Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Дивний і неповторний світ мурах
Презентаці проекту „Тварини”
Інтегрований урок : Дивний і неповторний світ мурах. 

Мета. Систематизувати знання учнів про мурахи, їх різновиди,
спосіб живлення, Розкрити взаємозв’язок між живою і
неживою природою, Формувати уявлення про зовнішню будову комах,
розвивати уміння класифікувати, порівнювати предмети, знаходити
істотні ознаки та робити висновки,
розширювати та збагачувати знання учнів про тваринний світ,
спонукати до дослідницької діяльності, виховувати любов
та дбайливе ставлення до природи.
Обладнання. Кросворд, дитячі малюнки, „павутинки”, стінгазета, оформлені дитячі повідомлення, картки.

Хід уроку 

І Організація класу
Урок природознавства
Розпочнемо з вами,
А займемось сьогодні
Серйозними ділами:
Розкриємо віконце
В чудовий світ природи.
Отож часу не гаймо,
Зручнесенько сідаймо
І швидко до роботи.
- Давайте прочитаємо вислів на дошці: Книга – вікно у світ
- Як ви його розумієте?
- Коли відкриваємо віконце, то за ним можна побачити багато нового, дивного. А кожна нова книга знайомить нас з чимось новим, збагачує кожного новими знаннями.
- Сьогодні діти ми прочитаємо книгу „Дивовижна книга природи. Дивний і неповторний світ мурах”

ІІ Актуалізація опорних знань
- Перша сторінка – „Бюро погоди”
- Хто бажає розповісти при погоду минулого тижня?
- Які зміни відбулися у природі за цей час, розкажуть нам наші „синоптики”. (діти розповідають)
- Давайте підсумуємо: від чого залежать зміни в природі? (від висоти сонця на небосхилі).
- Молодці, продовжуйте вести спостереження, уважно придивляйтесь до змін, які відбуваються в природі.

ІІІ Новий матеріал
1. Оголошення теми

- Про кого ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь, коли відгадаєте кросворд.
                         З е М о в о д н і
                   П л а з У н и
                       З в і Р і
                    К о м А х и
                     П т а Х и
                     Р и б И

1. Тварини, пристосовані до життя на суходолі і в воді.
2. До якого типу тварин належать змії, ящірки, черепахи?
3. Які тварини вигодовують своїх малят молоком.
4. Тварини, які мають 3 парі кінцівок, народжується 4 рази ( яйце, личинка, лялечка, доросла ....)
5. Ці тварини мають дзьоб та крила, тіло вкрите пір’ям.
6. Тварини, які живуть лише у воді, тіло вкрите лускою.
- Отже, на сьогоднішньому уроці ми будемо говорити з вами про мурах.

2. Наступна сторінка – „сторінка досліджень”
Робота в групах
Комахи – найчисленніша і найрізноманітніша група тварин на Землі. Відомо понад мільйон видів комах.
Пошукова діяльність учнів
- Розгляньте мураху.
- Полічіть, із скількох частин складається його тіло.
- Назвіть ці частини. (Голова, груди, черевце).
- Полічіть, скільки ніг у мурахи, з якої частини тіла вони ростуть.
- Розгляньте малюнок самки. Чим вона відрізняється від інших мурах?
- Чим комахи відрізняються від інших тварин?
( Тіло вкрите твердою оболонкою, мають три парі ніг, відкладають яйця, але не висиджують їх, пересуваються на 6 ногах, можуть літати).
Тіло комахи складається з голови, грудей, черевця і шести ніг. У більшості комах є крила. Розвиваються комахи з яйця. Потім яйце перетворюється в личинку. Личинка стає лялечкою, з якої розвивається доросла комаха.

3. Наступна сторінка „Презентація учнівських робіт, досліджень, проведених по групах”
І група
Мурашки належать до густосімейних комах. Вони живуть у мурашниках, що являють собою куполоподібні гнізда. В одному мурашнику живе кілька мільйонів мурашок. Багаторічні сім’ї мурашок складаються із самок, самців і робочих особин. Голова в мурашок рухома, із сильно розвиненими гризучими верхніми щелепами. На голові знаходяться довгі колінчасті вусики і складні очі. Самці і самки мають перетинчасті крила, які легко обламуються. У робочих мурашок крил немає. У деяких мурашок на кінці черевця знаходиться жало, через яке вибризкується секрет, що має запах мурашиної кислоти.
ІІ група
У багатьох видів мурашок існує поділ праці. Поряд з робочими особинами є ще й солдати. У них дуже велика голова з дуже сильними щелепами. Своєю головою солдати закривають усі вхідні отвори у мурашник. Коли робочі мурашки повертаються додому, вони стукають вусиками солдатів по голові, які після такого знаку пропускають їх до мурашника.

4. Доповнення відповіді учнів

Великі щелепи мурашок-солдатів є їхньою зброєю і робочим інструментом. Солдати можуть нападати на інші види мурашок. Робочі мурашки збирають мед бджіл з вуликів і нектар квітів. Після повернення в мурашник вони відригують цю їжу і годують інших робочих мурашок.

В їхні функції входять також побудова мурашника і підтримання його в чистоті і порядку, догляд за личинками і лялечками, перенесення їх по мурашнику( з однієї частини в іншу) залежно від часу доби і погоди.

Зимують мурашки в підземній частині мурашника, де температура не така низька, як на поверхні. Там вони збираються в тісний клубок і в такому стані перебувають до весни.

5. Чим живляться мурахи
ІІІ група
Головною їжею мурашок є комахи. За один день мурашина сім’я знищує до 1 кг гусені, личинок жуків, метеликів та інших комах. Оскільки більшість комах та їхніх личинкових стадій – шкідники культурних рослин і лісу, мурашки, знищують їх, приносять велику користь. Мурашки, як і дощові черв’яки, розпушують грунт своїми ходами, сприяють його зволоженню, вентиляції і збагаченню перегноєм. Тому мурашники слід оберігати.

Мурахи поїдають рештки тварин, вони є санітарами лісу.

Чим корисні мурахи?
Мурахи поїдають рештки тварин, вони є санітарами лісу.
Вчені підрахували, що за одну годину мурахи збирають навколо свого гнізда понад сто тисяч попелиць і дві тисячі гусениць. Якби лісових санітарів – мурах не було, гусениці знищили б за цей час понад 10% зелених рослин.
Незважаючи на те, що мурахи поїдають попелицю в такій великій кількості, ці маленькі комахи, розміром не більше 3 мм, дуже швидко розмножуються. Харчується попелиця соком рослин, тому їх відносять до шкідливих комах.

Представлення результатів спостережень
Спостереження за комахами слід починати навесні. У першій половині квітня вони вилазять із своїх зимових квартир. Виносять з гнізда трупи мурашок, що загинули під час зимівлі, очищають камери й ходи від дрібного сміття, прокладають ходи по грунту і деревах. Придивившись до мурашиних маршрутів, можна побачити, що мурашині стежки мають крихітні заглиблення і характерний білуватий колір.
Спочатку мурашки живляться солодкими виділеннями попелиць, червеців, збирають рештки комах. Коли у другій половині квітня на листі з’являються невеликі гусениці , мурашки переключаються на них.

Відомо, що в житті мурашок органи нюху відіграють важливу роль: інші органи чуттів розвинені гірше. Саме запашні позначки дають можливість рухатися за певними маршрутами – дорогами. Відчувши небезпеку, мурашка виділяє в повітря особливу речовину – феромон тривоги. Відчувши її органами нюху, інші мурашки різко змінюють свою поведінку. Вони починають швидко бігати, піднімати догори черевце і широко розкривати щелепи. У повітрі чути специфічний гострий запах.

Численні крилаті особини – самці й самки з’являються у гнізді у середині червня. Вони помітно більші за робочих особин.

Досліджуючи мурах, з учнями неодноразово проводились екскурсії до лісу, де одночасно проводились роботи по охороні мурашників.

ІY Закріплення матеріалу (Творчі завдання по групах)
1. Робота в групах
Розглянути малюнки, довести що ці тварини відносять до комах.
- Як можна одним словом назвати цих тварин?
- Полічіть, скільки ніг має кожна комаха.
- Отже, комахи – це тварини, які мають 6 ніг (3 парі).
- З яких частин складається тіло комахи?

2. З переліченого вибрати ознаки, властиві лише комахам.
- Пересуваються на чотирьох ногах.
- Відкладають яйця і висиджують їх.
- Тіло вкрите твердою оболонкою (хітином).
- Народжують малят і вигодовують їх молоком.
- Відкладають яйця, але не висиджують їх.
- Пересуваються на двох ногах, літають.
- Тіло покрите шерстю.
- Пересуваються на шести ногах, можуть літати.

3. Мурахи – частина живої природи. Доведіть це твердження.

4. Що спільного між комахами та іншими представниками живої природи?

(Народжуються, дихають, живляться, ростуть, розвиваються, розмножаються, вмирають).

5. Серед перелічених назв тварин назвіть корисні комахи.
Бджола, джміль, яблунева плодожерка, хрущ, колорадський жук, сонечко, мурашки, муха, тля.

6. Серед перелічених назв тварин назвіть комахи.
Джміль, оса, ластівка, метелик, водомірка, кажан, блоха, жаба, краб, мурашка.
- За якими ознаками ви виділили групу комах?
А) Зо зовнішньою будовою,
Б) за розмірами,
В) за наявністю трьох пар ніг,
Г) За наявністю крил.

V Інсценізація байки Леоніда Глібова „Коник-стрибунець”
- Працьовитість мурашок давно помічали люди і описували це у віршах, оповіданнях, байках.
- Ваші товариші приготували інсценізацію байки Л.Глібова „коник-стрибунець”.
Леонід Глібов
Коник - стрибунець
У степу, в траві пахучій,
Коник, вдатний молодець,
І веселий, і співучий,
І проворний стрибунець,
Чи в пшениченьку, чи в жито,
Досхочу розкошував
І цілісінькеє літо,
Не вгаваючи, співав;
Розгулявся на всі боки,
Все байдуже, все дарма...
Коли гульк - аж в степ широкий
Суне злючая зима.
Коник плаче, серце мліє;
Кинувсь він до Мурав’ я:
- Дядьку, он зима біліє!
От тепер же згину я!
Чуєш в лісі ворон кряче,
Вітри буйнії гудуть?
Порятуй, порадь, земляче,
Як це лихо перебуть!
- Опізнився небораче, -
Отказав земляк йому, -
Хто кохав життя ледаче -
Непереливки тому.
- Як же в світі не радіти?
Все кругом тебе цвіте, -
Каже коник, - пташки, квіти,
Любе літечко на те;
Скочиш у траву шовкову –
Все співав би та співав. –
На таку веселу мову
Муравей йому сказав:
- Проспівав ти літо боже, -
Вдача вже твоя така, -
А тепер танцюй, небоже,
На морозі гопака!

- Про які комахи йде мова в цій байці?
- Які риси характеру характеризують коника, які мурав’ я?
- Чому Л.Глібов зіставляє ледачого коника з працьовитим мурахою?

Y Складання вірша з „розсипанок”
Мурашка билинку
Додому несе,
Хоч важко їй,
Що тут сказати.
Полагодить треба
Мурашника ще,
Бо дощик
Намочить маляток.
Старанно працює
Мурашка мала,
Щоб була щаслива
Велика сім’я.

YІ Колективна робота
Ліплення з пластиліну „мурашиної сім’ї”

YІІ Підсумок уроку
Природа нам – як рідний дім,
Вона усім - як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.

Й віддячить за добро тобі
Земля теплом родинним.
Люби і бережи її,
Будь гідним її сином.
Категорія: Уроки | Додав: teаshmen (09.02.2012) | Автор: Петришина Лариса Олександрівна E
Переглядів: 14211 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!