Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Елементи креативного навчання у роботі з молодшими школярами

Елементи креативного навчання
у роботі з молодшими школярами

(з досвіду роботи вчителя початкових класів
СЗШ № 8 м. Хмельницького Бігус І.М.)

Історія і навіть повсякденний досвід дає нам безліч прикладів того, що кожна людина мислить по-своєму. Завжди знаходяться люди, що мислять інакше, ніж інші, уміють глянути на дійсність під іншим кутом зору. Нестандартність мислення лежить в основі майже усіх винаходів, наукових відкриттів, вона за всіх часів приводила до народження ідей, що рухають людство вперед. Але що таке це нестандартне мислення? Чому більша частина людей задовольняється звичайними для свого часу й оточення рішеннями, а інші пропонують зовсім нові, незвичайні ідеї?
Основою для самореалізації творчої особистості виступає креативність (творчі здібності). Креативною називають таку особистість, яка прагне до творчої діяльності в усіх сферах життя, має широкі потреби та інтереси.
Здатність до навчання – це здатність до надбання знань, а креативність – здатність до перетворення знань. З нею пов’язані увага, фантазія, народження гіпотез тощо.
Креативне навчання є не що інше як навчання творчості, і саме воно є також творчою діяльністю.
Основні принципи креативної освіти :
1. Безоцінне сприйняття особистості дитини як унікального творіння природи.
2. Постійний пошук обмежень (стан здоров’я, емоційний стан, матеріальні ресурси), що є перешкодами в самореалізації особистості дитини, і своєчасна обов’язкова психолого-педагогічна допомога.
3. Необхідність пошуку особистісного підходу до дитини, враховуючи її індивідуальні психологічні особливості, потреби, нахили тощо.
Основною психологічною ідеєю креативної педагогіки є творча свобода школяра.
Які ж умови слід створити для оптимального розвитку творчих здібностей дитини? На сьогодні існують різні підходи і рекомендації.
Формування творчості, на думку психологів, стане можливим, якщо будуть створені такі основні умови:
- умови фізичні, тобто наявність матеріалів для творчості і можливості в будь-яку хвилину діяти з ними;
- умови соціально-економічні, за яких дитина має відчуття зовнішньої безпеки, тобто знає, що її творчі вияви не отримають негативної оцінки з боку дорослих;
- психологічні умови, зміст яких полягає в тому, що у дитини формується відчуття внутрішньої безпеки, розкутості і свободи за рахунок підтримки дорослими її творчих починань.
Які аспекти варто враховувати для розвитку креативності?
1. Перш за все звернемо увагу на створення потрібної атмосфери. На творчих заняттях недопустимий педагогічний натиск, підвищений голос педагога, використовування явних і прихованих загроз ( типу «а якщо ви забрудните пластиліном столи або стільці, то я.!»).
2. Однією з найважливіших умов створення атмосфери, спонукаючої дитину до творчості є так звані «емоційні погладжування», до яких відносяться звернення до дитини тільки на ім'я, збереження педагогом рівної, доброзичливої інтонації, заспокійливі або підбадьорюючі дотики до дитини. Особливо актуальним є цей аспект у роботі з дітьми з особливими потребами.
3. Бачення кожної дитини.
4. Але, кажучи про зовнішні умови, що сприяють створенню креативної атмосфери заняття, не можна забувати про його зміст, оскільки це головне, що повинне спонукати дитину до творчості. Це може бути незвичайний поворот сюжету, елементи новизни, сумісне емоційне переживання і т.д.
Роботу з учнями по активізації пізнавальних інтересів треба будувати на уроках в такій послідовності:
ЦІКАВО – ЗНАЮ – ВМІЮ
Треба намагатися зробити навчання не простішим, а зрозумілішим. Дитині має бути зрозумілою мета завдання. І тоді вона зможе з інтересом виконувати дуже багато нецікавої, але потрібної роботи.
Одним зі шляхів розв'язання проблеми підвищення пізнавальної активності та розвитку креативних здібностей є застосування в навчальному процесі творчих ігор і вправ, бо емоційне забарвлення останніх сприяє глибокому й міцному засвоєнню матеріалу, розвитку особистості кожного школяра. Навіть звичайні буденні вправи можна перетворити на такі, що спонукають до творчого мислення.
Де брати навчальний час, який можна використати для ігор і творчості? Якщо залишитися в межах традиційних форм і методів навчання, то в структурі занять навчального часу для ігор не знайдеться. Але якщо відмовитись від деяких застарілих компонентів уроку, наприклад, тривалих нудних опитувань, навчальних розмов, то гра не лише органічно впишеться в структуру уроку, а й дасть змогу різко зекономити навчальний час.
Хочеться, щоб кожна дитина розвивалася всебічно, і якщо в ній „дрімає” якийсь талант, то треба, щоб він розкрився на користь їй та іншим. І, як підказує моя практика, саме творчий підхід до учіння допоможе досягнути бажаних результатів.
Як говорив французький письменник та літературний критик Анатоль Франс: «Вчитися можна лише весело. Щоб перетравити знання, треба поглинати їх з апетитом».
 
Ірина Бігус, вчитель початкових класів СЗШ № 8 м. Хмельницького
Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: Iryna3810 (13.11.2010) | Автор: Ірина Бігус E
Переглядів: 3539 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!