Тема. Як дикі тварини захищаються. Охорона тварин
Мета: формувати уявлення про пристосування ворогів до захисту від ворогів у природі, причини зникнення тварин, про шляхи охорони і збереження тварин у природі; розвивати вміння самостійно встановлювати зв'язки в природі; виховувати в учнів прагнення охороняти тваринний світ.
Обладнання: мультимедійна дошка, комп'ютерна тестова програма.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організація класу
Люби діти, у наш клас ,
Завітали люди щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
ІI. Відтворення і корекція опорних знань учнів
- Хвилинка спостережень ( гра «Мікрофон»).
-Зараз ми з вами пограємо у гру « Мікрофон».
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Що ви можете сказати про тривалість дня і ночі?
- Чи йдуть сьогодні опади?
- Яке небо?
- Чи є сьогодні вітер?
- Яка сьогодні температура повітря?
- Перевірка домашнього завдання.
- Зараз ми перевіримо домашнє завдання у формі бліц-опитування. Тому відповідайте швидко і чітко.
- Довкілля тварин - це...
- Необхідні умови для життя тварин - це...
- Які необхідні умови для життя зайця?
- Чому?
- Чому тварини пристосувалися до життя в довкіллі?
- Чи можуть тварини жити без їжі?
- Ознаки тварин, завдяки яким вони добувають корм - це...
- Робота в групах.
- Для того, щоб згадати все. що ми знаємо про тварин, попрацюємо в групах.
- Які групи тварин ви знаєте?
- Об'єднайтеся в групи і прочитайте своє завдання. Кожна група має відповісти на три питання. Командиром в першій груш сьогодні буде..., помічником ... ( і т. д.) Починаємо працювати.
Група 1 « Комахи»
- Які істотні ознаки комах?
- Як розмножуються метелики, комарі, мухи, бджоли, оси?
- Якою за способом живлення є мураха?
Група 2 « Риби»
- Які істотні ознаки риб?
- Як розмножуються риби?
- Якою за способом живлення є щука?
Група 3 « Звірі»
- Які істотні ознаки звірів?
- Як розмножуються звірі?
- Яким за способом живлення є ведмідь?
Група 4 «Плазуни»
- Які істотні ознаки плазунів?
- Як розмножуються черепахи, змії, крокодили?
- Якою за способом живлення є гадюка?
Група 5 « Птахи»
- Які істотні ознаки птахів?
- Як розмножуються птахи?
- Яким за способом живлення е голуб?
Група 6 «Земноводні»
- Які істотні ознаки земноводних?
- Як розмножуються жаби?
- Якою за способом живлення с жаба?
4.Хвилинка - цікавинка.
- Жаб с багато видів. Вони бувають різних кольорів. Взимку жаби сплять, а навесні відкладають ікру, з якої виводяться жабенята. Жаби дуже потрібні людям, хоча люди чомусь не люблять їх, гидують. Є така жаба, яка очищає воду у криницях. її так і називають « криничкою».Колись, коли ще не було холодильників, жаб клали у глечики з молоком, щоб воно не кисло і було холодним, їх так і кличуть « холодушками». Жаби хороші помічники в садах і на городах, вони знищують різних шкідників Тому не чіпайте їх, не знищуйте, вони дуже потрібні і людям, і природі.
III. Повідомлення теми і мети уроку
Ми з вами згадали вивчене. А сьогодні ви дізнаєтесь, як дикі тварини захищаються від ворогів, а також що повинні робити люди, щоб зберегти тваринний світ. Отже, тема нашого уроку « Як дикі тварини захищаються. Охорона тварин.» ( слайд № 1)
IV. Ознайомлення з правилами і способами застосування знань на практиці
1. Прес конференція.
Сьогодні до нас на урок завітали зоолог зі своїми друзями тваринами. Вони проведуть для вас невеличку прес конференцію. Що ж це таке?Подивіться на екран. ( Слайд № 2)
- Прес конференція - це захід, що проводиться у випадку, коли є суспільно значима новина, і організація або окрема особа, безпосередньо пов'язані з цією новиною, бажають дати свої коментарі щодо новини, які були б цікаві і важливі для громадськості.
- Отже, новина, яку хочуть повідомити нам наші гості - «Як дикі тварини захищаються від ворогів».Особи, які будуть розповідати для нас - це зоолог з друзями, а громадськість - це ми з вами. ( Слайд № 3)
Зоолог. Сьогодні до нас на урок завітали їжачок, зайчик, гадюка і сонечко, які розкажуть, як вони захищаються від ворогів.
Їжак. Привіт, друзі! Ми сьогодні недарма до вас завітали. Послухайте. Моя спина вкрита міцними колючими голками. Вони надійно захищають мене від ворогів. У випадку небезпеки я швидко згортаюсь у колючий клубок із 6-8 тисяч голок.
Заєць. А я , друзі, змінюю свою шубку двічі на рік: бурувато-сірий колір робить мене непомітним улітку серед рослин, світліший - узимку на снігу. А ще мене рятують ноги. Я вмію прудко пересуватися й заплутувати сліди.
Гадюка. Якщо мені хтось загрожує, я піднімаю високо голову, шиплю і висовую роздвоєний язик. Він не отруйний. Отрута потрапляє до жертви через мої отруйні зуби.
Сонечко. А мене природа наділила червоно-оранжевим забарвленням, яке видно здалеку. Птахи обминають мене, бо я виділяю не приємну на смак рідину.
Зоолог. Отже, основні ознаки, завдяки яким тварини захищаються від ворогів, - це здатність швидко пересуватися, змінювати забарвлення в різні пори року, наявність голок, яскравого забарвлення.
- Дякуємо вам, шановні гості.
- То завдяки чому тварини захищаються від ворогів?
- А як ви думаєте, завдяки чому захищаються лосі, ящірки, черепахи й равлики, бджоли й джмелі, птахи?
2.Фізкультхвилинка.
3.Виступ екологічної агітбригади « Сполох».
- Сьогодні у нас на уроці хоче виступити ще й екологічна агітбригада « Сполох».
- Екологічна агітбригада - це дійова пропаганда екологічних знань усіх верств населення ( слайди № 3,4). В ролі усіх верств населення сьогодні будемо виступати ми з вами. А з якої причини б'є у сполох агітбригада ви зрозумієте, вислухавши їх.
1 учень. Усе частіше ми чуємо повідомлення про те. шо деякі види тварин зникають або їм загрожує небезпека.
- учень. У наш час з усіх кінців земної кулі лунають голоси охоронців природи, які з тривогою повідомляють про значне зменшення кількості тварин у природі. Багато тварин занесені до Червоної книги Ця книга називається так тому, що червоний - це колір небезпеки.
- учень. У 1980 році вперше була надрукована Червона книга України. Зараз в нашій країні понад 130 видів тварин занесено до Червоної книги.
- учень. Надмірне і хижацьке полювання спричинило загибель та зменшення кількості таких диких тварин, як зубр, кіт лісовий, хохуля, тхір степовий. А дикий бик - тур та дикий кінь - тарпан зовсім зникли на Землі. А ще 200 - 400 років тому вони жили на території України.
4. Розгляд тварин, що занесені до Червоної книги України.
- Подивіться на екран, розгляньте тварин, що занесені до Червоної книги України ( слайди № 5 – 9).
- Як ви думаєте , потрібно робити людям, щоб кількість диких тварин на Землі не зменшувалась9 ( Охороняти.) Як?
- У нашій країні прийнято Закон про охорону й використання тваринного світу. На рідкісних тварин полювання заборонено. Під особливою охороною перебувають тварини в заповідниках. Завдяки їм багато видів тварин уже врятовано.
- А як ви думаєте, чи всіх тварин потрібно оберігати? Чи тільки тих, які занесені до Червоної книги?
V. Робота учнів над вправами на застосування знань
1 Інструктаж учнів.
- А тепер для того, щоб перевірити свої знання з вивченої теми, попрацюєте за комп'ютерами і виконаєте тести.
Тести
- Чим схожі між собою тварини і рослини?
а) вони дихають, ростуть, живляться, розмножуються, відмирають;
б) вони красиві, маленькі, веселі.
- Виберіть рядок, в якому записані лише звірі:
а) окунь, орел, вовк, жаба;
б) ведмідь, лисиця, заєць, олень.
- Розмноження комах можна зобразити за такою схемою:
а) комаха - яйце - личинка - комаха;
б) бджола - маленька бджола - велика бджола.
4. Що таке довкілля тварин?
а) все, що оточує тварину;
б) все. що необхідно для життя тварин.
5. Яких тварин потрібно оберігати?
а) занесених до Червоної книги;
б) всіх тварин.
- Першою за комп'ютери піде перша група, за нею - третя група, потім - друга група. Після того, як виконаєте роботу за комп'ютером, працюєте з карткою Хто виконає тести на 10 бере картку із позначкою 10, хто на 8 - із позначкою - 8, хто на менше, ніж на 8 - той бере картку із позначкою 6. Після того, як виконаєте роботу на картці, виконуйте практичну роботу, що на екрані ( слайд № 10).
- Повторимо правила роботи за комп'ютером.
- Самостійна робота учнів.
- група - за комп'ютери
- група - стаття « Як тварини захищаються», читають
- група - бесіда з вчителем, стаття «Охорона тварин»
- Чому тварини належать до живої природи?
- Які групи тварин ви знаєте?
- На які групи тварини поділяються за способом живлення?
- Що таке довкілля тварин?
- За допомогою чого тварини захищаються від ворогів?
- Як треба поводитися в природі, щоб не нашкодити тваринам?
Підсумок роботи учнів першої групи.
3 група - за картками
2 група - опитування, стаття «Охорона тварин» -читають
1 група - за комп'ютери
- Які ознаки допомагають тваринам захищатися від ворогів?
- Як від ворогів захищається гадюка? Черепаха? Сонечко? Їжак? Ящірка?
Підсумок роботи учнів третьої групи.
3 група - практична робота
2 група - за комп'ютерами
- група - за картками Перевірка практичної роботи.
Підсумок роботи учнів другої групи. Перевірка роботи за картками.
VI. Підсумок уроку
- Гра « Відгадай тварину» ( слайди «11-15).
- Найбільша у природі кицька ( тигр).
- Морський родич рака ( краб).
- Пташка, яка низько літає перед дощем над землею ( ластівка).
- Хижак морів та океанів ( акула).
- Батьківщина цієї тварини - Австралія ( кенгуру).
2. Підведення підсумків.
а) підсумок роботи за комп'ютерами;
6) підсумок усної роботи учнів.
- То завдяки чому захищаються тварини?
- Чи потрібно охороняти тварин?
- Домашнє завдання ( слайд № 16-17)
Для всіх: статті - опрацювати; письмово в зошитах описати тварину за планом
- група - гадюку
- група - щуку
- група - черепаху
- Хочеться закінчити наш урок словами Богдана Лепкого.
Все на землі, все треба берегти –
І птаха, й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти –
Бо врешті, ти його частинка.
Друже мій, люби життя,
Люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття,
Як камінь в тиху воду.
- Ростіть чемними дітьми, вихованими. Любіть і бережіть природу!
Додаток
Картки для самостійної роботи
Високий рівень Достатній рівень
Склади схему ланцюгів живлення Склади схему розмноження риби і
орла і лисиці. жаби.
Середній рівень
Запиши і закінчи речення.
Тварини пристосувалися до життя в довкіллі для того, щоб…
|