Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Естетична освіта як засіб формування соціально-адаптованої особистості

Естетична освіта – фундамент культури людства, вона пронизує всі сторони життя людини. Тому профільна художньо-естетична освіта – це засіб формування не стільки певного набору мистецьких компетентностей, скільки духовно багатої та соціально-адаптованої особистості, готової до творчої діяльності.
В історії людства мистецтво завжди мало великий вплив на духовний стан суспільства. Шукання і творення краси, прихильність до неї, потреба естетичного переживання є вродженою в людині.
У процесі естетичної соціалізації школярів важлива роль належить мистецтву, естетичному вихованню. Загальновідомо, що мистецтво активізує розвиток таких елементів творчого мислення, як асоціативність, образність, уява, фантазія. Безпосередньо діючи на почуття, а через них на інтелект, мистецтво глибоко впливає на соціальну практику. Універсальну функцію виконує продуктивна (творча) уява, об’єднуючи чуттєве і логічне пізнання, активізуючи пошуки нестандартних рішень у будь-якій сфері практичної діяльності. Кращі педагоги здавна замислювалися над пошуками раціональних методів організації системи освіти. Особливу увагу приділяли засобам впливу на розвиток і розквіт людських здібностей і таланту. Виховання естетичних почуттів – це один із засобів утвердження творчої особистості.
Ось уже 20 років працює в нашій школі творчий колектив ансамбль бандуристів «Срібні струни». Я, як керівник колективу в своїй роботі звертаю особливу увагу на виховання в дітей любові та поваги до традицій свого народу, прищеплюю їм практичні навички оволодіння музичним інструментом – бандурою, навчаю їх правильно співати.
Дівчата, які опанували гру на бандурі, мають можливість грати і співати в ансамблі бандуристів, адже це колективна робота, яка сприяє вдосконаленню виконавської майстерності, вихованню інтересу до творчої та концертної роботи, розвитку і вдосконаленню естетичного смаку.
За час свого існування в складі колективу грали і співали 65 юних бандуристів школи (15 дівчат обрали свою професію, пов’язану з музикою, з бандурою та вокалом) з різних куточків Черкаської, Кіровоградської, Київської областей та м. Ялта. Маємо більше 50-ти грамот та дипломів за участь в різноманітних конкурсах та фестивалях. Стали переможцями 20 та призерами 11 обласних конкурсів (обласний конкурс творчих колективів та солістів-виконавців шкіл естетичного виховання Уманської методичної зони, обласний огляд-конкурс «Грайлива веселка», обласний конкурс кобзарського мистецтва, відкритий обласний фестиваль дитячої та юнацької творчості «Духовні скарби Черкащини», дитячий обласний пісенний фестиваль «Світе ясний, світе милий – моя Україно»), призерами 3 Всеукраїнських конкурсів (Всеукраїнський фестиваль дитячої та юнацької творчості «Чисті роси» (ІІ м. м. Київ, 2005 р.), Всеукраїнський інтернет-конкурс «Сучасне бандурне мистецтво» (ІІ м., 2012 р., ІІІ м. 2013 р. м. Київ), Всеукраїнський конкурс «Музична школа-2015» (ІІ м., 2015 р. м. Київ) та призером міжнародного конкурсу-фестивалю мистецтв молодих виконавців «Палаюча зірка-2012» (ІІІ м., 2012 р., м. Київ).
У 2003 році Міністерством освіти і науки України ансамблю бандуристів Шевченківської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату з поглибленим вивченням предметів гуманітарно-естетичного профілю Черкаської обласної ради присвоєно звання «Зразковий художній колектив». Це звання підтверджено у 2008 та 2011 роках.
За останні 5 років зразковий ансамбль бандуристів «Срібні струни» під керівництвом О.Д. Грицай став учасником обласного фестивалю дитячої творчості «Тарасові джерела» (2012, 2013 рр.),щорічного обласного фестивалю «Вінок Кобзареві», колектив приймав участь у запису телепрограми «У фокусі подій» телеканалу «Рось» (м. Черкаси) передача про нашу школу транслювалася по телеканалу «Рось» 24.09.2014 р. Юні бандуристи школи стали учасниками фестивалю народної творчості, присвяченому 60-річчю створення Черкаської області (м. Черкаси, 2013 р.), районного фестивалю «Талановита Звенигородщина. Обдаровані діти» (м. Звенигородка, 2014 р.), мистецько-освітнього проекту «Обдарована дитина – обдарована родина» (м. Умань, 2014 р.), учасником заходів до 152-річниці з дня перепоховання Т.Г. Шевченка (м. Канів, Чернеча гора, 2013 р.).
Дирекція Уманського музичного училища ім. П. Демуцького висловила щиру подяку керівнику та учасникам зразкового ансамблю бандуристів «Срібні струни» за участь в обласному методичному семінарі Уманської методичної зони, за підготовку і проведення відкритого уроку «Робота над концертним виконанням творів у роботі з ансамблем бандуристів» на високому професійному рівні. Учасниками семінару, викладачами та керівництвом закладу була відмічена професійна майстерність як керівника, так і учасників колективу, натхненна праця, вихованні у дітей любові до українських мелодій, народної пісні, повагу до їх творців, прищеплення інтересу до минулого нашого народу, культури рідного краю (м. Умань, 2013 р.).
Тільки за останні 3 роки колектив був учасником близько 45 концертних програм не тільки в рідній школі, а й в межах району та області.
Звісно, щоб досягти високих результатів своєї роботи, необхідна систематична, наполеглива робота і керівника, і учасників колективу. Маємо 2 години на тиждень зведеної репетиції та 2 години ансамблевого класу. А скільки часу необхідно на додаткові індивідуальні та групові заняття щоб колектив зазвучав професійно! Та, перш за все, це дисципліна і порядок: вчасно, без запізнення приходити на урок, виконавши домашнє завдання «на совість», не пропускати без причин ці заняття, бути уважним та відповідальним на уроках, допомагати один одному. Ось ті правила, які повинні виконувати всі учасники колективу. А це і є адаптація дитини до життя, адже тут, в колективі формується особистість молодої людини, її характер та її розвиток, естетичні смаки та погляд на майбутнє життя. А концертні та конкурсні виступи навчають бути зібраними, дисциплінованими, відповідальними за свої речі (бандура, костюм), уважними, виховують повагу один до одного. Це є стимул для кожного учасника колективу. Адже ми не тільки виступаємо самі, а й бачимо виступи інших колективів, професійних і самодіяльних, намагаємось досягти професійного рівня.
Дуже добре, коли є помічники, які завжди допомагають в усьому. Мені, як керівнику колективу, повезло в роботі з колегами. Бо багато років, ще з шкільної лави, зі мною поруч сестри Ірина Миколаївна Забожко та Олена Миколаївна Бардадим. Навчаючись в музичній школі, ми разом грали і співали в дитячому ансамблі бандуристів під керівництвом нашої вчительки бандури Лідії Олександрівни Хирхиль, яка, в сій час, зуміла привити нам, своїм учням, любов до цього чудо-інструменту – бандури, та навчила нас допомагати один одному, бути людяними, любити свою землю, її культуру та мистецтво. Ось і тепер, працюючи в одному колективі, ставши колегами по роботі, ми віддаємо свої знання та вміння нашим вихованцям, допомагаючи один одному. Робота ансамблю – наша спільна робота: від репертуару до концертних виступів. Ми намагаємось бути прикладом для своїх учнів, створивши тріо бандуристів вчителів, яке стало призером Всеукраїнського інтернет-конкурсу «Сучасне бандурне мистецтво-2012».
Наше шкільне життя дуже цікаве. Ми, вчителі, залучаємо своїх учнів до пошукової та наукової роботи. Це, мабуть, найцікавіша форма роботи в нашому колективі. За останні роки зібрано матеріали про відомих сучасних бандуристів, їх творче життя, забрано матеріал про нашого земляка Т.Г. Шевченка, пісні на його слова, його внесок в українську пісенну культуру. На основі матеріалів пошукової роботи учнями-учасниками ансамблю бандуристів «Срібні струни», під керівництвом їхніх педагогів написано декілька наукових робіт по лінії МАН. І тут маємо перемоги на районному рівні: наукова робота на тему «Сучасне бандурне мистецтво та його роль у формуванні національної свідомості і самосвідомості учнів» (Супрун Аліна, І м. в районному етапі, наук. кер. О.Д. Грицай, 2012 р.). Супрун Аліна стала переможцем регіонального конкурсу творчих та наукових робіт «Проблеми та перспективи розвитку Шевченкового краю», який проводив Київський інститут банківської справи та його ректор Василь Фурман за роботу «З тобою в серці, рідний краю, на світі божому живу» (І м., 2012 р., наук. кер. О.Д. Грицай ). В цьому 2014-2015 н.р. учениця 7 класу Чухліб Єлизавета (наук. кер. О.Д. Грицай) підготувала та відправила на Міжнародний конкурс творчих робіт свою роботу на тему «Традиції кобзарства Шевченкового краю», чекаємо результатів конкурсу.
Наукова та пошукова робота – це досить нелегка справа, яка потребує від наших вихованців великого терпіння, сили волі, концентрації уваги, бачення вирішення поставленої проблеми, користь від неї. Науковому керівнику необхідно глибоко проаналізувати можливості своїх учнів, рівень їх працездатності, скласти змістовний план роботи.
Така робота навчає учня раціонально використовувати час, а це дасть можливість нашим дітям розвинутися як творчим особистостям, допоможе їм завжди бути в пошуку, розв’язувати різноманітні проблеми, визначати своє місце у житті. Наші вихованці зможуть досягнути великих життєвих вершин за допомогою досвіду інших, процесу пізнання, виробленого мислення, уміння аналізувати, передбачати ту чи іншу ситуацію. В учнів обов’язково з’явиться нестандартне мислення, різноманітні ідеї, розвиватиметься інтуїція. Вони будуть швидше читати, оперативно знаходити потрібну інформацію, добирати літературу для висвітлення тих чи інших питань.
Та необхідно не тільки працювати, а й відпочивати, набиратися сил для творчих злетів, тому в нас, в колективі є години розвантаження. Ці години для учнів є стимулом до подальшої роботи. Ми разом збираємося на солодкий стіл. Вчителі-бандуристи намагаються приготувати своїм вихованцям щось дуже смачненьке (печиво, торт…), а наші діти привозять з дому печиво, цукерки. І як зближують нас і дорослих, і дітей такі міроприємства на 8 Березня, Міжнародний жіночий день, Новий рік. Я намагаюсь організувати екскурсію в межах нашого села. Діти з великим задоволенням відгукуються на цю пропозицію. Ми просто йдемо в центр села, до пам’ятника Т.Г. Шевченку, обов’язково алеєю спускаємось до Національного заповідника «Батьківщина Тараса Шевченка», там дуже гарна природа, та й просто походити тими стежинами, якими ходив босими ногами наш великий Тарас Григорович.
Я переконана, що наші вихованці ніколи не забудуть роки навчання в рідній школі, адже тут проходять цікаві творчі зустрічі з видатними музикантами, художниками, поетами, композиторами, і просто хорошими людьми. А це теж є стимулом до подальшої творчої діяльності. Хочеться ще більше працювати, щоб досягти ще більших результатів.
Окремо хочу сказати про наших солістів-вокалістів. Участь у вокально-виконавській діяльності відкриває перед школярами можливість глибоко займатись тим, до чого у них є хист та демонструвати свої музичні здібності на шкільних святах, конкурсах, вокальних вечорах, традиційних днях іменинника, які проходять в нашій школі. Виконуючи вокальний твір, співак пропускає через себе «художню цінність» пісні, яка прихована у художньому змісті та музичній тканині твору. Саме ця «художня цінність» несе у собі місткий естетико-виховний потенціал. Музичний твір, його сприйняття і оцінка допомагає співаку усвідомити внутрішній світ, знайти відповіді на ті питання, які не можна ні осмислити, ні передати словами. При цьому збагачуються естетичні почуття і емоції учня.
Художнє виховання передбачає милування прекрасним у мистецтві. Справжня музика володіє особливими властивостями викликати у людині шляхетні почуття, спонукає до моральних вчинків. Незрівнянно збагачується світ співака, коли він може сприйняти, пережити та зробити своїм хоча б частинку цього музичного багатства. Емоційна сфера учнів наповнюється новими, різноманітними почуттями. «Входячи» в образи пісень, працюючи над прийомами виразної передачі змісту, вносячи іноді свій, нехай і нескладний підтекст у спів вокалісти виражають своє ставлення до музичного твору. Тим самим сольний спів формує емоційний відгук та художній смак, який випрацьовує «імунітет» до усього антихудожнього.
Однією з фундаментальних основ, на якій будується процес музично-естетичного виховання учнів є вибір вокального репертуару. Народні, сучасні, джазові пісні складають багатогранний репертуар наших юних вокалістів.
Головними вимогами підбору вокального репертуару є:
 Висока художність та досконалість виконання вокального твору;
 Жанрова різноманітність пісень;
 Урахування вікових особливостей та смаків учнів;
 Розкриття потенційних музичних здібностей;
 Надання можливості формування та удосконалення вокально-виконавських вмінь та навичок.
Підбираючи вокальний репертуар з дотримання вище викладених вимог, вчитель має враховувати індивідуальні та вікові особливості учня – рівень музичної підготовки, розвиток голосового апарату, рівень духовної, інтелектуальної, емоційної сфер особистості, уподобання та смаки учнів.
Кожний учень відрізняється один від одного за типом темпераменту, і це також впливає на підбір пісенного репертуару. На мою думку флегматикам, меланхолікам більш підійдуть ліричні або драматичні твори, сангвінікам, холерикам – жваві, веселі пісні. Саме підбір пісні з урахуванням темпераменту учня, допомагає йому «розкритися» краще, проявити себе у виконанні.
Наші діти дуже люблять співати, особливо під фонограму з мікрофоном. Полюбляють співати, в основному, сучасні пісні. Навчання вокалу - складний процес, де я навчаюсь разом із своїми учнями. Я горджусь ними, адже вони є переможцями та призерами різноманітних конкурсів та фестивалів. І кожен з них неповторний, не схожий на іншого. В кожного своє життя, свій характер, своє бачення того чи іншого твору.

Мої учні – моя гордість!

Солодка Людмила – випускниця 2007 року, призер обласного огляду-конкурсу творчих колективів та солістів шкіл естетичного виховання Уманської методичної зони (ІІІ м., 2002 р.). Коли Люда прийшла до школи, питання на якому музичному інструменті буде грати було вирішене, адже бандура – це її інструмент. Хороші музичні здібності мала дівчинка, прийшовши до школи. Відразу було важко працювати, адже була не зібрана, часто запізнювалася на уроки, або зовсім не приходила. Тому часто запрошувала на уроки виховательку Ірину Василівну Олійник та батька Василя Івановича, який частенько приїжджав до школи, адже дуже хвилювався за свою доньку. І це було приємно. Спільними зусиллями Люда привчилася до порядку, дисципліни, перестала запізнюватися на уроки, стала вчити домашнє завдання. Правда з вокалом завжди були проблеми, тому що недостатньо працювала самостійно. Мала чудовий голос – альт. В хорі та ансамблі тримала партію, за нею співали і інші. Останні роки навчання в школі була старостою ансамблю бандуристів та хору, завжди допомагала мені як керівнику колективів, на неї можна було розраховувати. Співала в вокальному тріо та дуеті. Стала дипломантом обласного конкурсу-огляду колективів та кращих випускників шкіл естетичного спрямування Уманської методичної зони (2003-2004 н.р.), обласного огляду «Грайлива веселка» (2003-2004 н.р.), обласного конкурсу вокалістів «Пісенні вітрила» (2006-2007 н.р.). По закінченні школи в 2007 році поступила в Черкаське музичне училище на факультет естрадного співу. В квітні 2008 року студентка І курсу музичного училища приймала участь в обласному конкурсі «Пісенні вітрила», зайнявши ІІ місце. Закінчивши училище продовжила навчання в Луганському національному університеті культури та мистецтв (факультет естрадного співу). Закінчивши університет працювала в Луганському медичному університеті (викладач студії вокального мистецтва). На даний час проживає в м. Черкаси.
Шагінян Каріне - випускниця 2007 року, переможець обласного огляду-конкурсу творчих колективів та солістів шкіл естетичного виховання Уманської методичної зони (І м., 2005 р.) та призер обласного огляду-конкурсу «Грайлива веселка» (ІІІ м. 2005 р., ІІІ м. 2006 р.). Каріне – дуже талановита дівчинка. Прийшла в школу разом з своєю мамою Наталією Борисівною Шагінян в перший клас. І відразу почала займатися скрипкою. Має дуже хороший музичний слух та приємного тембру голос. Поряд з скрипкою з другого класу почала займатися вокалом. Багато працювала додатково, поза уроками. В цьому їй допомагала і мама. Тому на кожен урок приходила виконавши домашнє завдання. Коли підійшов час мутації, не залишила працювати, незважаючи, що мутація тривала дуже довго, важко було співати, не виходило працювати так, як раніше. Прийшлося відвідати лікаря-фоніатра. Багато працювала над диханням та дикцією. Дуже любила співати різнохарактерні вправи на розвиток вокальної техніки та вокалізи, різні за технікою. Багато вивчила різноманітних пісень, романсів. Стала дипломантом конкурсів та оглядів дитячої творчості: подяка за участь в обласному огляді-конкурсі творчих колективів та солістів-виконавців шкіл естетичного спрямування ( 2001-2002 н.р.), в 2002-2003 н.р. в цьому ж конкурсі посіла ІІ місце, в 2003-2004 н.р. в складі команди школи та як капітан взяла участь в обласній теоретичній олімпіаді в м. Умані. В конкурсі капітанів зайняла ІІ місце. В цьому ж році зайняла ІІІ місце в обласному конкурсі юних вокалістів «Пісенні вітрила». В 2004-2005 н.р. отримала ІІ місце як вокалістка. Протягом навчання була учасником ансамблю домристів, ансамблю скрипалів, ансамблю баяністів (ударники), ансамблю бандуристів, джазового ансамблю «Тайм», солістка хорового колективу «Надія». По закінченню 10 класу Каріне поступила до Уманського музичного училища ім. П. Демуцького на диригентсько-хоровий факультет, а з другого курсу працювала і на факультеті музично-теоретичних предметів. Закінчивши музичне училище, продовжує навчання в Одеській національній музичній академії ім. Нежданової, працює регентом церковного хору в м. Одеса.
Вельган Леся – учениця 9 класу, призер VІІ Всеукраїнського вокально-хореографічного конкурсу-фестивалю «KIEV-ART-TAIM-2014» (ІІ м., 2014 р.), дипломант обласного конкурсу виконавської майстерності учнів мистецьких навчальних закладів Уманської методичної зони (2013 р.), та дипломант Всеукраїнського фестивалю-конкурсу дитячої та юнацької творчості «Штурм-2013» (2013 р.). Дівчинка дуже талановита, займається хореографією та вокалом.
Титаренко Максим – учень 9 класу, призер обласного конкурсу виконавської майстерності учнів мистецьких навчальних закладів Уманської методичної зони (ІІІ м. 2013 р.) та призер VІІ Всеукраїнського вокально-хореографічного конкурсу-фестивалю «KIEV-ART-TAIM-2014» (ІІІ м., 2014 р.). Максим - талановитий хлопчик, дуже любить співати, навчається грати на баяні. Ось уже другий рік Леся і Максим співають у вокальному дуеті. Мабуть ні одна концертна програма для гостей, які приїжджають до школи не обходиться без цих чудових дітей.
Чухліб Єлизавета – учениця 7 класу, переможець XX ювілейного Всеукраїнського фестивалю-конкурсу мистецтв «Джерело надій» (І м., 2014 р.), переможець обласного конкурсу виконавської майстерності учнів мистецьких навчальних закладів Уманської методичної зони (І м. 2014 р., І м. 2015 р.), дипломант VІІ Всеукраїнського вокально-хореографічного конкурсу-фестивалю «KIEV-ART-TAIM-2014» (2014 р.). Дівчинка - творчо обдарована. Дуже любить співати, гарно декламує вірші. Вона є старостою зразкового ансамблю бандуристів «Срібні струни».
Ми у учнями-вокалістами проводимо цікаві виховні заходи, як збагачують кругозір вихованців школи. Діти дізнаються багато цікавого про відомих співаків, композиторів. Так, нещодавно цікавим виявився вечір-спогад, присвячений 70-річниці від дня народження берегині української пісні Раїсі Кириченко «Я вдячна всім, хто вимолив мене у Бога» (додаток 1). Метою заходу було познайомити учнів та працівників школи з життям та творчістю української співачки Раїси Кириченко, виховувати любов до української пісні, української культури, обрядів та звичаїв рідного народу. Тут звучала пісня у виконанні співачки (у запису), її пісні виконували учні та гості заходу.
Цікаві тематичні лінійки проводять педагоги-музиканти разом із своїми учнями, де розповідають про видатних діячів мистецтва, все це проходить в актовому залі школи, де на мультимедійній дошці обов’язково демонструється фото, і відео та аудіо матеріали. Вихованці школи дізналися багато цікавого про створення фестивалю «Червона рута», про перших учасників фестивалю, їх творчий шлях, подальше їхнє життя, прослухавши цікаву тематичну лінійку «Нев’януча квітка «Червоної рути», яка присвячена першому фестивалю «Червона рута» (додаток 2).
Працюючи над розвитком творчих здібностей своїх вихованців, я розробила рекомендації-поради учителям художньо-естетичних предметів по роботі з творчо обдарованими дітьми (додаток 3). Разом з колегами ми розробили і подали нашим вихователям тематику проведення виховних заходів по естетичному вихованню, яку розроблено відповідно віковим особливостям, з урахуванням вимог програми по мистецтву та художній культурі. А тут і тематика виховних заходів, і слухання музики, і бесіди за картинами, і перегляд художніх фільмів та читання художньої літератури. (додаток 4).
Естетичне виховання в нашій школі направлене на розвиток здібностей учнів сприймати, відчувати та розуміти прекрасне, помічати хороше та погане, діяти самостійно, залучаючись тим самим до різних видів художньої діяльності.
Земля, на якій живе наша школа неймовірно багата талантами. Наш педагогічний колектив спонукає учнів до вивчення історії рідного краю, його звичаїв, традицій, обрядів. Систематично в школі проводяться цікаві мистецькі предметні тижні: тиждень музики, тиждень кіномистецтва (додаток 5). Готуються різноманітні вікторини, конкурси загадок про музику, виставки фотоматеріалів про видатних людей мистецтва, виставки дитячих малюнків, захисти учнівських презентацій на музичні теми. На таких заходах діти і відпочивають, і дізнаються щось цікаве про казкову країну - Музику.
Ми намагаємось розширити знання учнів про жанри музики, виховувати доброту, чуйність, любов до музики; викликати позитивні емоції під час слухання та виконання пісень, інструментальних творів, класичної музики, розширювати знання учнів про життя й творчість співаків, композиторів, музикантів та хореографів, удосконалювати слухацькі вміння та навички, уміння аналізувати твори музичного мистецтва, формувати усвідомлення щодо впливу музики на людину, вихову¬вати любов до національного музичного мистецтва.
Отже, естетичне виховання як виховання засобами мистецтва, так і засобами дійсності повинно стати органічною частиною будь-якого виду виховання. Система естетичного виховання в нашій школі будується з урахуванням принципу творчої самодіяльності учнів. Це виявляється у здатності школярів переносити вироблені творчі навички на виконання будь-якої справи.
В процесі естетичного виховання формуються індивідуальні творчі здібності. Процес формування творчих здібностей дітей має на увазі організацію художньої творчості на основі природних задатків та інтересів з урахуванням власних бажань та нахилів. Тому естетичне виховання виконує свої завдання в тісному взаємозв’язку з іншими видами виховання: трудовим, правовим, екологічним, фізичним, моральним.

ЛІТЕРАТУРА:
1. Бал Г.А. Поняття адаптації та її значення для психології особистості / / Питання психології. - 1989. - №1.
2. Божович Л. І. Особистість і її формування в дитячому віці. - М-Воронеж: МОДЕК, 1998.
3. Зінченко С. М. «Важкі» діти. - Київ: Радяньска Школа., 1988.
4. Коломинский Я.Л. Психологія дитячого колективу: система особистих взаємин. - Мінськ: Вишейша школа, 1984.
5. Кулагіна І. Ю. Вікова психологія. - М.: РОУ, 1996.
6. Кумаріна Г.Ф. Шкільна дезадаптація / / Психологічна наука і освіта. - 2001. - № 4.
7. Кумаріна Г.Ф. Шкільна дезадаптація: ознаки та способи попередження / / Народна освіта. - 2002. - №1.
8. Милованова Н. Г., Суртаева М. М. Попередження шкільної дезадаптації: психолого-педагогічна діагностика. - Тюмень: Вектор-Бук, 2001.
9. Молодцова Т.Д. Психолого-педагогічні проблеми запобіганні та подолання дезадаптації підлітків. - Львів: Фенікс, 1997.
10. Смирнова Е.О. Психологія дитини. - М.: Владос, 1997.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: ррр8096 (24.11.2015) | Автор: Оксана Грицай E
Переглядів: 1003 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!