Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Класні виховні заходи [ Додати статтю ]

Добре жить тому, чия душа і дума добро навчилася творить
«Добре жить тому, чия душа і дума добро навчилася творить» 
Виховна година на тему: 

Мета: виховувати в учнів почуття доброти, чуйності, милосердя; розвивати моральні чесноти, шляхетність. Заохотити дітей стати кращими, бути творцями світу прекрасних добрих людей. Виховувати бажання творити добро, високі моральні цінності, культуру морально-етичних почуттів.
Обладнання: 1. плакати із висловами видатних людей:
- Думай добре, роби добре – і буде добро. (Білецький-Носенко)
- Криниця без води – просто яма; людина без доброти – сама тільки оболонка. (Гете)
- Раз добром нагріте серце – вік не охолоне. (Т. Шевченко)
- Перед розумним треба схилити голову, а перед добрим серцем стати на коліна. (Гете)
- Роби добро, бо ти – Людина. (І. Крамской)
- Рушієм і мірою життя є добро. (О. Довженко)
2. Дошка, на якій записані опорні слова: доброта, чуйність, усмішка,
співпереживання, милосердя, щиросердність, любов, увага,
співчуття, радість, серце, щирість, допомога.
3. Колективна фотогазета «Наші добрі справи».
4. DVD-програвач, диски.
5. Довга кольорова стрічка, клубочок ниток, кошик, чарівна паличка, деревце, різнокольорові листочки.

Учениця: Треба всім нам привітатись:
Всі: Добрий день!
Учениця: Дружно весело сказати:
Всі: Добрий день!
Учениця: Вліво – вправо повернемось,
Туди-сюди усміхнемось.
Всі: Добрий, добрий, добрий день!
Учениця: Всіх гостей ми привітаєм:
Всі: Добрий день!
Учениця: І здоров’я побажаєм.
Всі: Добрий день!

ВЧИТЕЛЬ: Є поміж нас багаті й бідні.
Кому що треба, доля не пита.
Та є дві речі всім нам необхідні:
У світі – мир, а в душах – доброта.
Діти, тема нашої виховної години "Добре жить тому, чия душа і дума добро навчилася любить”. Отже, мова піде про пані Доброту.

На столі у вчителя горить вогник.

Погляньте на цей вогник. Чи приємно вам на нього дивитися? Що ви відчуваєте, дивлячись на нього? З чим від у вас асоціюється? А чи може ось так світитися людина? Чи може гріти теплом і віддавати його? Коли?
Я гадаю, що вогники ваших сердець допоможуть згуртувати нашу родину, подарують тепло один одному, засвітять ще одну зірочку добра і любові.
І сьогодні я запрошую вас вирушити у невеличку подорож-розповідь по «Стежині добра». Проходячи нею, пригадайте, яку добру справу ви зробили і розкажіть про неї.

(Діти по черзі проходять по довгій яскравій стрічці, у кінці якої стоїть кошик. Дійшовши до неї, розповідають про свій добрий вчинок, кладуть у кошик паперову зернинку, що символізує зернинку-добро.)

ВЧИТЕЛЬ: Найвища наука життя – мудрість. А найвища мудрість – бути добрим. Доброта і чуйність, співпереживання, милосердя, щиросердність, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді – це завжди було в характері нашого українського народу. У наших традиціях споконвіку зберігалася звичка наділити того, хто просить, прихилити подорожнього.
Інколи в нас закрадається думка і постає питання: яка вулиця веде до хворого? Де той шлях до правди і добра, яким треба йти кожному? На це питання публіцист Ігор Золотухін відповів так: "Ця вулиця проходить через душу кожного з нас, і той храм, храм добра, правди і любові, кожен повинен будувати в собі, вимітаючи зі своєї душі зло і брехню, які вгніздилися в ній і руйнують її”.
Якби кожна зла людина зробила на одну злу справу менше, а кожна добра на одну добру справу більше, наскільки б світлішим стало наше життя. Якби кожен, хто може, допоміг би хоча б одній конкретній людині, світ став би набагато кращий.
Учень: Людина починається з добра,
Із ласки, щирості, любові,
Із батьківської хати і двора,
Із теплоти, що є у кожнім слові.

Учениця: Людина в світ приходить для добра,
Щоб в світі цім добро творити,
Вам розуміти, діточки, пора,
Що серденьку з любов’ю треба жити.

Учень: Добро спішіть творити, люди,
Воно, як сонце, серце зігріва,
В добрі нам всім зручніше буде,
Без нього затишку нема.

Учень: Живіть, добро звершайте!
Та нагород за це не вимагайте!
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.

Учениця: Тільки вимовимо тихо тепле слово «Доброта»,
Враз кудись відходить лихо, сум далеко відліта.
- Стань добрішим, - мама просить кожного із нас, -
Зло нам щастя не приносить, всяк від нього утіка.
Ти поглянь навколо себе, рідну землю не забудь.
Ясне сонце, синє небо – наче кажуть: «Добрим будь!»

Учень: Коли серця теплом зігріті –
Стає побільше доброти.
Ти ж не один у цьому світі,
А є ще сестри і брати.
Проб’ється істина у слові –
Збагнуть її уже пора.
Усім нам хочеться любові,
Усім нам хочеться добра.

Учениця: Ти добро лиш твори повсюди,
Хай тепло твої повнить груди.
Ти просій і доглянь пшеницю,
Ти вкопай і почисть криницю.
Волю дай, нагодуй пташину,
Приголуб і навчи дитину.
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити.

Учень: Правда у світі є дуже проста:
Сонце Землю теплом зігріває.
А людину – її доброта
І любов у житті прикрашає.

ВЧИТЕЛЬ: Нагадаю вам одну коротеньку легенду.
Якось прийшов старець до багатих господарів із проханням допомогти харчами, одягом. Одна жінка, скупа, жадібна, дала трішки, щоб відчепився, інша – без жалю всього виділила, грошей дала. Невдовзі сталося так, що вогонь спопелив обидва будинки. Вернув прохач обом те, що одержав від них, а сам зник.
Тож вирішуйте самі: бути добрими чи ні?

З ІСТОРІЇ:
Учениця: У Вавилоні був такий звичай: недужого виносили на майдан чи дорогу. Кожен, хто йшов повз нього, підходив, розпитував; коли знав якийсь засіб, радив нещасному. Ніхто байдуже не проходив. Такий звичай побутував і в ассірійців, і в єгиптян – звичай чинити добро безкорисливо.
Учень: Колись у Сербії був такий закон: той, хто одружувався, мав посадити 75 оливкових дерев. Оливки живуть і плодоносять 400 років. Уже давно немає тих, хто саджав ці дерева. Забули їхні імена, імена їхніх правнуків, а дерева, посаджені в XVII столітті, плодоносять і радують людей ще й сьогодні.
Учениця: Прекрасний звичай побутує й нині на Кавказі. Високо в горах саджають плодові дерева. Випадковий мандрівник, втамувавши голод чи спрагу, не може навіть подякувати, бо не знає кому. Але смуга відчуження відступає. Чужі стають рідними, близькими, коли потрапляють у скруту.

Конкурс "Народна мудрість”. Закінчіть прислів’я.

Бджола не жалить (добру людину).
Життя дане на (добрі справи).
Добре діло (роби сміло).
Зло вмирає, а (добро не пропаде).
Добрий чоловік – (надійніше кам’яного мосту).
Добре довго (пам’ятається).
Добрі справи (прикрашають людину).
Так треба жити, щоб нікому (зла не чинити).
Від доброго слова і (лід розтане).
Не одяг красить людину, а (добрі діла).
Доброму скрізь (добре).

ВЧИТЕЛЬ: Всі ви добре знаєте дитячі пісні. Пригадайте, у яких із них йдеться про добро, усмішку, любов і т. ін. Заспіваймо разом пісеньку кота Леопольда "Если добрый ты”.
Діти виконують пісню

Гра "Чарівна паличка”
Діти стають у коло, заплющують очі, простягають вперед руки перед собою. На рахунок «1, 2, 3» вчитель непомітно кладе в долоні одного з дітей «чарівну паличку» і голосно каже: «Хто сьогодні найдобріший, виходь до нас скоріше!» Дитина, яка отримала «чарівну паличку», виходить у центр кола. Ця дитина стає Феєю (Ельфом) доброти. Фея доброти або добрий Ельф торкається до кого-небудь із дітей «чарівною паличкою», і говорить про нього щось приємне та добре. Та дитина, до якої доторкнулася Фея, повинна сказати що-небудь добре про свого сусіда. І так кожен говорить добрі слова наступній дитині по колу.

Анкетування (усне)
1. Чи можна змусити людину бути доброю?
2. Чи можна стати добрим на певний час? А назавжди?
3. Чи потрібно бути добрим у ставленні до будь-якої людини?
4. Чи легко бути добрим?
5. Чи є у вас бажання робити добрі справи?

Тест "Чи добра ви людина?”
1. У тебе появились гроші. Чи міг би ти витратити їх на подарунки друзям?
2. Товариш розказує тобі про свої проблеми. Чи даси ти йому зрозуміти, що це тебе мало цікавить?
3. Якщо твій партнер погано грає в шахи чи якусь іншу гру, чи будеш ти йому піддаватися, щоб зробити йому приємно?
4. Чи часто говориш людям приємне, щоб просто підняти їм натрій?
5. Чи любиш злі жарти?
6. Чи злопам’ятний ти?
7. Чи можеш терпеливо вислухати те, що тебе не цікавить?
8. Чи вмієш застосовувати свої здібності на практиці?
9. Чи кидаєш гру, коли відчуваєш, що програєш?
10. Якщо ти переконаний, що маєш рацію, чим відмовляєшся вислухати докази співбесідника?
11. Чи з охотою виконуєш прохання?
12. Чи іронізуватимеш над ким-небудь, щоб розважити друзів?

По 1 балові оцінюються відповіді "так” на запитання: 1,3,4,7,11 і відповіді "ні” на запитання: 2,5,6,8,9,10,12.
Більше 8 балів. Ти ввічливий, подобаєшся людям, умієш з ними спілкуватись. Явно, у тебе багато друзів. Одна засторога: ніколи не старайся бути в хороших відносинах з усіма – всім не вгодиш.
4 – 8 балів. Що ж, твоя доброта – справа випадку. Ти добрий далеко не з усіма. Для когось можеш піти на все, але спілкування з тобою надто неприємне людям, які тобі не подобаються. Але це не так вже й погано.
Менше 4 балів. Спілкування з тобою, чесно кажучи, ціла мука навіть для близьких людей. Будь доброзичливішим і у тебе буде більше друзів.

Учень: Не лінуйтесь робити добро.
Лише зла не бажайте нікому,
Бо вона, як велика гора,
Стане вам на шляхові земному.
І заступить навколишній світ,
Зробить серце жорстоким, холодним.
Ви з любов’ю живіть з юних літ,
Будьте чуйним, веселим і добрим.
І старайтесь робити добро –
День і ніч, і у кожну хвилину,
Щоб серденько, як сонце, цвіло,
Це хорошою робить людину!

Учениця: Хай душа буде світлою в вас,
Й промениться завжди добротою.
Йдіть робити добро! В добрий час!
І живіть в цьому світі з красою.

ВЧИТЕЛЬ: Тож хай світлими і чистими будуть ваші помисли, а всі справи – добрими. А щоб знищити кривду, неприязнь, нещастя, у кожного закладено так багато добра. Не шкодуйте його роздавати рідним, близьким, знайомим, друзям; не лінуйтесь щодня робити найлегшу справу – дарувати хоч краплинку добра вбогому живому на землі. І негаразди щезнуть.
Подивіться навкруги і уявіть собі, що поруч тільки гарні люди, які завжди допоможуть, підтримають. І нехай кожен із нас задумається: "А чи все я зробив для того, щоб людям біля мене було затишно, спокійно?” Тож пам’ятайте, що доброта – ознака сили, а не слабкості. І нехай вас завжди супроводжують слова геніального поета Т. Шевченка
"Хай сонце нам світить ласкаво й відродиться щедра земля.
О Боже, не треба нам слави, любов’ю наповни серця”.
Віддані людям тепло і душевна доброта обов’язково повернуться до вас. Бо ми послані на землю, щоб примножувати добро і красу, творити земний рай, а не бути лише споживачами. Маємо таке коротке життя, тож хай не буде в ньому місця злим помислам. Хай оживає істина стара: людина починається з добра.

Доброта
По теплій зливі і грозі
Прошу любовію святую,
Щоб сонце сяяло в росі,
Налийся, світе, добротою,
Немов дзвінковою водою.
По теплій зливі і грозі
Людської треба доброти,
Щоб цвіт з’явився на калині,
Щоб ночі в ранок перейти,
Щоб соловейко тьохкав нині
Природі, звірові, людині –
Людської треба доброти.
Благаймо нині доброту
Спасти зелені й небесні стежі,
Сльози і поту гіркоту,
Спасти тополь зелені вежі,
Планету й людство від пожежі,
Благаймо нині доброту
Бо може тільки доброта
На цій землі, у цьому світі,
У цьому хлібі, щоб росла,
Любов’ю й вірою в цім квіті,
Життя відстояти у світі
Спроможна тільки ДОБРОТА.

ВЧИТЕЛЬ: У нас у класі виросло дерево. Воно непросте, це "Дерево Добра”. Але на ньому не вистачає листочків. У вас на партах лежать різнокольорові листочки. Залежно від того, які ви є добрі, жорстокі, людяні, ненависні, злі, милосердні візьміть ті листочки (залежно від кольору) і прикрасьте ними наше деревце. Червоний, жовтий, зелений кольори – позитивні риси; коричневий – негативні.
Діти прикрашають деревце.

ВЧИТЕЛЬ: Діти, у вас на грудях пломеніють малесенькі сердечка. Це часточки ваших сердець, в яких живе доброта, любов, повага, щедрість, взаємовиручка. Подаруймо ж один одному частинку наших сердець.
ВЧИТЕЛЬ: Я тримаю в руках клубочок ниток. Нехай ця ниточка, як ниточка Аріадни, об’єднає нас добротою наших сердець. А кожен, до кого потрапить клубочок, має сказати своє слово з приводу нашого сьогоднішнього спілкування, яка б розпочиналася словами: "Я думаю …”, "Мені б хотілося …”, "Мені здається…”
І ось клубочок знову потрапив до мене, тому я теж маю дещо сказати:
Ніколи зла нікому не творіть,
Бо зло вертатися погану звичку має.
Добро творіть, усім добро робіть,
І втоми серденько нехай не знає.
З любов’ю в серці, з радістю живіть,
Учіться людям сонечком світити.
І доброту в своїй душі носіть,
У мирі й злагоді учіться жити!

Пісня " А ми бажаєм вам добра”

Бібліографія:
1. Година спілкування. Упор. М.О. Володарська. – Х.: Ранок, 2009.
2. // Позакласний час, №6, 2008.
3. Л.В. Цибульова. Довідник класного керівника. – Х.: Ранок, 2008.
4. Виховні бесіди 5-8 класи. Упор. Л. Шелестова. – К.: Редакції загально- педагогічних газет, 2005

Підготувала: Чорногал Вікторія Олександрівна, вчитель української мови та літератури, класний керівник 8 класу В’язівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Городищенської районної ради Черкаської області 
Категорія: Класні виховні заходи | Додав: (16.02.2013) | Автор: Чорногал Вікторія Олександрівна
Переглядів: 5687 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!