Здоров'язбережувальне середовище на уроці в освітньому просторі - Інноваційні технології навчання - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання [ Додати статтю ]

Здоров'язбережувальне середовище на уроці в освітньому просторі

Басиста Лариса Василівна,
вчитель початкових класів,
Звенигородська загальноосвітня
школа-інтернат І-ІІІ ступенів
Звенигородської районної ради
Черкаської області

            ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ НА УРОЦІ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ

Здоров'я – це повнота духовного життя,
радість, ясний розум. Твоє здоров'я – у твоїх руках.
                                                                                                В.О.Сухомлинський


Формування культури здоров'я особистості – нагальна проблема сучасної психолого-педагогічної науки і практики. Саме здоров'я – основа благополуччя, розквіту нації, джерело щасливого повноцінного життя. Країною повинні керувати люди натхненні, творчі. А для цього вони мають бути, в першу чергу, здоровими. Тільки здорова людина спроможна творчо мислити, самореалізовуватися, досягати успіхів, сприяти розвитку нашого суспільства, прогресивно рухатися вперед.
Здоров'я – одне з основних джерел радості і діяльності людини за умови відсутності хвороб, фізичних дефектів. Здорові діти – здорова нація. Формування, збереження та зміцнення здоров'я школярів, його відтворення можливе лише за умови дії цілеспрямованих зусиль освіти, кожного учня і його сім'ї.
Навчальний предмет «Я у світі» спрямовується на соціалізацію особистості молодшого школяра, його патріотичне і громадянське виховання. Метою предмета є особистісний розвиток учня, формування його соціальної і життєвої компетентностей [1.ст.204]. У цьому випадку дитина найповніше розкриває свої здібності, усвідомлює власну унікальність, самовизначається в житті й процесі самоактуалізації, у неї формуються основні компоненти здоров'я. Гуманізація освіти потребує збереження та зміцнення здоров'я учнів, формування в них умінь та навичок здорового способу життя. Слід донести до учня істину, що основна мета життя – щастя. Але до нього веде одна дорога: міцне здоров'я, а здорова людина любить життя. Добре здоров'я, гарний настрій – запорука успішності, самореалізації, самовиховання.
Отже, предмет «Я у світі» має забезпечувати здоров'язбережувальне навчання, у межах якого на кожному етапі дозрівання дитини забезпечується реалізація базових потреб людини. Під поняттям здоров'язбережувальної компетентності слід розуміти характеристики властивостей учня, спрямовані на збереження та гармонійної єдності фізичного, соціального, психічного та духовного здоров'я – свого та оточення.
Поняття «здоров’язбережувальні технології» об’єднує у собі всі напрямки діяльності загальноосвітнього навчального закладу щодо формування, збереження та зміцнення здоров’я.
Під здоров’язбережувальними технологіями вчені пропонують розуміти:
- сприятливі умови навчання дитини у школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
- оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
- повноцінний та раціонально організований руховий режим.
Практична значущість здоров'язбережувальних технологій полягає у створенні умов для опанування учнями:
• фізичної культури: управляти своїм тілом, своєю руховою активністю, розуміти шкідливість гіподинамії;
• психологічної культури: навчитися володіти своїми почуттями, прагнути чогось, розуміти свій внутрішній стан та інших людей;
• інтелектуальної культури: удосконалювати навички розумової праці, розвивати свій інтелект;
• духовної культури: засвоїти норми моралі, духовності – усе те, що відображає соціальну сутність людини.
Щоб зберегти фізичне, духовне, психологічне та соціальне здоров'я дітей, вчитель повинен шукати шляхи гармонізації й оптимізації діяльності учнів. Школяр успішно розвиватиметься тоді, коли повірить у свої сили.
Для розвитку життєвих навичок, що сприяють фізичному здоров'ю, застосовую на уроках комплекси вправ, спрямовані на підтримку та зміцнення м'язів, органів дихання, що розраховані на обмежений простір (імітаційні вправи, фізкультхвилинки, імпровізовані масажі, віршовані фізкультпаузи). Такі вправи є ефективним засобом активного відпочинку дітей, сприяють позбавленню втомлюваності, підвищенню розумової активності.
Масаж біологічно активних точок
Масаж виконують пучками вказівних пальців, коловими рухами. На кожну точку натискають тричі.
Мої брівки дуже гарні – я їх масажую,
Носик дуже гарний в мене – я його пильную.
Мої вушка дуже гарні – я їх доглядаю.
Моя шийка дуже гарна – шийку полікую.
Мої ручки дуже вправні – тому їх люблю я.
По закінченні вправи всі хором промовляють:
Точки ці ми добре знаємо, тричі масажуємо.
І усім своїм знайомим радо пропонуємо.
Масаж вух
Самомасаж вух покращує кровообіг мозку, що сприяє поліпшенню пам'яті, розвиває слух та інтелект дитини.
Нумо, друзі, усміхнемось і за вуха всі візьмемось.
Вниз потягнемо свої вуха, щоби добре могли слухать.
Тепер вгору потягнемо – аж до неба доростемо!
Вуха в сторони потягнемо – ніби Чебурашки станемо.
Вперед вуха закрутили і назад їх відхилили,
Розітремо, усміхнемось, до роботи повернемось.
Масаж очей
Офтальмологічні вправи знімають зорову втому; застосовуються для кращого кровообігу, розслаблення, релаксації, відпочинку.
Очі швидко обертаємо, головою не хитаємо.
Вліво раз, два, три, чотири. Вправо стільки ж повторили.
По колу очі обертаємо і все навколо розглядаємо.
Раз коло, два і три, чотири. Щільніше очі ми закрили,
На п'ять, шість їх потримали і потім знову закружляли.
Проблемі здорового способу життя, як важливого чинника особистості, присвятила свої дослідження науковець О.Д. Дубогай, професор Київського інституту гігієни [3, 4]
Цікавою є її методика з використання мішечків з сіллю для формування правильної постави у школярів. Молодший школяр повинен знати, що неправильна постава може не лише завдати шкоди здоров'ю, але й зіпсувати людині життя. А тому на уроках мої школярі із задоволенням користуються мішечками із йодованою сіллю, яка містить корисні речовини і мінерали. Це ще й хороша йодотерапія. Йод потрапляє в організм під час вдихання парів солі, а також через шкіру голови, що є гарним засобом короткозорості. Батьки такий досвід застосовують і в домашніх умовах.
Предмет «Я у світі» (3клас) висвітлює тему «Стеж за своєю поставою» [5]
Рухова активність – це сумарна кількість рухових дій, які виконує людина в процесі повсякденного життя. «Рух – це повітря, а без повітря ми задихаємось» - писав В.Ф.Базарний, російський вчений, лікар, педагог. [6]
В своїй роботі з молодшими школярами працюю за його методикою здоров'язбережувальної технології – режимом «динамічних поз». На уроці кожні 10 хвилин діти змінюють позу – сидячи за партою, стоячи на масажних килимках.

Масаж стоп має оздоровлюючий ефект на весь організм. Покращується загальний стан здоров'я дитини, стимулюються активні точки і зони, мобілізуються внутрішні сили організму. Такий масаж є чудовим засобом від плоскостопості. На килимках діти не просто стоять, а виконують деякі вправи.
Такий режим позитивно впливає на такі фактори:
 підтримку фізичної, психічної активності розумової сфери;
 має високі показники фізичного розвитку здоров'я;
 підвищується імунна система;
 покращується процес росту;
 розвивається координація органів.
«Ніякої перепони зору!» - ще один принцип В.Ф.Базарного. З метою пом'якшення несприятливих наслідків дії фактору зачиненого приміщення і обмеженого простору я використовую офтальмотренажер (за В.Ф.Базарним).
На стелі нанесено діаграму певних кольорів: зовнішній овал – червоного кольору, внутрішній – зеленого, хрест – золотистий, вісімка – яскраво-блакитного кольору. Кожен елемент фігури має стрілку, яка вказує напрямок для переміщення очей дитини. Стоячи на масажних килимках, з витягнутими вперед руками, під музику, діти почергово обводять вказівним пальчиком траєкторії, одночасно слідкуючи за ним очима, рухаючись тулубом. При цьому очі дітей відпочивають, пробігаючи кілька разів різнокольоровими лініями. Така зарядка для дітей допомагає запобігти розвитку короткозорості.

Психічне здоров'я дає можливість людині оптимально пристосуватися до змін соціального середовища, пізнати себе, реалізувати власні потреби й здатності в процесі самоутвердження. Від того, як людина поводитиметься з іншими людьми, який шлях становлення вона собі обере, залежатиме її самопочуття та поведінка кожного оточуючого. Невміння контролювати почуття та емоції впливає на психічну складову її здоров'я, яка є дуже важливою. Вона визначає розвиток людини як особистості, забезпечує її пристосування в соціальному середовищі та духовне благополуччя. Умовою психічного здоров'я є розвиток різноманітних емоцій та почуттів, уміння контролювати та керувати ними. Щоб навчити дітей відновлювати своє психічне здоров'я, використовую психогімнастику для відновлення психічного балансу.
Психогімнастика — допоміжний метод, який спирається на невербальну експресію, перш за все на міміку та жести — взагалі на рух. Це дає можливість глибше заглянути в переживання інших і наблизитися до розуміння цих переживань. Головна мета психогімнастики — зняття фізичних блоків та "тисків". Уроки розпочинаю аутотренінгом:
1. Люблю я свій розум, увагу та пам'ять,
Працює мій мозок і вчусь я старанно.
Сприймаю все нове і мислю логічно,
Вчителя слово здійснюю я практично.
2. Щоб нам разом працювати, треба разом повторяти:
Я уважний і серйозний, хоч іще малого зросту.
Зараз з силами зберусь, я нічого не боюсь.
Впевнений, кмітливий я і отримую знання.
Дихальна психогімнастика:
Вправа «Сонечко». Я – маленьке сонечко. Я прокидаюсь, умиваюсь і розчісую свої промінчики. Я високо підіймаюсь над обрієм. Я – велика розжарена куля. Я лечу над землею і дихаю вільно, спокійно. Я дарую своє тепло лукам, рікам, лісам. Як же красиво навкруги!
Вправа «Я на морі…» Я на морі… Вдихаю його аромат, дивлюсь на безмежні простори. Море виблискує різноманітними кольорами, наче шепоче, розмовляє зі мною. Як же хочеться пірнути в цю чисту, прозору воду!
Урок вважаю неповноцінним, якщо на ньому були відсутні емоційно-смислові розрядки (посмішки, доречні жарти, використання приказок, афоризмів з коментуванням, музики). Емоційна радість, спільне переживання краси, спільне прагнення зрозуміти і дають бажання пробудження думки.
Більшість психогімнастичних завдань побудовані на імітації певних почуттів та емоційних станів людини. Решта передбачає відтворення дітьми дій та вчинків уявних героїв. У таких іграх діти тренують свою увагу, пам’ять, спостережливість, витримку.
Однією із ланок у розвитку здоров'язбережувальної компетентності особистості є формування духовних цінностей.
Духовне здоров’я – це здоров’я в системі загальнолюдських цінностей, ідеал здорової людини, традиції культури українського народу, розвиток позитивних духовних рис, духовні цінності й засоби розвитку духовності.
Важливу роль у вихованні здорового способу життя відіграє методика роботи «Школи під голубим небом» В.О.Сухомлинського, суть і зміст якої славетний педагог розкрив у праці «Серце віддаю дітям» [7].
Майже кожен урок предмета «Я у світі» можна наситити творами видатного педагога. На простих, зрозумілих і цікавих прикладах діти вчаться бути Людиною. Пронизані любов'ю до всього живого твори Майстра вчать у кожній ситуації прислухатися не до своїх примх і амбіцій, а до голосу людського серця. На уроках використовую нові збірки художніх творів для дітей В.О.Сухомлинського [9].
У житті трапляються люди, які фізично розвинені, але духовна сила в них слабка. Такі люди бездушні, нечесні, нещирі, роблять погані вчинки. Вони не можуть жити повноцінним життям. Трапляється, що народжуються діти з різними фізичними вадами, але мають безмежну духовну силу.
Отже, щоб бути здоровим, необхідно досягти гармонії із природою, людьми і самим собою. «Маленьке зернятко, посіяне в людській душі в роки раннього дитинства, стає в роки зрілості могутнім деревом. Усе залежить від того, яке зернятко посіяне і в яку землю», - писав В.О.Сухомлинський [8].
Здоров'я будь-якої людини – це дотримання нею морально-етичних і духовних принципів життя та спілкування. Фактори зміцнення здоров'я – це розумна думка, весела вдача, доброта, мудре слово, щире серце, вміння бачити прекрасне в довкіллі й у собі, вміння приймати рішення. Це норма поведінки, вчинки, вибір життєвого шляху. Розуміння сутності навколишнього світу, місця людини в природі й суспільстві, це віра людини в свої сили, вміння ставити мету і докладати зусилля для її досягнення. Завдяки духовності індивід стає особистістю. У своїй роботі дотримуюсь таких принципів духовності:
• виховання духовності через удосконалення свідомості, морально-етичних норм поведінки, розвиток культури;
• боротьба з недоліками у самому собі і в людях;
• прагнення до чистоти думок;
• любов до всього живого, природи, Батьківщини;
• відчуття краси й досконалості.
Для розвитку та зміцнення духовного здоров'я використовую ароматерапію. Аромати допомагають вилікувати безліч хвороб, провести профілактику простудних захворювань і просто орієнтуватися у світі запахів. Ароматерапію можна впроваджувати через гру, асоціації. Наприклад, «чарівні мішечки» з лікувальними рослинками (лаванда, ромашка, ялівець, м’ята, меліса, чебрець, нагідки і т.д.). З допомогою аромалампи використовую натуральні ефірні олії : лимонну, лавандову,евкаліптову, ялівцеву, ялиці, які освіжають, забезпечують прилив сил і позитивних мотивацій, сприяють концентрації уваги.

Соціальне здоров’я – соціальні потреби та інтереси, етика родинних зв’язків, наслідки антисоціального ставлення до довкілля, соціальне забезпечення життєво важливих потреб, соціальна адаптація, здоров’я нації, формування потреби вести здоровий спосіб життя.
Урок – це основна структурна одиниця навчального процесу. Сучасний урок – це урок інноваційний, який викликає в учнів і вчителів задоволення, стимулює цікавість, творчість. Усе це досягається різноманітними формами роботи.
Урок з використанням здоров’язбережувальних технологій повинен не викликати в учнів погіршення здоров’я. Як тут не згадати мудрі слова В.О.Сухомлинського, який у кількох своїх статтях підкреслював: «Я не боюся ще й ще раз повторити: турбота про здоров'я – це найважливіша праця вчителя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили» [8]. Завдання вчителя – знайти найоптимальніші способи навчання і виховання учнів, використовуючи передові педагогічні технології для того, щоб навчально-виховний процес був радісним, доступним для всіх, здоров'язбережувальним.

Література
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2011. – 392 с.
2. Смирнов Н.К. Здоровьесберегающие образовательные технологии и технологии здоровья в школе. – М.: АРКТИ, 2005. – 320 с.
3. Дубогай О. Навчання в русі: Здоров'язберігаючі педагогічні технології в початковій школі. – К.: Вид. дім «Шкільний світ», 2005. – 112с.
4. Дубогай О.Д. та ін. Інтеграція пізнавальної і рухової діяльності в системі навчання і виховання школярів: Методичний посібник для вчителів початкової школи та фізичної культури, студентів та батьків. – К.: Оріони, 2001. – 152 с.
5. Я у світі. 3 клас: підруч. для загальноосвіт. навч. закл./ Н.М. Бібік. – Х. : Вид. група «Основа», 2013. 160 с.:іл.
6. http://www.hrono.ru/proekty/bazarny/ . В.Ф. Базарний
7. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. – К.: Рад. Школа, 1988. – 272 с.
8. Сухомлинський В.О. Твори в 5 томах. – К., 1976 – 1977.
9. Всі добрі люди – одна сім'я: збірка творів/Василь Сухомлинський; мал. О. Макієвої. – Х. : ВД «ШКОЛА», 2012. – 160 с. – (Серія «Дитячий бестселер»).



Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/
Категорія: Інноваційні технології навчання | Додав: (30.05.2014) | Автор: Басиста Лариса Василівна
Переглядів: 1620 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!