Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Чим схожі всі річки? Задачі на рух

Інтегрований урок з математики та природознавства у 4 класі
Тема. Розв’язування задач на рух в різних напрямках. Чим схожі всі річки?
Мета. Закріплювати вміння учнів розв’язувати задачі на рух в різних напрямках, обчислювати вирази з іменованими числами, письмово множити і ділити на двоцифрове і трицифрове число; ознайомити учнів із будовою річки; розширити знання дітей про водойми України; розвивати спостережливість, уяву, пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити; формувати в учнів навички роботи з фізичною картою, зошитом, підручником; виховувати почуття любові до природи, дбайливе ставлення до водойм, економне використання прісної води.
Форма проведення: урок – подорож.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний екран, презентація на тему «Річки України», фізична карта України, підручник, зошит, карта подорожі.

Хід уроку

І.Організація класу

ІІ. Емоційне налаштування на урок
Учитель
: Дзвоник дав нам всім сигнал,
працювати час настав.
На уроці будьте уважні!
Думайте швидко, говоріть чітко!

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
- Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок. Адже працювати будемо одночасно і з математикою, і з природознавством. Не тільки будемо тренуватися розв’язувати різні приклади, задачі на рух, але й дізнаємося, чим схожі всі річки, яка їхня будова. А девізом нашого уроку будуть такі слова: «Річками України будемо подорожувати, всі разом цікаво математику вивчати». Для подорожі, хоч і віртуальної, потрібно знати якою ж буде погода сьогодні.
СЛАЙД
1.Хвилинка синоптичних спостережень
- Який стан неба? Чи світить Сонце? Чи високо воно знаходиться над Землею? Яка температура повітря? Хто помітив, чи є вітер? Які зміни відбулися в природі? Як змінилася праця людей? Запишіть свої спостереження у календар. Сьогодні у нас хмарно, є хмари темні дощові, а є світліші, легші. Розв’яжіть задачу про швидкість хмарок.
СЛАЙД
Складіть вираз для розв’язання:
80:20-45:15=1(м/с) – на стільки більша швидкість легкої хмаринки.
Учитель: Які зміни у природі ви помітили?( вертаються з теплих країв птахи)
СЛАЙД
Задача:
Ластівки зимують у Південній Африці, але вже у березні величезні зграї цих птахів летять на північ, в Європу, долаючи відстань 9500км за 50 годин. Яка швидкість польоту ластівок?
Скласти приклад для розв’язання: 9500:50=190(км/год)-швидкість ластівки.

СЛАЙД
Загадка:
Чого на гору не викотити,
В решеті не віднести,
В руках не утримати?
Хто вік біжить і не втомиться? (Вода)

IV. Актуалізація опорних знань учнів
- Учитель: Діти, сьогодні, 22березня українці відзначають Всесвітній день водних ресурсів. Ще в 1993р. ООН постановила, що 22березня-День води. У зв’язку з чим вирішено було відзначати цей день, ми дізнаємось, якщо домашнє завдання з математики ви виконали правильно. А ще троє учнів попрацюють на картках і з’ясують, якими новими словами поповниться сьогодні наш природничий словничок.
1.Перевірка домашнього завдання.
Назвіть числа у порядку зростання; назвіть лише чотирицифрові числа; назвіть відповідь, де всього 60десятків, 0одиниць у розряді десятків.
С.54 №5
Чотирицифрові числа- 6008, 9084, 3042
806, 708, 604,6008, 9084, 3042 -604, 708, 806, 3042, 6008, 9084
2.Завдання на картках
(учні розв’язують приклади і дізнаються про такі слова: витік, гирло, річище. Вивішую ці слова на дошку)
- Молодці! Добре виконали усі завдання. Отже, повідомляю, що водні ресурси- це водні запаси, які люди використовують для своїх потреб. 1993р. ООН оголосила 22березня Днем води. В цей день особливо звертається увага людей на збереження та охорону водних ресурсів.
Слайд
-Які ж водні ресурси в нашій Україні? (річки, озера, моря, ставки, водосховища) Перевіримо, чи добре ви засвоїли вивчений вдома матеріал про водойми України.

3.Природниче тестування:
1.Водойми, які розміщені на суходолі, називають:
а)рівнинні б)гірські в)поверхневі
2.Штучні водойми:
а)джерело б)ставок в)річка
3.Природна прісна чи солона водойма, у якій немає аба майже немає течії, називається
а)річка б) канал в)озеро
4.Окраса Карпат-озеро
а)Ялпуг б)Синевир в)Сасик
5.Одне з великих озер на півдні України:
а)Ялпуг б)Світязь в)Синевир
6.Водойма, яку створюють люди, перегороджуючи греблями малі річки або струмки:
а)ставок б)водосховище в)канал
Відповіді: в, б, в, б, а, а

4.Індивідуальні картки для учнів (природничий кросворд)
Отже, наш природничий словничок поповниться ще такими словами як: притоки, річковий басейн. (вивішую слова на дошку)

V.Вивчення нового матеріалу (природознавство)
Закріплення вивченого матеріалу (математика)
1.Робота з підручником
Всі ці слова (які вивісила на дошку) стосуються річок, на яких ми і зосередимо сьогодні свою увагу.
Річки України-це серйозний водний запас наш, наші природні ресурси.
-А що ж таке річка? (відповіді учнів)
Звірте свої припущення з правилом у підручнику на с.134
-Гяньте на схему, де зображено загальну довжину річок та їхню довжину в межах України.
У якої річки найбільша довжина загальна, а найменша в межах України? А які ж довжини найбільших річок України, ми дізнаємось, коли виконаємо завдання, що з’являтимуться на екрані.
2. «Мозковий штурм» (слайд)
При виконанні завдань на екрані з’являються довжини річок:
Дніпро- 981км Сіверський Донець-672км
Дунай- 174км Прут-272км
Дністер-692км Десна-591км
3.Розв’язування задачі:
У нашій країні протікає 131річка завдовжки понад 100км. Це в 31 раз менше, ніж річок довжиною понад 10км. Скільки річок довжиною понад 10км. (скласти і записати лише вираз для розв’язання)
131*31=4061
4. Розповідь учителя
(ВИВІШУЮ ФІЗИЧНУ КАРТУ УКРАЇНИ)
Всі ці річки схожі між собою своєю будовою. З’ясуймо, яка ж будова річки. Сядемо на віртуальний човен і попливемо по нашому рідному Стиру. Цікаво, а де бере початок річка Стир.
5. «Хвилинка-цікавинка»
Бере Стир свій початок із джерела, що виходить на поверхню в заболоченій балці біля с.Видри, Бродівського району, Львівської області. Протікає через Львівську, Волинську, Рівненську область, а також через Білорусь. Довжина р.Стир 494км, а в межах України 445км. У наш Стир впадають інші менші річки та струмки, так звані притоки.
Учитель: Діти, запам’ятайте, місце, де річка бере свій початок, називається витік.
6. Розв’язування задачі:
З двох пристаней, відстань між якими 494км, дночасно назустріч один одному виїхали на катерах туристи. Швидкість першого катера 55км/год, а другого-45км/год. Яка відстань між ними буде через 4години? (Розв’язати різними способами)
494-(55+45)*4=94км 494-(55*4+45*4)=94км
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
(Під пісню М.Бурмаки «Річечка» діти виконують танцювальні рухи)
Учитель:
Наша річка Стир як і всі інші річки, тече по річковій долині, а найнижча ділянка, якою тече водний потік, так зване дно, називається річище( русло). Течуть річки, поспішають, несуть свої води до більших річок, озер та морів. Стир має свої притоки і сам являється притокою більшої річки Прип’ять. Місце, де Стир впадає в Прип’ять, називається гирло. Це стосується й інших річок. Отже, місце впадіння річки в іншу річку, озеро, море чи океан-називається гирло.
4.Робота за підручником (с.134-135)
5. Робота в зошитах (с.51)

-Щоб закріпити набуті знання, пропоную розв’язати кросворд.
6.Робота в парах
Через Прип’ять наш катер добереться до Дніпра, найбільшої річки України, а по Дніпру добереться до Чорного моря. Як по-іншому називали річку Дніпро дізнаєтесь, коли виконаєте в парі завдання, що лежать на парті.
(Учні розв’язують задачі на рух і з’ясовують, що Дніпро називають Славутичем, а колись називався Борисфеном)
-Хто виконав завдання на блакитних картках? Яке зашифроване слово у вас вийшло? -Хто виконав завдання на фіолетових картках? А у вас яке з’явилося слово?
Учитель:
-Дізнаємось більше про річку Дніпро, послухавши інформацію, яку підготували учні. Учень:
Дніпро — найбільша в країні і третя за величиною в Європі (після Волги і Дунаю) річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2201 км. У межах України довжина Дніпра складає 981 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Меншими за величиною є Тетерів, Псел, Ворскла, Рось, Самара, Конка, Інгулець. Усього у басейні Дніпра — 1424 притоки.
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
1.Дискусія (пояснити вислів)
«Закрути міцніше кран, щоб не витік океан»
2.Пам’ятка «Як зберегти водні ресурси»
— Яка будова річки?
VII. Домашнє завдання
Природознавство: с.134-135
Математика: с.67 №3, №5

Додаток:
Розв'язування екологічних задач
1) У квартирі несправний кран, з якого за годину витікає 1 склянка води. Скільки чистої води витікає за добу? за 10 днів?
2) При витоку з крану води за добу набирають одне відро. Скільки відер води набереться за тиждень? за місяць?
3) Завод за одну хвилину викидає 25 літрів відходів. Скільки літрів відходів викидає завод за 2 хвилини?
4) 1 літр стічних вод приводить у непридатність 100 літрів чистої води. Скільки чистої води приведе в непридатність 5 літрів стічних вод?

Категорія: Уроки | Додав: irinactrechena (13.07.2017) | Автор: Ірина E
Переглядів: 1032 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!