Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Інтегрований урок "Петриківський розпис"
І.Організація класу
-Діти привітаємось з нашими гостями, посміхнемося їм, посміхнемося один одному, пробудимо в своїй душі радість, якою будемо ділитися з іншими.

II. Повідомленя теми і мети уроку.

- Діти, шановні гості, сьогодні у нас незвичайний урок, який поєднає у собі читання цікавих пізнавальних творів, чарівну музику, декоративний розпис і прекрасні барви і дари осені.
Незвичайний наш урок ще й тому, що він інтегрований, це означає, що ми з вами проведемо не один урок, а два: позакласне читання і працю (трудове навчання), тобто познайомимось з цікавим видом розпису; створимо цікаву композицію. Моїми помічниками на уроці будуть Джанашія Нателла і Буровецька Ксенія.

III. Повідомлення вчителя
- Сьогодні ми дізнаємось про рідкісний і єдиний в усьому світі декоративний Петреківський розпис. Декоративний - від слова декор -прикрашати. Петреківський - від назви селища, де він виник.
Яскравою сторінкою увійшов декоративний розпис в історію українського народу.
Колись люди жили в біленьких глиняних хатах, посередені знаходилась піч, яка була дуже важливою.
Вона обігрівала житло, в ній варили їжу і на ній спали. Тому люди любили піч і завжди прикрашали її квітами, півниками, жарптицями. Самим відмим в Україні, ще в 18 ст. був розпис в селі Петреківка Дніпропетровської області. В цьому селі з давен давен люди передають з покоління в покоління свої секрети розпису, свою майстерність. Колись малювали крейдою, сажею, вугіллям, кольоровою глиною, природніми фарбами (бузина, морква, буряк...). Фарби розводили молоком, яєчним жовтком, природнім вишневим клеєм. А пензлики робили з болотної трави (осоки4) та котячої шерсті. Малювали навіть кінчиками пальців, (грона калини) + ілюстрації.
Мою розповідь продовжать мої помічниці Нателля і Ксюша.
Джанашія Нателла : в універсальному словнику енциклопедії сказано, що Петреківський розпис зародився у селі Петреківка, що на Дніпропетровщині. Розписом називають живописні орнаменти або сюжетні композиції, виконані на стінах будівель чи предметах побуту.
Особливості Петриківського розпису: центральну квітку, плід чи ягоду розташовують так, щоб зобразити якомога привабливіше, показати багато дрібних деталей.
У Петриківському розписі гармонійно поєднані рослинні форми, лінії, кольори.
Буровецька Ксенія: Барви розпису мають символічне значення.
Зелений колір - весна, пробудження, надія, добрий настрій.
Синій - небо, спокій, сила, вода.
Жовтий - сонце, життя, осінь, урожай.
Червоний - вогонь життя, буйне цвітіння, рідна домівка.
Коричневий - земля годувальниця, дерево.
Білий- чистота.
Чорний - земля.

Основні мазки це:
1. «гребінчик»!» - це мазок тонкий вусик знизу.
2. «зернятко» - це мазок тонкий вусик вгорі.
3. «горішок» - це мазок із двох гребінчиків.

- Я дякую помічникам.
- Діти, ви зрозуміли, які є основні мазки? (...)
Що означають кольори? (...)
Дуже добре.
Я не даремно взяла помічницями цих двох дівчаток, вони люблять малювати і відвідують гурток малювання. А хто ще любить малювати і відвідує гурток малювання і художню школу? Дуже добре. Валентина Миколаївна на уроках малювання обов'язково навчить вас малювати цим видом розпису, а діти, що відвідують художній гурток будуть консультантами на уроці. Із ваших робіт ми зробимо виставку в класі.
- Діти, ви помітили, що на розписах дуже часто зображають калину. Яна до сьогоднішнього уроку вивчила вірш про калину, (вірш)
-Дякую Яні, молодець.
-А ми про калину прочитаємо легенду.
- Що означає слово легенда? (Відповіді дітей) Нателла (зачитує з тлумачного словника)
Поставили текст «Легенда про калину» перед собою і будемо уважно слідкувати. Я почну читати, а продовжать помічниці. У вас завдання зрозуміти зміст прочитаного.
І читання.
Питання:
1. У чому поклялись дівчата нареченим?
2. Яким чином вони дотримали слова?
3. Який кущ виріс на тому місці?
4. Цвіт калини -... (зачитати).
5. Ягоди? (зачитати)
- Що фантастичного?
-Які слова були не зрозумілі?
богатир –
храм-
Нателла: тлумачний словничок.
Ми познайомились з легендою, а так як на уроках позакласного читання ми знайомились з новою літературою, то ми з вами почитаємо з
книги, яка лежить у вас на столі, цікаву інформацію про Петреківськии розпис с. 96-97.
- Читати будемо в парах 3 хв. з метою дізнатися цікаву інформацію про Петреківськии розпис,
(по реченню) (читають)
Питання:
На чому можна розписувати?
які є народні майстри розпису?
чи хочеться малювати?

- як підсумок прослуханих творів і прочитаної інформації хочу запропонувати вам ось цю виставку книг, де ви зможете прочитати про Петреківськии розпис, про калину оповідання і вірші, а також про квіти. (Називаю книги.) Всі вони знаходяться в нашій шкільній бібліотеці. А тепер відпочиваємо:

Фізкультхвилинка

Прокидаються квіти –
Розпускають пелюстки.
Вітерець дихнув тихенько,
Пелюстки гойднув легенько.
Сутеніє, і квітки
Закривають пелюстки.
Тихо засинають,
Голівками хитають.

Рано півник уставав,
Голосок свій подавав
Ку-ку-ріку, ку-ку-ріку
Раз знайшов він колосок
І поклав його в мішок
До млина із ним пішов
І на борошно змолов.
І щоранку залюбки
Випікав він пиріжки.
Ой, які ж вони смачні
І рум'яні, й запашні.

- Діти, вам сподобався Петреківськии розпис?
- Вам хотілось би зобразити такі гарні квіти і півники на папері?
- Допоможе нам зобразити їх осінь-чарівниця. Яка прийшла і принесла нам безліч природніх матеріалів, за допомогою яких, ми ніби пензликом будемо зображати рослини на папері.
- Згадаємо т/б. Ми будемо працювати в двох групах( керівники (Савчук О. і Ніколаєнко І.) Під час роботи керівники дають завдання кожному члену групи і кожен має своє завдання. Користуватись будемо пам'яткою-картою.
коли кожна група виконає свою композицію, буде предст. у вигляді деф. вірша + помічн. А щоб краще фантазувати на початку нашої роботи ми прослухаємо музичний твір П.І.Чайковського «Мрії» (слухають) і починають працювати.
- Самостійна робота.
Представлення (деформовані вірші)
1 група (квіти)

Стіни в квітах, пічка квітне
Де цвітіння це привітне?
Знають це старі й малі –
В Петреківці, у селі.
Там бабусі так малюють,
Що художників дивують.
Став відомим на весь світ
Той квітковий диво-цвіт.

2 група (півник)

Вранішня роса ранкова квіточки вмиває
На стіні веселий півник... голосно співає!
Це було зовсім не сном!
Він співав там за вікном
А малюнок на стіні
Так сподобався мені –
Півник там чудовий —
Різнокольоровий!

Підсумок уроку

- Діти, вам сподобався Петреківський розпис? А свої композиції? Ви гарно працювали, я вам дякую, кожен отримує по 12 балів. Дякую госям. Віршики склала для вас вчителька нашої школи С.А.

автор Яковлева А.А., вчитель початкових класів Хмельницької спеціалізованої школи № 30 з поглибленним вивченням іноземної мови



Джерело: http://Яковлева А.А., вчитель початкових класів Хмельницької спеціалізованої школи № 30 з поглибленним вивченням іноземної мови
Категорія: Уроки | Додав: (30.03.2011) | Автор: Яковлева Алла Анатоліївна E
Переглядів: 8497 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!