Формування ключових компетентностей учнів шляхом впровадження здоров'язбережувальних технологій на уроках "Я у свті" - Інноваційні технології навчання - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання [ Додати статтю ]

Формування ключових компетентностей учнів шляхом впровадження здоров'язбережувальних технологій на уроках "Я у свті"

Ткач Лариса Іванівна,
учитель початкових класів
Христинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2

    ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ ШЛЯХОМ ВПРОВАДЖЕННЯ                       ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ «Я у світі»

«Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад.»
                                                                        (Всесвітня організація охорони здоров’я)

 

Національна доктрина розвитку освіти в Україні визначає пріоритетне завдання системи освіти – «виховання людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих як до найвищої індивідуальної і суспільної цінності».
Проблеми здоров’я та його збереження цікавили видатних філософів, медиків і педагогів минулого(Аристотеля, Авіценну, Ж.Ж. Руссо, Я. Коменського, М. Ушинського). У педагогічних дослідженнях висвітлюються проблеми формування здорового способу життя, використання здоров’я формувальних і здоров’язбережувальних технологій.
Януш Корчак і Василь Сухомлинський створили авторські педагогічні системи,які набули популярності далеко за межами Польщі й України. Важливе місце в їх багатогранній діяльності займали проблеми дитячого здоров’я.
У якості «педагогічного лікування» доктор Я. Корчак писав наступне : «Сердитий погляд вихователя, похвала, догана, жарт, порада, поцілунок, казка в якості нагороди, словесне заохочення – ось лікувальні процедури, які треба призначити в малих і великих дозах, частіше або рідше, залежно від конкретного випадку і особливостей організму».
Багаторічні спостереження за життям дітей дали змогу Янушу Корчаку дійти висновку : «Дітям абсолютно так само, як і дорослим, хочеться бути здоровими і сильними, тільки діти не знають, що для цього треба робити. Поясни їм, і вони будуть берегтися. Не можна тільки надміру залякувати і занадто багато забороняти. Якщо залякувати, вони перестануть вірити, а якщо дуже тиснути, втратять терпіння і наперекір почнуть робити потайки якраз те, що заборонено».
В.О.Сухомлинський неодноразово застерігав учителів початкової школи : у дітей 7-11 років бурхливо розвивається мозок і нервова система, закликав дбати про їх розвиток і зміцнення, застерігав від надмірного, виснажливого навчання.
«Навчання не повинно зводитись до безперервного нагромадження знань, до тренування пам’яті, зубріння, яке отуплює, одурманює і нічого не дає, крім шкоди для здоров’я і розумового розвитку дитини». На думку видатного педагога «турбота про здоров’я – це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили. Якщо виміряти всі мої турботи і тривоги про дітей протягом перших 4 років навчання, то доброта їх половина – про здоров’я».
Український педагог-гуманіст всіляко заохочував своїх колег повсякчас турбуватися про дитяче здоров’я : «Пам’ятайте, шановні колеги, без нашої повсякденної й умілої турботи про здоров’я школяра не може бути й мови ні про гармонію фізичного і духовного, ні про гармонію мислі, почуттів, світогляду моральних переконань, естетичних смаків і поглядів. Мудрий педагог є добрим генієм дитячого здоров'я».
Здоров'язбережувальнітехнології на уроках «Я у світі»
Сучасна національна школа України має формувати не тільки людину, яка б втілювала у собі високі громадські почуття, національну свідомість, а насамперед особистість, яка свідомо ставиться до свого здоров’я, здорового способу життя та повною мірою володіє знаннями поведінки, безпечними для її здоров’я.
Мета. Утверджувати здоровий спосіб життя, як невід’ємну частину загальної культури особистості. Сприяти повноцінному фізичному розвитку особистості, формувати її фізичні здібності, зміцнювати здоров’я, формувати гармонію тіла і духу, людини і природи.
Тема здоров’я надзвичайно актуальна в наш час. Захворювання дітей збільшується, здорових дітей народжується все менше. Під час обстежень лише 25% учнів класу виявились здоровими. Тому потрібно більше уваги приділяти збереженню їхнього здоров’я. Адже здоров’я дітей – це майбутнє нації.
Щоб почуватися добре довгі роки життя, бути сильним і витривалим, треба вести здоровий спосіб життя. Додержувати його необхідно з дитинства.
Організовуючи роботу з учнями звертаю велику увагу на їх здоров’я. Для розвитку та зміцнення здоров’я використовую кольоротерапію, музикотерапію, фізкультхвилинки, пальчикову гімнастику, елементи дихальної гімнастики О.Стрельнікової, масажні килимки .
Найкращий спосіб розпочати день у школі із ранкової гімнастики. Її можна запропонувати у вигляді фізкультурної паузи, дихальної гімнастики або сміхотерапії.
Розробляючи навчальний режим, особливу увагу слід приділяти чергуванню різних видів діяльності,активному відпочинку на уроках, де переважає статичне навантаження на учнів.
Ранкова гімнастика
Рух – це життя. Для того щоб розвиватися, потрібно рухатися. Рух - -це природна біологічна потреба людини. Допомогти можуть тільки фізичні вправи, завдяки виконанню яких підвищується рівень обміну речовин і поліпшується діяльність усіх найважливіших функціональних систем організму.
Ось чому режим дня школяра має передбачати більшу рухову активність.
Комплекс ранкової гімнастики:
1 . Ходьба на місці у середньому темпі на носках і п’ятках.
2. Піднімання рук угору.
В. П. – ноги разом, руки за голову, лікті розвести.
1-2. Підняти руки вгору, протягнутися, відставити ліву (праву) ногу назад на носок.
3-4. Повернутися у В. П.
Повторити 2-4 рази.
3. Нахили тулуба в сторони.
4. Присідання.
В. П. – стоячи , п’яти разом, носки нарізно, руки на поясі.
1-2. Присісти, руки підняти вгору, спину тримати прямо, дивитися вперед.
3-4. Встати, випрямитися, руки на пояс.
Повторити 3-4 рази.
5. Нахили тулуба вперед.
В. П. – стоячи, ноги нарізно на ширину плечей, руки вздовж тулуба.
1-2. Нахилитися вперед, дивлячись перед собою, зберігаючи пряму спину, руки витягнуті вперед.
3-4. Повернутися у В. П.
Повторити 3-4 рази.
6. Стрибки на місці.
В. П. – зімкнута стійка, руки опущені вниз.
1. Стрибок, ноги нарізно, руки підняті через сторони вгору.
2. Стрибок у В. П.
Повторити 4-5 разів.
7. Ходьба в повільному темпі з підніманням рук угору та опусканням їх через сторони вниз.
Дихальна гімнастика
Дихальна гімнастика сприяє очищенню дихальних органів, покращує їх роботу, розвиває уяву. Вправи для розвитку дихання тренують різні види видихів.
Вправи для розвитку дихання:
«Свічка». Узяти вузеньку смужку паперу, уявити, що це свічка, дмухати на неї. Струмінь видиху має бути без різких коливань - папір контролює рівність видиху.
«Звуконаслідування». Пригадати і відновити різні звуки природи із життя : свист вітру, шум лісу, писк комара, скрекотіння сороки, гарчання собаки, звук дзвінка.
3.«Надування кульки». Імітування надування кульки.
Звукова гімнастика.
Ми правильно вимовляємо різні звуки завдяки роботі артикуляції (язик, губи,щелепи та м’язи піднебіння). Точність та сила дій цих органів у дитини розвиваються поступово, у процесі мовленнєвої діяльності. Тому в початковій школі доречно впроваджувати саме звукову гімнастику, мета якої – вироблення правильних рухів органів артикуляційного апарату, необхідних для вимовлення звуків. До звукової гімнастики належать чистомовки, скоромовки, мовленнєві розминки та ін.
Чистомовки
Ши-ши-ши – чистомовку допиши.
Ша-ша-ша - гарна дуже школоа наша.
Шу-шу-шу – вправно приклади пишу.
Ші-ші-ші – вчу цікаві тут вірші.
Шу-шу-шу – чистомовку я пишу.
Ят-ят-ят – їх пишу для всіх малят.
Ки-ки-ки – всі говорять залюбки.
Ло-ло-ло – щоб чисте мовлення було.
Єць-єць-єць – подув сильний вітерець.
Аї-аї-аї – облітає листя в гаї.
Го-го-го – ми збираємо його.
Ас-ас-ас – принесемо його в клас.
Скоромовки.
1.Жаба спала в жабуринні,
Жук – під кущиком калини.
2. Вітрище ущух у кущах,
Не свище вітрище – зачах.
3. На подвір’ї зелен кущ.
Над кущем літає хрущ.
Ми прибігли до куща.
Над кущем нема хруща.
Фізкультхвилинка
Фізкультхвилинки необхідно проводити на всіх уроках, особливо це важливо для шестирічних першокласників, у яких основним видом діяльності в дошкільному періоді є гра.
Активно відпочивати мають не лише м'язи кисті руки, а й усі м'язи тулуба, нижніх і верхніх кінцівок, шиї, очей.
Фізичні вправи краще проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає позбавити втомленості, відновити рівновагу учнів.
Фізкультхвилинки:
1 Дощик
Хмарка
1 крапелька
2 крапельки
3 крапельки
Хлопки
Дощ стає сильнішим (плещемо руками по грудях)
Дощ стає ще сильнішим плещемо руками по стегнах)
Грім (голосно тупаємо ногами)
Дощ зменшується (виконуємо рухи в зворотньому напрямку)
Світить сонечко (усмішка на обличчі).
2. Буратіно потягнувся,
Раз! – нагнувся, два! – нагнувся.
Руки в сторони розвів,
Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик цей дістати,
Треба нам навшпиньки стати.
3. Гуси- лебеді летіли,
На лужок тихенько сіли.
Посиділи поклювали,
Покрутились, дружно встали.
4. Каруселі, каруселі,
В поїзд сіли ми веселі.
( Промовляють « чу-чу-чу » імітують рухи поїзда)
Каруселі, каруселі,
В автобус сіли ми веселі.
(« р-р-р » - імітують рухи водія)
Каруселі, каруселі,
В літак сіли ми веселі.
( « д-д-д-р-р-р » - заводять двигун, руками показують крила літака, « літають» по класу).
5. « Раз » - підняти руки вгору,
«Два» - нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
«Три – чотири» - прямо стати,
Будем знову починати.
(Вправу виконуємо 3-4 рази).
6. У країні казочок жив веселий Колобок.
Разом з ним усі звірятка
Вишикувались на зарядку.
Похитали головою,
Раз – притупнули ногою,
Руки вгору піднесли,
Трішки ними потрясли,
Нахилились вліво, вправо,
Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз,
Раз присіли, піднялись.
Головою похитали
Й працювати знов почали.
7. Вранці часу я не гаю,
На зарядку вибігаю,
Легко бігаю, стрибаю,
І не стомлююсь ні трішки,
Бо я дужі маю ніжки.
( І. Січовик )
8. Щось не хочеться сидіти.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
9. Сірий котик міцно спав,
Навіть пісню не співав.
Та нарешті стрепенувся
І довкола озирнувся.
Став смачненько потягатись
І чистенько умиватись.
Порозчісував він вуса
Довгі-довгі, русі-русі.
Зуби й кігті нагострив
Й до комірчини побрів.
Буде мишку полювати
І добро оберігати.
Й ми, як котик, відпочили,
Щоб зміцніли наші сили.
( Л. Кондрацька )
Пальчикова гімнастика
Пальчикова гімнастика допоможе підготувати руку дитини до письма, розвинути просторову уяву, навчити дитину спритно користуватися ручкою та олівцем і досягти точності в рухах руки,що дає можливість закласти правильну основу у формуванні каліграфічного правильного письма.
Пальчикова гімнастика є дуже цікава для дітей, дає можливість у захоплюючий ігровій формі підготувати дитину до написання літер.
Вправи з підготовки руки дитини я широко використовую в своїй практиці. Пальчикова гімнастика допомагає урізноманітнити навчально-виховний процес цікавими і дуже корисними завданнями, що сприяють всебічному розвитку дитячої особистості.
Ігри з пальцями допоможуть учителеві не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а також позбавлять психічного навантаження, стануть у пригоді для створення робочого ритму впродовж дня.
Ігри з пальцями.
1. «Двоє розмовляють» - стиснути руки в кулаки, великі пальці витягнуті вгору й зблизити.
2. «Стіл» - праву руку стиснути в кулак, на неї покласти горизонтальну ліву руку.
3. «Крісло» - праву руку стиснути в кулак, а ліву – вертикально прикласти до неї.
4. «Ворота» - з’єднати кінчики середнього та безіменного пальців обох рук, великі пальці підняти вгору або сховати всередину.
Вправа 1
Лисеня-першокласник хоче дізнатися, чи вмієте ви малювати, писати букви або слова. Але перш ніж розпочати роботу, давайте виконаємо пальчикову гімнастику, підготуємо руки до малювання й письма. Так ми будемо робити і надалі.
Учитель показує вправу та декламує:
Олівець в руці катаю,
Поміж пальчиків кручу.
Неодмінно кожен палець
Будь слухняним я навчу.
Покласти олівець між вказівним, середнім і безіменним пальцями. Крутити олівець, передавати його з одного пальця на інший.
Вправа 2
Перед тим, як виконувати графічні вправи, розімнемо пальчики.
Учитель декламує віршик і показує: долоню, а потім по черзі з'єднує з великим пальцем усі інші, починаючи зі вказівного.
Пальчику, пальчику,
Де ти бував?
Я з цим братом в ліс ходив,
А з цим братом борщ варив,
З цим я кашки скуштував,
А з найменшим заспівав.
Вправу виконувати два-три рази.
Кольротерапія
З самого народження кожного з нас оточують кольори, що виявляють вплив на організм, нервову систему та психіку людини. Кольоротерапія – це цілеспрямований вплив кольором на самопочуття, фізіологію людини; активізація кольором діяльності органів і систем; метод психологічного лікування з метою розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу за допомогою кольорів.
Кольоротерапія виховує кольором, який додає сили, здоров’я, гармонії у відносинах із дітьми.
Він супроводжує нас всюди і завжди. Він також багатогранний, як саме життя. Колірна гамма завжди впливає на нашу свідомість і фізичне самопочуття, на емоції, хочемо ми цього чи ні.
Колір - це інструмент, за допомогою якого ми можемо отримати необхідні нам енергії. Але постійний вплив на наш організм одного і того ж кольору призводить до дисбалансу життєвих енергій.
Отже, кольоротерапія – це дієвий метод психологічного впливу на дитину, який може використовуватися у роботі з молодшими школярами з діагностичною, педагогічною, профілактичною та лікувальною метою.
Червоний – це колір дії. Він стимулює і підкірку головного мозку, і безпосередньо клітини кори головного мозку. Вплив на підкірку відбувається у вигляді підвищення тиску, температури, рухової активності. Що ж стосується впливу на клітини кори головного мозку, то червоний спонукає до дії. Неважливо, буде це робоча активність чи просто підвищена збудливість. Червоний колір здатний дати відчуття захищеності. Він традиційно вважається кольором лідера.
Психотерапевти не рекомендують використовувати червоний колір протягом довгого часу. Це загрожує побічними ефектами, такими як перевтома.
Помаранчевий – це суміш червоного і білого. Його вплив на людину схожий на вплив червоного, тільки в більш м'якому вигляді. Характерний тим, що підвищує настрій, стимулює робочу активність і втомлює не так сильно, як червоний. Психологи в один голос рекомендують використовувати його для оформлення дитячих кімнат. Або, наприклад, куточка, де дитина буде займатися активною пізнавальною діяльністю.
Помаранчевий прийнято називати кольором сонця. Він відновлює втомлений організм після важкого трудового дня, дає відчуття тепла і затишку в домі.
Жовтий – колір сонця. Чудовий колір для профілактики депресій. Якщо, наприклад, помаранчевий сприяє виходу з депресивного стану, то жовтий попереджає його розвиток. Восени, взимку та ранньої весни жовтий колір життєво необхідний людині. Його можна використовувати у вигляді яскравих плям в інтер'єрі або аксесуарів в одязі.
Жовтий традиційно вважається кольором авантюристів і людей, легких на підйом. Він пробуджує жагу знань. Стимулює прагнення пізнавати, вивчати, пізнавати щось нове. Спонукає кудись йти, їхати, вирушати в подорожі.
Жовтий колір допомагає при здачі іспитів, коли потрібна гранична концентрація уваги і здатність запам'ятовувати великі обсяги тексту. Людям творчих професій жовтий колір дарує натхнення.
Зелений – належить до холодної гами, але є самим м'яким з кольорів цієї палітри. Він заспокоює, але майже не гальмує життєві процеси організму.
Зелений колір доречний в будь-якій ситуації. Це колір природної гармонії. Він заспокоює нерви і до того ж корисний для очей.
Синій – антипод червоного. Він майже повністю гальмує будь-яку активність. Знижує тиск, температуру. Знижує робочу активність. Має заколисливий ефект.
На Сході він символізує істину і спокій. Синій колір допомагає очистити свідомість від непотрібних думок, заспокоїть тривогу.
Блакитний – синій з білим. Цей колір теж володіє заспокійливим ефектом, але не настільки сильним, як синій. Його часто використовують для оформлення офісних приміщень, тому що він допомагає зібратися з думками, зосередитись і гасить емоції.
Блакитний колір має властивість усувати страхи, тривогу. Однак фахівці відзначають його негативний вплив на людей зі зниженим тиском.
Фіолетовий – його довгий вплив на людину загрожує появою постійного відчуття втоми. Фіолетовий колір чудово знімає напругу. Крім того, він допомагає знайти вихід з творчої кризи і зняти нервове перезбудження.
Сірий, чорний, коричневий – депресивні кольори. Їх не можна застосовувати в оформленні житлових приміщень.
Білий – фактично це відсутність кольору. Проте на психологічному рівні, потреба в білому – це потреба захиститися; приховати емоції і поставити між собою і людьми розділову стіну.
Умовно можна виділити три рівні використання кольоротерапії у роботі з дітьми молодшого шкільного віку:
Організаційні можливості кольору (система освітлення та кольорове оформлення інтер'єру приміщення).
Педагогічні та діагностичні можливості кольору (діагностика психічних станів, навчання, розвиток, виховання дітей,).
Реабілітаційні можливості кольору (оздоровлення, лікування, психологічний колорит).
Графічна вправа «Малюємо себе»
Мета: створювати умови для усвідомлення дітьми себе як індивідуальності; розвивати особисту емоційну сферу дитини.
Обладнання: кольорові олівці, фломастери, папір.
Завдання. Намалюйте кольоровими олівцями себе зараз і себе в минулому.
Рекомендації педагогу: обговоріть з дітьми деталі малюнка; у чому вони розрізняються; з’ясуйте, що дитині подобається і що не подобається в собі, що їй хотілося б змінити.
Графічна вправа «Мої друзі»
Мета:
діагностування та з’ясування проблем у міжособистісних стосунках дитини.
Обладнання: кольорові олівці, фломастери, папір.
Завдання. Намалюйте кольоровими олівцями своїх друзів. Можна намалювати їх як людей, а можна у вигляді тварин, птахів, квітів,дерев тощо. Рекомендації педагогу: після малювання потрібно обговорити малюнок з дитиною, запитавши її, хто тут намальований, чому вона намалювала саме цих дітей? Чому намалювала їх в певному образі?
Гімнастика Стрельникової О. М.
Гімнастика Стрельникової – єдина у світі, що має короткий різкий вдих носом при рухах, що стискають грудну клітку. Вправи активно включають в роботу всі органи тіла. Гімнастика корисна усім, особливо дітям при частих застудах.
Вправи
«Долоньки». Показуємо долоньки, згинаємо руки в ліктях (шумно шморгаємо носом), стискаємо долоньки, руки не рухаємо. Після активного вдиху видих повітря йде вільно.
«Погончики». Стати прямо. Стиснуті в кулаки руки притискаємо до пояса. В момент короткого сильного вдиху носом сильно штовхаємо руки до підлоги, неначе щось скидаємо з рук. В цей час кулаки розтискаємо.
«Насос» «Накачуємо шину».
«Кішечка» Стати прямо. Повороти в сторони, неначе «лапами» щось хапаємо.
«Обійми плечі» (на вдих)
«Великий маятник» - «Насос» і «Обійми плечі» виконуємо разом.
Повороти голови праворуч-ліворуч (на вдих) та ін.
Вправи виконуємо по 8 разів.

Список використаних джерел
1. Богуш А. М. Готуємо руку дитини до школи. ─ Тернопіль. Мандрівнець. 2001.
2. Прищепа О.Е. Присяжнюк Н. Труднощі у засвоєнні графічних навичок письма шестилітнім першокласниками та шляхи їх подолання. ─ Київ. Початкова школа. 2001.
3. Шевчук Л. М. ─ В гостях у бабусі. Підготовка руки дитини до письма. Вид. 2-ге зі змінами ─ Х.: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2009. ─ 24 с.
4. Науково- методичний журнал «Початкове навчання та виховання» №2, січень 2013 р.;
5.Науково-методичний журнал «Початкова школа» №1, січень 2014р.
6.Науково-методичний журнал «Початкове навчання та виховання» №11, квітень 2013 р.;
7.Журнал «Розкажіть онуку»№ 8, 2009
8. Журнал «Розкажи онуку» №4, 2011.
9. Здоров’язберігаючі технології. // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://liderorg.at.ua/index/zdorov_jazberigajuchi_tekhnologiji/0-942
10.Поради дитячого психолога. // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.sadochok.org/psyholog/metody_koloroterapii/11. 11. Рекомендації використання кольоротерапії. // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://sadokbarvinok.at.ua/publ/mi_konsultuemo/rekomendaciji_vikoristannja_koloroterapiji/



Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/
Категорія: Інноваційні технології навчання | Додав: (30.05.2014) | Автор: Ткач Лариса Іванівна
Переглядів: 790 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!