Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку [ Додати статтю ]

Пригоди Колобка на математичній стежці

                                                                    УРОК – КАЗКА В 3 КЛАСІ
                            «ПРИГОДИ КОЛОБКА НА МАТЕМАТИЧНІЙ СТЕЖЦІ»

ТЕМА: Письмове додавання трицифрових чисел із переходом через розряд. Складання задачі за коротким записом. Периметр прямокутника.
ТИП: Урок формування умінь і навичок.
МЕТА: Розглянути прийоми письмового додавання трицифрових чисел з переходом через розряд. Працювати над їх засвоєнням. Вправляти у складанні задач за коротким записом. Закріплювати вміння знаходити периметр прямокутника. Удосконалювати обчислювальні навички.
Розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, зв’язне мовлення. Активізувати словник учнів. Слідкувати за вимовою, граматичним оформленням та будовою фрази.
Виховувати самостійність і творчість. Активізувати пізнавальну діяльність через казку. Прищеплювати бажання допомагати ближньому.
ОБЛАДНАННЯ: малюнки казкових героїв до казки «Колобок» (Колобок, Заєць, Вовк, Ведмідь, Лисиця); табличка для усних обчислень «Ворота»; таблиця «Додавання й віднімання трицифрових чисел із переходом через розряд»; табличка з коротким записом задачі; табличка з ребусом; табличка з помилками.

 

                                                                         ХІД УРОКУ
 

І. Вступна частина (організаційний момент).
Вчитель:
Любі діти, у наш клас
завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
гостей посмішкою й миром.
Учні: Доброго ранку! Всіх ми вітаємо.
Доброго ранку гостям бажаємо.
Вчитель: Сідайте.
ІІ. Основна частина уроку.
1. Повідомлення теми уроку. Мовна зарядка.

Вчитель: Діти, сьогодні на уроці математики ми будемо вчитися у стовпчик додавати трицифрові числа з переходом через розряд. Тож давайте для початку пригадаємо загальне правило додавання трицифрових чисел.
Учні: При додаванні трицифрових чисел одиниці додають до одиниць, десятки до десятків, сотні до сотень.
Вчитель: А допоможуть нам у вивченні нової теми казкові герої, адже сьогодні у нас буде урок-казка. (Вивішує малюнок Колобка). З якої казки цей герой?
Учні:
«Колобок».
2. Усний рахунок.
Вчитель: Згадайте початок казки, як дід попросив бабу спекти колобка, а баба поклала його на підвіконня, щоб охолов. Колобок недовго там лежав, скочив з підвіконня та й покотився до воріт. А ворота були незвичайні, з прикладами (вивішує табличку для усних обчислень «Ворота»).
6 + 8 (= 14) 5 + 7 (= 12)
60 + 80 (= 140) 50 + 70 (= 120)
460 + 280 (= 740) 750 + 170 (= 920)
Хто їх правильно розв’яже, перед тим і відкриються. Наш Колобок в школі не вчився, математики не знає. Як тут бути? Давайте допоможемо йому.
Вчитель викликає учнів, а ті читають та розв’язують приклади.
Вчитель:
Відчинилися ворота (забирає табличку «Ворота»), і покотився наш Колобок далі.
3. Підготовча робота до вивчення нової теми.
Вчитель:
Котиться, котиться, а назустріч йому … хто?
Учні: Заєць (вчитель вивішує малюнок Зайця).
Вчитель: А Заєць і каже: «Колобок, Колобок, допоможи мені виконати завдання, а то я тебе з’їм. Розклади на розрядні доданки числа: 678, 541, 330, 504».
Вчитель викликає до дошки чотирьох учнів, які «допоможуть» Колобкові впоратися з цим завданням, та диктує їм числа. Коли учні розкладуть числа на розрядні доданки, то називають, скільки у кожному числі сотень, десятків, одиниць. Решта учнів слідкує, чи правильно виконується завдання.
Вчитель:
От і знову допомогли ми Колобкові (забирає малюнок Зайця).
4. Вивчення нової теми.
Вчитель:
І покотився він далі. А назустріч йому … хто?
Учні: Вовк (вчитель вивішує малюнок Вовка).
Вчитель: «Колобок, Колобок, – каже Вовк, – допоможи мені додати числа 368 і 225 та 674 і 163 (записані на дошці у стовпчик), а то я тебе з’їм». Треба знову виручати Колобка. Але це додавання трицифрових чисел з переходом через розряд, яке ми ще не вчили. Тут нам у пригоді стане таблиця (вивішує таблицю «Додавання і віднімання трицифрових чисел із переходом через розряд»). Давайте познайомимося з нею.
Вчитель викликає до дошки по черзі трьох учнів, щоб ті за таблицею пояснили прийом додавання. Після пояснень всі учні записують у зошиті число, класну роботу та приступають до додавання чисел з дошки. Один учень працює біля дошки, інші – у зошитах. Вчитель нагадує, що десяток чи сотню, отримані при додаванні одиниць чи десятків відповідно, записуємо вгорі маленькими значками (+1).
Вчитель:
Завдяки вашій допомозі Колобок здолав і цю перешкоду на своєму шляху (забирає малюнок Вовка). Ви справжні друзі!
5. Складання задачі за коротким записом.
Вчитель:
Котиться наш Колобок далі. А назустріч йому … хто?
Учні: Ведмідь (вчитель вивішує малюнок Ведмедя).
Вчитель: «Колобок, Колобок, допоможи моєму синові виконати домашнє завдання, а то я тебе з’їм». Колобок зажурився, злякався, що з’їсть його Ведмідь. Але ми не дамо цього зробити, правда? Давайте допомагати (вивішує таблицю з коротким записом). Треба за цим коротким записом скласти задачу та розв’язати її.
Лінійок – 326
Олівців - ?, на 245 більше
Гумок - ?, на 121 менше

Вчитель: Про що буде ця задача? (Про лінійки, олівці та гумки.) Як можна назвати всі ці предмети разом? (Навчальні речі.) Що нам відомо про ці навчальні речі? (Відповіді учнів.) Як ви гадаєте, де могла б бути така кількість навчальних речей? (У магазині, на базарі.) В яких магазинах продають навчальні речі? (У магазинах канцелярських товарів, товарів для шкіл, супермаркетах.) Отже, яку задачу ви могли б скласти за цим коротким записом?
Зразок тексту: У магазині «Школярик» було 326 лінійок. Олівців було на 245 більше, ніж лінійок, а гумок – на 121 менше, ніж олівців. Скільки гумок було в магазині?
Вчитель: Чи можна до цієї задачі поставити питання про те, скільки всього навчальних речей було у магазині? На скільки більше олівців, ніж гумок було у магазині?
Відповіді учнів.
Вчитель: Тепер давайте подумаємо, як розв’язати цю задачу. На скільки дій буде розв’язок? (На дві дії.) Що будемо шукати спочатку? (Кількість олівців.) Яку дію треба виконати? (Додавання.) Що будемо шукати потім? (Кількість гумок.) Яку дію треба виконати? (Віднімання.)
Вчитель просить двох учнів продиктувати і прокоментувати розв’язання задачі, яке всі учні записують у стовпчик. Можна записати розв’язок числовим виразом. Насамкінець учні придумують відповідь та записують її самостійно.
Вчитель:
Дякую вам, діти! Допомогли ви Колобку втекти від Ведмедя цілим і неушкодженим (забирає малюнок Ведмедя).
6. Фізхвилинка.
Вчитель:
Але ось на його шляху нова перешкода – болото. А ми знаємо віршик для фізхвилинки «На болоті».
Всі піднімаються, промовляють віршик і виконують відповідні рухи:
На болоті в хороводі Ходьба з високим підніманням
сіра чапля діток водить. колін і змахами руками.
Танцювали, що є сили. Кружляння на місці.
Все болото розмісили.
Прилетіли вранці бусли, Легкий біг, помахи руками і
посідали і загрузли. повернення на місця.
7. Розгадування ребуса.
Вчитель:
А щоб наш Колобок не загруз у болоті, як бусли, треба відгадати ребус (вивішує табличку з ребусом).
Вчитель: Так яке слово тут зашифроване?
Учні: Міст.
Вчитель: Вірно, саме через міст Колобок і перейде болото (забирає табличку з ребусом).
8. Закріплення вивченого матеріалу.
Вчитель:
Тепер Колобку вже ніякі перешкоди не страшні, навіть зустріч із Лисицею. Та ось і вона тут як тут (вивішує малюнок Лисиці). «Колобок, Колобок, я тебе з’їм, якщо не виконаєш мого завдання». А завдання таке: Лисиця хоче перевірити, як ви навчились додавати у стовпчик трицифрові числа з переходом через розряд.
Самостійна робота з підручником: с.105 №700.
325 + 413 428 + 344 254 + 247 112 + 429
Перевірка: 738, 772, 501, 541.
Вчитель: Молодці, ви добре засвоїли нову тему.
9. Знаходження периметру прямокутників.
Вчитель:
Але Лисиця хитра і не хоче відпускати Колобка, дає вам важче завдання: знайти периметр прямокутників. Тож давайте пригадаємо, що це таке периметр.
Учні: Периметр – це сума довжин усіх сторін.
Вчитель наштовхує дітей на роздуми, чи завжди периметр знаходимо дією додавання. Учні доходять висновку, що периметр квадрата можна знайти за допомогою дії множення, достатньо виміряти довжину однієї сторони та помножити цю величину на 4. А у інших прямокутників протилежні сторони рівні, тому для знаходження їх периметра можна застосувати дію множення двічі, а добутки додати.
Самостійна робота з підручником: с.106 №703.
Перевірка: Р□1 = 4см ∙ 2 + 3см ∙ 2 = 14см;
Р□2 = 3см ∙ 4 = 12см;
Р□3 = 4см ∙ 2 + 1см ∙ 2 = 10см.
10. Робота з мірами.
Вчитель:
А Лисиця ще не може заспокоїтися. Дає вам останнє завдання. Якщо ви і його виконаєте, тоді обіцяє відпустити Колобка назавжди. А завдання таке: знайти помилку в одиницях довжини (вивішує табличку з неправильно вказаними довжинами).
Учні читають і виправляють помилки, виходячи з власних уявлень.
Довжина мурахи 6дм
Висота слона 3см
Довжина зошита 2м
Довжина ручки 10мм
Хлопчик підріс за літо на 5м
Вчитель: От які ви молодці, допомогли Колобку (забирає табличку з неправильно вказаними довжинами). Шкода Рудій його відпускати, та пообіцяла ж (забирає малюнок Лисиці).

ІІІ. Заключна частина.
1. Підсумок уроку.
Вчитель:
З вашою допомогою впорався Колобок з усіма завданнями, та ще й повчився математики з вами. А чого ж він навчився сьогодні? Давайте згадаємо.
Відповіді учнів.
Вчитель: Звісно пригоди Колобка на цьому не закінчуються, на його шляху ще може бути багато перешкод, та якщо є поруч друзі, які готові в будь-яку мить прийти на допомогу, то тоді нічого і ніщо не страшне. Дякую вам за урок!!!
2. Оцінювання.
3. Домашнє завдання.

С.106 №704 – обчислити значення виразів у стовпчик (крім останніх двох прикладів); №705 – накреслити у зошиті чотирикутник за зразком у підручнику та поділити його відрізком на п’ятикутник і трикутник.

Список використаної літератури:
1. Богданович М.В. Математика: Підруч. для 3 кл. – 3-тє вид. – К.: Освіта, 2006. – 160с.
2. Тарасова В.О. Пригоди Колобка на математичній стежці (урок-казка) // Розкажіть онуку, 2010, №1. – С. 85-86.

Категорія: Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку | Додав: Oksana_sharai (05.03.2015) | Автор: Шарай Оксана Анатоліївна E
Переглядів: 1614 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!