній, новій, не забудьте пом’янути незлим тихим словом.

 

11. Придумай і запиши спонукальне речення, яке б могло бути кінцівкою поданого нижче тексту.

Квіти і пісні

Іду полем, а квітів безліч. Квітів яскравих, радісних, буйних. Вітерець їх коливає, вони хитають голівками і ваблять до себе. Зелень свіжа і чиста.

Вже позліталися всі пташки, і доки не вивелись пташенята і не почалися родинні турботи, самці розважають своїх самичок піснями.

Узлісся, луки, болота аж гудуть від радісних пісень.

 

12.   Побудуй речення за поданими схемами:

 

а) ____, ____, ____, ====    … .

                                 

б)  ____  ====, ====,    … .

 

в)  ____ і ____   ====     … .

 

13.   Заміни виділене слово однорідними членами речення:

а) Рослини — це символи нашої рідної землі;

б) Незабаром з’явиться потомство у звірів.

 

14.  Заміни словосполучення одним словом - синонімом:

ані пари з вуст —

язик свербить —

пекти раків —

дерти носа —

накивати п’ятами —

і листок не шелесне —

як кіт наплакав —

 

15. Склади твір-мініатюру (4-5 речень), щоб його головною думкою було прислів’я (на вибір):

а) Дружній череді вовк не страшний;

б) Треба вчиться — завжди пригодиться;

в) Добрі вісті не лежать на місці. 

Категорія: Інформація та рекомендації вчителю | Додав: [ADM]Irina (07.06.2008)
Переглядів: 3389 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!