Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Чим ми розпізнаємо запах. Звідки нам відомо про гірке і солодке
Урок 3
Тема. Чим ми розпізнаємо запах. Звідки нам відомо про гірке і солодке

Мета: з'ясувати, яке значення у житті людини має нюх, як людина відчуває запахи, відрізняє солодке від солоного, гірке від кислого; роз­вивати здатність дітей виявляти властивості обстежуваних предметів за запахом, смаком; сприяти розвитку спостережливості, мислення дити­ни; розширювати кругозір дітей; розповісти учням про роль язика у мов­леннєвій діяльності.
ХІД УРОКУ
1. Вправа «Погода».
Тепло чи холодно надворі?
Яке небо?
Чи є дощ?
2. Вправа «Мікрофон».
Чи всі люди люблять однакові запахи?
Які запахи любите ви?
Чим людина розпізнає запахи? Відгадування загадок-підказок.
• Між двох світил Я посередині один. (Ніс)
Читання і відгадування загадок у підручнику (С. 12; 95).

4. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Які запахи ви вдихаєте з радістю?
Які викликають у вас огиду?
Які попереджають про небезпеку?
Запахи не тільки дають нам інформацію про навколишній світ, вони поліпшують наш настрій. (Можна використати малюнок на фор­заці підручника.)
Приємно пройтися весняним запашним лугом або міським скве­ром, в якому чутно запахи бузку або черемхи. А хто з вас не любить за­пах щойно випечених тістечок?
Ніс сприймає не тільки приємні запахи. Він може попередити вас про небезпеку. Якщо в будинку запахне газом, ніс його відчує. За допомогою нюху ми визначаємо, чи свіжа їжа, яке повітря у класі, на вулиці тощо.
Давно відомо, що приємні запахи викликають у людини позитивні емоції, а неприємні пригнічують настрій і погіршують самопочуття.
Надто приємний і свіжий запах — це запах чистоти. Тому намагай­теся стежити за чистотою свого тіла, чистотою одягу, взуття і чистотою в кімнаті.
Нюх відіграє важливу роль у нашому житті. Носом ми не тільки сприймаємо різні запахи, а й вдихаємо повітря. Ніс потрібно берегти: він схильний до різних захворювань, найчастіше простудних. Людина, яка через хворобу втратила нюх, не може сприймати запахів. Для неї навіть їжа втрачає свій смак.
Дітям шкідливо перебувати у накуреному приміщенні тому, що тю­тюновий дим погіршує гостроту нюху.

5. Робота у зошиті з друкованою основою (С. 10, завдання 1).
Ця вправа вчить розрізняти предмети за запахом.
Учні розфарбовують кружечки біля предметів із приємним запахом кольоровими олівцями, з неприємним — чорним.

6. Робота за підручником (С. 12).
Чи знаєте ви рослини, що зображені на малюнку?
Які з них ви можете розпізнати за запахом? Намалюй їх.
7. Гра «Вгадайте за запахом».
Запропонуйте дітям вгадати за запахом різні предмети, рослини або продукти. Зав'яжіть їм очі і дайте понюхати різні предмети. Перемагає той, що відгадав найбільшу кількість предметів.
Цю гру можна провести у вигляді веселого конкурсу «Найчутливі-ший ніс».
Учитель. Людина обирає необхідну 'їжу, користуючись не тільки нюхом, але й смаком.

8. Фізкультхвилинка.
Раз, два, три, чотири, п'ять! Час настав нам спочивать. Тож піднімем руки вгору, Ніби глянемо на зорі.
А тепер всі руки в боки, Як зайчата,— скоки-скоки! Десять, дев'ять, вісім, сім! Час за парти нам усім.

9. Відгадування загадок.
Лежить дошка у болоті, Ні сохне, ні гниє,
А користь людям дає. (Язик)
Якби не було у тебе того,
Не сказав би ти нічого. (Язик)
Читання і відгадування загадки, поданої у підручнику (С. 13).

10. Вправа «Мікрофон».
Навіщо людині язик?
Учитель читає текст (С. 13) і доповнює відповіді учнів.
Висновок. Язик нам потрібен не тільки для того, щоб розрізняти їжу на смак, але й для того, щоб спілкуватися, співати, декламувати вірші тощо. Словами можна дарувати радість, можна й образити.

11. Робота у зошиті з друкованою основою (С. 11, завдання 3).
Учні розглядають предметні малюнки і називають, що із зображено­го є гірким, солодким, кислим, солоним, гострим.

12. Робота за підручником (С. 13).
Учні розглядають малюнок і відповідають на запитання:
Чому плаче хлопчик?
Що їсть дівчинка?
Який на смак кавун?
Що на столі гірке? Солодке? Кисле? Солоне?
13. Гра «Впізнайте за смаком». Опис гри у підручнику (С. 94). Складання порад
Не вживай гарячу і дуже холодну їжу.
Не куштуй незнайомі продукти.
Якщо в тебе нежить, користуйся чистою хусточкою.
Якщо сторонній предмет потрапив у ніс, спробуй чхнути чи висяка­тись. Якщо це не допоможе — негайно до лікарні!
Якщо ти проковтнув сторонній предмет, обов'язково скажи про це дорослим.
14. Підсумок уроку.
Яке значення у житті людини має нюх?
За допомогою якого органа ви відрізняєте запах троянди від за­паху бузку?Які запахи є корисними для здоров'я?
Як людина відрізняє солодке від солоного, гірке від кислого?
Назвіть відомі вам смаки.
Якою є роль язика у спілкуванні?
Які поради ви запам'ятали?
Які загадки і прислів'я ви запам'ятали?
На уроці можна також використати такі вправи.
Чи знаєш ти?
1) Як тварини розрізняють запахи? Що для них значать запахи? Більшість риб, земноводних, плазунів і ссавців має по дві ніздрі.
А носи тварин бувають найрізноманітніших форм і розмірів. У слона це хобот, який утворився від зростання верхньої губи та носа. У кита це ди­хало, розташоване на вершині голови. Людина може розрізняти до 40 тис. запахів. Але у тварин нюх є набагато гострішим. Тому, наприклад, собак використовують у поліції для розшуку наркотиків та злочинців.
2) Існує 5 типів запахів, які ми можемо розпізнавати:
квіткові (фіалки, троянди та ін.);
специфічні (лимон, яблука та ін.);
смажені (кофе та ін.);
гнилі (тухліяйця, сир та ін.);
ефірний (бензин, алкоголь тощо).
Ми часто плутаємо нюх і смак. Наприклад, якщо ми п'ємо кофе і не відчуваємо його запаху, то й не відчуємо його справжнього смаку. Ось чому їжа здається несмачною, коли вона холодна.
Гра «Про смак».
Попросіть дітей пригадати слова, що характеризують смак, наприк­лад: гострий, кислий, солоний, солодкий, прісний. Всі слова, названі дітьми, записати на дошці.
Потім кожний обирає той або інший смак і пояснює, чому цей смак йому подобається найбільше.
Попросіть дітей перерахувати, що може бути кислим, солоним тощо. Наприклад, кислим можуть бути молоко, сік, слива, усмішка. Це завдання діти можуть виконувати у групах. Перемагає група, яка придумає до того або іншого слова, що визначає смак, якомога більше відповідних слів.
Запропонуйте дітям жартівливий варіант цього завдання. Поділіть дітей на групи і попросіть кожну групу придумати жартівливі історії про те, як продукти змінили смак. Наприклад:
Чому корова стала давати солоне молоко?
Чому лимон виріс солодким?
Чому огірок виріс кислим?
Чому перець став прісним?
Чому в яблука з'явився смак перцю?
Висновок. Відчуття смаку — джерело великого задоволення. Воно ро­бить можливим отримання задоволення від їжі. Але це відчуття дане нам і для захисту. Воно застерігає нас від вживання їжі, яка може бути небез­печною для нашого організму.
Гра «Найапетитніша страва».
Запропонуйте дітям уявити, що вони їдять свою найулюбленішу стра­ву. Діти описують смак цієї страви, не називаючи її. За описами одне од­ного діти вгадують, які страви якнайбільше полюбляють їхні друзі.
Потім діти малюють свою страву і розповідають, із чого вона при­готована.
Зі всіх малюнків дітей зробити виставку «Наші улюблені страви».
Складання казки «Що нам дарує їжа».
Попросіть дітей сказати, що смачна їжа може подарувати людині, наприклад: радість життя, здоров'я, посмішку, комфорт, хороший на­стрій, силу тощо. Все це запишіть на дошці. Потім діти колективно або індивідуально (вдома) складають казку про кухаря, їжа якого дарує лю­дям здоров'я, посмішку тощо.
Робота з прислів'ями.
Слово — не стріла, а глибше ранить.
Тепле слово і в мороз зігріє.
Слово інколи пече дужче за вогонь.
Доброму слову ціни немає.
Удар забувається, а слово пам'ятається.
Коли ми так говоримо? Язик без кісток. Проковтнути язика.
Категорія: Уроки | Додав: (09.10.2013)
Переглядів: 1059 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!