Іменник, як частина мови - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Іменник, як частина мови

Тема. Іменник, як частина мови. Слова-назви неістот. Слова-назви істот.
Мета. Навчати учнів розпізнавати іменники за питаннями хто? що?, поглиблювати знання про слова-назви предметів, розвивати вміння ставити запитання до слів, збагачувати словниковий запас учнів, вдосконалювати навички грамотного письма; виховувати працелюбність.
Обладнання: запис словникових слів «килим» та «ведмідь»; каліграфічний правопис букви «ка»; українські народні костюми для учнів; костюми лисички, ведмедя та їжака, бочечка з медом, солодкий півник на паличці, кошик з нитками для вишивання, предмети для ярмарку: писанки, килим, ковдра, хустки, намисто, віночки, тарелі різьблені, глечики; предмети до гри «Предмети»; інформаційні слайди.
                                                                Хід уроку

I. Організація класу.
- Стали рівненько, порівнялися.
- Привітайтеся з гостями.
- Сідайте дівчатка, хлопчики.
Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя, доля буде!
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік!
Є у нас предмет чудовий
Українська рідна мова.
Ласкаво просимо ми вас
Сьогодні на урок до нас!
- Запишемо число, класна робота.
- Як ви гадаєте, що потрібно взяти на урок, щоб він пройшов вдало?

II. Перевірка домашнього завдання. ( підр. с.65, впр.2)
- Зачитайте підкреслені слова, які відповідають на питання хто? (Землероби, комбайнери, господарі, мірошники, пекарі.)
- Наведи приклади своїх слів, які відповідають на питання хто?
- Як виконали звуко - буквений аналіз слова ріллю? Зачитайте.
- На яке питання відповідає слово? Наведи приклади слів, які відповідають на питання що?
- * Додаткове завдання: виписати прислів’я про хліб. (Учні зачитують прислів’я про хліб).
*Один з учнів розказує легенду про хліб.
1. Індивідуальне опитування.
Картка 1.
- Підкресли слова, які відповідають на питання хто?
Квітка, осінь, хлібороб, хліб, кошеня, годинник, мірошник.
- Запиши по звуках слово: насіння.
Картка 2.
- Підкресли слова, які відповідають на питання хто?
Берізка, дощ, учень, пекар, батон, хвилина, папуга.
- Запиши по звуках слово: весілля.

III. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати над темою « Слово», а зокрема над словами - назвами предметів, будемо розвивати вміння ставити до них питання, збагачувати словниковий запас.

IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Каліграфічна хвилинка.
К к Кк кл ка ки килим
Слово, яке ми запишемо каліграфічно, складається з першого складу слова кишеня та другого складу слова калим. Отже, це слово килим. Це словникове слово правопис якого вам треба запам’ятати.
2. Бесіда.
Зі словника: килим – барвистий тканий виріб.(Показ слайдів)
- Килими бувають дуже різноманітні за формою, розміром та призначенням. В основному ми купуємо фабричні килими.
- Але на Україні славляться гуцульські килими, виготовлені власноруч. Вони різноманітні та неповторні за узорами, виготовлені з натуральних ниток.
- Що ви можете зараз вчитися виготовляти власними руками? (Вишивати, в’язати, майструвати з дерева, малювати і т.д.
- Люди, які вміють робити щось власними руками цінуються завжди, якщо роблять це досконало – цінуються вдвічі більше.
- Все, що ви навчитеся робити власними руками, розвиває і вдосконалює вас, як людину.
3. Гра « Склади речення».( Показ слайду)
- Складіть речення з поданих слів.( землі, на, рясніє, килим, барвистий.)
- У цьому реченні слово килим вжите в прямому чи переносному значенні? Як ви думаєте? Чому?
4. Робота з підручником (за впр.1, с. 65)
- Гарно ми попрацювали.
- А зараз я запрошую вас на ярмарок! (Підготовлений учень розказує вірш)
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати.
Тут щедрі дарунки і саду, й городу.
Тут пісня і жарти – усім в нагороду.
Тут речі умільців ні з чим незрівнянні.
Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,
Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте.
- Відкриваємо підр. с.65, впр. 1
- Нам треба буде письмово відповісти на питання: Що продавали на ярмарку?
Сценка (учні в українських костюмах продають предмети описані у вправі)
(Показ слайду з глечиками)
Пояснення слова глечик – висока, кругла,переважно глиняна посудина, розширена в нижній частині; дзбан, жбанок.
5. Вибіркове списування (один учень працює біля дошки)
- Запишемо, що продавали на ярмарку?
- На ярмарку продавали: писанки, килим, ковдру, хустки, намисто, віночки, тарелі, глечики.
- На яке питання відповідають записані слова? (Що?)
- Це назва істот чи неістот? (неістот)
- Вивчимо правило.
Правило 1. Слова – назви неістот відповідають на питання «що?»
- Побували на ярмарку, час і додому повертатися.
- Подивимося хто іде з ярмарку і що несе.
(А сонечко вже за полудень хилиться… с. підр. 66, впр. 2)
(Заходять переодягнені учні у ведмедя, лисицю, їжака. Ведмідь несе бочечку меду, лисиця несе солодкого півника на паличці, їжак у кошику нитки для вишивання.)
6. Пояснення домашнього завдання
- Відпустимо наших звірят додому, бо на них там чекають їхні малята.
- У домашньому завданні вам треба буде за зразком записати хто на кого чекає.
- На їжачка чекають (хто?) їжаченята.
- На лисицю чекають (хто?) лисенята.
- На ведмедя чекають (хто?) ведмежата.
- Повернемося до нашої вправи 2, запишемо хто повертався з ярмарку.
(Показ слайду з трьома варіантами запису слова «ведмідь»)
- Але перед цим знайдіть правильний варіант правопису слова ведмідь.
(Показ слайду з правильним варіантом відповіді)
- Так, правильна відповідь «ведмідь».
- Це словникове слово, правопис якого вам треба запам’ятати.
- Отже, записуємо: (один учень працює біля дошки) З ярмарку поверталися: ведмідь, лисиця, їжак.
- Вивчимо правило.
Правило 2. Слова – назви істот відповідають на питання «хто?»
7. Робота за вправою 3, підр. с. 66
- Ми побували на ярмарку, продавали, купували, час і відпочити.
8. Фізкультхвилинка (учні співають та виконують рухи під укр. нар пісню «Ой там на веселім базарі»)
9. Пояснення поняття «іменник, як частина мови».
- Якщо взяти всі слова української мови і об’єднати їх в уявну хмару, яку поділити на окремі частини: слова – ознаки предметів, слова – дії, то слова – назви предметів займуть більшу її частину. Вчені домовилися ці слова назвати одним словом «іменник». Від якого слова? (Ім’я).
- Отже, іменники – це слова, які іменують (називають) предмети і відповідають на питання «хто?» або «що?».
Правило 3. Вивчення правила.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра «Світлофор» (Діти світлофорами сигналізують на яке питання відповідають слова)
Дятел, береза, комбайн, зозуля, озеро, школа, лікар, дзеркало, джміль, осінь, школяр.
2. Розподільний диктант (два учні працюють на закритій стороні дошки)
а) Селянин, який вирощує хліб (Хлібороб)
б) Перший день тижня (Понеділок)
в) Листяне дерево з білою корою (Береза)
г) Мати батька чи матері (Бабуся)
д) Медоносна комаха, що збирає нектар із квіток (Бджола)
е) Вічнозелене дерево (Ялинка або сосна)
Хто?                                 Що?
Хлібороб                    Понеділок
Бабуся                        Береза
Бджола                       Ялинка
Самоперевірка (слайд на екрані, записи на дошці)
- У кого все правильно, підніміть руку.
3. Гра «Предмети»
- Учень приготував вам скриньку з предметами. Він показує, а ви відповідайте хто цим працює.
Пензлик – малює хто? Художники, діти
Ножиці – ріжуть хто? Перукарі, закрійники, вишивальники
Голка – шиють хто? Швачки, вишивальники
Ручка – пишуть хто? Вчителі, письменники, бухгалтери
Термометр – вимірюють температуру хто? Лікарі, синоптики, хворі
Лінійка – вимірюють хто? Школярі, інженери, конструктори
4. Робота в парі (поетична хвилинка)
- Попрацюйте в парі, складіть гарний вірш вставляючи іменники з довідки.
Ми любимо весну,
Зелену, чудесну!
І ….. співучий,
І ….. широкі,
І ….. глибокі,
І ….. веселе,
І рідні ..... .
Довідка: луки, поле, ріки, дощик, оселі.
VI. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон» (Учень починає, учні продовжують.)
- Слова – назви істот відповідають на питання …
- Слова – назви неістот відповідають на питання …
- Іменник – це …
- Іменники – називають чи …
VII. Домашнє завдання
Підручник с. 66, вивчити правила

Категорія: Уроки | Додав: rain4779 (21.09.2014) | Автор: Толордава Алла Володимирівна E
Переглядів: 2999 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!