Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання [ Додати статтю ]

Метод проектів як інтерактивна технологія навчання та його використання

Метод проектів як
інтерактивна технологія
навчання та його використання


„Скажи мені – і я забуду, покажи мені – і я запам’ятаю, залучи мене – і я навчуся...”


Поняття «МЕТОД  ПРОЕКТІВ»
Метод проектів
– метод планування доцільної діяльності у зв’язку з розв’занням якогось навчально-шкільного завдання в реальній життєвій обстановці (В.Кільпарик);
– система навчання, за якої учні здобувають знання у процесі планування і виконання практичних завдань – проектів, які поступово ускладнюються;
– узагальнена модель визначення способу досягнення поставленої мети, алгоритму пізнавальної діяльності (Є. Полат);
– творча діяльність, проблемна за формою представлення матеріалу, практична за формою його застосування, інтелектуально насичена за змістом, яка відбувається в умовах постійного конкурсу думок (І.Зимня)
– це шлях, пізнання в дії.

Переваги методу проекту
• Одночасне поєднання індивідуальної і колективної діяльності
• Можливість самореалізації
• Можливість бачити результати своєї праці
• Оцінка результатів, їх суспільна значущість
• Можливість під час роботи застосовувати різноманітні сучасні прийоми
• Використання різноманітних форм взаємодії, педагогіки співробітництва
• Отримання нових знань і життєвого досвіду
• Реалізація творчих можливостей
• Можливість неформального контролю над рівнем досягнень учнів
• Здійснення свідомого вибору учнями

Основні вимоги до використання проектної технології
1. Наявність значущої у дослідницькому і творчому плані проблеми.
2. Практична, теоретична, пізнавальна цінність результатів.
3. Можливість самостійної діяльності учнів.
4. Можливість структурування змістовної частини проекту
5. Перспектива використання результатів.

Типи проектів
 
1. Домінантна діяльність За методом або видом діяльності

   - Дослідницькі.
   - Пошукові.
   - Творчі.
   - Прикладні.
   - Рольові.
   - Інформаційні.
   - Ігрові.


2. За змістовим аспектом проекту

1. Літературно-творчі.
2. Природничо - наукові.
3. Мовні.
4. Культурологічні.
5. Рольово-ігрові.
6. Спортивні.
7. Географічні.
8. Історичні.
9. Музичні.


3.  За предметно-змістовою галуззю знань

    - Монопроект (у межах однієї галузі знань)
    - Міжпредметний проект.


4. За  характером координації проекту

     - Безпосередній (жорсткий, гнучкий)
     - Опосередкований (імітує учасника проекту)


5. За характером контактів

    - Серед учасників однієї школи, класу, міста, регіону, країни.
    - Серед учасників різних країн.


6.За кількістю учасників проекту.

 -  Особистісні.
 -  Парні.
 -  Групові.


7. За тривалістю виконання проекту

 -  Короткотермінові.
 -  Середньої тривалості.
 - Довготривалі.

1. Дослідницькі
– потребують добре обміркованої структури, визначеної мети, продуманості методів, в тому числі експериментальних методів обробки результатів.
Структура : визначення теми, її аргументація , актуальність, визначення предмета і об’єкта досліджень, висування гіпотез розв’язання проблеми, вибір шляхів розв’язання проблеми.
2. Творчі
– не мають певної структури спільної діяльності, вона підпорядковується кінцевому результату, інтересам учасників проекту. Може мати різні форми представлення: рукописний журнал, колаж, відеофільм, свято тощо.
3. Ігрові
– учасники беруть собі визначені ролі, обумовлені характером і змістом проекту (персонажі, існуючі особистості...), імітують їх соціальні і ділові стосунки, які ускладнюються вигаданими ситуаціями. Домінуючим видом діяльності стає гра.
4. Інформаційні
– спрямовані на збирання інформації про явище, ознайомлення з цією інформацією, її аналіз і узагальнення. Структура: мета проекту, методи отримання інформації, методи обробки інформації, результат (реферат, доповідь), презентація.
5. Практико-орієнтовані
– результат діяльності учасників чітко визначено з самого початку, орієнтований на інтереси учасників (документ, проект закону, рекомендації тощо). Проект передбачає складання сценарію діяльності, визначення функції кожного проектанта.

 Етапи написання проекту

1. Актуальність, необхідність, значущість обраного напряму.
2. Мета і завдання проекту, визначення очікуваних результатів, планування „продукту” в результаті виконання програми.
3. Визначення етапів реалізації проекту:
а) зазначаються терміни початку і закінчення проекту;
б) закінчення проекту визначається етапністю реалізації проекту;
в) зазначаються часові інтервали кожного етапу.
4. Механізм реалізації проекту. Пояснення –Як? Яким чином? За допомогою яких засобів буде реалізовано проект? Плани апробації конкретних справ, акцій, заходів.
5. Обов’язки та відповідальність учасників реалізації проекту:
- хто відповідає за проект?
- хто відповідає і за що в середині проекту?
- хто допомагає в реалізації проекту?
6. Очікувані результати як від усього проекту, так і від кожного його етапу.
7. Оцінка і самооцінка проекту.

Пам’ятка презентації проекту

1. Представлення.
2. Назвати тему дослідження, роботи.
3. Визначити цілі, які були поставлені.
4. Коротко розповісти про етапи роботи.
5. Пояснити назву проекту, сторінки проекту
6. Викласти головні тези теми, короткий зміст
7. При потребі ознайомити присутніх з портфоліо.
8. Зробити власні висновки про результати.


Оцінка учнівського проекту
 
1. Оцінка вчителем:
- проміжних та кінцевого результатів;
- вибору способів дослідження;
- риторичних умінь;
- значимість виготовленого продукту.
2. Оцінка запрошеними на презентацію:
- уміння представити проект;
- значимість проекту;
- можливість співпраці.
3. Самооцінка:
- чого навчитися;
- особистісний внесок;
- що вдалося (аргументація);
- що не вдалося (аргументація).
 
Параметри оцінювання проекту
1. Значущість і актуальність проблеми.
2. Корекційність методів дослідження й обробки даних. Аргументованість вибору теми, обгрунтування потреби, практичної спрямованості проекту і значущість виконаної роботи.
3. Рівень творчості, оригінальність теми, рішень, підходів.
4. Активність кожного учасника.
5. Колективний характер рішень.
6. Характер спілкування, взаємодопомоги.
7. Залучення знань з інших предметів.
8. Уміння аргументувати свої висновки. Аргументованість рішень, підходів, висновків.
9. Обсяг і повнота розробок, виконання прийнятих етапів проектування, самостійність, закінченість, підготовленість проекту до сприйняття іншими людьми, матеріальна реалізація проекту.
10. Якість пояснювальної записки, оформлення, відповідність стандартним вимогам, якість ескізів, схем, рисунків.
11. Досконалий захист проекту: якість доповіді, повнота уявлення роботи, аргументованість, переконливість, обсяги та глибина знань по темі, ерудиція, культура мови, використання наочних засобів, почуття часу, утримання уваги аудиторії, відповіді на питання, готовність до дискусії, контактність.
12. Естетика оформлення результатів.
13. Уміння відповідати на запитання опонентів.
14. Лаконічність і аргументованість кожного висновку.

Параметри оцінки проекту

1. Аргументованість вибору теми, обгрунтування потреби, практичної спрямованості проекту і значущість виконаної роботи.

2. Обсяг і повнота розробок, виконання прийнятих етапів проектування, самостійність, закінченість, підготовленість проекту до сприйняття іншими людьми, матеріальна реалізація проекту.

3. Аргументованість рішень, підходів, висновків.

4. Рівень творчості, оригінальність теми, рішень, підходів.

5. Якість пояснювальної записки, оформлення, відповідність стандартним вимогам, якість ескізів, схем, рисунків.

6. Досконалий захист проекту: якість доповіді, повнота уявлення роботи, аргументованість, переконливість, обсяги та глибина знань по темі, ерудиція, культура мови, використання наочних засобів, почуття часу, утримання уваги аудиторії, відповіді на питання, готовність до дискусії, контактність.


Пам’ятка
для самооцінки групової праці над проектом
Клас ________________
Прізвище і ім’я проектанта _________________
Склад групи: 1. ________________
2. ________ 3. ________________
4. ________ 5. ________________
1. Оціни роботу в команді:
• Працював найкраще -5 балів
• Працював дуже добре -4 бали
• Працював добре -3 бали
• Зробив незначний внесок у працю -2 бали
• Не працював – 1 бал
а) подавав ідеї, проявляв ініціативу
1- 2- 3- 4- 5-

б) виконував свої обов’язки, тримався теми
1- 2- 3- 4- 5-

в)допомагав іншим, підбадьорував їх
1- 2- 3- 4- 5-

2. Вкажи, що ти зробив у проекті:

3. Вкажи, що зробив Твій колега у проекті:
1)
2)
3)
4. На основі внеску в реалізацію проекту постав загальний бал собі і колезі (1-12)

 

http://awqust.com/

Категорія: Інноваційні технології навчання | Додав: [ADM]Irina (26.09.2010)
Переглядів: 4257 | Рейтинг: 2.2/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!