Вступ до підрозділу «Народні пісні». Пісні-небилиці. «Два півники» (українська дитяча пісенька) - Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку [ Додати статтю ]

Вступ до підрозділу «Народні пісні». Пісні-небилиці. «Два півники» (українська дитяча пісенька)

ТЕМА: Вступ до підрозділу «Народні пісні». Пісні-небилиці. «Два півники» (українська дитяча пісенька).
ТИП: Урок засвоєння нових знань.
МЕТА: Продовжувати роботу над українською народною творчістю. Ознайомити учнів з дитячою пісенькою-небилицею, її будовою.
Вдосконалювати навички правильного свідомого читання. Слідкувати за вимовою та наголошуванням слів. Формувати наспівну інтонацію під час читання пісень. Збагачувати словник учнів. Активізувати зв’язне мовлення.
Активізувати пізнавальну діяльність. Розвивати уяву, фантазію учнів. Виховувати любов до художнього слова, патріотичні почуття.
ОБЛАДНАННЯ: інтерактивний мікрофон; клубок; аудіозапис пісеньки; відеозапис фізхвилинки; малюнки персонажів пісеньки (півник, курочка, цап, коза, козенятко, вовк); таблички з назвами жанрів творів; картки зі словами.

 

                                                                         ХІД УРОКУ
 

І. Вступна частина.
1. Організаційний момент.
Вчитель:
Станьте, діти, всі гарненько,
усміхніться всі чемненько.
Усміхніться самі до себе,
усміхніться усі до мене.
Привітайтеся з гостями.
Учні: Добрий день!
2. Мовна зарядка (вірш про Україну).
Моя країна – Україна,
Сонячна держава.
І дорослому, й дитині
Жити в ній – цікаво.
У столиці – світлі лиця.
В селах – щирі люди.
Я за тебе, Батьківщино,
Завжди горда(ий) буду!
ІІ. Основна частина.
1. Актуалізація опорних знань.
Гра «Чарівний мікрофон».
Учитель з мікрофоном підходить до учнів із запитанням. Якщо відповідь на нього буде вірною, то звучать аплодисменти, якщо ж – ні, то мікрофон мовчить, і на це ж питання відповідатиме наступний учень.
Вчитель:
Ми недарма розпочали наш урок з вірша про Україну, бо він має відношення до нашого уроку. Давайте пригадаємо, який розділ ми зараз вивчаємо?
Учні: Ми зараз вивчаємо розділ «З чистого джерела народної творчості».
Вчитель: З яким жанром творів ми познайомилися в цьому розділі?
Учні: Ми познайомилися з чарівними казками.
Вчитель: Які чарівні казки ми читали?
Учні: Ми читали казки «Кирило Кожум’яка», «Кривенька качечка».
2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
Гра «Клубочок роздумів».
Учитель ставить запитання, а учні, передаючи клубочок один одному, висловлюють свою думку щодо поставленого запитання.

Вчитель: Поміркуйте і скажіть, яким може бути наш сьогоднішній урок.
Учні: Цікавим, повчальним, казковим, чарівним, продуктивним, плідним, веселим, успішним, творчим, захоплюючим… .
Вчитель: А ви на уроці якими повинні бути?
Учні: Уважними, слухняними, активними, працьовитими, зібраними, дисциплінованими, наполегливими, розумними, творчими… .
Вчитель: Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. Послухайте вірш:
Якби пшоно, якби сіль,
То зварила б я кисіль.
Якби снігу та дощу,
То зварила б я борщу.
Що незвичайного в цьому вірші? Чого не буває?
Учні: Кисіль не варять із пшона, а борщ не готують зі снігу та дощу.
Вчитель: Сьогодні ми будемо вивчати небилиці. Небилиці, або небувалиці,— це розповіді про те, чого не буває насправді. У другому класі ми читали вірші-небилиці. Але бувають також і пісні-небилиці, з якими познайомимося на уроці. Це передусім дитячі пісеньки. Народ їх придумав для дитячих розваг. У них зображено світ з дивовижними подіями: тварини виконують людську роботу, грають на музичних інструментах, танцюють тощо.
3. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1) Первинне сприймання аудіозапису пісні «Два півники».
Вчитель: Прослухайте українську народну дитячу пісеньку «Два півники» у виконанні дитячого хору.
А тепер відкрийте свої підручники на с.54, де знайдемо слова цієї пісеньки. Хочу ще раз нагадати, що народні твори не мають одного автора, а це значить, що вони можуть відрізнятися у різних джерелах. От і наша пісенька не є виключенням: у підручнику вона написана дещо по-іншому, ніж щойно прозвучала. По-перше, у ній більше строф (співали 4 куплети, у підручнику – їх 6), а по-друге відрізняються деякі слова (засипає – підсипає, козуленько – козуненько, та й на біле козенятко скоса поглядає – ухопив він козенятко та й далі тікає). Одразу звертаю вашу увагу на те, що пісенька записується у книжках як вірш і тому має всі ознаки вірша – це короткі рядки і рими.
2) Виразне читання пісеньки вчителем.
Вчитель: Який настрій у вас після прослуховування цієї пісеньки?
Учні: Веселий, жартівливий, радісний… .
3) Словникова робота.
Віжки – прикріплений з обох боків до вуздечки довгий ремінь чи мотузок, яким правлять кіньми.
Залигав – зв’язав віжками (або мотузком) роги.
Вчитель: Чи були ще незрозумілі для вас слова?
4) Повторне самостійне читання пісеньки учнями.
5) Читання пісеньки за строфами «ланцюжком».
Вчитель: Перечитайте пісеньку «ланцюжком», намагайтеся передати її мелодійне звучання.
6) Фізхвилинка (музична фізхвилинка на комп’ютері «Україно…»).
7) Аналіз змісту пісеньки з елементами вибіркового читання та складання плану.
Вчитель: Про кого ця пісенька? Назвіть всіх героїв твору по порядку.
Учні: Два півники, дві курочки, цап, коза, козенятко, вовчок.
Разом з називанням діти підходять до дошки, щоб прикріпити зображення головних персонажів.
Вчитель:
Тепер доберемо відповідні для кожного героя дієслова. Відшукайте їх у тексті. То що робили півники? Курочки? Цап? Коза? Козенятко? Вовчок?
Учні: Молотили. Носили. Меле, схопив, одібрав, залигав. Підсипає. Грає. Виглядає, ухопив, тікає, обідрав.
На дошці поруч з картинками прикріплюються також смужечки з дієсловами. Таким чином утворюється малюнковий план.
Вчитель:
Відшукайте у тексті і прочитайте слова, які звучать ніжно (пестливі слова).
Учні: Півники, курочки-чубарочки, маленьке козенятко, на скрипочці, козуненько, ніженьками, татусенько з матусею, вовчок-сірячок, новенькії, ріжки, реберце.
Вчитель: Прочитайте пари слів, що римуються.
Учні: Молотили-носили, підсипає-грає, туп-круп, виглядає-тікає, віжки-ріжки, реберце-серце.
Вчитель: Розгляньте уважно ілюстрації пісеньки, підберіть з тексту до них відповідні рядки та зачитайте.
Учні: 1-ша ілюстрація: Два півники, два півники горох молотили.
2-га ілюстрація: Цап меле, цап меле, коза підсипає.
3-тя ілюстрація: Татусенько з матусею принесуть нам круп-круп.
4-та ілюстрація: Дві курочки-чубарочки до млина носили.
8) Додаткове завдання – переказ за малюнковим планом.
Вчитель: Опираючись на план на дошці, назвіть ще раз героїв цієї пісеньки та події, що з ними відбувалися.
Учні: Півники молотили горох, курочки носили горох до млина, цап меле горох на крупу, коза йому підсипає, козенятко грає на скрипочці, а вовчик виглядав з лісу, ухопив козеня й утік подалі.
Вчитель: Чим закінчилася історія з вовком?
Учні: Цап постраждав, але визволив козенятко.
9) Повторне прослуховування аудіозапису пісеньки.
Учитель:
Прослухаймо ще раз пісеньку і спробуймо тихенько підспівати.
ІІІ. Заключна частина уроку.
1. Підсумок уроку.
Вчитель:
З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
Учні: Ми познайомилися з українською дитячою пісенькою «Два півники».
Вчитель: Хто її автор?
Учні: У неї немає автора. Вона народна.
Вчитель: Чи відбуваються події з пісеньки в повсякденному житті?
Учні: Ні. Це небувалиця.
Вчитель: Хто вам подобається, а хто не подобається? Чому?
Учні: Мені подобається цап, бо він врятував свою дитину від вовка…Мені подобаються півники, курочки, цап та коза, бо вони роботящі…Мені не подобається вовк, бо він хотів украсти козеня…Мені не подобається козеня, бо воно не працювало, а грало на скрипці…тощо.
2. Оцінювання.
3. Домашнє завдання.

Прочитати пісеньку вдома батькам (с. 54–55). За бажанням можна намалювати свою ілюстрацію до пісеньки.

Список використаної літератури:
1. Ковальчук Н.О., Настенко А.І. Літературне читання. 3 клас. І семестр (за підручником О.Я. Савченко). – Х.: Вид. група «Основа», 2014. – 112с. – (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).
2. Савченко О.Я. Літературне читання. Українська мова. 3 клас: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 192с.: іл.

Категорія: Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку | Додав: Oksana_sharai (05.03.2015) | Автор: Шарай Оксана Анатоліївна E
Переглядів: 1996 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!