Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Урок 18 Тема. Довкілля рослин. Як рослини пристосувалися до різних умов життя
Мета: формувати елементарні поняття про довкілля рослини, необхідні умови росту і розвитку рослини; уявлення про окремі ознаки пристосування рослин до спеки, нестачі вологи, світла, надміру вологи; вміння розрізняти ознаки пристосування окремих рослин до різних умови життя; виробляти вміння цілеспрямовано сприймати ознаки об'єктів природи, встановлювати функціональні зв'язки будова — функція у природі; виховувати спостережливість, допитливість, прагнення пояснити сприйняття в природі, доводити свою думку. Обладнання: малюнки із зображенням довкілля рослин, гербарії, таблиці. ХІД уроку I. Хвилинка спостережень
II. Перевірка домашнього завдання 1. Чи можна виростити нову рослину без насіння? Яким чином?
6. Запишіть, з яких органів рослин виростають:
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку IV. Вивчення нового матеріалу 1. Бесіда.
2. «Мозковий штурм», «Мікрофон». 1) Що означає довкілля? 2) Що є довкіллям рослин? 3) Кросворд «Довкілля».
Обговоривши запропоновані відповіді, експерти дійшли висновку: довкілля — це все, що нас оточує, і рослини зокрема. Це і тихі травневі ночі, що пливуть на крилах солов'їних пісень. Це і біле латаття, що на замріяній річці вмивається джерельною водою. Це і килим з первоцвітів, що яскравіє під шатами крислатих дубів. Це і тендітні квіти сон-трави, що дивляться на тебе, долаючи полуденну дрімоту. Це і смарагдові ліси з багатою рослинністю, сріблясті стрічки річок, безмежні поля, квітучі сади. Це і голубе небо, чисте повітря, родюча земля з її мешканцями-комахами, птахами, звірами. Це й є довкілля. 3. Робота з підручником.
4. Розповідь вчителя з елементами бесіди. Для життя рослин потрібні певні умови. Умови життя залежать від впливу різних факторів природи. Дуже важливу роль у житті рослин відіграють фактори неживої природи: світло, вода, температура, мінеральні солі. На рослини впливають також фактори живої природи: діяльність різних живих організмів, у тому числі й людини. Світло необхідне для життя і росту рослин. Чому? У затінених рослин пагони зблякнуть і стануть довшими і тоншими. Але не всі рослини потребують яскравого освітлення. Наприклад, квасенція, грушанка, тонконіг лісовий та інші рослини ростуть у тінистих місцях. Листки цих рослин темно-зелені. У них велика кількість хлоропластів, здатних уловлювати розсіяне світло. Тепло також необхідне для життя рослин. Одні рослини теплолюбні, інші — холодостійкі. Теплолюбні рослини походять з півдня. З культурних рослин це кукурудза, квасоля, гарбуз, огірки, помідори. Вода потрібна рослинам. Але потреба у воді в різних рослин неоднакова. Наприклад, латаття живе у воді. Рослини, подібні до капусти, ростуть на суші, але їм потрібно багато води. Кактуси та деякі інші рослини потребують невеликої кількості води. Це пояснюється тим, що ці рослини накопичують запаси води в різних органах: кактуси — у стеблі, інші — у соковитих стеблах, в коренях. Мінеральні речовини надходять у рослину з ґрунту; з них рослинам найбільш потрібні ті, в яких містяться азот, фосфор і калій. Крім того, на рослини впливають живі організми — тварини, інші рослини та мікроорганізми. Тварини живляться рослинами, запилюють їх, розносять плоди і насіння. Великі рослини можуть затінювати менші. Деякі рослини використовують інші, як опору. Крім того, рослини змінюють склад повітря. Як? Розкажіть.
6. Робота в зошиті (С. 31, завдання 1, 2). 7. Пристосування рослин до різних умов життя.
Ті рослини, яким треба багато світла, заселяють відкриті безлісі площі. А є й такі рослини, які можуть рости в густому темному лісі. 1) Розглянемо рослини, зображені на малюнку підручника (С. 128). Вони ростуть у посушливих місцях. Назвіть ці рослини.
Деякі рослини сухих місць мають дуже довге коріння. Наприклад, корені верблюжої колючки, що росте в пустелі, досягають 20 метрів. Ними рослини можуть діставати воду з глибоких шарів землі. Ось ще одна рослина, що живе на сухих місцях, — очиток (мал. на С. 128). Він росте серед каміння, на сухих схилах, на піску. В очитка коріння коротке. Проте рослина легко переносить посуху. Якщо її принести в кімнату, вона довго не засохне. Як ви думаєте, чому? Яке в нього листя? (М'ясисте)
Які ще рослини гербарію мають соковите, м'ясисте листя? (Молодило, заяча капуста)
2) Рослини вологолюбні.
3) Рослини світлолюбні й тіньовитривалі.
Робота в групах «Світло», «Тінь». Група «Світло» розглядає рослину, що виросла на просторі. Група «Тінь» розглядає рослину, що виросла в густому молодому сосновому лісі. Запитання до учнів:
Учні у групах обговорюють поставлені завдання і доходять висновків.
4) Робота з підручником (С. 128). Знайти в підручнику відповідь на запитання: — Завдяки яким ознакам рослини добре ростуть у лісі під деревами? V. Закріплення й осмислення матеріалу 1. Складання таблиці «Пристосування рослин до різних умов життя».
2. Робота в групах. Учні об'єднуються в групи «Світло», «Тепло», «Волога», «Ґрунт». Робота в групах проводиться за опорними схемами «Що потрібно рослинам?» (див. додаток). Використання інтерактивної технології «Навчаючи — вчуся». Організація роботи 1) Підготувати картки з опорними схемами на кожного учня однойменної групи. 2) роздати кожному по одній картці. 3) Запропонувати учням:
Світло Тепло Волога Ґрунт — Одержимо інформацію для всього класу: VI. Підсумок уроку. Оцінювання учнів VII. Домашнє завдання Опрацювати статті підручника (С. 126—128). Виконати завдання в зошиті (С. 31, завдання 3). Додаток | ||||||||||||||||
Переглядів: 12766 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0 | |