Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Сонце. Сонячне світло і тепло.

Тема. Сонце. Сонячне світло і тепло.
Мета. Розширити уявлення про сонячні промені і особливості їх падіння на Землю, про висоту Сонця на небосхилі, про значення світла і тепла у природі . Учити вимірювати довжину тіні від гномона, встановлювати залежність між висотою Сонця і довжиною тіні від гномона та між висотою Сонця і кількістю тепла яке воно посилає на Землю.
Розвивати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі , аналізувати, робити висновки, спостережливість, уяву, просторове мислення .
Виховувати бажання пізнавати природу ,бачити її красу, охороняти примножувати природні багатства.
Обладнання. Карточки для індивідуальної роботи, осінні листочки, скло, ліхтарик, ваза, куб, засоби ІКТ.

                                                                        Хід уроку

I Актуалізація знань учнів.
1 Мозковий штурм

- Що таке тіло ?Якими бувають тіла?
- Назвіть живі тіла
-А які неживі тіла ви знаєте?
- Чи є різниця між живи і неживими тілами ?Яка саме?
-З чого ж складаються тіла?
-А з чого складається речовина?
- Що ж таке молекула?
- Якими бувають молекули?
- Чим відрізняються молекули різних речовин?
2 Гра «Продовжте речення»
Крейда алмаз камінь – це ……
У твердих тілах молекули рухаються……
Живі тіла – це тварини …….
Неживі тіла – це ……
3 Гра «Художник»
З кожного ряду викликаю до дошки по одному учневі і даю завдання: намалювати розміщення молекул у рідкому твердому і газоподімному станах. А учні кожного художника називають приклади речовини у певному стані.

II Мотивація навчальної діяльності
- Діти послухайте і відгадайте ці загадки.
Гарне добре на всіх людей дивиться
А людям на себе дивитися не дозволяє.(сонце)

Він і гріє і пече
І як зайчик грається
Схочеш взяти його втече
.і мерщій сховається.(сонце)

III Повідомлення теми уроку
- Ви правильно відгадали загадки. А тепер скажіть, про що ж ми будемо говорити сьогодні на уроці?
- Так правильно. Сьогодні на уроці ми будемо говорити про сонце і про все що з ним пов’язано.
IV Первинне сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1 Вступне слово учителя

- Подивіться на дошку. Це – сонце. Сонце – це зірка величезна розжарена газова куля найбільша в нашій Сонячній системі. З давніх-давен люди цікавилися Сонцем. За його рухами спостерігали ним милувалися на нього дивилися з острахом Сонцю молилися його шанували і приносили дари на його честь будували величні споруди його прославляли…
Чому ж людина завжди цікавилася і захоплювалася Сонцем.? Мабуть тому що без Сонця не може жити жодна жива істота на Землі. Сонце дає Землі світло і теплою. Температура на поверхні Сонця становить 6 тисяч градусів а всередині – 15 мільйонів градусів .Якщо уявити Сонце у вигляді кавуна то наша Земля буде мати вигляд ягоди смородини. Ось це спів відношення ви бачите на екрані . Відстань від Землі до Сонця становить 149 600 000 кілометрів . Пролетіти цю відстань на літаку можна за 10 років а сонячні промені долають її лише за 8 хвилин . Сонце посилає на Землю свої промені. Вони падають прямолінійно так як це зображено на малюнку.

2 Дослідницька робота
- У мене в руках прозоре скло і ліхтарик. Скло – прозоре тіло а ліхтарик –це Сонце .Сонце світить на прозоре тіло, що відбувається з променями?
Так правильно – вони проходять крізь скло. Який висновок можна зробити?
Так. Сонячні промені проходять через прозорі тіла
- А тепер я поставлю підручник. Це прозоре тіло?
Зверніть увагу, що буде відбуватися якщо сонячне проміння падає на непрозорі тіла?
Отже, який зробимо висновок?
Правильно. Сонячні промені не проникають через непрозорі тіла ,а поглинаються ним . А що ж ми бачимо ? Так. Ми бачимо тінь даного тіла. В нашому випадку це тінь від підручнику. Форма тіні схожа на форму самого тіла на яке падає Сонце.
Скажіть, що з вами відбувається коли ви стоїте на сонці?
А що відчуваєте, коли погладите кицю яка довго лежала на сонці?
Чи пробували ви стати на каміння в жаркий літній день? Що ви відчували?
Отже, виходячи з ваших відповідей, робимо висновок, що тіла вбирають сонячне тепло і тому вони нагріваються.
Але не всі промені однаково нагрівають поверхню Землі. Погляньте на екран. Найбільше нагрівають ті промені ,які падають прямовисно коли Сонце знаходиться високо на небосхилі тобто опівдні. А якщо сонце стоїть низько на небосхилі то промені падають на земну поверхню косо . Вони віддають менше тепла і менше нагрівають поверхню Землі. Це відбувається вранці і ввечері.
Висота Сонця змінюється не лише протягом доби але й протягом кожної пори року. Зверніть увагу на екран.
Сонце виділяє енергію та тепло . Сонячне світло – світлова енергія а сонячне тепло – це теплова енергія Сонця .

3 Практичне ознайомлення з гномоном .
- Ми говорили, що від непрозорих тіл падає тінь . Цю тінь ми можемо виміряти за допомогою спеціального пристрою ,який називається гномоном .
Гномон – це деревяний кілочок заввишки 1 метр . Подивіться на екран . Ось це і є гномон . Довжина тіні вимірюється таким чином :
1 встановити гномон у місце яке добре освітлюється Сонцем;
2 позначити кінець тіні від гномона;
3 виміряти відстань від гномона до кінця тіні .
Найменша довжина тіні протягом доби буде опівдні, а протягом року – влітку . Найдовша тінь протягом доби буде вранці та ввечері, а протягом року – взимку . Буде доречно повідомити, що найдовший день року – 22 червня .
4 Робота з підручником
А ) Хором читаємо статтю Сонячне світло і тепло.
Б )Обговорення прочитаного у вигляді гри Мікрофон .
V Динамічна пауза
До Сонця руки піднімаєм
Потім ми їх опускаєм
А тоді скоріш-скоріш
Плещи плещи веселіш.
Руки вгору піднімаєм
Далі ми їх опускаєм
А тоді скоріш-скоріш
Тупай тупай веселіш.

VI Робота в групах
VII Інструктаж по роботі за комп’ютером

1 група працює за комп’ютером
2 група виконує самостійно завдання у зошиті «Заповни таблицю»
.2 група працює з учителем
- То що є джерелом тепла і світла на Землі?
- Коли Сонце світить найдужче?
- Як падають промені Сонця на Землю?
- Яка пора року є найтеплішою ? Чому?
Підсумок роботи за комп’ютером учнів 1 групи.

1 група працює з індивідуальними карточками
3 група працює за комп’ютерами
2 група обговорення самостійної роботи . Додаткові запитання по темі.
Підсумок роботи за комп’ютером 3 групи .
2 група працює за комп’ютером
3 група працює за індивідуальними картками
1 група перевірка виконаної роботи . Гра «Продовж речення».
Підсумок роботи за комп’ютером 2 групи.
Колективно слухаємо виконання завдання учнями 3 групи, доповнюємо відповіді.
Підсумок роботи за комп’ютером учнів усього класу.
VIII Підсумок уроку
Гра « Тепла хатка їжачка»

- Щоб їжачкові було взимку спати тепло у своїй нірці ,необхідно її зробити теплою. Зробимо ми це за допомогою осінніх листочків . За кожну правильну відповідь я буду ложити в його нору листочок.
- Що дає Землі світло і тепло?
- Як падають на Землю сонячні промені?
- Коли Сонце гріє найдужче ?
- Яке значення у природі має сонячне тепло?
- Яке значення у природі має сонячне світло?
- Що таке гномон?
- Чому усі предмети які лежать на Сонці стають теплими?
IX Домашнє завдання
3 група опрацювати текст Сонячне світло і тепло.
1 -2 група підготувати повідомлення про Сонце.

Тестові завдання
1 Джерелом тепла і світла на Землі є
А Місяць
Б Сонце
В Зорі

2 Промені від Сонця падають
А косо
Б прямолінійно
В лише влітку

3 Прилад для вимірювання довжини тіні називається
А метр
Б гномон
В палиця

4 Найдужче Сонце гріє
А вранці
Б ввечері
В опівдні

5 В яку пору року найдовша тінь
А взимку
Б влітку
В весною

Завдання для учнів під час роботи у групах

1 група

Заповнити таблицю Роль тепла і світла для живої природи

Люди         Рослини           Тварини

2 група

Робота з карточкою Доповни речення

Найтепліша пора року - ………………
Довжину тіні ми виміряємо ………….
Сонце дає Землі ……………………….
Найкоротша тінь від Сонця ………….

3 група

Поєднай дві частини висловлювання і прочитай отримані речення

Сонце дає Землі                                         прямолінійно.
Сонячні промені падають                         світлова енергія.
Сонячне світло – це                                   світло і тепло.
Найдужче Сонце гріє                                опівдні.

Категорія: Уроки | Додав: Оксана_Іванівна (26.09.2014) | Автор: Лісевич Оксана Іванівна E
Переглядів: 9237 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!