Урок – гра .
Тема: «Електричний струм. Сила струму. Напруга. Опір провідників».
Мета:
навчальна: узагальнення та систематизація знань з теми «Електричний струм. Сила струму. Напруга. Опір провідників».
розвиваюча: розвивати образне та логічне мислення, пам’ять,увагу; формувати навички розв’язування задач.
виховна: виховувати спостережливість, самостійність; культуру оформлення задач; вміння працювати в колективі.
Обладнання: амперметр, вольтметр, джерело струму, споживачі (резистори), лампа, вимикач, з'єднувальні провідники.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
1.Вступ
Команди розміщуються за ігровими столами;
2. Ознайомлення учнів з правилами гри.
а)кожний конкурс оцінюється , максимальна оцінка за завдання наголошується перед початком кожного туру.
б)суттєве доповнення – 1 бал.
3.Проведення конкурсів
Урок-гру веде вчитель фізики.
1.конкурс – «Привітання» (кожна команда представляє емблему , назву команди й девіз.)
2.конкурс-«Я вас знаю?» (кожна команда підготувала презентацію про вченого ім’ям якого названа їхня команда)
3.конкурс – «Комп’ютерне тестування» (з кожної команда по одному учаснику)
Тестова робота
1. Величина, яка характеризує швидкість протікання заряду через поперечний переріз провідника, називається:
а) опором
б) напругою
в) силою струму
г) зарядом.
2. Напруга вимірюється:
а) амперметром
б) вольтметром
в) ватметром
г) омметром.
3. Одиниця вимірювання опору:
а) Ом
б) А
в) Кл
г) В.
4. Електричний струм – це…
а)упорядкований рух заряджених частинок;
б)хаотичний рух заряджених частинок;
в) упорядкований рух атомів і молекул;
г) хаотичний рух атомів і молекул.
5.Яке з математичних співвідношень є визначення сили струму?
а)
б) U=IR
в)
г) q=It
6. Опір провідника залежить від …
а) довжини та питомого опору;
б) довжини, питомого опору та площі поперечного перерізу ;
в) сили струму та напруги.
г) сили струму, геометричних розмірів і від матеріалу провідника.
7.Речовина , що не проводить електрику
а)провідник;
б)напівпровідник;
в)діелектрик;
г) інша відповідь.
8.Одиницею вимірювання напруги в СІ є:
а)А;
б)Кл;
в)В;
г)Дж.
9.Як вмикають амперметр в електричне коло?
а) послідовно;
б) паралельно;
в) послідовно та паралельно;
г) інша відповідь.
10. Яке співвідношення є математичним записом закону Ома для ділянки кола?
а)
б)
в)q=It
г) U=IR
11.Яим приладом змінюють силу струму в електричному колі?
а) амперметром;
б) вольтметром;
в) реостатом;
г) омметром.
12.Добрими провідниками є:
а) скло,фарфор,бурштин,пластмаса,гума…
б) метали, водні розчини солей і кислот,грунт, тіло людини…
в) фарфор, водні розчини солей і кислот, грунт , скло… ;
г) метали, скло,фарфор,бурштин, водні розчини солей і кислот, грунт…
4.конкурс-«Заморочки з бочки» (з кожної команда по одному учаснику за комп’ютером а решта беруть участь у цьому конкурсі)
1) Чий закон, якщо не знати,
Радить вдома спочивати?
Вірно, звісно закон Ома.
2) Означення сили струму,
Запровадив у фізиці французький вчений... (Ампер)
3) Швидкість руху електронів
Без „зайвого шуму”
Забезпечує у провіднику... (сила струму)
4) Кожен прагне мати в школі хорошого друга,
Вірний друг для сили струму в колі... (напруга)
5) Сила струму у безпеці і „щаслива” доти,
Поки в коло не вмикати... (електричний опір)
6) Три фізичні величини у зв’язку тісному,
Їх залежність встановлена завдяки... (Георгу Ому!)
7) Ця приказка з дитинства
Усім нам відома...
Серед вас, я сподіваюсь,
Немає ледачих,
Тому пропоную дещо пригадати:
Рух заряджених частинок
у провіднику має напрям, має назву... (електричний струм)
8)За яких умов електричне джерело може створити найбільшу силу струму? (під час короткого замикання).
5.конкурс-« Чи є помилка в схемі ?»
6.конкурс-«Чи знаєш ти формули?»
1. I = U/R
2. І = Rl/S
3. R = UI
4. U = IR
5. A = Uq
6. R = pl/S
7. I = qt
8. I = UR
9. U=Aq
10. t=qI
7.конкурc – «Збери коло»
Складіть за схемою електричне коло. Зробивши необхідні виміри, розрахуйте опір резистора.
8.конкурc-«Розв'яжи задачу»
1. Через поперечний переріз провідника за 10 с пройшло 2•1020 електронів. Визначити силу струму в провіднику.
Дано
t=10 c
N=2•1020 електронів
е=1,6•10-19 Кл Розв’язання
За визначенням сила струму:
Заряд N електронів:
q=e•N
Значить:
Перевіримо одиниці вимірювання:
Підставимо значення у дану формулу і знайдемо швидкість хвилі:
Відповідь: сила струму дорівнює 32 А.
І - ?
2. Через електроплитку проходить струм силою 300 мА. Який заряд пройде через електроплитку за 5 хв? Яку роботу виконає електричний струм, якщо ця плитка ввімкнена в побутову мережу?
Дано
І=300 мА
t=5 хв
U=220 В Розв’язання
За визначенням сила струму:
Заряд:
q=I•t
Перевіримо одиниці вимірювання:
Значить:
q=300•10-3•5•60=90
Отже, q=90 Кл
Напруга за означенням:
Звідси:
Перевіримо одиниці вимірювання:
Підставимо значення у дану формулу і знайдемо швидкість хвилі:
А=19800 Дж=19,8 кДж
Відповідь: заряд дорівнює 90 Кл,
робота – 19,8 кДж.
q - ?
A - ?
V. Підбиття підсумків уроку.
1. Вам було цікаво на сьогоднішньому уроці?
2. Чому ви сьогодні навчилися?
3. Що, на вашу, вам ще треба дізнатися з даної теми?
VІI. Завдання додому
1. Повторити § 7 - 16.
2. Задача
Визначити довжину мідного дроту опором 2 Ом і площею поперечного перерізу 0,5 мм2.
4.Підбиття підсумків гри
Ось і закінчився наш урок ,на якому ви показали свої знання з такої теми, як « Електричний струм». Вами було багато опрацьовано матеріалу, довідок із додаткової літератури. Ви показали, як можна використовувати комп’ютер на уроці. Тепер ми з вами зробимо - самооцінки.
Анкета
1) Я прийшов на урок …..(веселим, похмурим, засмученим, з гарним настроєм)
2) Яким було спілкування на уроці?......( цікавим , пізнавальним, ігровим, незвичайним, нудним, не цікавим, доброзичливим)
3) Сьогодні на уроці:….( я багато чому навчився, мені було легко, було важко)
4) Заняття мені допомогло:…( виявити свої найкращі якості, одержати знання, звернутися до літератури, не допомогло)
5) Які завдання вам сподобалися найбільше? (……………………………………………………………………)
6) Своєю роботою на уроці я:….(задоволений, не зовсім задоволений, зовсім незадоволений)
7) Я незадоволений, тому що....................................................................................................................................
8) Ти можеш похвалити однокласників? …………………………………………………………………………
9) Від наступного заняття я чекаю: (нових знань, особистісних вражень, спонукання до роботи над собою, нічого)
- Чиніть опір всьому негативному, що трапиться на вашому у вашому житті!
- З’єднуйте послідовно свої переконання!
- Дбайте про джерело чистої душі!
- Будьте міцним , як вольфрам!
- Будьте акумулятором і генератором школи!
- Нехай ваші обличчя світяться радістю та щастям ,як лампочки у ваших домівках!
5.Домашнє завдання
Скласти кросворд за темою «Електричні явища».
|