Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання | [ Додати статтю ] |
Майстер Вікторія Володимирівна, вчитель початкових класів Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №32 Черкаської міської ради Черкаської області
ПОТЕНЦІАЛ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ СОЦІАЛІЗАЦІЇ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТА «Я У СВІТІ» Навчальний предмет «Я у світі» реалізує галузь «Суспільствознавство» Державного стандарту початкової загальної освіти і спрямовується на соціалізацію особистості молодшого школяра, його патріотичне і громадське виховання. Метою предмета є особистісний розвиток учня, формування його соціальної і життєвої компетентностей на основі поетапного засвоєння соціального досвіду, який охоплює загальнолюдські, загальнокультурні і національні цінності, соціальні норми, громадянську активність, практику прийнятої в суспільстві поведінки, толерантного ставлення до відмінностей культур, традицій, різних точок зору. [2, с. 204] Тому, на мою думку, вчителю який викладатиме предмет «Я у світі» необхідно мати на меті виховати гуманну, соціально активну особистість, яка здатна розуміти значення життя як найвищої цінності, яка здатна усвідомлювати переваги чеснот, цивілізованих норм, якостей, притаманних громадянинові демократичного суспільства. Вчитель повинен допомогти учням накопичити досвід толерантної поведінки, співпереживання і солідарності з іншим людьми. Я вважаю, що педагогу необхідно розвивати у своїх вихованців вміння самостійно приймати рішення щодо власної поведінки в різноманітних життєвих ситуаціях. Переконана, що вчитель повинен дати можливість учням випробувати соціальні ролі, де можна було б виявити навички поведінки як громадянина, члена громади, дитячого колективу, як споживача, як учасника соціальних, культурних, природозахисних акцій. Глибоко переконана, що вчитель повинен сприяти оволодінню учнями різних способів діяльності і моделей поведінки, які відповідають чинному законодавству України, враховують інтереси і потреби громадян, передбачають повагу і взаєморозуміння між людьми. Сьогоднішні наші вихованці – діти нової епохи, у яких цінності, пріоритети та життєві установки відмінні від цінностей і пріоритетів однолітків з попередніх поколінь. Зараз багатьом із них складно уявити, що можна жити без мобільного телефону, комп’ютера, інтернета. Діти легко вправляються із складною технікою, прагматичні у взаєминах з однолітками, менш довірливі, занадто рано долучені до проблем дорослого життя. Кумири сучасних дітей – агресивні персонажі сучасних мультфільмів та комп’ютерних ігор. Наші вихованці – це діти скоріше комп'ютерно-телевізійної реальності. Тож сьогодні стає очевидним, що традиційна система навчання і виховання не завжди успішно реагує на зміни самої суті людини, що відбулися за останні роки. Дедалі частіше традиційна система навчання і виховання не може розв’язати проблеми формування повноцінної особистості, стійкої проти того обсягу інформації, що постійно зростає, техногенного впливу сучасності. Соціалізація – це сукупність усіх соціальних процесів, завдяки яким індивід засвоює і відтворює певну систему знань, норм, цінностей, що дає йому змогу функціонувати як повноправному члену суспільства; в реальному процесі соціалізації особистість не просто адаптується до середовища і засвоює соціальні норми і правила, якій пропонуються в готовому вигляді, а й опановує науку, створює щось нове, перетворюючи саму себе і навколишній світ.[3, с. 218] Сприятливим середовищем для соціалізації особистості є спільна діяльність і спілкування. Перед педагогом постає завдання забезпечити безболісне входження людини в життя суспільства, всебічний розвиток особистості учня. Тому, на моє переконання, саме вчитель повинен задовольнити потребу молодшого школяра в спілкуванні з дорослими і ровесниками, має створити середовище для його соціалізації. На моє глибоке переконання, сьогодні існує багато педагогічних технологій, які можна використати в умовах школи при вивченні предмета «Я у світі». Так, ігрові технології, технології проблемного, проектного, комунікативного, інтерактивного навчання можуть допомогти вчителю активізувати діяльність дітей в педагогічному процесі. Право вчителя обирати ті, які, на його думку, оптимально підходять до умов навчання та контингенту учнів. Хочу запропонувати вам, шановні колеги, активні методи та технології навчання, котрі активізують учня, вчать критично мислити, спілкуватися, представляти різні позиції, співпрацювати, досягати компромісу. ОЗНАЙОМЛЮВАЛЬНО-ІНФОРМАЦІЙНИЙ ПРОЕКТ «СПРАВЖНІЙ ДРУГ – ХТО ВІН?» Мета проекту: допомогти дітям усвідомити основні правила товаришування; дати можливість відчути радість від творення добра іншим; виховувати бажання мати й цінувати друзів. Змістові питання:
Тривалість проекту: 2 уроки Завдання для груп: Група 1.Виконати вправу «Мікрофон». (Учасники продовжують вислови «Друг—це той...», «Друг у людини буває...», «Якщо в людини багато друзів, то ...», «Друзі можуть разом...».) Група 2.Прокоментувати ситуацію за поданими запитаннями, скласти павутинку «Дружба — це...». Група 3.Прочитати в особах байку Г.С.Сковороди «Соловей, жайворонок та шпак», знайти відповіді на запитання «Чому подружилися жайворонок і соловей?», «Яку пораду дав шпак, щоб зберегти дружбу?». Група 4.Визначити «помічників» і «ворогів» дружби. Група 5.Гра «Доповни прислів’я». Група 6.Сформулювати закони, або рецепти, дружби після прочитання оповідання. Кожна група робить свій внесок у створення й оформлення плаката. ХІД РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ Вітання в колі, вправа «Комплімент», визначення настрою, вправа «Подаруй посмішку другу». П. Оголошення та представлення теми і очікуваних результатів.
Визначення значень слів-синонімів слова «друг». Гра «Подарунок другові».
На малюнку 16 подарунків. Гра «Коло дружби».
Робота в групах. Перша група коментує записи на плакаті, проводить гру «Так-ні», вправу «Два, чотири, вісім — всі разом» (дібрати якомога можна більше дієслів).
Друга група представляє запис павутинки на плакаті.
Дружба — це: доброта чесність
повага симпатія правда Третя група читає байку в особах, представляє пораду. Четверта група визначає «помічників» та «ворогів» дружби.
П'ята група представляє утворені прислів’я: Дружба і братство — найдорожче (багатство). Один одного триматися — нічого не (боятися). Де дружніше — там і (сильніше). Справжню дружбу й сокирою (не перерубати). Друга пізнаєш у (біді). Один за всіх і всі за (одного). Дружбу шукають (дружбою). Не той друг, що медом маже, а той, що (правду)каже. Окраса людини — (друзі). Дружба — це (велика) сила. Коня пізнаєш у їзді, людину — у (дружбі). Шоста група читає оповідання М.Пляцковського «Урок дружби», «Нерозлучні друзі», «Як каченятко загубило свою тінь» і визначає рецепти дружби, представляє їх. Рецепти дружби:
Вправа «Мікрофон». Уміти дружити — це означає... У дружбі дуже високо цінується… Дружба не падає з неба, її треба… Справжній друг... МУЛЬТИПЛІКАЦІЙНА ВІКТОРИНА «НАМ БЕЗ ДРУЖБИ НЕ ПРОЖИТИ» Назвіть друзів Вінні-Пуха. (Поросятко П’ятачок, ослик Іа, Кролик) Як звуть друзів із Простоквашино? (Дядя Федір, кіт Матроскін, пес Шарик) Друг крокодила Гени? (Чебурашка) Назвіть друзів Білосніжки з відомої казки. (Гноми) Назвіть друзів-музикантів, які разом виступали, разом розбійників вигнали, разом жили-не сумували. (Осел, Кіт, Пес, Півень) Григорій Остер написав багато оповідань про папугу, удава, мавпочку і їхнє дружнє життя в Африці. Хто був четвертим другом? (Слон) Як звали дівчинку, яка визволила свого друга Кая із льодового полону? (Герда) Які бурундучки завжди поспішають на допомогу? (Чіп і Дейл) У відомій казці дід загубив річ, яка потім стала житлом для лісових мешканців. («Рукавичка») Як Сірко віддячив вовкові за свій порятунок? (Нагодував у хаті господаря) «Я піду по дрова, а ти нікому дверей не відкривай» (Казка «Котик і Півник») 3 ким дружить добрий Малюк? (З Карлсоном) У дівчинки Мальвіни з голубим волоссям було багато друзів, але один був завжди поряд. Хто він? (Артемон) Хто з мультиплікаційних героїв може так сказати: «Давайте жити дружно!» (Леопольд) Висновок. Персонажі мультфільмів навчають нас дружити, виручати друзів із біди. СВЯТО В МОЇЙ РОДИНІ. СВЯТКУВАННЯ ДНЯ НАРОДЖЕННЯ. ПРАКТИКО-ОРІЄНТОВАНИЙ ПРОЕКТ Проблема: правила культури поведінки під час проведення свята, організація свята. Мета проекту: показати, як можна створити свято своїми руками, вчити учнів культури поведінки в гостях та вмінню приймати гостей; виховувати ввічливе ставлення один до одного та до оточуючих. Змістові питання:
Тривалість: 2 уроки. ХІД РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ І. Підготовчий етап. Емоційне налаштування.
—То що це за свято? —Це свято особисте для кожної людини, але поруч із вами радіють ваші близькі та рідні. Для родини ваше народження було великим щастям.
Встановити правильний порядок проведення свята.
Робота в групах. Завдання для груп. 1-ша група. Написати у листівці запрошення другу на День народження. Вставити пропущені дані. 2-га група. Скласти діалог-запрошення на свято по телефону. 3-тя група. Вибрати правила культури поведінки за столом.
4-та група. Підібрати та змоделювати святковий одяг для іменинника. 5-та група. Вибрати гру, яку б запропонував пограти з друзями на святі: а) «Піжмурки»; б) «Так» чи «ні». На День народження у гості. Я друзів запросив без дозволу батьків. Чи правильно вчинив? (Ні.)
Чи так робив, коли За подарунки я дякувать забув? (Ні.)
Наївшись тортика смачного, Ми почали у ігри грать. Ми стали битися, кричати Та на диванчику скакать. Чи так, чи ні, скажіть нам, друзі, Себе поводить почали? (Ні.)
Коли вже час настав прощатись, Я всім подякував за свято. Я правильно вчинив чи ні? Подумайте, скажіть мені. (Так.)
—Давайте уявимо, що на День народження ви запрошуєте по телефону.
(1-ша група склала діалог-запрошення по телефону)
—Усе навколо сяє від чистоти, ми готові зустрічати гостей. Виберіть малюнок кімнати, в якій можна зустрічати гостей.
(Презентація моделей одягу.)
Сюжетно-рольова гра: дівчинці-іменинниці діти дарують два однакових подарунки.
Підвести підсумки допоможе сюжетно-рольова гра «Святкування Дня народження в родині», діти виконують роль іменинника, гостей та батьків.
СКЛАДАННЯ “ЕТИЧНОГО КОДЕКСУ” КЛАСУ Тема. Правила життя в суспільстві Учитель пропонує учням колективно розробити норми й правила життя в класі. Для цього клас об’єднують у кілька груп, кожна з яких виробляє правила, які діти вважають найнеобхіднішими. Після цього представники груп зачитують складені правила. Потім з усіх правил складають етичний кодекс класу. Пізніше, у позаурочний час, його можна гарно оформити на великому аркуші ти повісити в класному куточку. Орієнтовний етичний кодекс: учитися слухати і чути; не кривдити; не обманювати; захищати слабших; не залишати людину в біді; допомагати іншим; бути добрим і чуйним; учитися поступатися; цікавитися справами один одного; цінувати й берегти дружбу. Цей перелік можна змінювати і доповнювати. Потім діти повинні ухвалити рішення про дотримання з цього моменту етичного кодексу. СЮЖЕТНО-РОЛЬОВА ГРА “САЛОН КРАСИ” Тема. Людина Для цієї гри можна об’єднати дітей у групи. Кожна група буде представляти різні кабінети: з догляду за шкірою, волоссям, одягом тощо. Група обговорює, які послуги їхній кабінет може запропонувати клієнтам. Потім обирають одного представника, який розповідає про послуги кабінету. Ця гра може дати поштовх фантазії дітей. У салоні можна відкрити стоматологічний кабінет, майстерню з ремонту взуття, хімчистку. Такий широкий вибір послуг дозволить відвідувачеві провести в чудовому салоні цілий день і повністю довести до ладу свій зовнішній вигляд.
ГРА «ЯКЩО ТИ ДОБРА ЛЮДИНА, ТО ПОВИНЕН…» - Якщо людина повинна робити те, що я називаю, плескайте в долоні, а якщо - ні, то нічого не робіть.
відпочиває.
- Бачу, визнаєте добре. Що має робити добра людина. А тепер поміркуйте, чому потрібно робити добро? ГРА «ПІДКАЖИ СЛОВЕЧКО»
Це, звичайно, дуже добрий і веселий…(Леопольд).
«ПРАВОВА ВІДГАДАЙКА» - А зараз ви будете підходити до стола й витягатимете (фантики – лотереї з казковими завданнями).
Сподіваюсь, представлені матеріали стануть у пригоді творчим педагогам.
Список літератури
Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/ | |||||||||||||||
Переглядів: 2106 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |