Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Захисти своє життя. Порядок дій у надзвичайних ситуаціях
Тема: Захисти своє життя. Порядок дій у надзвичайних ситуаціях

Мета: ознайомити учнів з найбільш характерними надзвичайними ситуаціями та з порядком дій у деяких надзвичайних ситуаціях; узагальнити знання про стихійні лиха, про сигнали цивільної оборони та оповіщення населення у випадку стихійних лих та аварій; розвивати вміння правильно діяти у надзвичайних ситуаціях; виховувати навички самодисципліни, організованість, впевненість у своїх силах та прагнення допомогти тим, хто цього потребує.

Обладнання: фотографії та презентації, правила та інструкції для учнів, відеозапис, ватно - марлеві пов’язки , атрибути для гри.

Хід уроку 

І. Організація классу.

Ось дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо –
І урок наш починаймо.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
1. Вступне слово вчителя.

-Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми поведемо мову про найцінніший скарб для кожної людини – життя. Навчимося берегти й захищати себе в надзвичайних ситуаціях, правильно діяти під час стихійних лих та аварій.
Все, що бачиш навколо, дитино,
Все, чим дихаєш, чим ти живеш,
Це – колиска твоя, Україна,
Це – краса, що немає їй меж.
Україно, краю мій квітковий,
Пісні солов’їні про любов,
Степ, гаї, зозулині діброви
Просяться у пісню знов і знов.

(Відеозапис «Всесвіт»)
- Живучи на Землі, люди, не замислюючись, роблять їй дуже боляче: руйнують надра, змінюють русла річок, забруднюють повітря й воду, знищують рослини і тварин. Наша планета дуже болісно реагує на таке ставлення і нерідко відповідає нам «взаємністю»: стихійними лихами, від яких руйнуються міста, села, дороги, і навіть інколи гинуть люди. Такі ситуації називаються «надзвичайними».

2. Складання асоціативного куща
                                                                  Надзвичайна ситуація
                   стихія              лихо              страждання               руйнування               знищення
                                                     людей                  будівель               майна
- Мета нашого уроку : з‘ясувати, що таке надзвичайна ситуація, які бувають надзвичайні ситуації, дізнатися, як діяти під час НС, а також як не допустити їх та попередити . Тільки разом ми зможемо повернути нашій планеті квітучий радісний вигляд.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Визначення поняття «надзвичайні ситуації».
( Перегляд презентації « Надзвичайні ситуації»)
Слайд 1 .
- Спробуємо дати визначення поняттю «надзвичайні ситуації»

Надзвичайні ситуації – це такі ситуації, що призводять до порушення нормального життя, а , іноді , до загибелі людей та знищення матеріальних цінностей

Слайд 2 .
- Існує три групи надзвичайних ситуацій :
- Природного характеру ;
- Техногенного характеру ;
- Воєнного характеру.

Слайд 3.
- Які природі НС характерні для нашої місцевості? (ожеледь, гроза, буря, снігопад, повінь, лісові пожежі, посуха, землетрус)

- Сьогодні ми розглянемо ці надзвичайні ситуації та навчимося діяти у разі їх виникнення.

ІV. Робота над темою уроку.
1. Стихійні лиха. Порядок дій в надзвичайних ситуаціях.

— Якщо під час надзвичайної ситуації, що виникла, поруч із тобою будуть дорослі, виконуй їхні вказівки щодо того, як діяти. Проте, ви повинні самі добре знати основні правила поведінки в надзвичайних ситуаціях. Адже живим і неушкодженим зможе залишитися тільки той, хто знатиме, як діяти в даній ситуації.
- Готуючись до уроку , в нашому класі були створені групи , які досліджували надзвичайні ситуації природного характеру. І зараз ми надаємо їм слово .
( Діти демонструють фото стихії і залишають їх на дошці)
1 група.
- Снігові замети. Унаслідок тривалих снігопадів з’являються снігові замети. Вони спричиняють різні порушення транспортного зв’язку, пошкодження електричних ліній, ліній електропередач. Зокрема трапляються випадки обмороження частин тіла людей або замерзання.
- Що треба робити під час сильних снігопадів?
1. Постарайся не виходити з дому.
2. Якщо снігопад застав тебе в дорозі, дійди до найближчих осель
2 група.
- Повені. Повені виникають після раптового танення снігу, під час сильної зливи. Вода виходить з берегів і затоплює все навколо.Під час повені рівень води може піднятися на значну висоту. Людей евакуюють у небезпечні місця. Про евакуацію попередньо сповіщають. Передусім піклуються про дітей. Щоб не постраждати, треба бути уважним та обережним, чітко виконувати вказівки дорослих
— Як маємо діяти під час повені?
1. Якщо ти знаходишся на першому поверсі, піднімись вище.
2. При знаходженні в одноповерховому будинку піднімись на горище, дах.
3. Якщо ти опинився в лісі, знайди підвищене місце, вилізь на дерево.
4. Коли ти опинився у воді, пливи за течією до найближчої незатопленої ділянки. Використовуй при цьому дошки, колоди тощо.
3 група.
- Землетруси. Землетруси – це раптові струси земної поверхні, які ми відчуваємо, як поштовхи і коливання. Про слабкий землетрус можна дізнатися за дзеньканням посуду, розгойдуванням люстр. Під час сильних землетрусів – тріскаються стіни в будинках, обвалюється стеля. Дуже сильні землетруси призводять до тріщин на поверхні землі, обвалів у горах.

Хвилинка – цікавинка (повідомлення учнів):
Ознаки близького землетрусу:
- різкі зміни рівня води у водоймищах або її помутніння;
- запах газу в районах, де раніше цього не було;
- занепокоєння птахів і домашніх тварин;
- слабкі поштовхи земної поверхні;
- порушення в роботі радіо, телеграфу, електромагнітних приладів.

- У Японії дуже часто відбуваються землетруси. Японці в своїх домашніх акваріумах містять особливі види рибок, по поведінці яких дізнаються про майбутній землетрус. За декілька годин до поштовхів, рибки починають поводитися неспокійно, викидаються з води.

— Як маємо діяти під час землетрусу?
1. При перебуванні у будинку — негайно вийди з нього. З одноповерхового будинку можеш вибратися через вікно.
З багатоповерхового будинку виходь сходами. Ліфтом користуватись не можна, він може зупинитись.
2. На вулиці швидко відійди від будинку на відстань, рівну його висоті, у напрямі скверу, широкої вулиці, спортивного майданчика.
3. Будь особливо організованим, якщо землетрус застав тебе в театрі, магазині, громадському транспорті.

4 група.
Гроза – це грім і блискавка з дощем і градом. Під час грози зазвичай ще й сильний вітер. Щохвилини у світі існує понад 2 тисячі гроз.Як поводитися під час грози? Це залежить від того, де вона тебе застане.
1. Удома зачини всі вікна і двері, вимкни електроприлади.
2. Негайно повертайся додому або зайди в будь-яке приміщення, якщо перебуваєш надворі.
3. У лісі не ховайся під високими та поодинокими деревами, адже вони притягують блискавку.Найкраща схованка – невисокі дерева, кущі.
4. У полі не лягай на мокру землю. Не заривайся в скирту; знайди улоговину, стань навколішки і нахили голову.
5. У воді негайно вийди на берег.

5 група .
Буря. Буря – вітер великої руйнівної сили, який дме тривалий час. Бурю ще називають буревієм.Великої шкоди завдає буревій людині в природі: зносить будівлі, руйнує споруди, вириває з корінням дерева, пошкоджує мости і дороги, спустошує поля, рве дроти, підіймає в повітря цеглу, уламки шиферу, скла.
- Як діяти під час бурі ?
1. Вдома зачинити двері, вікна горища, прибрати з балконів та лоджій всі предмети.
2. Не виходити на вулицю зразу після бурі, тому що через декілька хвилин вітер знову може посилитися.
3. На вулиці від урагану можна сховатися в канаві, ямі, притиснувшись до землі.

6 група.
Засухи. Засухи виникають , коли влітку тривалий час( понад місяць) не випадають дощі.Вони завдають значної шкоди сільському господарству, спричиняють неврожай. Засухи часто викликають пожежу.
2. Практична робота в групах.
-Щоб визначити, чи уважно ви слухали виступи експертів, проведемо практичну роботу в групах.
-Перед вами опис стихійного лиха та аркуш з зображенням надзвичайних ситуацій. Та група, яка впізнає, яке природне явище описано, обводить його на аркуші. Бажаю успіху!

Стихійні лиха – це повені й землетруси,
Цунамі, пожежі, урагани і селі.
На своєму шляху вони нищать усе:
Людей, заводи, будівлі, оселі.
Це природа хоче людині сказати,
Що довкілля треба оберігати.
Не забруднювати відходами повітря і воду.
Бути природі другом, берегти її вроду.

V. Фізкультхвилинка.

- Давайте пограємо в гру «Як зберегти природу»

1. Якщо ти не нариваєш великих букетів квітів – сплесни руками над головою.
2. Якщо ти ніколи не залишаєш сміття в лісі – тупни ногою.
3. Якщо ти не ламаєш гілочок з дерев – підстрибни.
4. Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти, дерева, кущі – підніми руки.
5. Якщо тобі подобаються квіти – посміхнись.
6. Якщо до твоєї кімнати залетів джміль( або інша корисна комаха) і ти намагаєшся її випустити на волю- змахни руками.
7. Якщо ти переконаний, що кожній людині треба піклуватися про природу, про все живе – простягни руки сусідам і візьми їх руки.

VІ.Закріплення знань.
1.Чорнобильська трагедія.

Слайд 4.
- До надзвичайних ситуацій, крім тих, що виникають унаслідок природних явищ, належать ситуації, спричинені діяльністю людини. Це аварії на підприємствах, на транспорті, хімічне зараження.
26 років тому, а саме 26 квітня 1986 року на Чорнобильській АЕС сталася аварія. Вона призвела до загибелі багатьох людей і значного забруднення радіоактивними речовинами великих територій України, Росії, Білорусі та інших країн. 26 квітня — дата, яка стала для всіх грядущих поколінь українців «чорною». Радіаційна смерть випустила своє жало з «мирного атома».
(Перегляд відеоролика « Застереження»)
-Пам'ять Чорнобиля й досі живе в наших серцях .Запам’ятайте імена героїв, які врятували світ ціною власного життя:
Володимир Правик,
Віктор Кібенок,
Володимир Тищура,
Василь Ігнатенко,
Микола Ващук,
Микола Титенок.

-Давайте вшануємо загиблих в цій страшній трагедії хвилиною мовчання. (Хвилина мовчання)

Хай стане мир міцнішим у стократ
Хай над землею чисте небо буде.
Чорнобиль - попередження, набат,
Його уроків людство не забуде.
Чорнобиль.. .тепер це слово знає весь світ.
Слайд 5.

2. Обережно, вогонь!
- Та не тільки на підприємстві може виникнути аварія чи пожежа. Це може статися і в побуті .Адже, вогонь може бути нам другом, але, якщо з ним поводитися недбало, він перетворюється на лютого ворога.

(Перегляд презентації «Обережно, вогонь!)

Вчитель
Вогонь дарує людям світло,
Вогнь дарує нам тепло,
Якщо б тепло і світло зникли,
Життя б на світі не було.
Будьте ж, діти, з вогнем обережні!
Вивчіть правила протипожежні.

Група учнів

Чи для пустощів, чи гри
Сірників ти не бери!
Бо з вогнем погані жарти –
Жартувати з ним не варто.

Не розпалюй сам багаття,
Не пали удома, в хаті!
Легко вогник запалить,
Та нелегко загасить!

Телевізор, праску, плитку
Залишати нам не слід.
Пам’ятайте це, будь ласка,
Бо від цього стільки бід.

Пам’ятає кожен з нас :
Де бензин, мастило, гас,
Там вогню не підпускай –
Спалахне усе – і край!

Але все ж таки, якщо запахло димом –
Ваші дії у цю мить?
Що ви будете робить?

Перше : треба не ховатись,
Телефоном скористатись,
Номер добре пам’ятаєм :
«101» - ми добре знаєм!

3. Гра « Виклич пожежників»
(Діти повинні чітко назвати адресу, де сталася пожежа, своє прізвище)

- Діти, пам’ятайте, що турбувати цю службу даремно не можна. Ваші жарти можуть коштувати комусь життя.

Якщо вогник ще маленький,
Не лякайся – навпаки,
Треба діяти швиденько:
Скористайсь відром води.

4. Гра «Хто швидше загасить полум’я».
( Учень на останній парті кожного ряду одержує відерце. За сигналом вчителя потрібно швидко передати його на першу парту і « залити » уявний вогонь. Ряд, який зробить це швидше, перемагає.

- Діти, чим ще можна загасити пожежу?

Ще піском засипать можна
Або ковдрою накрить,
Швидше кликати дорослих,
Щоб вогонь цей загасить!
А якщо ситуація така зовсім печальна –
І вогонь не відступає, димом очі виїдає,
Вибігати треба всім :
У дорослим, і малим.

5. Гра на увагу « Оце – я. Оце - ми.Оце - друзі всі мої !»
Хто без дозволу із вас
Не вмикає в плитці газ ?....
Зараз гості всі почують,
Хто з електрикою пустує.....
Новий рік! Зійшлись малята,
Щоб ялинку прикрашати......
Хто на гілку ставить свічку,
Й вата почала палати....
Хто почув, що пахне дим,
Набирає « 101»?...

6. Засоби захисту органів дихання та шкіри.
— Які ви знаєте засоби захисту органів дихання та шкіри? (Ватно-марлева пов'язка 100 на 50 см; протипилова маска з тканини; респіратор Р-2)
Демонстрація зразків засобів захисту органів дихання та шкіри.
— Коли їх потрібно використовувати? (Після повідомлень «Хімічна тривога» чи «Радіаційна небезпека», а також під час сільськогосподарських чи будівельних робіт, коли утворюється багато пилу)

7. Практична робота з ватно-марлевою пов'язкою.
( Діти приміряють свої ватно-марлеві пов'язки )

VІІ . Підсумок уроку.
1.Бесіда.

-Що нового ви дізналися?
-Чи сподобався вам урок? Чому?

2. Гра – тестування «Так чи ні».
1.Якщо ти відчув запах диму або горілого, побачив іскри та невелике полум’я, необхідно :
•терміново повідомити батьків або сусідів ;
•залити полум’я водою ;
•заховатися в куток.
2.Стихійне лихо – це :
•подія з нещасливими трагічними наслідками ;
•стихійне поширення вогню;
•лихо, викликане діями нічим нестримуваних сил природи, що не підкоряється впливу людини.
3.Впізнай стихійне лихо :
•гроза ;
•повінь ;
•веселка .
4.Засіб індивідуального захисту :
•ватно – марлева пов’язка ;
•карнавальна маска ;
•підводна маска .
5.Із будинку вибігає дівчинка в палаючій сукні. Твої дії :
•допоможеш потерпілій ;
•викличеш службу пожежної безпеки;
•побіжиш в будинок, щоб загасити пожежу .
Категорія: Уроки | Додав: вчитель6059 (04.06.2012) | Автор: Хоменко Олена Юріївна E
Переглядів: 9415 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/5
Всього коментарів: 1

Добавил: raus
0

прошу презентацію до уроку
Дата публикации: 23.03.2014 в 12:53 Спам[Материал]

 

ble>

 

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!