Байки, які вчать жити - Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку [ Додати статтю ]

Байки, які вчать жити

Тема: Байки, які вчать жити     (6 клас)
Мета: перевірити знання учнів з теми «Байка в зарубіжній літературі»; навчити застосовувати теорію на практиці, порівнювати, аналізувати байки; активізувати пізнавальну діяльність учнів; вдосконалювати навички виразного читання, розвивати зв»язне мовлення та творче мислення; на прикладі байок сприяти вихованню життєвої мудрості.
Тип уроку: урок-презентація з елементами гри.
Обладнання: портрети Езопа, Лафонтена, І.Крилова, ілюстрації до байок, підручники, таблиці, картки з прислів»ями народів світу.
Словник: байка, алегорія, персоніфікація, езопова мова
Міжпредметні зв'язки: українська мова, українська література, географія.

Епіграф: «Здається, байка просте бреше. А справді – мудру правду чеше».
                                                                                                                         Л.Глібов

 

Хід уроку
 

І. Підготовча частина.
1. Організаційний момент.
Учитель. Добрий день, діти! Я рада сьогодні знову зустрітися з вами.

2. Мовленнєва зарядка.

«Здається, байка просте бреше. А справді – мудру правду чеше». (Л. Глібов)
1.Читання вчителем.
2. Читання по черзі.
3. Поясніть значення слова чеше.

3. Перевірка д/з
1. Підібрати епітети до слова байка. Одягніть слово «байка» в епітети.
Наприклад: сильна, життєва, сучасна, повчальна, смілива, актуальна…

ІІ. Основна частина.
1. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.
Учитель.
Сьогодні ми ще раз погортаємо сторінки улюблених байок і побуваємо в різних країнах. Коли вперше прадавня людина широко відкрила очі і здивовано подивилася навколо себе і коли вперше відчула себе людиною, то намагалося якось пояснити світ, такий для неї дивний і малозрозумілий. Для цього вона створила міф, казку – прекрасний витвір раннього людського розуму й уяви. Вона опоетизувала ще не пізнані нею природні явища, навколишнє середовище, населила землю і небо героями, богами і напівбогами, напівлюдьми та різними злими духами
Серед постійної боротьби добра і зла, правди і кривди людина вчилася жити. Як захистити себе від лиха, як захистити іншого від помилок? – такі питання поставали перед нею. І щоб відповісти на них людина створила повчальні історії, які пізніше назвуть байками. Звичайно, крім байки, були ще прислів»я, приказки, притчі. Але байка швидко ставала найпопулярнішою і найпоширенішою формою критичного мислення людини, першим, поряд з міфом, жанром словесного мистецтва. Байка як жанр словесного мистецтва житиме вічно. Якщо міф розвинувся і залишився джерелом сили і краси античної поезії, то байка постійно оновлювалася, жила і розвивалася в усі епохи. Щоправда, були в її розвитку періоди піднесення і занепаду, часи гучної слави і тимчасового забуття. Неодноразово пророкували їй цілковиту загибель. Але вона, як чарівний птах Фенікс, воскресала несподівано і продовжувала жити і розвиватися впродовж усіх віків.
Книгою мудрості самого народу назвав байку великий Гоголь.

2. Оголошення теми і мети уроку.

3. Актуалізація опорних знань.


1.Тест «Відгадайте слово».
• Коротке віршоване алегоричне оповідання, в якому закладено алегоричний зміст (байка).
• Країна, що подарувала світові основоположника жанру байки (Давня Греція).
• Частина байки, в якій розповідається про події (оповідь).
• Частина байки, що містить повчання (мораль).
• Відображення одного предмета через інший (алегорія).
• Замаскований спосіб передачі думок (езопова мова).

4. Робота в командах.
(Клас поділено на три групи, кожна з яких є прихильниками творчості Езопа, Лафонтена, І.Крилова. Протягом уроку учні заповнюють таблицю, підбираючи прислів»я народів світу, які за змістом відповідають моралі байок. Також проводиться словникова робота з використанням тлумачного словника).

1. Представники команд показують на карті країни, в які ми сьогодні завітаємо.

2. Повідомлення учнів про байкарів.

Повідомлення учнів
Повідомлення про Езопа (І група)
Езоп жив так давно ( у 4 ст. до н.е. ), що до нас не дійшли певні відомості про нього. Давні греки вимовляли його ім»я інакше, ніж ми – Айсопос. Вони розповідали, що поет був рабом-невільником, за походженням не греком, а чужоземцем – фракійцем чи фрігійцем, дуже негарним на вигляд: горбатий, кульгавий, але мав добру, лагідну вдачу і гострий розум. Про його мудрість складалися цілі легенди, які свідчили про те, що він був розумніший за своїх сучасників і повчав їх своїми байками.
За переказами, Езоп був звільнений з рабства. Існує й інша легенда – про те, що в храмі Аполлона жерці підклали до речей Езопа золотий кубок і, звинувативши його в крадіжці, засудили до страти і скинули зі скелі.

Цікаві легенди з життя Езопа
Друг і ворог
Вражений мудрістю Езопа, Ксанф купив його на торгах. Запросивши якось гостей на бенкет, він наказав Езопові почастувати їх найкращими стравами.
Раб-мудрець купив кілька свинячих язиків і приготував їх.
- Чому ти приготував страви з язиків? – запитав Ксанф.
- А що може бути краще? – відповів той. – Адже язик єднає людей, він є ключем до знань, він вчить, він переконує, він наставляє.
Здивований Ксанф наказав Езопові приготувати наступного дня страву з найгірших продуктів, і знову Езоп почастував гостей свинячими язиками.
На запитання розгніваного Ксанфа він відповів:
- Але ж язик – найгірша у світі річ! Це причина усіх на світі чвар, судових процесів, джерело воєн і непорозумінь.

Езоп і суддя
Одного разу господар послав Езопа до міста з якимось дорученням. Дорогою йому зустрівся суддя і суворо запитав:
- Куди ти йдеш?
- Не знаю, - відповів Езоп.
Така відповідь здалася судді підозрілою, і він звелів відвести Езопа до в»язниці.
- Але ж я сказав щиру правду, - запевняв Езоп. – Звідки мені було знати, що я потраплю до в»язниці?
Суддя засміявся і відпустив його.

Езоп і Ксанф
За переказами Езоп був рабом у неука Ксанфа, який вважав себе філософом. Почувши від Езопа якусь справді мудру думку, він привласнював її і хизувався перед друзями своєю «вченістю».
Одного разу хвалько потрапив у пастку: заявив своїм співбесідникам, що такий розумний і всесильний, що може випити море. Його спіймали на слові й побилися об заклад: якщо завтра вранці не вип»є море, втратить свій маєток.
Отямившись, хвалько побіг додому, покликав Езопа й сказав: «Рятуй мене! Проси за порятунок усе, що хочеш!» Стати бідним для Ксанфа було найстрашнішим. «Я навчу тебе, що сказати друзям, -відповів Езоп. – За це ти маєш дати мені волю». Ксанф змушений був погодитись.
На ранок він прийшов на берег моря, де зібрався цілий натовп, щоб посміятися над хвальком. Ксанф оглянув присутніх і гордо сказав: «Я вип»ю море, але для цього потрібна чаша. Зробіть її, перелийте воду з моря в чашу, і я доведу, що я не базіка!»
Всі були приголомшені: «Що й казати, Ксанф таки має розум! Ксанф – таки філософ!»
А справжній філософ і великий байкар ішов по дорозі з торбиною й дихав на повні груди, бо був відтепер вільним!

Повідомлення про Лафонтена (ІІ група)
Жан де Лафонтен - відомий французький поет.
Випробував свої сили у різних жанрах – писав трагедії, комедії, оди, балади, елегії, казки. Але прославився зовсім іншим – як байкар. Під масками звірів у байках виступали його сучасники зі своїми вадами та пристрастями.
Лафонтен почав писати байки уже на схилі літ, коли талант його досягнув зрілості. Він переказував прозові байки Езопа віршами, до того ж цікаво, дотепно, образно. Він доповнив їх подробицями з життя французького народу, а також власними думками, почуттями, жартами.

Оспівую в байках героїв я буденних,
Яких не знав Езоп в своїх краях священних,-
Дають уроки нам правдиві ці пісні.
Тут розмовляють всі, і риби мовчазні,-
Стосуються й людей повчальні їх поради,-
У образах тварин людські видніші вади!

Слово про І.Крилова (ІІІ група)
Іван Андрійович Крилов народився в Москві. Змалку не мав змоги навчатися в школі. Але прагнення хлопця до знань було настільки сильним, що він самотужки вивчив мови, математику і став високоосвіченою людиною. Тридцять років Крилов служив у Петербурзькій бібліотеці. Писати байки почав майже в 40 років. До цього були вірші, п»єси для театру, захоплення журналістикою.

 

Історії із життя Крилова
Довга стерлядь

Одного разу Крилова запросили в гості. Серед запрошених був дуже балакучий і брехливий поміщик.
- Якось,- розходився той, - мої люди витягли з Волги, стерлядь, ви не повірите, але, запевняю вас, завдовжки звідси… до… - поміщик не закінчив фразу і простягнув руку з одного кінця довгого столу до іншого, де сидів байкар.
Іван Андрійович відставив трохи стільця й мовив:
- Дозвольте, я відсунуся, щоб пропустити вашу стерлядь.

5. «Хвилини творчості»
А) «Юні актори»
Вчитель. На думку відомих читців – декламаторів, виразне читання байок - справа нелегка, але цікава. Наші актори спробують це довести. ( Учні читають байки, виписують мораль на дошці та в зошитах).

Б) Вчитель. Оскільки мораль – це короткий повчальний висновок, як прислів»я. Зверніть увагу на ці прислів»я.( вчитель читає прислів»я, а діти пояснюють як вони розуміють зміст). Тепер наступне завдання буде підібрати відповідне прислів»я до моралі кожної байки.

Назва байки- Езоп. «Крук і Лисиця» Мораль байки - Стосується нерозумної людини Голова без розуму, як ліхтар без свічки (укр.).
Прислів»я народів світу - Ліпший розум, як готові гроші (укр.).

Назва байки - Лафонтен «Зачумлені звірі»
Мораль байки - Отак і в нас: є гроші – маєш право, немає – то під суд іди».
Прислів»я народів світу - Хто багатий, той і правий (укр.).
Де гроші говорять, там правда мовчить (укр.).

Словникова робота:
Покута – зізнання в гріхах
Коростявий – на коросту; короста – хвороба, що виникає внаслідок проникнення в шкіру коростяних кліщів

Назва байки - І.Крилов.«Вовк і Ягня»
Мораль байки - У сильного безсилий винен завсіди: цих прикладів в історії ми досить знаєм. Прислів''я народів світу - Сильний правий аж гарчить – так на меншого кричить. . Сила закону не знає (укр.).

В) Представлення власних ілюстрацій до байок.

6. Гра – вікторина
«Кращий знавець байок І.Крилова»
1. До кого звертається герой байки з такими словами:
«Голубушка, как хороша! Ну что за шейка, что за глазки! Рассказывать, так, право, сказки! Какие перышки! Какой носок! И, верно, ангельский быть может голосок!..» (До ворони. «Ворона и Лисица»).

2. Що сталося з окулярами, які придбала мавпа з байки «Мавпа й Окуляри»? (вона їх розбила).

3. Кому належать ці слова:
«До того ль, голубчик, біло? В м’яких муравах у нас песни, резвость всякий час, так, что голову вскружило». (Стрекоза. «Стрекоза и Муравей»).

4. Які тварини вирішили зіграти квартет? (Осел, Козел, Мавпа, Медвідь. «Квартет»).
5. З якої байки ця мораль: «Корда в товарищах согласья нет, на лад их дело не пойдет, и вьійдет из него не дело, только мука». («Лебедь, Щука и Рак»).

6. Про кого говорить Мавпа з байки «Дзеркало і Мавпа»: « Что єто за рожа? Какие у нее ужимки и прьіжки? Я удавилась бьі с тоски, когда на нее хоть чуть бьіла похожа». (Про себе).

7. Поясніть вираз: «Хоть видит око, да глаз неймет».(недосяжне). З якої байки цей вислів? («Лисиця й виноград»).

8. Як була наказана Щука з однойменної байки? (Кинули в річку).

ІІІ. Заключна частина.
1. Підсумок уроку.
Вчитель.
Діти, чи допомогла вам гра поглибити й перевірити свої знання з теми «Байка»?
Вправа «Мікрофон».
Про що ми дізналися на уроці? У чому секрет популярності й довговічності байки? (Діти відповідають по черзі)

Заключне слово вчителя. Годинник показує кінець уроку, а це означає, що прийшов час прощатися з байкарями та їх героями. Майже кожна людина в своєму житті хоча б раз опиняється на місці персонажів байок. І це зрозуміло, адже всі ми не ідеальні, кожен може помилитися. Але людина прагне до досконалості, тому має аналізувати свої вчинки, поведінку, вчитися жити серед людей. Я вам бажаю не опинятися в ситуаціях, схожих на сюжети байок, і щоб вам в житті ці самі персонажі зустрічалися якомога рідше.
Ми не прощаємося з байкою, а лише кажемо їй до побачення, адже завжди будемо звертатися до її повчань.

2. Оцінювання.

3. Домашнє завдання. Написати власну байку.

Категорія: Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку | Додав: karpenkonadia24 (05.11.2014) | Автор: Карпенко Надія Миколаївна E
Переглядів: 1491 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!