Болото – природнє угруповання - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Болото – природнє угруповання

Пига Людмила Андріївна, вчитель початкових класів Жашківської ЗОШ №3 ім. І.М.Ляшенка Черкаської області

Тема. Болото – Природнє угрупування

Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися(організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі, планувати свої дії, доводити роботу до кінця); загальнокультурна компетентність (розвивати мовленнєві здібності та норми відповідної культури, опановувати моделі толерантної поведінки);громадянська компетентність (усвідомити свою належність до різних елементів природного, етно соціального й соціально-культурного середовищ); здоров’язбережувальна компетентність (уявлення і поняття про безпечну поведінку, взаємозв’язок організму людини з природнім оточеням); компетентність з ІКТ (здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією, вміти добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою); соціальна компетентність( здатність продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, виконувати різні ролі і функції в колективі);

предметних компетентностей: ознайомити з процесом утворення болота, розширювати знання про рослинний і тваринний світ боліт, розвивати вміння виокремлювати в прочитаному головне, обробляти та класифікувати інформацію, виховувати шанобливе ставлення до навколішнього середовища ідо всіх представників рослинного і тваринного світу.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати:

  1. Дізнатися як і чому озеро перетворюється на болото.
  2. Розпізнавати рослинний і тваринний світ боліт.
  3. Усвідомлювати значення боліт в природі і для людини.
  4. Розуміти важливість всіх представників рослинного і тваринного світу.

Особливості проведення уроку:

Урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації, фотосюжетів, аудіозапис звуків природи.

Обладнання: кросворд «Прісні водойми», малюнок болота, ілюстрації рослин та тварин болота, комп’ютерна презентація ,індивідуальні малюнки рослин та тварин болота, картки з тестовими завданнями, карта Жашківського району Черкаської області, аудіокасета із звуками природи.

Використана література:

  1. Базова навчальна програма «Природознавство.1-4 класи».
  2. Байбара Т.Б., Бібік Н.М. «Я і Україна». Підручник для 4 класу. Зошит «Я і Україна» для 4 класу.
  3. Ресурси інтернету: «Використання проблемних ситуацій на уроках природознавства як засіб підвищення якості навчальної діяльності молодших школярів» - http://ua-referat.com

Хід уроку

І. Організація класу.

- Діти, сьогодні у нас на уроці гості, привітайтеся ,будь ласка, з ними.

Вже пролунав для нас дзвінок,

Який покликав на урок.

Ми щиро раді вас вітати,

Здоров’я й щастя побажати.

І працювати будем гарно,

Щоб наш урок пройшов не марно.

Почути хочемо в кінці,

Що всі ми просто молодці.

Девіз роботи на уроці (слайд)

З природознавства кілька уроків –

У світ незвичайний ще кілька кроків.

Світ природи пізнати маємо.

Багато цікавого ми вже знаємо.

А рідний край такий багатий,

Що мусим ми його пізнати.

І ті річки, поля та гори,

Всі неосяжнії простори.

Вчимо ми все це залюбки,

 бо тут живемо я і ти.

ІІ. Повідомлення гідрометеоцентру.

  • Так як кожен урок «Я і природа» ми починаємо з повідомлення гідрометеоцентру, я прошу відповідальних за спостереження за погодою повідомити прогноз погоди на сьогоднішній день.

1-ша учениця:  

  • За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день в Жашківській школі №3 ім. І.М.Ляшенка, а зокрема в 4-Б класі, очікується такий прогноз погоди: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10- 12 балів, опади у вигляді великої кількості високих оцінок. Нашій вчительці та всім присутнім вчителям синоптична лабораторія бажає: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.

Але це звичайно жартівливий прогноз.

2-ий учень:

  • А насправді, сьогодні на території Жашкова спостерігається така погода (температура, вітер, опади).
  • Про квітень в народі кажуть:

Коли квітень з водою, травень з травою.

У квітні погода один день блисне, а сім днів кисне.

Як терен квітнем забіліє, селянин ячмінь сіє.

Ластівка в квітні день починає, а соловей кінчає.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

На попередньому уроці ми вивчали тему «Прісні водойми». Розгадавши кросворд, зможемо повторити матеріал та дізнатися тему нашого сьогоднішнього уроку.

Кросворд «Прісні водойми»

  1. Кожна річка має …..(берег)
  2. Витоком річки може бути…( озеро)
  3. Водяна чума, завезена з Канади…(елодея)
  4. Що, розвиваючись у водоймі у великій кількості, спричиняє «цвітіння» води? …(водорості)
  5. Найпрекрасніші квіти наших водойм?...(латаття)
  6. Рослина, листя якої схоже на стріли, спрямовані вгору….(стрітолист)
  7. На що може перетворитися озеро?...( на болото)

І\/. Повідомлення теми та мети уроку ( слайд)

  • Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку є «Болото- природнє угрупування» ( вписую слово болото до назви теми на дошці).

Очікувані результати уроку: (слайд)

  1. Дізнатися як і чому озеро перетворюється на болото.
  2. Розпізнавати рослинний і тваринний світ боліт.
  3. Усвідомлювати значення боліт в природі і для людини.
  4. Розуміти важливість всіх представників рослинного і тваринного світу.

\/. Постановка проблемного запитання

  • Сьогодні ми повинні знайти відповідь на запитання:

Чи потрібне нам, людям ІІІ – ого тисячоліття, болото? (запитання написано на дошці)

І відповідь на нього знайдемо в кінці уроку.

\/І. Робота над темою

  1. Бесіда

– Чи є у нашій місцевості болото? У Жашківському районі є Конельське, Шуляцьке і Охматівське болота ( показати на карті) (слайд)

Що раніше було на місці цих боліт? Звісно, озеро.

Давайте подивимося, чому і як утворюється болото.

  1. Комп’ютерна презентація

Увага! Погляньте на екран.

 1, 2 слайдяк утворюється болото

Слайд 3 – повернемося до проблемного питання: у в’язкому багні можуть загинути тварини і , навіть, люди, зникає дуже багато рослин і тварин. То чи потрібне нам болото?

  • Увага, дивимося далі.

Слайд 4- Рослини боліт

Послухайте загадку про корисну копалину болота.

Роблять з мене речовини:

фарби, штучнії тканини,

ліки і картон, пластмаси,-

отже, справжнє я багатство.

Хоч у болоті народився,

але й на полі знадобився,

бо я ще й добриво чудове.

А ще – зігрію я будови,

 бо і на паливо згоджусь.

Чи впізнали, як я звусь? (Торф)

А для того, щоб дістати торф з болота, його потрібно осушити, тобто знищити болото. Звертаємо увагу на наше проблемне запитання. Осушуючи болота, дістаємо корисну копалину

Слайд 5 Росичка – рослина- комахоїд

Напередодні була визначена творча група , якій потрібно було підготувати матеріал про рослинний і тваринний світ боліт. Давайте ж їж послухаємо      ( розповіді дітей про рогіз, очерет, чорницю).

Фізкультхвилинка

В казковім болоті розминка.

Настала фізична хвилинка.

Втому проженем руками,

Вгору їх піднімем з вами.

Потім присядемо дружно,

Ноги згинаємо пружно.

Руки, мов крила, розправим

І до плечей їх поставим.

Коло вперед покрутили,

Потім назад повторили.

Голову вниз опустили,

Потім назад нахилили,

Потім наліво поклали,

Потім направо. І стали

Рівно і струнко.

Швидко скінчилась хвилинка.

Нас збадьорила розминка.

Слайд 6 Тваринний світ

Повідомлення дітей про тваринний світ боліт.

  • Отже, ви почули, що на болоті дуже багато дрібних кровососів – комарів, кліщів. Осушуючи болота, зменшується кількість цих комах.

 Разом з тим, на болотах проживає багато рослин та тварин, які занесено до Червоної книги.

  • Подумайте і скажіть, чому зникнення комарів може привести до зникнення журавлів?

\/ІІ. Закріплення та узагальнення знань

  1. Розширення  знань про рослинний і тваринний світ болота.

Робота в групах. Робота з підручником.

У нас на дошці висить малюнок болота. Але тут чогось не вистачає. Чого, як ви думаєте? (рослин і тварин)

От для того, щоб наповнити цю картину, нам треба об’єднатися у 2 групи.

Подивіться на свої малюнки. Яка тема вас об’єднує?

1-ша група – рослини ( ставлю табличку)

2-га група – тварини (ставлю табличку)

Виберіть секретаря і доповідача.

Завдання для 1гр.-знайти у підручнику відомості про рослин, що ростуть на болоті;

для 2гр.- про тварин, які живуть у болоті.

І завдання для обох груп – сказати, що саме вам запам’яталося про рослину або тварину, знайти місце на малюнку і прикріпити ілюстрацію.

А поки ви працюєте, послухайте «мелодію» болота ( звучить запис з природніми звуками на болоті)

  1. Практичне завдання

Побудуйте ланцюги живлення. що склалися на болоті.

Личинки – комарі- жаби- чаплі.

  1. Хвилинка міркування
  • Поміркуймо! Чому на болоті не перегнивають залишки тварин? (в болотній воді мало кисню, а мох сфагнум виділяє кислоти, що вбивають бактерії)
  • Яких організмів – виробників, споживачів чи перетворювачів – найменше на болоті? (перетворювачів) слайд

\/ІІІ. Значення боліт у житті людини

Повертаємося до нашого запитання.

Осушувати болота почали ще стародавні римляни. Через великі вологі низини прокладалися рови для відведення води, так на землі готувалися для використання ґрунту. В даний час збереглися дуже небагато боліт, і екологи намагаються вберегти їх від зникнення Навіщо? ( слайд)

Щороку 1га боліт поглинають з атмосфери дуже велику кількість вуглекислого газу і виділяють кисень .Це в декілька разів більше, ніж здатний переробити 1 га лісу.

Великі болота здатні зупинити лісові пожежі.

Слайд 6 Значення боліт

  • То чи потрібні нам болота? Чому саме?

ІХ. Перевірка вивченого на уроці

  • Розв’яжіть тести, і ми перевіримо, наскільки добре ви засвоїли сьогоднішній матеріал ( Тести на ПК)

Поки одна група виконує тести на комп’ютерах, друга – заповнює схему у зошиті на с.60 «Значення боліт»

Х. Підсумок уроку

Багата в нас природа, неповторна її краса. Щоб вона приносила нам радість, щоб багатство її множилося для майбутніх поколінь, треба оберігати її, дбати про неї. Все, що є в нашій країні: багаті надра корисних копалин, безкраї родючі поля, рослинний і тваринний світ, гори і води – то народне надбання, і кожен з нас від дитини до людини похилого віку відповідає за його збереження і розумне використання.

На Землі, у домі вселюдському-

протиріч і негараздів тьма.

Будьте, люди, обережні в ньому!

Іншої домівки в нас нема.

Як підсумок уроку, давайте складемо синкан на тему «Болото»

Болото  (слайд)

Велике, в’язке, корисне…

Заманює, звучить, лікує, очищує, зберігає…

Болота потрібні для природи і людей

Про що нове, цікаве дізналися на уроці?

Оцінювання учнів.

ХІ. Домашнє завдання

Опрацювати статтю підручника (с.159- 161),

Виконати завдання у зошиті на с.60

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (27.03.2015) | Автор: Людмила Пига
Переглядів: 1872 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!