Диктанти. (Продовження) - "Методична скарбничка" - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Диктанти. (Продовження)

Продовження

 

                                                                 Міста України

Столиця України – Київ. Названо його на честь засновника міста – Князя Кия.

Велике старовинне місто Львів. І красиве. Його заснував князь Данило Галицький. І назвав ім’ям свого сина Лева.

Місто Харків стоїть на річці Харківка.

Полтава стоїть на річці Лтава.

(41 слово)                                                                 (З „Материнки”)

Завдання:  Поясни чому так названо Маріуполь, Донецьк, Тельманове.

Продовж текст.

Київська Русь

Київ... Русь... Україна... ці слова з глибокою шанобою промовляє кожний свідомий українець. Вони виражають духовну близькість до землі своїх батьків, родоводу українського, його славної і водночас трагічної історії.

Ось уже понад п’ятнадцять століть височіє на дніпровських схилах золотоверхий Київ.

Йому випала історична місія відіграти важливу роль у формуванні однієї з найбільших держав середньовічної Європи – Київської Русі.

(58 сл.)                                                                           (Р.Радишевський)

Запорізький дуб

У Верхній Хортиці, поблизу Запоріжжя, стоїть і досі могутній запорізький дуб. Це один з найстаріших дубів на Україні: йому вже понад сім століть. Ще за Богдана Хмельницького цьому дубові було чотириста років. Його могутня крона складається з вісімнадцяти великих гілок. Периметр крони – сто два метри, її зелений тінистий намет має сорок три метри у поперечнику. Дуб виріс біля джерела, яке давало йому силу й снагу.(65 слів)

За І.Шаповалом

Богдан  Хмельницький

Богдан Хмельницький – видатний державний діяч, полководець, гетьман України. Він уписав власну сторінку в історію рідного народу, впродовж багатьох років очолюючи його боротьбу проти національного гноблення. Ім’я Хмельницького, оспіване у народних думах та історичних піснях, його життя і діяльність, зображені у романах, повістях, драмах, хвилюють сучасників.

(45 слів)

Наші предки

            Ми – українці. А нашими предками були слов’яни. Жили вони спочатку в лісах, полювали  на звірів, ловили в озерах рибу.  Потім стали розводити худобу, вирощувати хліб. Навчилися всяких ремесел.

          Слов’яни ділилися на окремі племена. Вони згуртувались навколо Києва й утворили свою державу – Київську Русь.

                                                         (  43 слова. З журналу)

Творче завдання (скласти 2-3 речення).

1. Яким має бути справжній українець?

Мати

      Мати вчила і вчить нас. У кожної людини стоїть вона початком доброти і совісті.

 Вона подарувала нам життя, навчила говорити. Тому з образом матері пов’язано усе найдорожче у нашій душі. Це рідний дім, яблуні і вишні в цвіту. Усе те, що зветься Батьківщиною. ( 43 слова. З журналу)

Творче завдання

Скласти 2-3- речення. Як ви розумієте, що таке Батьківщина

                                                        *******

Яке гарне місто Київ ! У ньому багато садів і парків. Вулиці широкі. Будинки високі. Під землею казкові станції метро.

    Я люблю милуватися красою рідного міста. А ви були в столиці України ?

Завдання:

1.              Добрати і записати до тексту заголовок.

2.              Слово Україна поділити на склади для переносу.

 

                                      **************

Покуть був найсвітлішим місцем в оселі. Тут  проходило майже все життя людини -  від  народин до смерті.  На покуті розміщувалися ікони, стояв пучечок колосся, як символ достатку. Коли з’являлася в родині дитина , то першу купелю робили на покуті. Біля божниці зберігався і вінець, коли справляли весілля. Нарешті, еколи людина помирала, її також клали на покуті і запалювали свічку. ( За В. Скуратівським)

-                           Склади  асоціативний кущ зі словом  ПОКУТЬ.

-                           Напиши 3-6 речень, чим прикрашають  покуть.

 

КАЛИНА

          За популярність символ калини не має рівних. Її імям в Україні названо сотні сіл, вона оспівана в піснях. У народі калина символізує дівочу чистоту, красу, силу життя, людську долю, єдність нації, Батьківщину.

-                           Пригадайте і  запишіть 3-4 прислівя про калину. ( Без верби і калини- нема України.  У лузі калина з квіточками ,  неначе матуся з діточками. Весною калина білим квітом квітує, а восени червоні ягідки дарує. Запишалася дівчина , наче красная калина. Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною,  коли росте.

-                           Дайте власну характеристику  калини.

-                           Підберіть 5-8 прикметників , які характеризують калину.

 

                                          БАРВИ – СИМВОЛИ

Жовто – блакитні барви  в усьому світі символізують добро і зло , позитивне і негативне, вогонь і воду.

          Синя та жовта фарби при змішуванні  дають зелений колір, що є символом Дерева Життя.

-                           Які фарби треба змішати ,щоб отримати оранжевий, бузковий, малиновий, брунатний.

-                           Доведи , чому саме зелений колір є символом Дерева Життя.

 

                                          КОЛЬОРИ – СИМВОЛИ

Колір в народній пісні має свою символіку. Білий колір- дівоча чистота, чорний- скорбота, червоний – радість , кохання.

-                           Які кольори є символами і чого?

-                           Народна пісня, народна творчість, вишивка  - шо об’єднує ці поняття?

***************

          Усе хороше починається з любові. Любов до Батьківщини починається з любові до матері. Від мами ти вперше почув мову своєї Вітчизни. Мати навчила ходити по рідній землі, пізнавати по запаху квіти, по голосу – птахів.

-                           Розкажи про свою маму.

     -     Батьківщин, вітчизна, ….. Продовж синонімічний ряд.

******

     Людина має право завжди пам’ятати, звідки вона родом, де її коріння. Без рідної мови  людина – дикун. Без  неї немає нас як народу,   , немає минулого, немає й майбутнього. Знання рідної мови – священний обов’язок кожного українця.

                                                                           (33 слова)

  Завдання

1.              Підібрати заголовок до тексту.

2.              Скласти звукову модель слова   КОРІННЯ.

3.              Підкреслити слова, які неможна переносити.

 

******

              Ти живеш в Україні. У тому краю, де співають солов’ї і виграють на сонці пшеничні лани. Де веселими хвилями котиться Дніпро. Де виросли  Тараса Шевченко, Іван Франко, Леся Українка. Твій рід українській. А ти – українець. Бережи свій рід, свою рідну Україну.

                                                                                               (41 слово)

Завдання

1.Підкреслити слова, у яких букви, що позначають два звуки.

2.Слово українець поділити на склади для переносу.

3. Підібрати заголовок до тексту.

НАШ ХЛІБ

Ти, знаєш що таке хліб? Хліб – це наше життя, наше багатство. Без хліба люди – сироти, а земля – страждальниця. У хлібину вкладена велика праця багатьох людей. Шануйте працю хліборобів! Бережіть хліб!                                                        (32 слова)

Завдання

1. Скласти звукову модель слова   ХЛІБ.

2. Підкреслити спонукальні речення.

3. Поділити слово СТРАЖДАЛЬНИЦЯ на склади для переносу.

                                       
                                     УКРАЇНСЬКИЙ  РУШНИК

    Український рушник пройшов крізь віки. Жодне свято не обходилось без рушників.

     Рушники бувають вишивані і й ткані. Кожен куточок України має свої кольорові гами, своє оздоблення рушників.

                                               (26 слів)

Завдання

1.Дібрати і записати заголовок.

2. Виписати три складне слово.

3. Скласти звукові моделі слів  СВЯТО, РУШНИК.

                                          
                                      УКРАЇНСЬКА ВИШИВКА

    Українська вишивка багата на різноманітні орнаменти. Їх народні назви стверджують, що в орнаменті зображені конкретні рослини, тварини, предмети побуту. Найпопулярнішими є хміль, реп’яхи, вишеньки, в’юнок, зозульки, хвильки.

                                                                     (29 слів)

 Завдання.

1. В останньому  реченні підкреслити слова з м’якими приголосними.

2. Зробити звукову модель слова ХВИЛЬКИ.

                                    
                                            ВЕРБНА НЕДІЛЯ

У вербну неділю існує старовинний звичай приносити додому гілочки верби. Їх святять у церкві. За народними повір’ями гілочки верби оберігають людину від хвороб і лиха. Народ свято шанує це повір’я.

                                                                         (32 слова)

 Завдання

1. Виписати з тексту слова з апострофом і дописати іще 2-3 слова.

2. Виписати три двоскладових слова.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: [ADM]Irina (26.09.2010)
Переглядів: 4117 | Рейтинг: 1.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]