Каталог статей

Головна » Статті » Поради психолога » Шкільний психолог [ Додати статтю ]

Разом ми – сила
Разом ми – сила
Тренінгове заняття для обдарованих учнів
 
Мета тренінгу: навчитися встановлювати і підтримувати психологічний контакт у спілкуванні; самопізнання свого потенціалу й обмежень при взаємодії з іншими; пізнати і зняти внутрішній бар'єр для підвищення рівня комунікації та взаємодії у команді.Збиратись разом — це початок,
Триматись разом — це процес,
Працювати разом — це успіх.
                                                      Генрі Форд
Мета тренінгу:
навчитися встановлювати і підтримувати психологічний контакт у спілкуванні; самопізнання свого потенціалу й обмежень при взаємодії з іншими; пізнати і зняти внутрішній бар'єр для підвищення рівня комунікації та взаємодії у команді.
Матеріали: аркуші формату А4, маркери, скоч, ножиці, різні предмети (для кожного учасника), плакат для очікувань, журнали, газети.
Категорія: учні старших класів.
Тривалість заняття: 2 години.
Рефлексія (10 хв)
Мета: визначити установки та думки про тренінг.
У кожного тренінгу є вступна частина — рефлексія, знайомство. Я пропоную вам окреслити свій настрій зараз, назвати ваше ім'я, школу, в якій навчаєтесь.
 
Знайомство «Імена» (15 хв)
Мета: познайомити учасників, створити сприятливий психологічний клімат у команді.
Вправу виконуйте у колі. Всі учасники по черзі (по колу) називають свої імена. Після завершення першого кола кожен називає спочатку ім'я учасника, який сидить ліворуч, потім того, хто праворуч. Якщо він помилився, група йому допомагає. Далі процедуру можна ускладнити, наприклад, запропонувавши кожному назвати імена членів групи, які сидять через одну людину від нього.
Правила роботи у групі (20 хв)
Мета: розказати про необхідність вироблення і дотримання певних правил, за якими будується взаємодія людей у групі.
Тренер об'єднує учасників у 2—3 групи (залежно від кількості учнів). Вони напрацьовують варіанти правил, які сприятимуть ефективній і злагодженій взаємодії (правила такі ж, як у попередньому тренінгу). Тренер підсумовує правила та говорить про те, що вони діятимуть упродовж усього нашого заняття.
Очікування (15 хв)
Мета: визначити сподівання й очікування від роботи у групі.
Матеріали: плакат із зображенням паростків пшениці (не налитих соком і зерном).
Нашу психологічну роботу можна уявити як мальовниче поле, де ми, блукаючи стежками особистих пошуків, то усамітнюємось, то далі йдемо вперед, щоб посіяти з товаришами зерно надії, поваги та порозуміння.
Прошу кожного з вас записати ваші очікування від сьогоднішнього заняття, озвучити і прикріпити їх на плакаті.
Вправа «Представлення партнера» (40 хв)
Мета: саморозкриття, зняття внутрішніх бар'єрів.
Учасникам пропонують утворити пари. При цьому бажано, щоб члени пари не були знайомі один з одним. Після цього кожен опитує свого партнера протягом 10 хвилин, прагнучи зібрати якомога більше інформації про нього. Зміна ролей у парах.
Для того, щоб краще структурувати процедуру, тренер може запропонувати опитувальник для збору інформації:
— Яким ім'ям вам подобається, щоб вас називали?
— Скільки вам років?
— Чим ви займаєтеся більшість свого часу?
— Чим вам подобається займатися? (Зхоплення, хобі.)
— Що ви думаєте про участь у цьому тренінгу?
— Якби ви хотіли щось змінити в собі, то що б це було?
— Що б ви хотіли повідомити про себе групі?
За 20 хвилин учасники повертаються у коло, і кожен представляє свого партнера, розказуючи про те, що йому вдалося про нього дізнатися. Далі учасник, який представляється, може виправити неточності, додати або роз'яснити деякі моменти, а також відповісти на запитання, які ставитиме решта групи.
 
Енергізатор «Атоми і молекули» (5 хв)
Мета: активізувати увагу, налаштувати на подальшу роботу, об'єднати у мікрогрупи для виконання наступної вправи.
Тренер нагадує учасникам, що молекула, за законами фізики, складається з атомів. Далі він пропонує уявити, що кожен є атомом, який хаотично рухається по кімнаті. Коли тренер вигукне якусь цифру, атомам необхідно якомога швидше об'єднатися в молекули — утворити кола, взявшись за руки (кількість атомів у молекулах має відповідати тій цифрі, яку вигукнув тренер). Потім тренер оголошує, щоб молекули знову розпалися на атоми, й учасники хаотично рухаються по кімнаті. А коли тренер вигукує іншу цифру, учасники знову об'єднуються у молекули-кола; і так декілька разів.
До уваги тренера! Остання цифра, яку вигукує тренер, має бути такою, щоб кількість утворених «молекул» відповідала кількості груп, необхідних для виконання наступної вправи.
 
Вправа «Мої сильні та слабкі сторони» (15 хв)
Мета: заохочувати самооцінку, визначити риси, необхідні для успіху.
Анкета
У мене добре виходить _____________________________________
У мене погано виходить .___________________________________
Мені не подобається______________________________________
Мені цікаво __________________________________________
Мені нудно______________________________________________
Я пишаюся ______________________________________________
Я хотів би бути ще більш ____________________________________
Я хотів би бути не таким ____________________________________
Я хотів би, щоб у мене краще виходило_________________________
Я міг би працювати над такими своїми слабкими рисами__________
Люди вважають, що мої переваги ____________________________
Люди вважають, що мої недоліки ___________________________
Найбільшим стимулом для мене є____________________________
Дані анкети можна використовувати окремо і групами, залежно від вибору тренера:
• для індивідуальної самооцінки;
• для роботи в парах, де партнери обговорюють анкети, заповнюючи їх;
• індивідуально, а потім обговорити у загальному колі.
 
Енергізатор «Еволюція» (7 хв)
Мета: активізувати роботу групи за допомогою рухливих вправ, підвищити увагу, спостережливість і м'язовий тонус.
Потрібно пройти рівні еволюції (побу-, вати в різних ролях: амеби, риби, курчати, дівчинки, Будди). При виконанні вправи учасники групи рухаються хаотично, імітуючи певні рухи, які притаманні певному рівню (амеби, риби, дівчинки...).
Вправа виконується за допомогою певних змагальних рухових елементів (гра на «чу-ва-чі»). Члени команди, які перемагають у двобоях, переходять на вищий щабель, а ті, які програють, опускаються на рівень нижче. Гра триває, аж доки більшість досягне найвищого рівня Будди.
До уваги тренера! Групи треба порівну поділити між рівнями. Тобто при ТО учасниках у підгрупах має бути по 2 людини.
 
Робота над проектом «Способи перемогти в олімпіаді» (20 хв)
Мета: згуртувати групу, показати способи досягти перемоги.
Тренер роздає учасникам відповідні матеріали (газети, журнали, папір), ділить групу навпіл і просить зробити колаж на задану тему. Насамкінець представник групи презентує спільну роботу, робить її аналіз, розказує про задум.
Вправа «Випадок на Місяці» (15 хв)
Показує залежність ефективності між-особистісного спілкування в екстремальній ситуації від здатності приймати трупове рішення, кооперуватися заради досягнення спільної мети.
Гра має кілька етапів.
Ведучий. Ви — пілоти космічного корабля, що досліджує невідому планету. Однак ви зазнали катастрофи. Вам відомо, що за 500 км від того місця, де ви приземлилися, є ваша станція. Ви маєте до неї дійти. На вашому кораблі залишилося 14 речей, які, можливо, знадобляться вам, щоб вижити. Якісь речі ви можете взяти із собою. Зараз кожному з вас потрібно проранжувати їх за важливістю особисто для вас.
Кожен учасник одержує експериментальний бланк зі списком речей і ранжує їх у стовпчику ІР (індивідуальне рішення) протягом 10 хвилин (таблиця 1). *
Бланк ранжування речей
Таблиця 1
№ з/п      Речі                            ІР   ГР    ОР    ІР-ОР    ГР-ОР
1         Коробка сірників 14
2         Карта місячної поверхні 3
3         Харчовий концентрат 4
4         Моток нейлонового шнура 6
5         Шовковий купол парашута 8
6          2 балони кисню 1
7         Магнітний компас 13
8         Комплект сигнальних ракет 10
9         25 літрів води 2
10       Обігрівач на сонячних батареях 12
11       Радіопередавач із радіусом дії у 200 км 5 „
12       Аптечка першої допомоги 7
13       Рятувальна шлюпка, яка надувається автоматично 9
14       Коробка сухого молока 11
Результати
Після цього гра переходить на етап групової дискусії. Уся група, радячись, приймає спільне рішення і ранжує речі у новому порядку у графі ГР (групове рішення).
Коли в кожного учасника будуть заповнені обидва стовпчики, ведучий пропонує список правильних рішень, які записують у стовпчик ОР (основне рішення).
У стовпчику ІР-ОР (індивідуальне рішення — основне рішення), який оцінює індивідуальну ефективність, поставте рішення по кожному пункту. Підрахуйте загальну кількість розбіжностей і запишіть їх у рядку результатів.
У стовпчику ГР-ОР (групове рішення — основне рішення), що оцінює групову ефективність, теж поставте різницю рійіень по кожному пункту (вираховується аналогічно). Підрахуйте загальну кількість значень і запишіть її у рядку результатів.
Наступним етапом стає порівняння ефективності групового й індивідуального рішення, обговорення результатів взаємодії.
— Яке рішення (індивідуальне чи групове) здається мені правильнішим? Чому?
— На що я орієнтуюся, приймаючи рішення?
— Чи допомагає мені група, коли доводиться співпрацювати?
 
Вправа «Подарунок другові» (15 хв)
Мета: підживити психологічний клімат у команді, налаштувати на подальшу взаємодію.
Членам групи пропонують подарувати кожному якийсь нематеріальний подарунок. Це може бути зірка на небі, світанок, успіх, талант тощо. Тобто те, що не можна
покласти в кишеню, а лише носити з собою у серці (душі).
До уваги тренера! Не шкодуйте на такі процедури, особливо після закінчення тренінгу, навіть якщо вони виявляються тривалими.
Аналізуємо очікування (15 хв) Мета: отримати зворотний зв'язок. Тренер просить учасників звернути увагу на дошку, де на ґрунті наших очікувань виросли квіти досвіду сьогоднішньої взаємодії. Усі по колу висловлюються щодо реалізації очікувань і переклеюють стікери зі своїми записами на плакаті.
 
Завершальна рефлексія (10 хв)
Мета: обговорити думки щодо роботи та взаємодії на тренінгу, визначити мікроклімат і настрій кожного.
У кожного тренінгу є завершальна частина. Тренер пропонує учасникам сказати, з яким настроєм та відчуттям завершує він це тренінгове заняття.
Підсумок заняття
Тренер дякує за участь у тренінгу та розповідає притчу про паломників.
Психолог. Якось паломники влаштувалися на ночівлю на всіяному галькою морському березі. Раптом із неба полилося світло. Паломники збагнули, що почують божественне одкровення, і приготувалися. Минув якийсь час, і з небес пролунав голос: «Наберіть гальки та покладіть її до торбин. Уранці вирушайте в дорогу. Йдіть цілий день. Увечері ви будете і радіти, і сумувати одночасно». Після цього і світло, і голос зникли.
Паломники відчули розчарування. Вони сподівалися на важливе одкровення, вселенську правду, яка б зробила їх багатими і знаменитими, а натомість отримали завдання, сенсу якого не зрозуміли. Проте, пам'ятаючи про небесне сяйво, вони про всяк випадок покидали, буркочучи, до торбин кілька дрібних камінців.
Паломники були в дорозі весь наступний день. Увечері, лягаючи спати, вони зазирнули до своїх торбин. Замість гальки там лежали діаманти. Спершу паломників охопила радість: вони володарі діамантів! А за хвилину — смуток: діамантів було так мало!..
 
 
Зінченко Наталія Володимирівна, практичний психолог Костянтинівського Навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад»

Категорія: Шкільний психолог | Додав: (14.04.2011) | Автор: Зінченко Наталія Володимирівна
Переглядів: 2591 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!