Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Читання [ Додати статтю ]

В. Сухомлинський «Як Павлик списав у Зіни задачу», «Найкраща лінійка»

ТЕМА: Ніколи не втрачай віри у свої сили!
В Сухомлинський «Як Павлик списав у Зіни задачу», «Найкраща лінійка»
МЕТА: Формувати навички читання, потребу систематично звертатися до книжки, уміння робити висновки й узагальнення.
Стимулювати у дітей особистісне сприймання прочитаного, здатність знаходити в ньому матеріал для роздумів.
Виховувати вміння порівнювати, спів ставляти свої враження.
Розвивати морально – оцінні судження, творчу уяву і фантазію.
ОБЛАДНАННЯ: Мультимедійні засоби навчання; портрет В.О.Сухомлинського, фотографії Павлиської школи, виставка книг, ілюстрації.

 

ЗМІСТ УРОКУ


І. Організаційний момент
Як зробити день веселим?
Усміхнися всім навколо:
Поклонися добрим людям.
Привітайтесь з добрим людом.
І тоді обов’язково
День тобі – веселим буде!
А.Костецький
Епіграф нашого уроку: прочитайте
Дивись, не забудь,
Людиною будь!
ІІ. Розчитка
1. Вправи для очей.
2. Дихальні вправи.

• Що вам нагадують смужки, які лежать у вас на парті? (вони зелені і нагадують травичку)
• Візьміть смужки. І виконуємо дії. Я – вітер. Я легкий, ніжний, приємний. Я ніжно торкаюся обличчя. Я ховаюся у гілках дерев і бавлюся їхніми листочками. Я стаю сильнішим і обтрушую рум’яні яблука з дерев. Мої крила легкі й невагомі. Я дужчаю. Я лечу над морем, здіймаю високі хвилі, співаю: «Я вітер, я найдужчий, найкращий!» І залетіли на галявину.
• Квіточка. Вдихнули запахи.
БІНОМ – ФАНТАЗІЙ
ДЕНЬ ДРУГ
День з другом.
День у друга.
День біля друга.
День ради друга.
День коло друга.
День заради друга.
День наперекір другу.
День поряд з другом.
День через друга.
День для друга.
Що відбувається з нами коли поруч друг. Прочитати очима вірш. Вам завдання .
3. Читання вірша з різною інтонацією.
• читання з сумом;
• читання з радістю;
• читання наспівуючи.
Хто один – завжди сумний:
В непогоду, в день ясний.
З другом світ стає чудовим.
Навіть в зливу кольоровим.
- На вулиці йде дощ, біля вікна стоїть хлопчик і сумує…
(вірш із сумом читаємо)
- Раптом виглянуло сонечко, стало весело, ми один одному усміхнулися. (читаємо з радістю)
- Коли весело, радісно хочеться співати. (і наспівуючи)
ГРА «КОЛА НА ВОДІ»
НЕБО (носоріг емітує білого оленя)
РУКА (риба укусила кошлату акулу)
МРІЯ (моряк рибо ловить іноземну ящірку)
ХЛІБ (хом’як лежить іншим боком)
ЗМІЯ (зебра молить індійську ялинку)
ФОТО ( фламінго оголошує татарського орла)
Щоб спілкування приносило задоволення, треба знати вживати багато слів. Постійно поповнювати свій словниковий запас.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Переходимо до перевірки домашнього завдання.
Приготувати шкалу оцінок. Прочитайте чого я вам бажаю.
1. Як називаються вірші, які читали вдома?
(Буває все. Краще – з друзями разом! Словник Славка.)
2. Тестування.
3. 1. Автором цих віршів є:

а) Максим Рильський;
б) Вадим Скомаровський;
в) Анатолій Костецький.
2.У світі ніколи не буває…
а) справжньої дружби;
б) щоб друг тебе забув;
в) дружніх стосунків.
3. А як забуде раптом тебе твій друг, то…
а) він забувака;
б) він погана людина;
в) ніякій він не справжній, а просто так – ніщо!
4. Розповідь у вірші «Краще – з друзями разом! Ведеться від імені…
а) хлопчика;
б) автора;
в) дівчинки.
5. Хлопчик розповідає про…
а) дружбу;
б) радість;
в) смуток.
6. Друзям вдалося…
а) провчити Славка;
б) змінити Славка;
в) навчити Славка розуму.
7. Закінчити прислів’я. Справжній друг пізнається…
а) у школі;
б) у грі;
в) в біді.
8. У вірші «Словник Славка» слово «словник» вжите у значенні…
а) орфографічний словник;
б) словник Даля;
в) запас слів, якими користується людина у мовленні.
9. Словник у Славка був…
а) незвичний;
б) багатий;
в)
10. Ці слова вживає Славко…
а) зараз, добре, будь ласка;
б) нехай, дурниці, ну його, пусте, дарма, неохота, потім;
в) із задоволенням, не хочу, не буду.
11. Вірші А. Костецького вчать нас…
а) жити весело;
б) сваритися;
в) дружити.
12. Дружити треба…
а) завжди;
б) іноді;
в) вміти.
1 – в; 2 – б; 3 –в; 4 – а; 5 – а; 6 – б; 7 – в; 8 – в; 9 – а; 10 –б; 11 – в; 12 – в.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
(слайд – В.О.Сухомлинський)
Жила собі на Землі Людина. Училася, трудилася, до школи ходила, свою землю любила… Вирішила Людина красу довкілля людям подарувати – учителем стати. Поїхала зі свого села до Кіровограда і там, в інституті, вивчилася на вчителя. У добрі та радості Людина виховувала гарних красивих людей, здатних нести у світ мир, добро, красу. Тією людиною був…(В.О.Сухомлинський)
(слайд – В. Сухомлинський)
(слайд – В. Сухомлинський з дітьми)
У своєму рідному Павлиші заснував він для маленьких діточок «Школу радості.» Це була школа життя, мислення, милування, школа думки,краси, праці для душі й тіла. Разом з маленькими дітьми Учитель ходив до лісу, на луг. Він навчав дітей дивитися на світ не розумом навіть, а серцем. Адже головнішого очима не побачиш.
- Як називалася Павлиська школа?
- В якій школі ви навчаєтесь?
- Наша школа – школа Свободи, Любові, Правди»
(слайд – школа №16)
- Правильно. І вона навіть чимось схожа на «Школу радості», яку створив В. Сухомлинський.
(слайд – книги)
.І створили діти разом зі своїм учителем у «Школі радості» багато казок, оповідань…
- Зараз ми проведем Літературну вікторину і дізнаємося, чи добре ви знаєте твори В. Сухомлинського, які ми вже вивчили.
- Шкала оцінок.
- Я називаю персонажів, а ви записуєте з якого це твору.

Літературна вікторина.
Назвати твори В.Сухомлинського
1. Полиці, Господар, Могутній а) «Кінь утік»
Богатир, Вогненна книга.
2. Учитель, Віталік, Петрик, б) «Я хочу сказати своє слово»
Вогнегривий кінь.
3. Учителька Катерина Іванівна, учні, в) «Спляча книга»
голубе небо.
4. Старий майстер, Хлопчик,відбиток г)« Гвинтик»
Ніжки, старий Чоловік, слід.
5. Юрко, домашнє завдання, батько, д) «Що таке школа під голубим небом»
6. У цьому творі йдеться про Павлиську е) «Який слід повинна залишити людина на
Школу. Землі»

1 – г, 2 – а, 3 – б, 4 – е, 5 – в, 6 – д.
Самоперевірка, самооцінка.
Підніміть руки, хто одержав бали високого рівня, достатнього, середнього?
ІІ Актуалізація знань
- Який розділ ми вивчаємо?
- Світ дитинства.
( кадр – асоціації)
- Прочитаємо, які асоціації ми дібрали до назви розділу:
- Життєва енергія.
- Світ любові і добра.
- Рожеві добрі мрії.
- Віночок сонячних надій.
- Безтурботна пора життя.
- Рожеві окуляри.
- Купа радості і сміху.
- Крамниця добрих див.
Сьогодні ми прочитаємо нові оповідання В.Сухомлинського, у яких він розповідає про випадки із шкільного життя, коли, у начебто звичайних ситуаціях, розкриваються невідомі досі риси характеру дітей. Отже, тема нашого уроку: «Ніколи не втрачай віри у свої сили! В.Сухомлинський «Як Павлик списав у Зіни задачу», « Найкраща лінійка»
На уроці ми будемо розвивати уміння читати, аналізувати твори, висловлювати свої думки, міркувати, передбачати. Навчимося давати оцінки героям та їх вчинкам.
1. Завдання перед першим читанням:
- дослідити форму твору.
Передбач: прочитавши назву оповідання скажіть, про кого воно буде?
Передбач: чи дасть Зіна списати задачу?
2. Читання І частини учителем.
Передбач: Як вчинить Зіна, коли почує про помилку?
3. Учень дочитує текст до кінця.
- Частково ми змогли передбачити події, описані в тексті.
4. Аналіз твору.
- У якій формі написано твір?
(твір написано у формі діалогу, є вступ, слова автора)
- Де відбулися події, описані в оповіданні?
(у школі)
- Чому Павлик списав у Зіни задачу?
(лінився, не подумав, не попросив допомоги в батьків)
4. Словникова робота.
- Прочитати швидко, без помилок, змінюючи слова.
у ─ задача Зіна
над ─ у ─ Павлик
зошит
дія
- Читання «пірамідок» слів «луною» (за вчителем, вголос)
тож дома
питає питань
помилка похнюпив
учителька почервонів
стурбований розв’язувати
- Дібрати спільнокореневі слова до слів почервонів(червоний, червоно).
помилка(помилитися, помилково).
- Дібрати синоніми до слів: стурбований (схвильований, збентежений, знервований).
Похнюпив(голову), опустив, нахилив.
- Утворити пари із слів та їх визначень:
характер здатність людини досягати своєї мети
воля властивості людини, що виявляються у поведінці
5. Хвилинка релаксації (гімнастика для очей)
- Сядьте зручно, випрямте спину, розслабтеся і зосередьтеся. Лікті на стіл.
- Потріть руки, щоб вони сталли теплі.
- Зігніть долоні і прикрий ними очі. (не тиснути)
- заплющіть очі і легко та обережно обведіть 8-10р. вказівними пальчиками рук навколо них.
Відчули значне полегшення?
- Повільно розплющіть очі і зновуповертаємось до читання.
6. Повторне читання тексту учнями.
- Визначити, скільки дійових осіб?
- Які з них головні? Які – другорядні?
7. Три учня читають оповідання.
- Скільки персонажів у творі? – 4
- Назвати головних. – Павлик, Зіна.
- Другорядних. – автор, учителька.
8. Робота за змістом.
- Чому Павлик прийшов до школи стурбований?
- Чому він не розв’язав домашньої задачі?
- Із яким проханням хлопчик звернувся до Зіни?
- Що він помітив у зошиті дівчинки?
- Чи сказав він про помилку Зіні?
Поміркуй: чому він так вчинив? (робота в парах)
- Він заздрів Зіні, що вона так легко розв’язує задачі.
- Він хотів одержати кращу (гарну) оцінку.
- Він хотів, щоб його вважали працьовитим.
Які оцінки отримали діти за домашнє завдання?
Прочитати, як Павлик і Зіна відреагували на них?
Які риси характеру виявилися у вчинках Павлика і Зіни. Складемо порівняльну таблицю.
Павлик Зіна
лінивий працелюбна
заздрісний посидюча
хитрий добра
брехливий безкорислива
непосидючий розумна

- Чи добре ви знаєте своїх однокласників, друзів?
- Чи опинялися вони (ви) в подібних ситуаціях?
(Ситуація 1. У 3 класі Даня хотів списати в мене приклади. – А як вчинив ти? Я допоміг порахувати і пояснив.
Ситуація 2. На гпд Іра підглядала в мій зошит. Я сказала вчителю.)
- Хто з героїв твору вам сподобався більше? Розкажіть.
(Мені сподобалася Зіна. Вона розумна, добра, безкорислива дівчинка. Завжди допоможе.)
- Уявіть Павлика. Чи хотіли б ви з ним подружитися? Чому?
( Розповідь 1. Хотів би подружитися. Я теж інколи чогось не знаю. Мені допомагають друзі. А я б допоміг Павлику.
Розповідь 2. Не хотів би. Я дружу з тими, хто добре навчається, багато працює. Не люблю лінивих.)
- Дати оцінку моральних якостей героїв. Кому співчуваєте? Кого засуджуєте? Чому?
( Я співчуваю Павлику. Йому важко вчитися.)
(Я співчуваю Зіні, Павлик не сказав про помилку і вона одержала нижчу оцінку.)
( Я засуджую Павлика. Він вчинив погано: і задачу списав і промовчав про помилку)
ДАЛІ ВАМ ТАКЕ ЗАВДАННЯ
1. Я розповім тобі про те…
- Як би вчинили ви на місці Павлика?
( Сам би виконав д/з, або попросив маму, щоб допомогла виконати д/з.)
(Зізнався вчительці, що не виконав д/з, попросив пояснити.)
- Як би ви вчинили на місці Зіни?
( Я не даю списувати.)
(Я б пояснила задачу і помітила б свою помилку. Тоді не було б такої ситуації.)
НАСТУПНЕ ЗАВДАННЯ
2. Я розповім тобі про те…
Творчі завдання – робота в групах.
1 група - Текст – міркування «Хтозна, як склалися стосунки Павлика і Зіни після цього уроку…»
2 група – Дібрати з журналів підписи до ілюстрації.
3група – Сценка – діалог
Підказка: жестом, мімікою,інтонацією.
Порада: Виражайте Свої переживання.
Павлик: О, ще нікого немає. Сплять довго, чи що? Хоч би швидше прийшов хто – небудь. Списати ж треба встигнути.
(заходить Зіна)
Павлик: Ой, Зіночко! Як добре, що ти раненько прийшла. Ти ж завжди все вчасно робиш?
Зіна: Чого це ти сьогодні такий? Щось будеш просити?
Павлик: А тобі що, важко відповісти?
Зіна: Ні, запитуй.
Павлик: На скільки дій задача?
Зіна: На три дії. А ти не розв’язав?
Павлик: Не вийшла… Дай списати.
Зіна: Ох, Павлику. Списуй, але це востаннє.
Павлик: Добре. Хоч сьогодні спишу. Спасибі.
- Перевірка – починати з 3 гр., 2 гр., 1 гр.
А ЗАРАЗ ТАКА РОБОТА
3. Я розповім тобі про те….Добра порада.
Мікрофон – по групам

1гр. Слід уміти переконати людину у помилковості їхніх поганих вчинків.

• Вказуй на помилки по – дружньому.
• Переконуй товариша, що він не гірший за всіх.
• Покажи, як можна правильно виконати те чи інше завдання.
2гр. Як навчитися визнавати і виправляти помилки.
• Завжди важко визнати свою відповідальність за невдачу.
• Надзвичайно важко вимовити прості слова: «я не правий», «пробач».
• Скажи собі «я помилився. Більше це не повторюватиметься»,і попроси пробачення.
• Тоді оточуючі вважатимуть тебе серйозною людиною.
3гр. Як помиритися з другом?
• Дуже боляче, коли ти сваришся зі своїм другом, та сумно й неприємно і твоєму товаришеві.
• Ти розумієш, що варто попросити вибачення, та зробити перший крок важко,
наберися мужності і визнай свою вину.
• Гукніть разом «Мир миром пироги з сиром» і ви знову – добрі друзі.
4. Підсумок роботи над оповіданням .
• Прислів’я
- Які прислів’я підходять до твору або характеризують героїв оповідання.
- Мовчки прочитати, назвати .
• Праця найвеличніша краса.
• Кожна людина гордиться тим, що вона робить для людей.
• Виховуй у собі людину.
• Ніколи не втрачай віри у свої сили.
5. Хвилинка релаксації.
Дослідження вчених дозволяють використовувати гаму кольорів для попередження багатьох захворювань.
• Почнемо з червоного, який стимулює роботу мозку, заряджає енергією печінку та м’язи.
• А ось жовтий і лимонний піднімають настрій, допомагають тим, хто погано бачить.
• Зелений колір впливає на серце, нервову систему. Коли ти втомлений, знайди хвилинку подивитися на зелену травичку, листя дерев і кущів.
• Синьому властива протимікробна дія.
Сподіваюся, що нам вдалося зняти втому.
6. Робота над оповіданням «Найкраща лінійка»
а) Словникова робота.
Прочитати стовпчики слів мовчки, яке не зрозуміле слово:
письмові праці
найкращі лінійка
ручної роботи
гладенька оцінки
кострубата
- Пояснити значення слова кострубата. (Нерівна,викривлена, шорстка, рос.: корявая)
- Що означають слова 1 стовпчика? (Ознаки предметів)
- Що означають слова 2 стовпчика? (Предмети)
- Якою частиною мови вони є? (Іменник, прикметник.)
- Утворити словосполучення.
- Який іменник поєднався з двома прикметниками? (Лінійка)
7. Мовчазне самостійне читання оповідання «Найкраща лінійка»
- Перевіримо, чи зрозуміли зміст прочитаного.
Тестування.
1. Цей твір є…
а) казкою; б) оповіданням.
2. Микола й Роман були…
а) однокласниками; б) сусідами.
3. За письмові роботи найкращі оцінки у….
а) Романа; б) Миколи.
4. Після уроку мови діти пішли…
а) у майстерню; б) додому.
5. Найкраща лінійка вийшла у …
а) Миколи; б) Романа.
6. Для чого Роман взяв свою лінійку до класу?
а) Йому було шкода залишати її в майстерні?
б) Хотів показати, що і він може зробити щось найкраще.
1. б; 2. а; 3. б; 4.а; 5. б; 6. б.
Взаємоперевірка, взаємооцінка.
- Хто одержав бали В. Д. С. рівня підняти руки.
8. Читання вголос.
- Подумати, яка головна думка твору. На вушко скажіть. Які у вас розумні оченята, ви молодці, розумнички. Так скажи для всіх.
а) Успіхи Миколи і Романа.
б) Треба краще працювати.
в) Невдачі хлопчиків.
г) Потрібно вірити в свої сили.
9. Пошукове читання.
(учень – учень) робота в парах – (за руки взялися і підняли, якщо знайшли відповідь)
- Яку оцінку отримали хлопчики за диктант?
- Що написала вчителька Роману?
- Який настрій був у Романа на уроці рідної мови?
- Які лінійки вийшли у кожного з учнів?
- Що сказав учитель Миколі?
- Який настрій був у Миколи на уроці ручної праці?
Аналіз змісту за питаннями.
- Які здібності виявив Микола? Роман?
- З чого видно, що Роман хоче покращити свій результат.
- У яких словах автор передає своє ставлення до героїв.
9. Виразне читання (робота в групах) (інтонація, темп, паузи, наголос)
1ч.,2ч.,3ч.(інтонація, темп, паузи, наголос)
Хто більше сподобався? Чому?
• Мені сподобалися обидва хлопці, тому що вони старалися.
• Мені сподобався і Микола і Роман, тому що у кожного щось виходило гарно. А те, що не вдавалося, вони хотіли покращити.
10. Розвиток зв’язного мовлення.
Дівчата – хлопці
- Поміркуйте, якого листа – пораду героям можна написати. (усно)
Хлопці: Миколко!
Звернися за допомогою до Романа, він добре майструє.
Раджу тобі відвідувати гурток у шкільній майстерні. Навчишся працювати руками.
Дівчата: Друже Роман!
Попроси маму подиктувати тобі диктант. Повтори всі правила, словникові слова.
11. Самозамір темпу читання.
(текст на окремих листочках) Самопідрахунок, самооцінка.
Хто прочитав на В. Д. С. рівень.
Здати шкалу оцінки. Я перевірю і оголошу наступного уроку оцінки.

V. Домашнє завдання. Виразно читати.

VІ. Підсумок уроку.

• Які оповідання опрацювали? Хто автор?
• Якою спільною темою об’єднані оповідання? (Шкільне життя. Стосунки учнів. Не втрачай віри у свої сили)
Кожна людина, дитина неповторна. Кожна талановита по-своєму. Одна гарно малює, інший – співає, третій – танцює… Ми, батьки і вчителі, любимо Вас не за талант (хоча радіємо вашим успіхам), а за те, що кожен з вас – людина. Будьте справжніми людьми, залишайтеся людиною. (браслет) Хором читають епіграф: «Дивись не забудь, людиною будь!» Доповнимо наші асоціації:
Країна чудес.

1 .Релаксація.
Як зняти напруженість. (легка музика)
• Спробуй легко дихати.
• Зупини думки – ні про що не думай.
• Пригадай улюблене місце, де почуваєшся спокійним, щасливим. Уяви, що ти зараз саме там.
• Спробуй відчути «обійми» вітру, сонячних промінців, пахощі квітів.
• Посміхнись! Сміх – найкращий засіб, аби зняти будь – яке нервове напруження.

Слід уміти переконати людину у помилковості їхніх поганих вчинків.

• Вказуй на помилки по – дружньому.
• Переконуй товариша, що він не гірший за всіх.
• Покажи, як можна правильно виконати те чи інше завдання.

Як навчитися визнавати і виправляти помилки.
• Завжди важко визнати свою відповідальність за невдачу.
• Надзвичайно важко вимовити прості слова: «я не правий», «пробач».
• Скажи собі «я помилився. Більше це не повторюватиметься»,і попроси пробачення.
• Тоді оточуючі вважатимуть тебе серйозною людиною.

Як помиритися з другом?
• Дуже боляче, коли ти сваришся зі своїм другом, та сумно й неприємно і твоєму товаришеві.
• Ти розумієш, що варто попросити вибачення, та зробити перший крок важко,
наберися мужності і визнай свою вину.
• Гукніть разом «Мир миром пироги з сиром» і ви знову – добрі друзі.

ГОЛОВНА ДУМКА

1. Успіхи Миколи і Романа.
2. Треба краще працювати
3. Невдачі хлопчиків.
4. Потрібно вірити в свої сили.



Джерело: http://docme.ru/kW02
Категорія: Читання | Додав: (10.04.2014) | Автор: Озвіться!
Переглядів: 4425 | Рейтинг: 1.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!