ЧИТАННЯ – ОСНОВНИЙ АСПЕКТ ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ПЕРШОКЛАСНИКА - "Методична скарбничка" - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

ЧИТАННЯ – ОСНОВНИЙ АСПЕКТ ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ПЕРШОКЛАСНИКА

                      ЧИТАННЯ – ОСНОВНИЙ АСПЕКТ ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ПЕРШОКЛАСНИКА

 

«Навчати і виховувати – як «блискавка» на куртці: обидві сторони затягуються одночасно і міцно неквапливим рухом замка - творчої думки.»

                                                                                                                 (Є. Ільїн)

Значення книги в житті кожної людини і суспільства в цілому величезне. Книга – це ланка, яка зв’язує нас з минулим і майбутнім; це шлях до пізнання речей і явищ; це ключ до відкриття світу людей: добра й зла, сили й слабкості, покірності й боротьби. Відкриваючи цей світ, дитина розвиває свій розум і почуття, виробляє переконання, пізнає, оцінює й виховує саму себе. І нема в процесі розвитку такої ж загальнодоступної і направляючої сили, як книга.

З самого раннього віку через читання і сприйняття змісту прочитаної книги діти пізнають світ, навколишню дійсність, природу, історію народу, нашої країни та інших країн, вчаться розуміти взаємини людей, їх високі моральні якості.

Перше знайомство з книгою у людини відбувається ще у ранньому дитинстві. Згадайте: мама читає казочку, а малюк розглядає малюнки. Всі ми пройшли через це. Підростає дитина, розширюється коло її читання. Дитина вже слухає, як мама читає різні віршики та оповідання, а не тільки казки. При цьому важливо не тільки те, що саме буде читати матуся, а яка оцінка дається вчинкам і характерам літературних героїв.

Вбираючи в себе досвід попередніх поколінь ми ростемо не тільки тому, що збагачуємося знаннями про те, як жили люди до нас або живуть навколо нас, ми ростемо й тому, що сприймаємо цю інформацію, вчимо дітей бути схожими на позитивних героїв, вчитися добру.

В наш час інтенсивної комп’ютеризації діти все менше читають і все більше часу приділяють різним засобам комунікації: телефони, комп’ютери, планшети та ін..  Тому дуже важливо, щоб те, що вміщено у наших шкільних підручниках було прочитано і проаналізовано разом із вчителем.

Базою або фундаментом для подальшого розвитку і виховання особистості дитини залишаються початкові класи. Саме в цей період формується читацький інтерес, формуються погляди та ціннісне ставлення до навколишнього світу і до самого себе.

Зміст нових навчальних програми для загальноосвітніх навчальних закладів для початкових класів та Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти містить значний виховний потенціал для молодших учнів. Саме його має розкрити перед своїми учнями вчитель початкових класів.

У першому класі, на перших сходинках шкільного життя, сторінки букваря знайомлять дитину з казками та віршами. Саме такі твори вчать першокласників народній мудрості, доброті,  дружбі та взаєморозумінню, взаємодопомозі. Це дуже важливо, тому що в цей період формується дитячий колектив, взаємостосунки між дітьми.

Аналізуючи твори, які вміщено у «Букварі» (М.С.Вашуленко, О.В.Вашуленко)  хочеться сказати: дуже добре, що є твори про однолітків. Учні оцінюють ставлення таких самих дітей один до одного, вчаться розуміти інших. Це такі твори, як «Веселі пісні», «Сливи», «Веселі іменини», «Гурток «Умілі руки»», «Хороша гра», «На екскурсії» та ін.. У тексті «Парк на пустирі» йдеться про працьовитих дітей, які своєю працює вирішили прикрасити навколишній світ.

Є твори, де йдеться про родинні стосунки. Тут можна приділити увагу вихованню поваги до батьків, до людей похилого віку, прагненню допомогти їм у повсякденній роботі. Це такі твори, як «Мама і сини», «Весела зима», «Ранок на озері», «Великі друзі», «Восени на городі», «Пасіка», «Я матусю дожидаю», «Десять робітників» та ін..

Любов до природи, вміння помічати прекрасне, милуватися красою рідного краю, піклуватися про тварин освітлюються у творах: «Миколин сокіл», «У лісі», «Калина», «Ранок коло ріки», «Дарунки лісу», «Білки», «Казковий світ», «Казкові хмаринки», «Поспішай, синичко!», «Барвисте коромисло», «Про що шепотіли берізки» та ін..

У «Букварі» містяться також твори народознавчого характеру: «Село Веселе», «На Полонині», «Міста України»,  «Київ», «Гроші України», «Наша Батьківщина» та ін..

Фрагмент уроку. Тема. Закріплення букви Ї ї. Опрацювання текстів «Гроші України» та «Міста України»

Вчитель:  Діти, а що для вас Батьківщина?

Діти:  Ми живемо на Черкащині. Для мене – це край, де я народився, живу, де живуть і працюють мої батьки.

  • Це школа, вулиця, на якій я живу.
  • Це земля, на якій народився видатний український поет і художник Т.Г.Шевченко.
  • Це наша «Софіївка», її чудова природа, якою ми милуємось і влітку, коли все навколо квітує; і взимку, коли парк одягає білу пухнасту шубу; і восени, коли все навколо горить яскравим золотом.
  • Це моя родина: тато, мама, сестричка, бабуся, дідусь, рідна домівка.

Вчитель:  Ми називаємо Україну своєю Батьківщиною. Якими ще словами близькими по значенню ми можемо її назвати?

Діти: Вітчизна, рідний край, земля батьків, отчий дім, Україна-ненька, рідний дім, рідний берег, рідна планета, Черкащина, рідна сторона.

Вчитель:  А якщо об’єднати разом усі родини, всіх людей, які живуть в Україні, то як тоді ми їх назвемо?

  • Народ.

Вчитель:  так, народ України, український народ. Ми всі одна сім’я, повинні жити дружно. Кожне сердечко, мов листочок на одному великому дереві в одному краю.

Ми українці – велика родина,

Мова і пісня у нас солов’їна,

Квітне в садочках червона калина,

Рідна земля для всіх нас – Україна.

Вчитель:  Чи є десь на землі такий чарівний край, де тихі весняні ночі пливуть на крилах солов’їних пісень, де вранці на замріяній річці джерельною водою умивається біле латаття, де навесні і влітку під шатами крислатих дерев яскравіє килим різнотрав’я і квітів?

Є, це наш рідний край – Черкащина!

                         Перегляд відеофільму «Черкащина»

Вчитель: Голублена золотими руками наших прадідів, окроплена солоним потом дідів, наших батьків, прикрашена працею всіх наступних поколінь – Черкащина особливо дорога нам, тому що ми повинні цікавитись її історією.

Вчитель:  багата наша ненька-Україна, зокрема на людей хороших, на творчість, на звичаї, на обряди. А скільки в них краси, знань, а найголовніше – живої історії. Що не свято, то сторінка життя нашого народу, то погляд у минуле. І гріх нам цуратися скарбу народного.

Вчитель:  -  Діти!  Любіть нашу прекрасну Україну,

                     Цінуйте рідну мову солов’їну,

                     Шануйте обряди наші, звичаї і свята,

                     Шануйте маму завжди й тата!

                     Ростіть, творіть, працюйте,

                     Щоб рідна Батьківщина

                     Була красива і багата!

Значне місце посідає усна народна творчість. Це скоромовки, приказки, прислів’я, казки, пісеньки.

Приємно давати учням психологічну установку з таких слів:

Ти прокинься рано-рано,

лиш над містом сонце встане,

привітайся з ластівками,

з кожним променем ласкавим.

                                                        А.Костецький

Читаючи твори на уроках, належну увагу потрібно приділяти вихованню патріотизму, духовності, громадянськості, гуманізму, наводячи зразки справжньої моральності на прикладах літературних героїв. Доречно вплітати у зміст уроку приклади героїзму людей, які живуть і працюють поряд із нами, які захищають нашу Батьківщину у гарячих точках.

 

                                     Використані джерела:

1. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчання українською мовою. – 1-4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 392 с.

2. Вашуленко М. С. Буквар : підруч. для 1 кл. загальноосвіт. навч. закл. / М. С. Вашуленко, О. В. Вашуленко. — К. : Видавничий дім «Освіта», 2012. — 152 с. : іл.

3. Кремена Л.М. «Виховний і розвивальний потенціал уроку». http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/vikhovnii-i-rozvivalnii-potentsial-uroku-vistup-na.html

Кащенко Ірина Петрівна,  вчитель початкових класів  Уманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 ім. В.І.Чуйкова Уманської міської ради Черкаської області 

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: [ADM]Irina (20.03.2015) | Автор: Кащенко Ірина Петрівна
Переглядів: 342 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!