Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Шевченківське слово

Шевченківське слово

Урок читання

4 клас

Матеріал уроку. Т.Г. Шевченко „ Реве та стогне Дніпр широкий".

 В. Скомаровський „ Кобзарі".

 

Мета. Продовжити ознайомлення дітей з ліричними творами Т.Г. Шевченка, розвивати уміння виразно читати, вникаючи у кожне слово, думку поета, відчувати і передавати мелодику шевченківського слова; виховувати любов до історії свого народу, його мови.

 

Обладнання. Портрет Т.Г. Шевченка, книжкова виставка ( збірки поезій для дітей, де вміщено вірш „ Реве та стогне Дніпр широкий"), фонозапис пісні, картки для розширення поля читання.

 

Тип уроку. Комбінований.

 

Хід уроку

 

І. Перевірка домашнього завдання.

 

а) Бесіда за змістом

-  Як відтворено у вірші весняний сільський вечір в Україні ?

-  Звідки повертаються дівчата ?
-  Хто подає вечерять ?

- Як ви розумієте вислови вечірня зіронька встає; мати хоче научати?

 

б) Читання напам'ять вірша „ Садок вишневий коло хати"

 

ІІ. Вправи на розвиток читацьких навичок.

 

а) Читання вірша з дошки.

Благословенна хай буде година,

І тая хата, і село.

 Що Україні принесло

З великих найбільшого сина...

                                                                          (Б. Лепкий)

- Кого мав на увазі поет ?

- Хто ж такий Т. Шевченко ?

- Чому його називають народним поетом ?

 

б) Гра „ Співвіднесіть рядки з назвами твору".

- Твори Т. Шевченка люблять усі - і дорослі, і діти. Багато пісень написано на слова поета. Нелегко осягнути багатогранність Шевченкової музи. Тож спинимось на одній сторінці великої творчої спадщини Кобзаря - оспівування природи рідного краю, символів України - калини, верби, тополі.

- Пригадайте і співвіднесіть рядки з віршів Шевченка, які ми вивчали, з назвами творів.

1. «Тече вода із-за гаю»           «...Вийшла з хати веселая, сміючись, мати....»

 

2. «І досі сниться...»                  «… Співають ідучи дівчата, а матері    

                                                       вечерять ждуть..."

3. « Світає...»                   «...Хлюпочуться качаточка поміж осокою...»

 

4. « Садок вишневий коло хати...»   «...Між ярами над ставами ... "

в) Гра „ Що зайве ?"

- Прочитайте і визначте, який рядок зайвий.

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Реве та стогне Дніпр широкий,

Верби зеленіють.

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

 

-        Відкриємо „Кобзар". Перші слова:

           Реве та стогне Дніпр широкий

-        Який це яскравий, символічний образ могутньої ріки - долі українського народу. Яким треба бути генієм, щоб одразу в першому рядку сягнути такої вершини художнього мислення. І це в 23 роки!

 

VI. Опрацювання вірша Т.Г. Шевченка „ Реве та стогне Дніпр  

       широкий".

 

а) Слухання фонозапису пісні „ Реве та стогне Дніпр широкий".

- Які картини малює ваша уява ?

- Як звучала музика ?

 

б) Вправи на розвиток швидкості читання.
 ☺ Читання „ буксиром" за учнем.

 ☺ Вибіркове читання.

-Прочитайте, які рослини і які живі істоти згадуються у вірші.

- Прочитайте, що із зображеного у вірші ви могли б сприйняти зором, а що - відчути слухом

 ☺ Гра „Знайди рими".

Завива (підійма), пору (морі), гомонів (скрипів), виглядав {потоптав).

 

в) Виразне читання вірша.

- Як потрібно читати першу строфу, щоб передати інтонацією і темпом бурю на Дніпрі ?

- Як передати неспокій у природі, що описується у другій строфі ?

- Яка інтонація і темп підходять для читання останньої строфи ?

 

г) Розгадування кросворда
 1. Що робив ясен?
2. Яка річка описана у вірші ?
3. Яке ще дерево згадується у творі?
4. Доповніть рядок: „Сердитий вітер..."
5. Де перекликалися сичі ?
6. Із чого виглядав „ блідний місяць "
 

- Що прочитали по вертикалі ? (Кобзар)

- Так називає народ Т. Шевченка. І не тільки тому, що він написав книгу „Кобзар".

 

д) Етимологічна хвилинка.

         Кобза - слово тюркського походження , означає струнно-щипковий музичний інструмент.

         Кобзарями називали українці співців, народних поетів, які ходили селами і містами, складали і виконували народні пісні і думи. Свій спів супроводжували грою на кобзі чи бандурі (кобза - кобзар - Кобзар). Раніше кобзарів було багато. Зараз кобзарство відновлюється: у Стрітівці Київської області відкрито школу.

         Т.Г. Шевченка називають Кобзарем, Тому що він виповів українському народові його життя.

 

V. Опрацювання вірша В. Скомаровського „ Кобзарі"

- Прочитайте мовчки вірш Вадима Скомаровського „ Кобзарі" і скажіть, де відбувається описувана подія.

- Прочитайте вірш вголос „ ланцюжком".

- Хто були ці кобзарі ? Хто слухав пісні кобзарів?

- Як ви думаєте, про що могли співати кобзарі ?

- Які вирази вжиті в переносному значенні? Що автор хотів ними висловити?

- На яких словах треба зробити логічні наголоси ? З якою силою голосу треба читати ? Чому ? У якому темпі?

- Прочитайте вірш виразно.

 

VI. Підсумок уроку.

 

VII. Домашнє завдання. 

Вивчити напам'ять вірш „ Реве та стогне Дніпр широкий".

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (17.11.2008)
Переглядів: 5737 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!