Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання [ Додати статтю ]

Формування здоров'язбережувальної компетентності на уроках "Я у світі"

Мошкутело Ніна Миколаівна,
вчитель початкових класів,
Красенівський навчально – виховний комплекс «Дошкільний
навчальний заклад – загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів»
Чорнобаївської райдержадміністрації Черкаської області

 

ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА УРОКАХ «Я У СВІТІ»

 

Здоров’я – не все,
але все – без здоров’я – ніщо.
                                                              Платон


Здоров’я населення – показник добробуту суспільства, тому його збереження є завданням державного рівня. Особливої уваги потребують діти й молодь, бо вони – наше майбутнє. Сучасна національна школа України має формувати не тільки людину, яка б втілювала у собі високі громадянські почуття, національну свідомість, а насамперед особистість, яка свідомо ставиться до свого здоров’я, здорового способу життя та повною мірою володіє знаннями поведінки, безпечними для її здоров’я.
Урок «Я у світі» - лише невелика частка у складній і різноплановій роботі вчителя з формування у молодших школярів здорового способу життя. Тому намагаюся більше уваги приділяти не тільки навчанню дітей , а й збереженню їхнього здоров’я, як найбільшого людського багатства. На уроках з предмету «Я у світі» стараюся навчити дітей берегти своє здоров’я, любити навколишній світ, свою рідну землю, людей.
Безумовно, що від здоров’я учителя залежить якість навчального процесу, психологічний комфорт учнів у класі та їхнє здоров’я. Тому своїм учням і собі кожного уроку бажаю здоров’я, сили, терпіння та радості. Намагаюся створити добру, привітну і спокійну атмосферу в класі. А це дає можливість дітям почуватися на уроці впевнено, не боятися помилок. В пригоді стає вправа «Подаруй м’яку іграшку».Діти дарують іграшку одне одному і пояснюють мотив дарування: «Я дарую тобі цю іграшку, щоб ти була здорова (усміхнена, щаслива, бадьора…). Мої стосунки з дітьми ґрунтуються на почутті взаєморозуміння і взаємоповаги. Часто на уроках лунають оплески. Оплески –це нагорода за успіх. І дитина, якій аплодують, почувається впевнено, дуже весела і щаслива в цей момент.
Впроваджуючи здоров’язбережувальні технології, стараюсь не допускати перевантаження учнів, визначаю оптимальний обсяг навчальної інформації й способи її надання , враховуючи інтелектуальні, фізіологічні та індивідуальні мовні особливості учнів. Намагаюсь планувати такі види роботи , які сприяють зниженню втоми. Щоб підвищити рухову активність, на уроках проводжу по дві фізкультурні хвилинки, на яких рухова діяльність інтегрується з пізнавальною. Це : зорові, дихальні, ігрові, психологічні, ритмічні. Для розвитку та зміцнення здоров’я використовую музикотерапію та кольоротерапію. Слухання спокійної музики заспокоює дитину, а весела – поліпшує настрій. Також використовую рухливі інтелектуальні ігри: гра «Так чи ні». Під час перевірки самостійного завдання учні на правильну відповідь нахиляють голову вперед, немов кажуть: «Так». На неправильну відповідь діти виконують рух «Ні».Завжди дітей ознайомлюю з 7 правилами здорового способу життя: правильне харчування, рухова активність,шкідливим звичкам – ні, правильний розпорядок дня, позитивний настрій, дбайливе ставлення до себе (Себе треба любити, про себе потрібно піклуватися), спілкування з друзями.
Третьокласники починають вивчати предмет «Я у світі» темою «Людина». На уроці створюю проблемну ситуацію: що потрібно третьокласнику для успішного навчання в школі? Діти висловлюють свої міркування: це уважність, старанність, наполегливість, посидючість, бажання вчитися і, звичайно, здоров’я дитини. Наголошую, що іноді й дорослі забувають, що успіх у житті залежить не тільки від здібностей, старанності, міцних знань, а й від стану здоров’я людини. Адже слабке здоров’я може стати на заваді успішній кар’єрі. Діти роблять висновок , що на першому місці стоїть гарне самопочуття, висока працездатність, гарний настрій і допитливість, одним словом, здоров’я. Учні в парах опрацьовують вірш «Добра порада» і пояснюють, що треба робити , щоб добре вчитись:
Добре вчитись – це не значить,
Що не можна грати в м’ячик,
Що ховатись слід від мами
Із цікавими казками.
Все встигає той зробити,
хто уміє час цінити. (з журналу)
Висновок : дуже важливим є дотримання режиму дня.
Як допомогти дитині увійти в цей великий світ, з усіма його проблемами і труднощами? Як навчити активно пізнавати світ і себе? ( Тема «Людина серед людей») Щоб зрозуміти інших, треба навчитися розуміти себе. Тому увагу дитини спрямовую на власну особистість, допомагаю їй створити реальний образ свого «Я», вчу жити у злагоді із самим собою та толерантно ставитися до оточуючих. Дуже полюбляють мої учні гру «Чарівний стілець» [4, с. 119] Перед початком гри розповідаю дітям про якості « чарівного» стільця , про те, що той, хто сідає на нього, втрачає все негативне, у нього залишається тільки добре й красиве. Щоб побачити це, слід дивитися «зачарованими» очима на того, хто сидить на «чарівному» стільці. Діти йдуть по колу і промовляють такі слова:
Хто найкращий з нас сьогодні,
Найщасливіший сьогодні,
Швидше вибігай
І на цей стілець сідай.
Коли слова закінчилися, той, хто опинився найближче до стільця, сідає на нього. Діти по черзі говорять щось добре про однокласника. Також проводжу вправи «Лагідне слово» (діти стоять у колі і по черзі називають пестливі імена один одного) та «Комплімент»(діти стоять у колі і говорять один одному комплімент). Коли вивчаємо «Вимоги до товаришування», то проводжу гру «Стрілочка дружби». За лічилкою вибирають «стрілочку». Діти йдуть по колу й промовляють такі слова:
Ширше, ширше, ширше коло,
Друзі є у нас навколо.
Цей, цей, цей ,цей,
А найкращий друг – оцей!
Коли слова закінчили промовляти, всі зупиняються. Навпроти кого зупинилася рука дитини – «стрілочка», та дитина виходить на середину кола. Ці 2 дітей стають спинами один до одного. Діти в колі говорять слова:
1-2-3 -- голову поверни!
Якщо ці 2 дітей повернули голову в одну сторону, то обнімаються і міняються місцями, а якщо в різні сторони – то потискають один одному руку і міняються місцями. Саме ці ігри допомагають дітям бути ввічливими, толерантними, дружелюбними, почуватися затишно.
Використовую на уроках технологію «Переформування». Ця технологія незамінна під час вивчення тем «Людські чесноти», «Вимоги до товаришування». За допомогою цієї вправи діти переконуються, що будь-яка інформація, пройшовши через ряд людей, спотворюється до невпізнання. Так я привчаю учнів до розуміння складності людських стосунків, які в свою чергу впливають на здоров’я людей. Намагаюся довести дитині, що її люблять , поважають, турбуються про неї, що навколо неї – друзі, які завжди допоможуть і підтримають. Для цього використовую на уроках вправу «Незакінчене речення»:
« Сьогодні Максим найкраще…..»
«Я хочу подякувати Тетянці за…..»
« Я радію, коли ……..»
« Я сумую, коли…….»
«Я боюся, коли….»
«Я серджуся, коли….»
«Мені не подобається, коли….»
«Я хочу , щоб,……..»
«Я пишаюся тим, що ….»
При вивченні теми «Сім’я» діти разом з батьками виготовляють газету «Тато, мама, я – здорова сім’я» . В газеті батьки і діти малюють і пишуть про сімейні традиції оздоровлення, розміщують родинні фотографії. Діти з охотою презентують газети на уроці. А виготовлення їх – це не тільки спільно проведений час, а й приємне й цікаве спілкування дітей і батьків, яке позитивно впливає на здоров’ членів родини.
Вивчаючи тему «Правила життя в суспільстві», наголошую, що кожна дитина має право на життя. Ознайомлюю дітей зі словами матері Терези про життя. Проводжу вправу «Мозкова атака»: чому одні люди живуть довго, а інші – мало? Від чого це залежить? Учні висловлюють свої думки: спадкові хвороби, шкідливі звички, нещасні випадки, суїцид, СНІД та інш. ; роблять висновок, що життя людині дається один раз і саме від людини залежить , яким воно буде і скільки триватиме. Життя потрібно прожити , щоб не було соромно за прожиті роки і потрібно залишити після себе слід на землі. Проводжу творчу роботу – вправу «Трихвилинне есе»: написати , щоб хотів би зробити , щоб прожити довге і щасливе життя. Також намагаюсь донести до кожного учня, що здоров’я – це право, дане нам від народження. І це право, як багато інших прав людини, захищене державою. Діти в групах опрацьовують казку К. Ушинського «Умій почекати» [1, с. 21] і готують відповіді на запитання:
1) Назвати головних героїв казки.
2) Якою була Курочка? А Півник?
3) Чи вмів він користуватися своїм правом на здоров’я?
4) Від чого застерігає ця казка?
Також аналогічну роботу можна провести над творами «Казка про вовченят»Н. Красоткіної, «Грип» Л. Гнатюк, «Малята, не бійтеся щеплення!»Д. Орлової «Коли очі блищать» В. Бутрім. Саме ці твори допомагають дитині зрозуміти, що потрібно берегти здоров’я, як діяти в ситуації , що загрожує здоров’ю та життю людини. Широко на уроках використовую рольові ігри, завдяки яким діти вчаться протистояти тиску, відмовлятися в небезпечних ситуаціях. Полюбляють діти й пошукові завдання: в яких казках порушено право на життя, на охорону здоров’я та на відпочинок і соціальний захист.
Та основне, вважаю, що учні повинні зрозуміти , що вони мають право бути здоровими і жити щасливо у вільному від насильства світі.
Вивчаючи тему «Людина і світ» ознайомлюю дітей з народними звичаями і традиціями та їхнім значенням для здоров’я людини. Вчу вивчати, знати і берегти традиції, обряди і звичаї так, як знали наші предки, щоб передати наступним поколінням. На уроці застосовую гру «Показуха». За допомогою жестів , рухів показати , які дії виконує український народ під час святкування народних свят. Учням потрібно назвати народне свято.
Водохреща (купаються в ополонці), Івана Купала (стрибають через багаття), Вербна Неділя (б’ють вербовими гілочками) , Андрія (кусають калиту, ворожать), Трійця (прикрашають зеленню хати), Різдво (колядують), Пасха (випікають паски, розфарбовують яйця). Також діти полюбляють готувати повідомлення про народне свято, про ігри своїх бабусь і дідусів, а потім розучують ці ігри й грають на свіжому повітрі.
Наслідуючи, як аксіому, твердження видатного педагога В. О. Сухомлинського, що «турбота про здоров’я дітей – найважливіша праця вихователя», надіюся, що мої напрацювання допоможуть і іншим вчителям втілити ідеї здоров’язбереження, допоможуть сформувати здоров’язбережувальну компетентність молодших школярів.

Список використаної літератури:
1. Бахтіонова О. В. Матеріали до уроків права. – Х.:Вид-во «Ранок», 2011.
2. Державний стандарт початкової загальної освіти.
3. Закон України про загальну середню освіту.
4. Кащук В. В.Аспекти діяльності з правової освіти. – Х.:Вид-во «Ранок», 2009
5. Малашенко М. П. Тиждень основ здоров’я. – Х.: Видавнича група «Основа», 2012.
6. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. К.,Видавничий дім «Основа», 2013
7. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи. – К., 2002.
8. Савченко О.Я. Виховний потенціал початкової освіти. –К., 2009.



Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/
Категорія: Інноваційні технології навчання | Додав: (30.05.2014) | Автор: Мошкутело Ніна Миколаівна
Переглядів: 1653 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!