Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Як дикі тварини захищаються. Охорона тварин

 

Тема. Як дикі тварини захищаються. Охорона тварин

Мета: формувати уявлення про пристосування ворогів до захисту від ворогів у природі, причини зникнення тварин, про шляхи охорони і збереження тварин у природі; розвивати вміння самостійно встановлювати зв'язки в природі; виховувати в учнів прагнення охороняти тваринний світ.

Обладнання: мультимедійна дошка, комп'ютерна тестова програма.

Тип уроку: урок формування умінь і навичок.

                                                                                  Хід уроку

І. Організація класу

Люби діти, у наш клас ,

Завітали люди щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

ІI. Відтворення і корекція опорних знань учнів

  1. Хвилинка спостережень ( гра «Мікрофон»).

-Зараз ми з вами пограємо у гру « Мікрофон».

  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Що ви можете сказати про тривалість дня і ночі?
  • Чи йдуть сьогодні опади?
  • Яке небо?
  • Чи є сьогодні вітер?
  • Яка сьогодні температура повітря?
  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Зараз ми перевіримо домашнє завдання у формі бліц-опитування. Тому відповідайте швидко і чітко.
  • Довкілля тварин - це...
  • Необхідні умови для життя тварин - це...
  • Які необхідні умови для життя зайця?
  • Чому?
  • Чому тварини пристосувалися до життя в довкіллі?
  • Чи можуть тварини жити без їжі?
  • Ознаки тварин, завдяки яким вони добувають корм - це...
  1. Робота в групах.
  • Для того, щоб згадати все. що ми знаємо про тварин, попрацюємо в групах.
  • Які групи тварин ви знаєте?
  • Об'єднайтеся в групи і прочитайте своє завдання. Кожна група має відповісти на три питання. Командиром в першій груш сьогодні буде..., помічником ... ( і т. д.) Починаємо працювати.

Група 1 « Комахи»

  1. Які істотні ознаки комах?
  2. Як розмножуються метелики, комарі, мухи, бджоли, оси?
  3. Якою за способом живлення є мураха?

Група 2 « Риби»

  1. Які істотні ознаки риб?
  2. Як розмножуються риби?
  3. Якою за способом живлення є щука?

Група 3 « Звірі»

  1. Які істотні ознаки звірів?
  2. Як розмножуються звірі?
  3. Яким за способом живлення є ведмідь?

Група 4 «Плазуни»

  1. Які істотні ознаки плазунів?
  2. Як розмножуються черепахи, змії, крокодили?
  3. Якою за способом живлення є гадюка?

Група 5 « Птахи»

  1. Які істотні ознаки птахів?
  2. Як розмножуються птахи?
  3. Яким за способом живлення е голуб?

Група 6 «Земноводні»

  1. Які істотні ознаки земноводних?
  2. Як розмножуються жаби?
  3. Якою за способом живлення с жаба?

4.Хвилинка - цікавинка.

- Жаб с багато видів. Вони бувають різних кольорів. Взимку жаби сплять, а навесні відкладають ікру, з якої виводяться жабенята. Жаби дуже потрібні людям, хоча люди чомусь не люблять їх, гидують. Є така жаба, яка очищає воду у криницях. її так і називають « криничкою».Колись, коли ще не було холодильників, жаб клали у глечики з молоком, щоб воно не кисло і було холодним, їх так і кличуть « холодушками». Жаби хороші помічники в садах і на городах, вони знищують різних шкідників Тому не чіпайте їх, не знищуйте, вони дуже потрібні і людям, і природі.

III. Повідомлення теми і мети уроку

Ми з вами згадали вивчене. А сьогодні ви дізнаєтесь, як дикі тварини захищаються від ворогів, а також що повинні робити люди, щоб зберегти тваринний світ. Отже, тема нашого уроку « Як дикі тварини захищаються. Охорона тварин.» ( слайд № 1) 

IV. Ознайомлення з правилами і способами застосування знань на практиці
1. Прес конференція.

Сьогодні до нас на урок завітали зоолог зі своїми друзями тваринами. Вони проведуть для вас невеличку прес конференцію. Що ж це таке?Подивіться на екран. ( Слайд № 2)

  • Прес конференція - це захід, що проводиться у випадку, коли є суспільно значима новина, і організація або окрема особа, безпосередньо пов'язані з цією новиною, бажають дати свої коментарі щодо новини, які були б цікаві і важливі для громадськості.
  • Отже, новина, яку хочуть повідомити нам наші гості - «Як дикі тварини захищаються від ворогів».Особи, які будуть розповідати для нас - це зоолог з друзями, а громадськість - це ми з вами. ( Слайд № 3)

Зоолог. Сьогодні до нас на урок завітали їжачок, зайчик, гадюка і сонечко, які розкажуть, як вони захищаються від ворогів.

Їжак. Привіт, друзі! Ми сьогодні недарма до вас завітали. Послухайте. Моя спина вкрита міцними колючими голками. Вони надійно захищають мене від ворогів. У випадку небезпеки я швидко згортаюсь у колючий клубок із 6-8 тисяч голок.

Заєць. А я , друзі, змінюю свою шубку двічі на рік: бурувато-сірий колір робить мене непомітним улітку серед рослин, світліший - узимку на снігу. А ще мене рятують ноги. Я вмію прудко пересуватися й заплутувати сліди.

Гадюка. Якщо мені хтось загрожує, я піднімаю високо голову, шиплю і висовую роздвоєний язик. Він не отруйний. Отрута потрапляє до жертви через мої отруйні зуби.

Сонечко. А мене природа наділила червоно-оранжевим забарвленням, яке видно здалеку. Птахи обминають мене, бо я виділяю не приємну на смак рідину.

Зоолог. Отже, основні ознаки, завдяки яким тварини захищаються від ворогів, - це здатність швидко пересуватися, змінювати забарвлення в різні пори року, наявність голок, яскравого забарвлення.

  • Дякуємо вам, шановні гості.
  • То завдяки чому тварини захищаються від ворогів?
  • А як ви думаєте, завдяки чому захищаються лосі, ящірки, черепахи й равлики, бджоли й джмелі, птахи?

2.Фізкультхвилинка.

3.Виступ екологічної агітбригади « Сполох».

- Сьогодні у нас на уроці хоче виступити ще й екологічна агітбригада « Сполох».

  • Екологічна агітбригада - це дійова пропаганда екологічних знань усіх верств населення ( слайди № 3,4). В ролі усіх верств населення сьогодні будемо виступати ми з вами. А з якої причини б'є у сполох агітбригада ви зрозумієте, вислухавши їх.

1 учень. Усе частіше ми чуємо повідомлення про те. шо деякі види тварин зникають або їм загрожує небезпека.

  1. учень. У наш час з усіх кінців земної кулі лунають голоси охоронців природи, які з тривогою повідомляють про значне зменшення кількості тварин у природі. Багато тварин занесені до Червоної книги Ця книга називається так тому, що червоний - це колір небезпеки.
  2. учень. У 1980 році вперше була надрукована Червона книга України. Зараз в нашій країні понад 130 видів тварин занесено до Червоної книги.
  3. учень. Надмірне і хижацьке полювання спричинило загибель та зменшення кількості таких диких тварин, як зубр, кіт лісовий, хохуля, тхір степовий. А дикий бик - тур та дикий кінь - тарпан зовсім зникли на Землі. А ще 200 - 400 років тому вони жили на території України.

4.      Розгляд тварин, що занесені до Червоної книги України.

  • Подивіться на екран, розгляньте тварин, що занесені до Червоної книги України ( слайди № 5 – 9).
  • Як ви думаєте , потрібно робити людям, щоб кількість диких тварин на Землі не зменшувалась9 ( Охороняти.) Як?
  • У нашій країні прийнято Закон про охорону й використання тваринного світу. На рідкісних тварин полювання заборонено. Під особливою охороною перебувають тварини в заповідниках. Завдяки їм багато видів тварин уже врятовано.
  • А як ви думаєте, чи всіх тварин потрібно оберігати? Чи тільки тих, які занесені до Червоної книги?

V. Робота учнів над вправами на застосування знань

1 Інструктаж учнів.

  • А тепер для того, щоб перевірити свої знання з вивченої теми, попрацюєте за комп'ютерами і виконаєте тести.

Тести

  1. Чим схожі між собою тварини і рослини?

а) вони дихають, ростуть, живляться, розмножуються, відмирають;

б) вони красиві, маленькі, веселі.

  1. Виберіть рядок, в якому записані лише звірі:

а) окунь, орел, вовк, жаба;

б) ведмідь, лисиця, заєць, олень.

  1. Розмноження комах можна зобразити за такою схемою:

а) комаха - яйце - личинка - комаха;

б) бджола - маленька бджола - велика бджола.
4. Що таке довкілля тварин?

а) все, що оточує тварину;

б) все. що необхідно для життя тварин.

5.      Яких тварин потрібно оберігати?

а) занесених до Червоної книги;

     б) всіх тварин.

  • Першою за комп'ютери піде перша група, за нею - третя група, потім - друга група. Після того, як виконаєте роботу за комп'ютером, працюєте з карткою Хто виконає тести на 10 бере картку із позначкою 10, хто на 8 - із позначкою - 8, хто на менше, ніж на 8 - той бере картку із позначкою 6. Після того, як виконаєте роботу на картці, виконуйте практичну роботу, що на екрані ( слайд № 10).
  • Повторимо правила роботи за комп'ютером.
  1. Самостійна робота учнів.
  1. група - за комп'ютери
  2. група -  стаття « Як тварини захищаються», читають
  3. група - бесіда з вчителем, стаття «Охорона тварин»
  • Чому тварини належать до живої природи?
  • Які групи тварин ви знаєте?
  • На які групи тварини поділяються за способом живлення?
  • Що таке довкілля тварин?
  • За допомогою чого тварини захищаються від ворогів?
  • Як треба поводитися в природі, щоб не нашкодити тваринам?

Підсумок роботи учнів першої групи.

 3 група - за картками

      2 група - опитування, стаття «Охорона тварин» -читають

      1 група - за комп'ютери

  • Які ознаки допомагають тваринам захищатися від ворогів?
  • Як від ворогів захищається гадюка? Черепаха? Сонечко? Їжак? Ящірка?

Підсумок роботи учнів третьої групи.

 3 група - практична робота

        2 група - за комп'ютерами

  1. група - за картками Перевірка практичної роботи.

Підсумок роботи учнів другої групи. Перевірка роботи за картками.

VI. Підсумок уроку

  1. Гра « Відгадай тварину» ( слайди «11-15).
  2. Найбільша у природі кицька ( тигр).
  3. Морський родич рака ( краб).
  4. Пташка, яка низько літає перед дощем над землею ( ластівка).
  5. Хижак морів та океанів ( акула).
  6. Батьківщина цієї тварини - Австралія ( кенгуру).

2. Підведення підсумків.

а) підсумок роботи за комп'ютерами;

6)     підсумок усної роботи учнів.

  • То завдяки чому захищаються тварини?
  • Чи потрібно охороняти тварин?
  1. Домашнє завдання ( слайд № 16-17)

Для всіх: статті - опрацювати; письмово в зошитах описати тварину за планом

  1. група - гадюку
  2. група - щуку
  3. група - черепаху
  • Хочеться закінчити наш урок словами Богдана Лепкого.

Все на землі, все треба берегти –

І птаха, й звіра, і оту рослину,

Не чванься тим, що цар природи ти –

Бо врешті, ти його частинка.

Друже мій, люби життя,

Люби людей, природу,

А кривду кинь у забуття,

Як камінь в тиху воду.

  • Ростіть чемними дітьми, вихованими. Любіть і бережіть природу!

 

                                    Додаток

              Картки для самостійної роботи

       Високий рівень                                        Достатній рівень

Склади схему ланцюгів живлення               Склади схему             розмноження риби і

орла і лисиці.                                                жаби.

                                  Середній рівень

           Запиши і закінчи речення.

Тварини пристосувалися до життя в довкіллі для того, щоб…

Категорія: Уроки | Додав: Людмила_Петрівна (02.03.2015) | Автор: Ксьондзик Людмила Петрівна E
Переглядів: 1895 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!