Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" | [ Додати статтю ] |
20-24 вересня у Києві відбувся семінар відомого педагога, доктора психології Ш.О.Амонашвілі „Основи гуманно-особистісного підходу до дітей в освітньому процесі» (система Школи Життя). Ініціатором семінару виступила громадська організація Еколого-культурний центр «Киевский ДАР», за підтримки Інституту педагогіки і психології професійної освіти АПН України, Інституту психології ім. Г.С. Костюка, міжнародної громадської організації «Українське Реріхівське товариство», Асоціації молодих учителів міста Києва. Видавничий дім «Шкільний світ» був генеральним інформаційним партнером семінару. Тому нам пощастило поспілкуватися з Шалвою Олександровичем. - У багатьох країнах, зокрема й в Україні, Вас знають і як педагога, і як громадського діяча, і як ученого, і як письменника. Ваше ім'я стало широко відомим у зв'язку з причетністю до створення концепції педагогіки співробітництва, розробляючи яку, Ви сформували психологічні основи педагогіки співробітництва. Як співвідноситься «Школа Життя» з «Педагогікою співробітництва»? Що в них спільного і які відмінності? - Коли ми, семеро педагогів, зібралися в Пєрєдєлкіно 1987 року і розмірковували про можливості створення педагогічної системи гуманістичного змісту, кожен викладав свій досвід, своє бачення. Потім Симон Львович Соловейчик усе це підсумував, і ми почали думати, як це все назвати. У мене вже до цього вийшла книжка про оцінки, де я визначив гуманістичний підхід як вільний вибір і співробітництво. Я тоді боявся вголос говорити про гуманістичний підхід, тому що час був такий. Ця ідея стала прийнятною для Шаталова, для Ільїна і для Щетиніна. Так виникла ця назва - «Педагогіка співробітництва». Як співвіднести цю ідею з тим, про що я говорю зараз, - про гуманно-особистісний підхід до дітей? Педагогіка співробітництва - це етап розвитку педагогіки 80-х років. Вона породила могутній рух учителів. Вона породила і принципи співробітництва з дітьми. Ці принципи мають наукове психологічне обґрунтування. Педагогіка співробітництва - це могутній струмінь гуманної педагогіки. Гуманна педагогіка вбирає в себе педагогіку співробітництва, дає її філософське обґрунтування. Це так, як геометрія Лобачевського стала окремим визначенням теорії Ейнштейна. Тож педагогіка співробітництва - це окреме визначення класичної гуманної педагогіки. Якщо вчитель освоїв педагогіку співробітництва, то він уже піднявся до рівня гуманної педагогіки. Але зробити це важко. Багато чого треба змінювати в собі, насамперед перебороти деякі традиції, досвід. Це вже новий тип мислення. І не кожному це під силу. Багато говорять про співробітництво, але придивіться-ніякого і пін робітництва немає. Є лише запитання і відповідь, контроль і оцінювання. Вводять новий предмет - називають це гуманізмом, співробітництвом. Це просто маскування під педагогіку співробітництва. Ключ ДО ідей педагогіки співробітництва лежить у працях Л.Виготського. Він уперше ввів у психології поняття співробітництва і розкрив її сутність. У співробітництві діти стають сильнішими у своїх інтелектуальних рішеннях. Співробітництво, особливо для маленьких дітей, більш плідне, ніж самостійна робота. Я радію, що газета «Первое сентября» і ваше видавництво з такою завзятістю, творчістю, із таким масштабом розвивають ідеї співробітництва. Вчителі повинні здолати цю сходинку. Газети роблять величезну справу, щоб допомогти вчителю піднятися до рівня співробітництва з учнем. - Якою Ви уявляєте школу кінця XXI століття: що в ній має змінитися порівняно з нинішньою, а що треба неодмінно зберегти? - Сто двадцять років тому в Санкт-Петербурзі точилися гострі суперечки щодо балів і оцінок. І один із корифеїв освіти тодішньої Росії Миропольський сказав: «Смерть баллам грозит неминуемая. Не нынче - завтра, но дни их сочтены». Він думав, що це трапиться скоро. Я гадаю, що день цей, може, не дуже скоро, але настане. І річ тут не в самих оцінках. Тільки з ними зникне авторитаризм. Хто вилучить із нашого життя авторитаризм? Якісь постанови? Якісь накази? Нові уряди? Ні. Це можуть зробити тільки самі люди і насамперед педагоги. Треба створити музей педагогічних непорозумінь і виставити в ньому на почесному місці вихвалену нами систему оцінок. Я впевнений, людство прийде до цього. Адже підхід виявляється вже сьогодні. Якщо не перейнятися гуманізмом, класичними ідеями, то цей процес уповільниться. Але час для класичних цінностей настав. Українська земля породила великих педагогів: К.Ушинського, М.Пирогова, , А.Макаренка, В.Сухомлинського. Назвіть ще країну, яка дала педагогіці такі імена? Пройде ще якийсь час, і ідеї Ушинського, Сухомлинського і стануть звичайним способом мислення. Але це відбудеться не само по собі. Це стане реальністю завдяки людям, завдяки вашій газеті, індустрії ваших газет, це зроблять самі вчителі, не задоволені тим, що є сьогодні. Що стосується реформ, то треба враховувати те, що до кінця століття, та й через 5-10 років, у наше життя ввійдуть зовсім інші плоди цивілізації. Я десь прочитав, що в Японії вже розроблено таку технологію, яка дає можливість зубному лікарю ставити пацієнту в зуб мобільний телефон. Будете говорити і слухати, не користуючись ніякими приладами. Якщо вже така техніка входить у життя, то й освіта збагатиться новими технологіями. Але, гадаю, людство вже замислилося над тим, що цивілізація без культури згубна, вона може знищити нас усіх. Тому потрібно виховувати і розвивати в наших учнях культуру через реформу духу вчителя. І давайте не будемо чекати державних реформ. Держава не може здійснити реформу. Ваша 12-бальна система, це що реформа? Це латка на старому взутті. Новий підручник, це що - реформа? Справжня реформа тільки в духовній співпраці дорослого з маленьким. Коли вчитель здолає авторитаризм у собі, тоді настане реформа. Це й робили завжди наші улюблені вчителі. Вони завжди реформували школу. Авторитаризм одразу не піде, але він залишатиметься якимись «островами» в оточенні гуманної педагогіки. А поки що навпаки -у морі авторитаризму - острови співпраці. Ми ввійшли в переддень гуманної педагогіки. Світ до цього прийде... Але це я розмріявся. Це не передбачення. Просто хочеться, щоб так було скоріше. - Мрія - це маяк. Коли він горить, то видно, куди треба плисти. Шалва Олександровичу! Як у будь-якій справі, в педагогіці є підмайстри, ремісники і майстри. За якими критеріями Ви розрізняєте педагога-Майстра? А може, у Вас є свої критерії оцінювання роботи вчителя? - Ця класифікація може бути застосована щодо вчительського співтовариства. Ми всі знаємо, що є вчителі - яскраві особистості, вчителі від Бога, а є прекрасні виконавці. А є ті, хто випадково прийшов до школи і вони самі не знають, що їм там робити. Але так і маг бути. Саме життя таке. Багато хто міг би стати хорошим учителем, якщо займався б собою сам. Майстер - це вчитель, який постійно оновлюється, шукає нове, прагне піднятися на нову сходину. Саме такі вчителі потрібні учням. Це не моє відкриття, про це сказано в багатьох джерелах. Що буде цим«новим» для вчителя, він має визначити сам. Тоді вчитель і дітей вестиме за собою, за своїм відновленням. Він надихатиме дітей спрагою пізнання. Усі люди різні. І вчителі різні, і будуть різними, яка б не настала епоха. Вони чудові люди, і той учитель, про якого не скажеш, що він «учитель від Бога», - теж хороший, якщо він добра людина. Не всі можуть стати творчими людьми через різні обставини. Кожен робить свою справу. І спасибі їм за це. - Ви буваєте в різних країнах, знаєте різні системи освіти. Яка система освіти Вам подобається найбільше і чому? - Так, я дійсно багато їздив, бачив багато країн і шкіл. І читав багато про різні системи освіти. Школа має три іпостасі. Зовнішня форма школи. От Вальдорфська школа, як ялинка, - горить і переливається іграшками. Друга іпостась - зміст ніколи. Я маю на увазі не матеріальне утримання, а ту суму знань і якостей, які учні засвоюють через програму, підручник. А третя іпостась - це дух школи. От, приміром, американська школа. Я її вивчав. Вона не має духу. Я слухав проповіді Роберта Шулера у відомому Кришталевому храмі в Лос-Анджелесі. І мені, грузину, важко зрозуміти цей спосіб спілкування з Богом, і українцю, і іншому православному християнину (незалежно від того, віруючий він чи невіруючий - це основа культури). Це якесь торгування з Богом: «Якщо ти мені це зробиш - я тобі зроблю це», «Хочеш, я так зроблю, а ти мені даси машину», «У мене немає красивої дружини. Пошли мені красиву дружину», «Я хочу облетіти світ. Подаруй мені літак. Це тобі нічого не коштує». Приблизно такою мовою відбувається розмова з Богом. Мене вражає та спрощеність, поверховість, з якою пояснюють по телевізору біблійні заповіді. Вони намагаються через християнство дати людям моральність. Замість того щоб дати духовність. Із духовності й народжується моральність. Але духовність - це не моральність. На основі цього в американців сформувалася тверда авторитарна школа. У якій, по суті, в основі лежать , не могутні ідеї, а долари. 1976 року ми з Сергієм Дмитровичем Максименком були в США. Два тижні ми їздили Америкою. Нам показували багато чого. І Сергій Дмитрович висловив дуже цікаву думку: «Усі говорять про свободу, а свободи ніде немає. Свобода може бути тільки у стані самопочуття людини». Я б не хотів, щоб у нашому менталітеті зміцніло таке сприйняття свободи. Так, люди будуть багатими. Але має бути моральна рівність людей. Нехай буде власність, але без почуття власництва. І в цьому теж завдання виховання школярів. Я порівнював освітні системи: американську, англійську, радянську (у нас поки ще панує радянська система). її тільки підремонтували. Як колись Радянська влада взяла у спадок царську систему освіти, і вона панувала майже до розпаду Радянського Союзу. Радянська система мала дуже сильну перевагу - це система освіти, точніше, навчання. Ця система була чудовою. Потім з'явилися інші системи навчання: Занковська, Ельконінська та інші. Найкращі системи зародилися на наших психологічних, духовних основах. На Заході взяли ці системи, і там зараз розвивальне навчання утверджується й удосконалюється краще, ніж у нас, ніж у вас, Я вражений: де у вас школа Костюка, побудована на його психологічній теорії? Ви гадаєте, ця школа була 6 менш цікавою, ніж Вальдорфська? Чи школа Сухомлинського? Повторити Сухомлинського, звичайно, неможливо. Але немає могутнішої педагогічної Ідеї гуманного виховання і на вивчення, ніж ідея Сухомлинського. Тому дуже важливо використовувати свої духовні основи, а не дивитися жадібними очима на чужі освітні системи. Адже в основі цих систем лежи ті. духовність німецька, духовність американська. І якщо впроваджувати на Україні школу Ховарда, то як не кричи: «У нас українська мова, у нас українська культура» - все рівно, буде панувати американський дух. Якщо вам подобається - будь ласка. Але якщо вам дорожчі свій менталітет і своя культура, тоді будуйте свою школу на основах Пирогова, Ушинського, Сухомлинського, а Ховард нехай панує там. - Проблема в тім, зокрема й на Україні, що багато педагогів, діячів культури, і політиків, говорячи про духовність, про джерела духовності, розуміють це по-різному, через різні системи цінностей. Адже кожен народ у своїй історії має різні духовні джерела, з різних ціннісних систем. З них можна витягти протилежне розуміння цінностей. І часто люди, говорячи про свою духовність, мають на увазі різні речі. - Так, коли ми говоримо про духовність, і про гуманність, і про культуру, - кожен вкладає в ці поняття щось своє, свій досвід, свої знання. Хтось збагачує ці поняття, хтось докопується до справжньої суті цих понять, а хтось їх вихолощує. Це прикро, звичайно. Але якщо ми звернемося до класичної педагогічної спадщини, то вона дасть нам розуміння духовності, розуміння гуманності. Ми ніколи не зрозуміємо Ушинського, якщо не будемо знати Новий заповіт. Він говорить, :що релігія - це культура народу, ми не можемо відкидати це. Але він наполягає, що і це не означає, що дітям треба давати релігію, ні, треба, щоб людина (людина, а не дитина) сама прийшла свідомо до своєї культури, до своїх духовних джерел. Ушинський {відкриває шлях до духовності, Сухомлинський відкриває шлях до духовності. Навіть за такої диктатури, яка була у нас, він розумів, що без духовного єднання виховання не відбудеться. Якщо хтось думає, що єднання - це літературний вислів, то помилиться. У Сухомлинського любов, почуття обов'язку побудовані на християнських основах («Серце віддаю дітям», «Дитину треба любити всім серцем»). Духовністю треба пройнятися, а не вихолощувати ці поняття. Людям, звичайно, не заборониш думати інакше. Через допомогу ваших газет читачам, на зустрічах з і ними треба підносити ці цінності, підгримувати їх у педагогах. Так поступово газета, як діючий організатор, провідна сила зможе спрямовувати вчителів на шлях моральних духовних пошуків. А І якщо ви публікуватимете описи підходів, методів, прийомів і співробітництва з дітьми, то і поступово розвинеться образ справжнього вчителя. Вчителя, якого ми чекаємо. І вже є такі вчителі. - Як має змінитися педагогічна освіта, щоб професійна підготовленість учителя відповідала запитам сучасної школи? - Систему підготовки вчителя необхідно змінювати. Яне маю на увазі ці західні рівні: бакалавр, магістр. Від цього нічого не змінюється. Яку школі реформа здійснюється через учителя, так у ВНЗ вона здійснюється через професора, викладача. Професор реформує освіту, він же її й деформує. Прикро про це говорити, але не накажеш професору змінити свої погляди. Тому, якщо ми хочемо реформувати ВНЗ, нашу увагу треба спрямувати на викладача. Звичайно, наші стандарти освіти в педагогіці, у психології - бідні, навіть кепські. Я маю на увазі російські стандарти, зокрема. Люди, які складають ці стандарти (я не знаю, хто вони), дуже бояться внести необхідні поняття в педагогіку. Чи може відбутися така педагогіка, в якій не звучить поняття любові, відданості? У якій не звучать сльози? Сльози не існують!!! Щирість не звучить! Що це за педагогіка!? Радість не існує!? А Сухомлинський говорить: «Всемогутня радість пізнання», «Жагуче слово вчителя». Звідки має черпати майбутній учитель це жагуче слово? - Викладаючи в педагогічному ВНЗ, я пропонувала організувати навчання студентів у формі педагогічних майстерень. Я беру на першому курсі 10-15 студентів і відповідаю впродовж п'яти років за їхню підготовку до практичної роботи в школі. Спочатку я їх веду на свої уроки, потім на уроки інших учителів. Закріплюю їх по 10-5 осіб за класом, і вони зростають з цими дітьми 5 років. Спочатку включаються в урок з окремими фрагментами. Потім проводять свої уроки. Вчаться щиро і пристрасно говорити з дітьми... - Моральні цінності мають бути основою педагогічної освіти. В педагогічних ВНЗ збирається н основному прекрасна молодь. І що я їм повинен говорити? Я їм буду пристрасно розповідати про свої цінності. З них хтось буде наслідувати ці цінності. Без цього нічого не вийде. Я заснував дванадцять премій студентам і аспірантам. Щорічно ці премії разом із грамотами за прихильність до ідей гуманної педагогіки вручає ректор. Студенти пишуть свої роботи, а журі їх оцінює. Студенти розробляють методи і прийоми гуманного підходу до дітей. Може не всі дванадцять стануть істинно гуманними педагогами. Може тільки один, але іноді й один «робить погоду». Один Пушкін сформував цілий пласт російської культури. Один Чайковський «зробив погоду», один Достоєвський «зробив погоду». Один Сухомлинський розвіяв педагогічний смог. А хтось знову цей смог наганяє. - Робота вчителя творча, вчитель щодня вирішує десятки нестандартних професійних завдань, вирішує їх по своєму. А чи є непорушні принципи педагогічної діяльності, чи можна чітко визначити, що в роботі вчителя обов'язкове, що можна і чого не можна! - Звичайно, є. Наприклад, принцип творящого терпіння. І Цей принцип забороняє кричати на дитину, критикувати і розносити її вщент тощо. Треба творити і чекати, творити і чекати, сподіваючись, і що надії вчителя здійсняться не сьогодні, то завтра. Якщо вищим принципом проголошено педагогічну любов, то ця любов накладає на вчителя суворість обов'язку. Усього вчителю підказати неможливо. Будуть помилки, будуть прикрі помилки в цьому пошуку. Але їх усунення благословенне. Та помилка від помилки відрізняється. Топтання в помилках - це гріх. Треба вміти виправляти свої помилки. У березні в Москві відбудуться педагогічні читання, тема яких: «Ульібка моя, где тьі?» Буде один «круглий стіл», тема його звучить так: «Учительское покаянне». Вчителям треба покаяння в авторитаризмі. Хоча багато з них, як білі ворони, і в авторитарному суспільств були гуманними педагогами. Це була майже підпільна педагогічна діяльність. Образ гуманного вчителя протягом усього життя свідомо і підсвідомо підштовхує нас до гуманних вчинків. Багато вчителів рятують нас у житті своєю силою духу. - В одній зі своїх ранніх робіт Ви розповіли про свого тоді ще маленького сина: що бабуся вдома з ним говорить російською, мама - англійською, а Ви - грузинською мовами. Який результат такої багатомовності? - Мій син і дочка володіють грузинською мовою - це їхня рідна мова - на найвищому літературному рівні. З раннього дитинства, хоча це не їхня рідна мова, вони знають російську на рівні рідної. Грузинську культуру вони вбирали за допомогою грузинської і російської мов. Обоє досконало володіють англійською. Не було б цього багатомовства в дитинстві, вони б, як і їхній батько, що й досі не володіє добре російською, не знали б її так добре. Це пояснює теорія, відкрита Виготським й Узнадзе, яка доводить, що раннє дитинство - золота йора для оволодіння мовами. І не треба боятися, що рідна мова загине чи призупинитеся. Виготський довів, що чим більше дитина вивчає іншу мову, тим більше вона заглиблюється в рідну. І чим більше мов вивчає, тим глибше розуміє свою. Але для вирішеним такого завдання ми поки що не маємо матеріальних засобів і методик, як дітям і;і раннього дитинства давати багатомовне середовище.
- Відповідно до нового Закону України про загальну середню освіту, шкільний вік починається з шести років. Правда, Закон це положення трактує м'яко, тобто можна і з семи років. Це положення Закону гостро дискусійне. Не тільки громадськість, а й багато психологів, педагогів вважають, що навчання з шести років шкідливе для здоров'я дітей. Ви в Радянському Союзі були першовідкривачем цієї педагогічної проблеми. І не тільки вчили, а й були керівником експерименту з навчання шестирічок і написали про це книжку. Тому Ваша участь у нашій дискусії надзвичайно цінна. - Так, з 1965/66 н.р. ми проводимо експеримент можливого навчання дітей ;і шести років. Ми це почили першими. Хоча тоді вже знали, що експерименту робити не треба. Експеримент треба робити не над дітьми) а над свідомістю вчителя Треба зрозуміти, що є величезна різниця між шестирічним і семирічним віком. Це рівні армії дитинства. Хоча, якщо від семи відняти 6 - залишається один. «Невже не так важливо?» - (каже хтось. А місячна чи двомісячна дитина - є різниця? Тут щодня можна побачити різницю, Потім темпи росту сповільнюються і різниця стає неістотною. І літня людина, і молода людина можуть не мати розбіжностей у життєвих проявах. А в дитинстві йде розкриття життєвих функцій, і тому дитина змінюється на очах. У шестирічних розкриваються одні функції, у восьмирічних -інші. Виготський довів, що читати, писати, лічити легше навчаються діти шестирічного віку, ніж 8-9-літні. Тому що саме в шестирічному віці у зону найближчого розвитку залучаються функції письма, читання, лічби, саме ті, які дають можливість засвоєння змісту шкільного навчання. А потім ці функції слабшають. Шестирічні діти - це особливий контингент. Поки що радянські і пострадянські вчителі не хочуть цього зрозуміти. Багато хто вважає, що для навчання шестирічних дітей треба мати спальні для відпочинку, навчати їх граючи, треба їх пестити, не станині їм оцінок. Це начебто така до них любов, загравання з дитинством. Чудово сказав Ушинський: Навчити граючи можна тільки дуже маленьких, а шкільна освіта - це справа серйозна. Дитина приходить до школи не для того, щоб кидати м'яч, засвоюючи лічбу (і я колись займався цим). Про нас писані н «Правді», друкували фони рафії, як діти ловлять м'яч, засвоюючи лічбу. Цим ми вирішуємо якісь жалюгідні завдання. Діти не для цього приходить до школи. Хоча і з м'ячем їм теж потрібно грати. Справа в тому, що у шес тирічної дитини фізична конституція ще не збудована, вона ще слабка, слабкий хребет. Тому освітній процес має бути динамічним. Завжди серйозним, але динамічним. Треба часто чергувати заняття з рухом, грою. Чергувати різні серйозності. І справа не стільки в тому, які меблі в класі, а в тому, скільки свободи дістається дітям. Друга особливість. У шестирічних дітей на цілий рік менше соціального досвіду, ніж у семирічних: менше гуляли, менше читали казок, менше бачили передач, менше спілкувалися з однолітками. Вбогість досвіду виявляється в тому, що шестирічні діти менш керовані, важче приймають норми співтовариства. Шестирічна дитина може зняти черевик, поставити на парту і заглядати туди. Інша дитина дістає яблуко і їсть на уроці, дивлячись в очі. Був би соціальний досвід - розуміли б уже закон заборони. Хіба це знання не має змінювати наше ставлення до дітей? І третє: у шестирічному віці ще немає здатності до спілкування. Це я назвав три параметри, за якими шестирічні діти є особливим контингентом. Коли радянський уряд вирішив реформувати школу, було створено спеціальну комісію. Мене включили до її складу. Засідання комісії проводив Черненко. .Вирішували проблему шестирічних дітей: приймати їх до школи чи не приймати. Політбюро наполягало на тому, щоб приймати дітей до школи шестирічного віку. А Міністерство фінансів дуже заперечувало і доводило, що коштів на цей крок немає. Черненко тоді сказав: «Якщо партія вирішить, то й гроші будуть». До речі, потім цей міністр фінансів покінчив життя самогубством, тому що його змусили шукати ці гроші, а грошей не було. На тому засіданні я виступив і сказав, що дітей треба навчати з шести років. Вони все одно окупують школу. Не сьогодні - завтра, але це станеться. Тоді цей експеримент не завоював собі права на життя. Тепер знову до цього повертаємося. Пройде 10-15 років, і всі шестирічні діти будуть у шкільних класах. Ці діти можуть навчатися. Але чи зможуть вчителі зрозуміти їх? Якщо цього розуміння не буде, то ці діти рано втрачатимуть здоров'я і бажання навчатися. Якщо в школі набирається клас шестирічних дітей. То краще їх навчати окремо. Міні-уроки, різні вправи, різна серйозність, різні захоплення, дні народження тощо. Життя дітей має бути динамічним, яскравим, різноманітним. І тоді ці діти будуть успішнішими, ніж семирічні.
У радянський час, зустрічаючись з учителями, я багато чого не міг сказати, це було неприпустимо. Л тепер можлива відкритість, але вчителі її не завжди приймають. І чим більше вчителів буде приймати філософську, духовну основу гуманної педагогіки, педагогіки життя, педагогіки долі, тим раніше ми матимемо покоління дивовижних учителів. Якщо цим будемо займатись я і ви, ваша газета і ваше видавництво, і буде створена в Києві Лабораторія гуманної педагогіки, то ми цього досягнемо швидше. Можливо, ця Лабораторія буде створена при вашому видавництві . Debuger | |
Переглядів: 6547 | Рейтинг: 3.0/1 |
Всього коментарів: 0 | |