Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Чорне та Азовське моря. Значення морів

Урок 60
Тема: Чорне та Азовське моря. Значення морів
Ключові компетентності:
- вміння вчитися:
навчально-організаційні: добирає індивідуальне обладнання для проведення уроку, розкладає його в належному порядку; включається в роботу відразу після вказівки вчителя;
загальномовленнєві: говорить в помірному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу; зосереджено слухає вчителя, відповідає на запитання за відомою моделлю; запитує про незрозуміле; з повагою звертається до вчителя, учнів;
загальнопізнавальні: виділяє в предметах певні ознаки, розрізняє розмір, форму, колір; робить (з допомогою вчителя) висновок-узагальнення за результатами виконання навчального завдання.
- інформаційно-комунікативна: будує усне монологічне висловлювання на знайому тему (пояснює господарське значення морів);
- загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;
- громадянська: пояснює господарське значення морів; наводить приклади позитивного і негативного ставлення людини до природи.

Предметні компетентності (конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):
Початковий рівень:
- називає моря України;
- має уявлення про те, яке море більше за розміром.
Середній рівень:
- пояснює господарське значення морів;
- наводить приклади позитивного і негативного ставлення людини до природи.
Достатній рівень:
- знаходить на карті моря.
Високий рівень:
- підводить підсумки власної роботи на уроці.

План уроку
1. Відгадування загадки з метою ознайомлення з темою уроку. (Додаток 1).
2. Розповідь вчителя про Чорне та Азовське моря, значення морів (Додаток 2).
3. Називання учнями морів України. Формування уявлень про те, яке море більше за розміром. Вправа «Бліц-інтерв’ю» (Додаток 3).
4. Бесіда з метою пригадування учнями правил показу на карті.
5. Знаходження учнями на карті морів. Вправа «Юні географи» (Додаток 4).
6. Пояснення учнями господарського значення морів. Вправа «Мікрофон» (Додаток 5).
7. Наведення учнями прикладів позитивного і негативного ставлення людини до природи. Вправа «Мозковий штурм» (Додаток 6).
8. Підведення учнями підсумків власної роботи на уроці. Інтерактивна вправа «Галерея вивченого» (Додаток 7).

Додаток 1
- Відгадайте загадку.
Навкруги вода,
А з питвом біда.
                           (Море)
- Подумайте, яка тема сьогоднішнього уроку. Ми познайомимось з Чорним та Азовським морями та їхнім значенням.

Додаток 2
Україна – морська держава
Немає на Землі людини, яка б не хотіла побувати на березі моря чи навіть вирушити в далеку морську навколосвітню подорож. Але не всі країни мають вихід до моря. Натомість наша Батьківщина – Україна – справжня морська держава. Її береги омиваються двома морями: Чорним та Азовським.
Характерні ознаки Чорного моря.
Чорне море, так само як і Азовське, - внутрішнє континентальне море, що належить до басейну Атлантичного океану. Чорне – не звичайне внутрішнє море, воно заразом знаходиться в двох частинах світу. Північна його ділянка – в Європі, а південна – в Азії. Окрім України, вона омиває береги й інших країн, зокрема: Румунії, Болгарії – на заході, Туреччини – на півдні, Грузії та Росії (Краснодарський край) – на сході. Чорне море слугує природним кордоном України з півдня, водночас пов’язуючи нашу країну з цілим світом. В Україні море омиває береги Автономної Республіки Крим та Одеської, Миколаївської, Херсонської областей. Чорне море має майже овальну форму. З півночі на південь море простяглося на 580 км. Найбільша ширина чорного моря – зі сходу на захід, від Батумі (Грузія) до Бургаса (Болгарія) – 1150 км. Найменша – між мисом Сарич (Крим) і мисом Керемпе (Туреччина) – 265 км. Кажуть, що у ясну погоду з високого кримського берега можна побачити Туреччину! Чорне море – глибоке. Пересічна глибина моря становить 1300 м, найбільша – аж 2211 м, а це понад 2 км! Біля південного узбережжя Криму, на відстані лише 29 км від берега, його глибина сягає 2000 м.
У Чорному морі живуть креветки, краби, зокрема кам’яні, зелені та інші види. Серед молюсків широко розповсюджені мідії, трапляються устриці, гребінці тощо. Деякі з них мають промислове значення.
Серед риб (їх у Чорному морі – 180 видів) промислове значення мають бички, хамса – чорноморський анчоус, тюлька – кілька, кефаль, оселедці: чорноморський та чорноспинка, інші, камбала, скумбрія, пеламіда, тунець, ставрида.
Характерні ознаки Азовського моря
Азовське, так само як і Чорне море, належить до середземноморського басейну Атлантичного океану. Через Керченську протоку (її довжина близько 41 км при ширині від 4 до 45 км) воно сполучається з Чорним морем. Особливістю Азовського моря є його відокремленість від Світового океану. Воно – найбільше внутрішнє серед всіх морів, які є на землі. Це – найвіддаленіший закапелок океану. Розташоване Азовське море на півдні України (Херсонська, Запорізька, Донецька області) та Росії. Його площа в 10 разів менша за площу Чорного моря і становить 39 тис. кв. км. А об’єм майже в 2000 разів менший за об’єм Чорного моря й дорівнює близько 300 куб.км. Найбільша його довжина 343 км, найбільша ширина 231 км. Найбільша глибина Азовського моря лише близько 14 м. З космосу море нагадує блюдце. Серед усіх морів на Землі меншим за Азовське є лише Мармурове (воно у 3 рази менше за Азовське). Азовське узбережжя – це лагідне море, чудові золоті піщані пляжі, сонячні безхмарні дні, тривалий купальний сезон, який розпочинається у квітні, а завершується у вересні, комфортна температура морської води, лікувальні грязі. Що ще краще може подарувати людям природа для оздоровлення та літнього відпочинку?

Додаток 3
- Назвіть моря України. Дайте відповіді на запитання.
Вправа «Бліц-інтерв’ю»
Вчитель задає питання, а учні повинні швидко і чітко дати відповідь:
– Скільки морів є в Україні? (Два)
– Які моря є в Україні? (Чорне і Азовське)
– Яке море більше: Чорне чи Азовське? (Чорне море)
– Яке море менше: Чорне чи Азовське? (Азовське море)

Додаток 4
- Покажіть на карті моря.
Вправа «Юні географи»
Вчитель називає море. Учні відшукують його спочатку на маленьких картах на партах, а потім на великій карті на дошці.

Додаток 5
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Візьми мікрофон та поясни господарське значення морів.

Додаток 6
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Вчитель пропонує учням по черзі навести приклади негативного ставлення людей до природи (до морів). Слід продовжувати доти, доки будуть надходити нові приклади. Після цього вчитель пропонує учням навести приклади позитивного ставлення людей до природи (до морів). На закінчення можна обговорити наведені приклади.

Додаток 7

Інтерактивна вправа «Галерея вивченого».
Вчитель ділить учнів на пари (хто з ким сидить за партою) , просить протягом 2-3 хвилин визначити, що вони візьмуть з собою із уроку та написати це на аркуші паперу. Заповнені аркуші паперу розміщуються на дошці для загального огляду.



Джерело: http://loippo.lviv.ua/
Категорія: Уроки | Додав: (22.06.2015) | Автор: Попович Наталія Аркадіївна
Переглядів: 5080 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!