Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Захисти своє життя. Порядок дій у надзвичайних ситуаціях
Тема: Захисти своє життя. Порядок дій у надзвичайних ситуаціях Мета: ознайомити учнів з найбільш характерними надзвичайними ситуаціями та з порядком дій у деяких надзвичайних ситуаціях; узагальнити знання про стихійні лиха, про сигнали цивільної оборони та оповіщення населення у випадку стихійних лих та аварій; розвивати вміння правильно діяти у надзвичайних ситуаціях; виховувати навички самодисципліни, організованість, впевненість у своїх силах та прагнення допомогти тим, хто цього потребує. Обладнання: фотографії та презентації, правила та інструкції для учнів, відеозапис, ватно - марлеві пов’язки , атрибути для гри. Хід уроку І. Організація классу. Ось дзвінок нам дав сигнал, Працювати час настав. Тож і ми часу не гаймо – І урок наш починаймо. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку. 1. Вступне слово вчителя. -Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми поведемо мову про найцінніший скарб для кожної людини – життя. Навчимося берегти й захищати себе в надзвичайних ситуаціях, правильно діяти під час стихійних лих та аварій. Все, що бачиш навколо, дитино, Все, чим дихаєш, чим ти живеш, Це – колиска твоя, Україна, Це – краса, що немає їй меж. Україно, краю мій квітковий, Пісні солов’їні про любов, Степ, гаї, зозулині діброви Просяться у пісню знов і знов. (Відеозапис «Всесвіт») - Живучи на Землі, люди, не замислюючись, роблять їй дуже боляче: руйнують надра, змінюють русла річок, забруднюють повітря й воду, знищують рослини і тварин. Наша планета дуже болісно реагує на таке ставлення і нерідко відповідає нам «взаємністю»: стихійними лихами, від яких руйнуються міста, села, дороги, і навіть інколи гинуть люди. Такі ситуації називаються «надзвичайними». 2. Складання асоціативного куща Надзвичайна ситуація стихія лихо страждання руйнування знищення людей будівель майна - Мета нашого уроку : з‘ясувати, що таке надзвичайна ситуація, які бувають надзвичайні ситуації, дізнатися, як діяти під час НС, а також як не допустити їх та попередити . Тільки разом ми зможемо повернути нашій планеті квітучий радісний вигляд. ІІІ. Актуалізація опорних знань. 1.Визначення поняття «надзвичайні ситуації». ( Перегляд презентації « Надзвичайні ситуації») Слайд 1 . - Спробуємо дати визначення поняттю «надзвичайні ситуації» Надзвичайні ситуації – це такі ситуації, що призводять до порушення нормального життя, а , іноді , до загибелі людей та знищення матеріальних цінностей Слайд 2 . - Існує три групи надзвичайних ситуацій : - Природного характеру ; - Техногенного характеру ; - Воєнного характеру. Слайд 3. - Які природі НС характерні для нашої місцевості? (ожеледь, гроза, буря, снігопад, повінь, лісові пожежі, посуха, землетрус) - Сьогодні ми розглянемо ці надзвичайні ситуації та навчимося діяти у разі їх виникнення. ІV. Робота над темою уроку. 1. Стихійні лиха. Порядок дій в надзвичайних ситуаціях. — Якщо під час надзвичайної ситуації, що виникла, поруч із тобою будуть дорослі, виконуй їхні вказівки щодо того, як діяти. Проте, ви повинні самі добре знати основні правила поведінки в надзвичайних ситуаціях. Адже живим і неушкодженим зможе залишитися тільки той, хто знатиме, як діяти в даній ситуації. - Готуючись до уроку , в нашому класі були створені групи , які досліджували надзвичайні ситуації природного характеру. І зараз ми надаємо їм слово . ( Діти демонструють фото стихії і залишають їх на дошці) 1 група. - Снігові замети. Унаслідок тривалих снігопадів з’являються снігові замети. Вони спричиняють різні порушення транспортного зв’язку, пошкодження електричних ліній, ліній електропередач. Зокрема трапляються випадки обмороження частин тіла людей або замерзання. - Що треба робити під час сильних снігопадів? 1. Постарайся не виходити з дому. 2. Якщо снігопад застав тебе в дорозі, дійди до найближчих осель 2 група. - Повені. Повені виникають після раптового танення снігу, під час сильної зливи. Вода виходить з берегів і затоплює все навколо.Під час повені рівень води може піднятися на значну висоту. Людей евакуюють у небезпечні місця. Про евакуацію попередньо сповіщають. Передусім піклуються про дітей. Щоб не постраждати, треба бути уважним та обережним, чітко виконувати вказівки дорослих — Як маємо діяти під час повені? 1. Якщо ти знаходишся на першому поверсі, піднімись вище. 2. При знаходженні в одноповерховому будинку піднімись на горище, дах. 3. Якщо ти опинився в лісі, знайди підвищене місце, вилізь на дерево. 4. Коли ти опинився у воді, пливи за течією до найближчої незатопленої ділянки. Використовуй при цьому дошки, колоди тощо. 3 група. - Землетруси. Землетруси – це раптові струси земної поверхні, які ми відчуваємо, як поштовхи і коливання. Про слабкий землетрус можна дізнатися за дзеньканням посуду, розгойдуванням люстр. Під час сильних землетрусів – тріскаються стіни в будинках, обвалюється стеля. Дуже сильні землетруси призводять до тріщин на поверхні землі, обвалів у горах. Хвилинка – цікавинка (повідомлення учнів): Ознаки близького землетрусу: - різкі зміни рівня води у водоймищах або її помутніння; - запах газу в районах, де раніше цього не було; - занепокоєння птахів і домашніх тварин; - слабкі поштовхи земної поверхні; - порушення в роботі радіо, телеграфу, електромагнітних приладів. - У Японії дуже часто відбуваються землетруси. Японці в своїх домашніх акваріумах містять особливі види рибок, по поведінці яких дізнаються про майбутній землетрус. За декілька годин до поштовхів, рибки починають поводитися неспокійно, викидаються з води. — Як маємо діяти під час землетрусу? 1. При перебуванні у будинку — негайно вийди з нього. З одноповерхового будинку можеш вибратися через вікно. З багатоповерхового будинку виходь сходами. Ліфтом користуватись не можна, він може зупинитись. 2. На вулиці швидко відійди від будинку на відстань, рівну його висоті, у напрямі скверу, широкої вулиці, спортивного майданчика. 3. Будь особливо організованим, якщо землетрус застав тебе в театрі, магазині, громадському транспорті. 4 група. Гроза – це грім і блискавка з дощем і градом. Під час грози зазвичай ще й сильний вітер. Щохвилини у світі існує понад 2 тисячі гроз.Як поводитися під час грози? Це залежить від того, де вона тебе застане. 1. Удома зачини всі вікна і двері, вимкни електроприлади. 2. Негайно повертайся додому або зайди в будь-яке приміщення, якщо перебуваєш надворі. 3. У лісі не ховайся під високими та поодинокими деревами, адже вони притягують блискавку.Найкраща схованка – невисокі дерева, кущі. 4. У полі не лягай на мокру землю. Не заривайся в скирту; знайди улоговину, стань навколішки і нахили голову. 5. У воді негайно вийди на берег. 5 група . Буря. Буря – вітер великої руйнівної сили, який дме тривалий час. Бурю ще називають буревієм.Великої шкоди завдає буревій людині в природі: зносить будівлі, руйнує споруди, вириває з корінням дерева, пошкоджує мости і дороги, спустошує поля, рве дроти, підіймає в повітря цеглу, уламки шиферу, скла. - Як діяти під час бурі ? 1. Вдома зачинити двері, вікна горища, прибрати з балконів та лоджій всі предмети. 2. Не виходити на вулицю зразу після бурі, тому що через декілька хвилин вітер знову може посилитися. 3. На вулиці від урагану можна сховатися в канаві, ямі, притиснувшись до землі. 6 група. Засухи. Засухи виникають , коли влітку тривалий час( понад місяць) не випадають дощі.Вони завдають значної шкоди сільському господарству, спричиняють неврожай. Засухи часто викликають пожежу. 2. Практична робота в групах. -Щоб визначити, чи уважно ви слухали виступи експертів, проведемо практичну роботу в групах. -Перед вами опис стихійного лиха та аркуш з зображенням надзвичайних ситуацій. Та група, яка впізнає, яке природне явище описано, обводить його на аркуші. Бажаю успіху! Стихійні лиха – це повені й землетруси, Цунамі, пожежі, урагани і селі. На своєму шляху вони нищать усе: Людей, заводи, будівлі, оселі. Це природа хоче людині сказати, Що довкілля треба оберігати. Не забруднювати відходами повітря і воду. Бути природі другом, берегти її вроду. V. Фізкультхвилинка. - Давайте пограємо в гру «Як зберегти природу» 1. Якщо ти не нариваєш великих букетів квітів – сплесни руками над головою. 2. Якщо ти ніколи не залишаєш сміття в лісі – тупни ногою. 3. Якщо ти не ламаєш гілочок з дерев – підстрибни. 4. Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти, дерева, кущі – підніми руки. 5. Якщо тобі подобаються квіти – посміхнись. 6. Якщо до твоєї кімнати залетів джміль( або інша корисна комаха) і ти намагаєшся її випустити на волю- змахни руками. 7. Якщо ти переконаний, що кожній людині треба піклуватися про природу, про все живе – простягни руки сусідам і візьми їх руки. VІ.Закріплення знань. 1.Чорнобильська трагедія. Слайд 4. - До надзвичайних ситуацій, крім тих, що виникають унаслідок природних явищ, належать ситуації, спричинені діяльністю людини. Це аварії на підприємствах, на транспорті, хімічне зараження. 26 років тому, а саме 26 квітня 1986 року на Чорнобильській АЕС сталася аварія. Вона призвела до загибелі багатьох людей і значного забруднення радіоактивними речовинами великих територій України, Росії, Білорусі та інших країн. 26 квітня — дата, яка стала для всіх грядущих поколінь українців «чорною». Радіаційна смерть випустила своє жало з «мирного атома». (Перегляд відеоролика « Застереження») -Пам'ять Чорнобиля й досі живе в наших серцях .Запам’ятайте імена героїв, які врятували світ ціною власного життя: Володимир Правик, Віктор Кібенок, Володимир Тищура, Василь Ігнатенко, Микола Ващук, Микола Титенок. -Давайте вшануємо загиблих в цій страшній трагедії хвилиною мовчання. (Хвилина мовчання) Хай стане мир міцнішим у стократ Хай над землею чисте небо буде. Чорнобиль - попередження, набат, Його уроків людство не забуде. Чорнобиль.. .тепер це слово знає весь світ. Слайд 5. 2. Обережно, вогонь! - Та не тільки на підприємстві може виникнути аварія чи пожежа. Це може статися і в побуті .Адже, вогонь може бути нам другом, але, якщо з ним поводитися недбало, він перетворюється на лютого ворога. (Перегляд презентації «Обережно, вогонь!) Вчитель Вогонь дарує людям світло, Вогнь дарує нам тепло, Якщо б тепло і світло зникли, Життя б на світі не було. Будьте ж, діти, з вогнем обережні! Вивчіть правила протипожежні. Група учнів Чи для пустощів, чи гри Сірників ти не бери! Бо з вогнем погані жарти – Жартувати з ним не варто. Не розпалюй сам багаття, Не пали удома, в хаті! Легко вогник запалить, Та нелегко загасить! Телевізор, праску, плитку Залишати нам не слід. Пам’ятайте це, будь ласка, Бо від цього стільки бід. Пам’ятає кожен з нас : Де бензин, мастило, гас, Там вогню не підпускай – Спалахне усе – і край! Але все ж таки, якщо запахло димом – Ваші дії у цю мить? Що ви будете робить? Перше : треба не ховатись, Телефоном скористатись, Номер добре пам’ятаєм : «101» - ми добре знаєм! 3. Гра « Виклич пожежників» (Діти повинні чітко назвати адресу, де сталася пожежа, своє прізвище) - Діти, пам’ятайте, що турбувати цю службу даремно не можна. Ваші жарти можуть коштувати комусь життя. Якщо вогник ще маленький, Не лякайся – навпаки, Треба діяти швиденько: Скористайсь відром води. 4. Гра «Хто швидше загасить полум’я». ( Учень на останній парті кожного ряду одержує відерце. За сигналом вчителя потрібно швидко передати його на першу парту і « залити » уявний вогонь. Ряд, який зробить це швидше, перемагає. - Діти, чим ще можна загасити пожежу? Ще піском засипать можна Або ковдрою накрить, Швидше кликати дорослих, Щоб вогонь цей загасить! А якщо ситуація така зовсім печальна – І вогонь не відступає, димом очі виїдає, Вибігати треба всім : У дорослим, і малим. 5. Гра на увагу « Оце – я. Оце - ми.Оце - друзі всі мої !» Хто без дозволу із вас Не вмикає в плитці газ ?.... Зараз гості всі почують, Хто з електрикою пустує..... Новий рік! Зійшлись малята, Щоб ялинку прикрашати...... Хто на гілку ставить свічку, Й вата почала палати.... Хто почув, що пахне дим, Набирає « 101»?... 6. Засоби захисту органів дихання та шкіри. — Які ви знаєте засоби захисту органів дихання та шкіри? (Ватно-марлева пов'язка 100 на 50 см; протипилова маска з тканини; респіратор Р-2) Демонстрація зразків засобів захисту органів дихання та шкіри. — Коли їх потрібно використовувати? (Після повідомлень «Хімічна тривога» чи «Радіаційна небезпека», а також під час сільськогосподарських чи будівельних робіт, коли утворюється багато пилу) 7. Практична робота з ватно-марлевою пов'язкою.
( Діти приміряють свої ватно-марлеві пов'язки ) VІІ . Підсумок уроку. 1.Бесіда. -Що нового ви дізналися? -Чи сподобався вам урок? Чому? 2. Гра – тестування «Так чи ні». 1.Якщо ти відчув запах диму або горілого, побачив іскри та невелике полум’я, необхідно : •терміново повідомити батьків або сусідів ; •залити полум’я водою ; •заховатися в куток. 2.Стихійне лихо – це : •подія з нещасливими трагічними наслідками ; •стихійне поширення вогню; •лихо, викликане діями нічим нестримуваних сил природи, що не підкоряється впливу людини. 3.Впізнай стихійне лихо : •гроза ; •повінь ; •веселка . 4.Засіб індивідуального захисту : •ватно – марлева пов’язка ; •карнавальна маска ; •підводна маска . 5.Із будинку вибігає дівчинка в палаючій сукні. Твої дії : •допоможеш потерпілій ; •викличеш службу пожежної безпеки; •побіжиш в будинок, щоб загасити пожежу . | |
Переглядів: 9415 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/5 |
Всього коментарів: 1 | |
|
ble>