Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Байки. Езоп «Двоє приятелів і ведмідь»
Тема .Байки . Езоп «Двоє приятелів і ведмідь» Мета . Удосконалювати навички швидкого, правильного, виразного читання і усвідомлення прочитаного; збагачувати словниковий запас, формувати оцінні судження; розвивати увагу, уяву, зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного слова, мови. Методично-дидактичне забезпечення уроку. Мультимедійне обладнання, мультимедійні засоби, дидактичний та роздатковий матеріал,аркуші для групової роботи, маркери, план – конспект уроку у вигляді мультимедійного проекту . Хід уроку І.Організація учнів до уроку. Любі діти, у наш клас Завітали гості щирі. Привітайте в добрий час Гостей посмішкою й миром. ІІ. Мовна розминка . 1.Вивчення нової скоромовки. Вовк ведмедя розбудив: - Вже весна, гуляти йди! Виліз велетень з барлогу – Вовк втікає в ліс від нього. 2.Чистомовка Єш- єш – єш – якщо ти друзів справжніх ( маєш ) Ди – ди – ди – бережи ти їх …( завжди ) Єш – єш – єш – ти і сам прекрасно … ( знаєш ) Ти – ти – ти – як важко друга справжнього ( знайти ) ІІІ Мотивація навчальної діяльності 1. Асоціативний кущ Казки Вірші Оповідання Повісті Літературні жанри Байки П'єси Загадки Скоромовки 2 Кросворд «Байки» 1. Приміщення, в якому зберігаються книги. 2. Літери будь якої мови, написані в певному порядку. 3. Пташка, що квилить над морем. 4. Місто, в якому похований Т. Шевченко. 5. Вчить, як на світі жить. 3 Анограма каБай –велинекий, тішенайчас нийвірвашо іртв чальповгоно тузміс. У кахбай в раобзі твинар, слинро, нирізх мепредтів жезонобра дейлю. (Байка – невеликий , найчастіше віршований твір повчального змісту .У байках в образі тварин, рослин , різних предметів зображено людей.) 4 Фронтальне опитування - Чим байка відрізняється від інших творів? (Байка – це здебільшого віршований твір , який чогось навчає , від чогось застерігає ; у байці є висновок ,з якого можна зрозуміти , що схвалюється , а що засуджується. Цей висновок називається мораллю.) -Чому саме звірі, птахи, рослини стали дійовими особами байки? (Через те, що саме вони, наділені людськими рисами, дали змогу людині подивитися на себе збоку, побачити свої вади, які заважають жити.) - З яких частин складається байка? (З розповіді та моралі.) - Що таке мораль? (Це своєрідний висновок з розповіді, пояснення, для чого вона написана. Найчастіше вона влучна і подібна до прислів'я.) Алегорія (грец. — інакомовлення) — відображення одного предмета через інший. Найчастіше людські характери відображаються в образах звірів, комах, рослин, речей і птахів. Вони розмовляють, сміються, дошкуляють одне одному, гніваються, як люди. Вони мають певні людські риси. - Твори якого українського байкаря ми читали? (Байки Леоніда Глібова) - Хто знаэ російського байкаря ? ( Іван Крилов) 5. Легенда про байку Легенда про байку. Давно це було. В одному поселенні цвів льон блакитними квітами, м’якими та ніжними, наче крила метеликів. Сонце гріло його, дощ поливав. І це Льону дуже подобалося. Багато історій судилося почути Льонові. Якось з’явилися люди, схопили Льон і повиривали з корінням. Боляче йому було… Потім поклали у воду, після того тримали над вогнем, наче хотіли підсмажити. - Не завше жити лише для свого задоволення, - говорив Льон. – Доводиться й терпіти. Зате про щось корисне дізнаєшся, щось нове почуєш... Що тільки не робили з Льоном: і м’яли, і тріпали, і чесали, аж поки не опинився він на прядці. Потім потрапив він на ткацький верстат. Полотно різали, країли, голками кололи. Одного разу полотно потрапило у вогонь. Здається, усе: пропав Льон і не розповів жодної історії. Та ні, глибоко помиляється той, хто так думає. У повітрі, у веселому танку, закружляли невидимці, які розповідали людям щось повчальне. Виявляється, це було не що інше, як … байки. IV Повідомлення теми і мети уроку - На уроці ми познайомимося з першим байкарем, опрацюємо його байку «Двоє приятелів і ведмідь»; будемо вчитися давати характеристику героям, аналізувати їх вчинки, добирати фразеологізми до окремих епізодів твору та до байки в цілому; попрацюємо над вдосконаленням навички читання. 1. Повідомлення про автора 1 учень За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив, у VI ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, відверто, тому звертався до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько II ст. до н. е.байки Езопа були записані, їх використовували як навчальний посібник у риторичних школах. 2 учень Езоп жив у Стародавній Греції, приблизно в VII—VI ст. до н.е. За переказами, він не був греком, а чужинцем, рабом відомого рабовласника Ксанфа, який вважав себе вченим-філософом, а насправді був нерозумною людиною. Від народження Езоп був горбатим і потворним. Зовсім, здавалось, негарний на вигляд, цей раб був надзвичайно розумним. Про його мудрість ходили легенди. 3 учень Якось господар Езопа наказав принести з базару найдорожчу річ. Раб приніс йому язик і так пояснив свій вибір: "Язик - могутня зброя, завдяки йому можна проповідувати любов, справедливість, здійснювати добрі вчинки, дарувати надію, цінувати та поважати людей, тому язик — найдорожча річ". Коли іншого разу господар наказав найдешевшу річ, то раб знову приніс язик і пояснив свій вибір так: "Язик може чинити зло, вбивати та зраджувати, завдавати болю, приводити до розчарування. Тому це найдешевша річ. 4 учень Пізніше Езоп здобув волю, став радником царя Крези. Зазнавши принижень, він як ніхто розумів інших принижених, повчав людей своїми байками. У подальшому Езопа було несправедливо звинувачено у крадіжці золотого кубка із храму Аполлона, засуджено і вбито. Він був скинутий з високої скелі у безодню. 5 учень Авторству Езопа приписують 426 прозових байок. Вони вирізняються надзвичайною простотою будови і лаконічністю. Він розповідав людям короткі байки, які навчали їх розрізняти добро і зло, замислюватися над своїми вчинками і словами. Ще за життя його назвали мудрецем. За зразком Езопових байок пізніше в різні епохи складали свої твори письменники різних народів V Робота над новим матеріалом 1.Словникова робота Робота в парах Дорога пролягла - простягалася через ліс, поле… Дати відсіч – захистити себе. Марна справа – немає сенсу, не треба цього робити. Упав додолу – упав на землю. Затамував подих - завмер, перестав дихати, ледь дихав Оговтався – прийшов до тями, заспокоївся Бурмило – жартівливе прозвисько ведмедя. Випало - прийшлося Спіткає - чи не станеться якої – небудь пригоди Скрута - небезпека . тяжка хвилина , біда Чимдуж - дуже швидко Має слушність - правий, має рацію 2. До поданих слів доберіть синоніми Нажаханий – переляканий, наляканий. Подався – пішов, поплентався, побрів, пошкандибав, побіг, помчався, накивав п’ятами, погнав, поліз, порачкував. Вкупі – разом; Невдовзі – незабаром, через деякий час; Нажаханий – наляканий; Забачивши – побачивши. Видерся – виліз. Дісталися - прийшли Раптом - несподівано , зненацька Вгледів - роздивився Підвівся – піднявся VІ Фізкультхвилинка. VІІ. Робота над новим текстом. 1. Первинне ознайомлення зі змістом твору. - Перший абзац читає вчитель - Вправа «Передбачення» - Які події будуть відбуватися далі ? - Читання тексту учнями « мовчки » 1 абзац - Вправа «Передбачення» - Що станеться з другим приятелем ? - Читання тексту вголос 2.Перевірка первинного сприйняття твору «Так чи ні ?» – 1) Трьом приятелям випало одного разу йти з села до міста. + 2) Невдовзі дісталися лісу. Звідки не візьметься ведмідь. – 3) Один з приятелів, ледь його забачивши, кинувся до високого дерева і вмить заховався за товстим стовбуром. – 4) Другий ішов попереду й розглядався по боках. + 5) А коли помітив звіра, було вже пізно. + 6) Чоловік упав додолу та прикинувся неживим, бо знав – ведмідь не чіпає мертвих. + 7) Ведмідь підійшов до чоловіка, тихенько нахилився над головою, обнюхав і подався своєю дорогою. – 8) Підвівся чоловік радісний, що врятувався від ведмежих обіймів. + 9) А приятель усе те бачив з дерева і коли оговтався, зліз із дерева, підійшов та й каже: «Дуже радий, що ти врятувався». + 10) Розкажи, що тобі шептав на вухо бурмило? – 11) Сказав, що ти – дуже хороший товариш. + 12) Адже друзі пізнаються в біді. 3. Робота над змістом байки Учні визначають зачин, основну частину, кінцівку байки. - Знайдіть у тексті питальні речення - А чи не спіткає нас яке лихо в путі ? - Ану ж нападе дикий звір ? - Ну , а тепер розкажи , що тобі шептав на вухо бурмило ? - Отак і сказав ? - Робота з діалогами — Чи з однаковою інтонацією слід читати слова приятелів в обох діало¬гах? (У першому діалозі один чоловік був упевненим, зневажливо поставився до сумнівів приятеля. Другий, навпаки, був стривоженим, очевидно, передчу¬вав щось недобре. У кінцівці байки перший чоловік висловлював здивування, а другий — упевненість.) Які слова розкривають мораль байки? (Ніколи не ходи нікуди з при¬ятелями, які в скруту кидають тебе самого і чимдуж; тікають, рятуючи власну шкуру.) - Гронування ( Хараттеристика товаришів ) І варіант - Які риси характеру засуджуються? (Самовпевненість, страх, нещи¬рість, заздрощі.) ІІ варіант - А які схвалюються? (Розсудливість, швидка реакція.) -Які слова байки стали приказками, прислів'ями? — (Рятувати власну шкуру; друзі пізнаються в біді; ти ба, який розумний.) Робота за малюнками підручника Якими словами можна підписати малюнок? - Доберіть заголовок відповідно темі. (Пригода у ліcі. Зустріч з ведмедем.) VIII Робота в групах І група Робота з фразеологізмами. Підібрати фразеологізми до окремих епізодів байки. Пояснити свій вибір. - Народитися під щасливою зіркою (про приятеля, який уник небезпеки); - фортуна усміхнулася (пощастило, ведмідь не зачепив); - як сніг на голову (ведмідь з’явився раптово); - брати ноги на плечі (перший приятель втік); - душа в п’яти пішла (дуже злякалися обидва приятелі); - білий як полотно (дуже переляканий другий чоловік); - ні живий, ні мертвий (дуже переляканий); - як з-під землі (раптово); - сяйнути розумом (про другого чоловіка, який упав на землю і прикинувся мертвим). ІІ група Поясніть значення фразеологізмів , в яких зустрічається слово « ведмідь » Ведмежа послуга – безглузда послуга, яка замість допомоги завдає великої шкоди, неприємностей. Ведмідь на вухо наступив – про людину, у якої відсутній музичний слух. Ведмежі обійми – міцні обійми. Ділити шкуру невбитого ведмедя - діли́ти зві́ра, яко́го ще не вби́ли. Міцний ,як ведмідь – сильний Сила , як у бурмила – сильний Ізвивається , як ведмідь у танці – незграбний Бурчить , як ведмідь – незадоволення Живе , як ведмідь у барлозі – відлюдність У ведмедя десять пісень і все про мед – ненажерливість ІІІ група Змінити зміст байки на позитивний - А я б вчинив в подібній ситуації так … IV група Поєднати частини прислів'їв Людина без друзів – що дерево без коріння. Нових друзів май – старих не забувай. Як прийде туга, пізнаєш друга. В лиху годину пізнаєш вірну людину. Дружба – найбільший скарб. Друг боягуз – гірше ворога. ІХ Узагальнення вивченого матеріалу 1.Робота з сучасною баснею Верба і коза Валентина Бутрім Там , де з гори текла в долину річка , Посеред трав росла собі Вербичка. Коза неподалік на прив'язі блукала І на Вербичку скоса поглядала. А далі й каже : - Ти одна стоїш , Дружити нумо ! Разом веселіш ! Тягни до мене гілочки свої ! Вербичка і послухала її : За мить зжувала гілочку Коза . Не дружба вабила Козу – смачна лоза ! Отож , пильнуй і ти : задумайся , з ким дружиш , Чи не поживою , буває , друзям служиш ? Лисиця і Заєць Вовк Зайця вполював . Сів , лапою тримає І солодко на нього поглядає . Коли Лисиця йде : - Привіт , Вовчиську ! Я бачила отам , в гайочку , близько , Хтось кабанця задрав . Свіжесенький ! Ти б збігав та забрав ! Вовк Зайця кинув , у гайок подався , А Заєць до Лисиці обізвався : - Спасибі , подруго ! Я навіть не чекав … Чим я тобі віддячу , рятівнице ? … Даремно куцохвостий не тікав . - Собою , любий ! – мовила Лисиця . Є такі « друзі »: від вовків рятують , Бо на обід собі тебе лаштують . Х Підсумок уроку 1.Скласти сенкан до слова байка , Езоп Складання сенкану Езоп Розумний, волелюбний Навчає, уміє слухати, допомагає Захищає інтереси простих людей Мудрий байкар 2. Гра «Клубочок » - Яким на вашу думку повинен бути справжній друг ХІ Домашнє завдання
Група 1 Навчитися виразно читати байку Езопа та детально переказувати Група 2 Змінити зміст байки Група 3 Намалювати до байки малюнок В Езопа вчіться, добрі люди! Для того байка коле пір ребро, щоб виправлять людські заблуди І похвалять красу й добро. Хоч розповідь коротка й жартівлива, Мета її ясна й правдива. Федр | |
Переглядів: 7947 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |