Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Класні виховні заходи [ Додати статтю ]

Інтелектуальна гра «Я знаю рідну мову»
Інтелектуальна гра 
«Я знаю рідну мову»

Ведуча 1
Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає своє давнє життя, свої сподівання, розум, досвід, почування.

Читає напам’ять вірша учень ( автор – учитель Колісник В. В. )
« Моя українська мова »
Мати і Україна
Рідна земля й родина,
Нація і держава
Мир на землі і слава
Рідній для всіх нас мові,
Прекрасній і калиновій,
Ніжній, як казка бабусі,
Пісня і ласка матусі,
Багатій, як жито й пшениця,
Калач на столі й паляниця,
І слово – тонке і дотепне,
Як те бажання нестерпне
Може тебе оживити,
Вилікувати і засмутити.
А скільки ще можна сказати!
З найкращим тебе порівняти,
Моя українська мово,
Мінлива і веселкова,
Жива і незміренно дивна,
Доступна і багатоплинна,
Божественна, мово, й свята,
Живи серед нас, процвітай!

Ведуча 2
Не можна ходити по рідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою. В народу немає скарбу більшого, як його мова… Слова – це крила ластівки, вона їх не почуває, але без них не може злетіти! Тож маємо зробити все для того, щоб не згорнулися крила, щоб не обірвалася золота нитка, яка веде з давнини в наші дні.

Ведуча 1
Наша мова прекрасна, чудова, багата. І ми, український народ. Повинні любити і знати свою рідну мову.

Ведуча 2
Сьогодні ми зібралися на інтелектуальну гру, присвячену Дню української писемності та мови, У цій грі беруть участь дві команди:
1 команда - « Знавці оксамитової мови »;
2 команда - « Джерело знань ».

До складу першої команди увійшли такі учні: Сухоносова В., Дубінська О., Каплоух І., Гонтар Т., Братчук К.
До складу другої команди увійшли такі учні: Шеремета К., Білик А., Казінцева М., Левчук А., Кармаліта А.
Капітаном 1 команди буде Сухоносова В., другої – Шеремета К.
Журі інтелектуальної гри: учителі-словесники, присутні на уроці.

Ведуча 1
Капітани представляють свою емблему.

Ведуча 2
Тож розпочинаємо перший конкурс для капітанів команди « Творча робота ». Скласти міні-твір, у якому всі слова починаються буквою: для 1 команди « Знавці оксамитової мови » - С, для 2 команди « Джерело знань » - М. Конкурс оцінюється в 1 б. – за кожне слово. А для обох команд перше завдання, поки капітани працюють над міні-твором. Дається слово, потрібно розбити його на склади. Яка команда швидше підбере слова з якого починається кожен наступний склад, то та команда переможе.
Наприклад: Сло\во – Слова, воля.
( Роздається кожне завдання на картках:
1 команда: перечитати, оволодіти.
2 команда: висловлювати, словосполучення)

Ведуча1
Капітани команд читають свої підготовлені твори.

Звучить вірш учителя В. В. Колісник у виконанні учениці
« Як же говорити й мислити без тебе? »
Як же говорити й мислити без тебе? –
Це. Здається, що без сонця небо,
Як же пізнавати світ і спілкуватись?
Це не жити – просто існувати.
Нам любити треба рідну мову
Й чаруватися красою слова,
Над усе її нам цінувати,
Кожен день про слово рідне дбати,
Найціннішою її вважати,
Найдавнішою для нашого народу,
Успадковану від покоління роду,
Найдорожчою для нації моєї
І домівки рідної своєї.
Як же нам її не знати? –
Це себе навіки покарати.

Ведуча 2
І слово – тонке й дотепне,
Може тебе оживити,
Вилікувати і засмутити.
Кожне слово щось означає, але ми розмовляємо, спілкуємось між собою, а що означають словосполучення, речення чи слова, то нам зараз пояснить кожен із членів команди.
( Завдання команд спроектовано на дошку )
1. Підказка до питань білетів, заздалегідь підібраних і записаних у певному порядку, зручному для швидкого списування ( Шпора )
2. Коротко підстрижене волосся, що стирчить ( Їжак )
3. Документ, який дає дозвіл на виїзд за межі певної території ( Білет )
4. Приміщення, в якому мешкають студенти ( Гуртожиток )
5. Голова міста ( Мер )
6. Центральне небесне світило Сонячної системи, що має форму кулі ( Сонце )
7. У релігійних монотеїстичних віруваннях – творець, який створив світ і керує ним та вчинками людей ( Бог )
8. Дугаста смужка волосся над очною ямкою ( Брова )
9. Напій з виноградного та інших плодовитих або ягідних соків, що перебродили й набули певної алкогольної міцності та аромату ( Вино )
10. Вияв настрою, емоцій на обличчі, в очах ( Вираз )
11. Людина, яка передає не тільки комусь свої знання та досвід, а й стає авторитетом, прикладом для наслідування ( Учитель )
12. Кілька осіб, тварин або предметів, що перебували разом, близько одне до одного ( Група )
13. Вид чоловічого вбрання без коміра та рукавів, що одягають під піджак або верхній інший одяг ( Жилетка )
14. Загальнообов’язкове правило, що встановлюється найвищим органом державної влади і має найвищу юридичну силу ( Закон )
15. Плід цитрусового дерева з товстою жовтою шкіркою, кислий на смак ( Лимон )
16. Географічна карта ( Мапа )
17. Система словесного вираження думок та почуттів, яка має певну звукову й граматичну будову і є засобом спілкування людей ( Мова )
18. Одиниця мови, що складається з граматично оформленого звукового комплексу, з яким пов’язане певне значення ( Слово )
19. Синтаксична одиниця, що складається з двох і більше повнозначних слів, поєднаних на основі підрядного зв’язку, і утворює розчленоване позначення єдиного поняття ( Словосполучення )
20. Колектив артистів театру, цирку ( Трупа )

Ведуча 1
Культура мовлення – це духовне обличчя людини, і воно свідчить про загальний розвиток особистості. Основою культури мовлення є грамотність, тобто дотримання загальноприйнятих літературних норм у користуванні лексичними, фонетичними, морфологічними, синтаксичними, стилістичними засобами мови.
Грамотне, багате мовлення – не тільки ефективний засіб передачі й сприйняття думок та образів – це і вияв поваги до людей, з якими спілкуєшся, до народу, який створив цю мову.

Ведуча 2
Третій конкурс. Знайти в поданих словосполученнях граматичні помилки. Кожна правильна відповідь 1 б.
Завдання спроектовано на дошці.
1. Сходити за хлібом – піти по хліб.
2. Отримати освіту – здобути освіту.
3. На протязі місяця – впродовж місяця.
4. Відносини між людьми – стосунки між людьми.
5. У першу чергу – передусім, насамперед.
6. Виражати думку – висловлювати думки.
7. Учитися музиці – вивчати музику.
8. Надіслати за адресою – відіслати.
9. Освоїти правила – засвоїти.
10. Учбовий процес – навчальний процес.

Ведуча 1
Мова наша є таємницею. У ній всі тони і відтінки, всі переходи звуків до твердих до найніжніших… Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то подарунок, все крупно, зернисто, як самі перла. І справді, інше слово дорогоцінніше самої речі. Кожне слово має свою красу, свій сенс.
Четвертий конкурс « Барви мови ». До поданих слів дібрати синоніми. Кожен учасник команди каже слово по колу починаючи від капітана. Завдання оцінюється в 1 б. за правильну відповідь.
Ввічливий, взаємний – 1 команда
Вірний, байдужий – 2 команда
( Довідка: чемний, толерантний, шанобливий, вихований; двобічний, двосторонній, обопільний, дружній, спільний; відданий, незрадливий, щирий, добрий, правдивий; черствий, холодний, безвідповідальний. )

Ведуча 2
Безмежні можливості нашої мови. Навіть така сувора наука, як кібернетика, - і та знайшла в українській мові свою першодомівку, адже маємо факт унікальний – енциклопедія кібернетики вперше у світі вийшла українською мовою в Києві. І цією мовою нехтувати? Звичайно, її не сприймеш, якщо знати її лише в межах примітивного суржику, в отих диких покручах, що їх іноді "Перець" друкує в рубриці "Страшне перо не в гусака".

Ведуча 1
П’ятий конкурс. У поданих словах рядка знайти помилки. Завдання оцінюється в 1 б. за кожний рядок.
1. Воззєднання, іньший, священик, сказати.
2. Над'яр'я, уманьський, священний, прекраса.
3. Пів’яблука, волинський, ован, прикрасний.
4. Св'ятослав, тоньший, довгожданий, скомандувати.
5. Вячеслав, хвилинці, трясся, зцементувати.
6. Пан'європейський, тьм'яний, незліченний, роспиляти.
7. Мінюст, бренькіт, піддашшя, скаменіти.
8. Дит'ясла, Харьків, Горький, шалений.
9. Духм'яний, приблуда, гречаний, все таки.
10.

Ведуча 2
Скільки слів у сучасній українській мові? Задумливо не морщіть чола і заспокойтесь. На це питання не відповість ніхто: ні сивий академік, ні найталановитіший мовознавець, ні учитель. Адже мова формується протягом віків. Кожне покоління збагачувало її і передавало цей національний скарб нащадкам. Хіба можна порахувати всі слова нашої мови. У мудрому східному афоризмі сказано: « Якби море було чорнилом, то висохло б море, ніж слова ».
Шостий конкурс « Ох, цей наголос! » Перевір, де правильно наголошено слова у парі слів. Завдання оцінюється в 1 б. за пару слів. Робота на картках.
1. Оле´нь – о´лень
2. О´бруч - обру´ч
3. Лі´топис - літо´пис
4. Псевдоні´м - псевдо´нім
5. Чорно´зем - чорнозе´м
6. Нена´видіти - ненави´діти
7. Жа´люзі - жалюзі´
8. Фольга´ - фо´льга
9. За´тінок - заті´нок
10. За´зубень - зазу´бень
11. Ко´ле´дж
12. Про´сти´й
13. Ро´димка - роди´мка
14. Снови´да - сновида´
15. До´чи´ста
16. Ро´збіг - розбі´г
17. Розкіс´ – ро´зкіс
18. Ви´балок - виба´лок
19. Та´ко´ж
20. О´корок - око´рок

Ведуча 1
Найскладніша мова у світі – табарсаранська. У ній – 44 відмінки. Цією мово говорять в Дагестані, писати нею почали тільки у 1932 році латинськими літерами, а з 1938-го року літерами російського алфавіту. В українській мові – 6 відмінків, а 7 – кличний ( в іменниках ).
Сьомий конкурс « Так чи ні ». Якщо у слові у певному відмінку допущено помилку, кажемо Так і виправляємо, не допущено – Ні.
Вітру, вітра, моста, Лондона, Єнісея, гіпсу, барвінку, хліба, баскетбола, гаража, метра, ячменю, сміху, роману ( твір ), Буга, Парижа, щавлю, вальса, університету, капіталу.

Ведуча 2
Чуємо деколи, що наша мова не багата нюансами, як не така витончена, як, скажімо, мова англійська чи французька. Але звідси ж тоді в українських піснях оця естетична чистота, цнотлива краса, рідкісна милозвучність? Звідки таке багатство поетичної символіки і мистецької довершеності.

Ведуча 1
Добірна фраза, мов коштовний камінь,
Огранений на бистрині життя –
Живого мовлення. Народ її віками
Випещував і бавив, мов дитя.
Вона є дзеркалом історії народу.
Десятий конкурс. Ви маєте з’ясувати значення крилатих висловів. За правильну відповідь 2 б. Завдання спроектовано на дошці.
Установіть відповідність між фразеологізмом і його тлумаченням.

1. залити за шкуру сала. А. багато
2. набита рука Б. тривожно, сумно
3. хоч греблю гати В. вправний, майстерний
4. серце обривається Г. дошкулити
Д. замало

1. як салом по губах А. пісний
2. дати перцю Б. обмежений, нерозумний
3. дурне сало без хліба В. вилаяти, побити
4. на комариному салі Г. приємно, радісно
Д. масний

1. ні в сих ні в тих А. замовкнути
2. зашити вуста Б. рано
3. ні світ ні зоря В. розізлитися
4. ахіллесова п’ята Г. слабке місце
Д. розгубитися, зніяковіти

1. лягти головою А. ударити
2. на кутні сміятися Б. плакати
3. наганяти холоду В. лякати
4. ляща дати Г. загинути
Д. перемогти

1. не з руки А. голосувати
2. не з маком Б. вигнати
3. показати поріг В. свавілля
4. своя рука владика Г. не гоже, не личить
Д. погано, непереливки

1. біла кістка А. незвичайний
2. біла ворона Б. хвалити
3. гладити по спині В. знатного походження
4. дамоклів меч Г. неприємність, постійна небезпека
Д. карати

1. злі язики А. вдає нещасного, скривдженого
2. казанська сирота Б. недоброзичливці, пліткарі
3. високі пороги В. пожежа
4. червоний півень Г. красень
Д. заможний, неприступний

1. вовк в овечій шкурі А. схожі, однакові
2. на один аршин Б. некмітливий, неуважний
3. як риб’яче око В. лицемір
4. куряча голова Г. чистий, вимитий
Д. вимірювати

1. вовчим оком А. пропаде, загине
2. як дві краплі води Б. гордий, пихатий
3. кирпа вгору В. розбагатіє
4. кури загребуть Г. однакові, схожі
Д. жадібно, хтиво

1. баглаї бити А. жити, існувати
2. ні билини Б. побити когось
3. ряст топтати В. ледарювати
4. узяти бика за роги Г. пусто, безлюдно
Д. діяти рішуче

Ведуча 2
« Поетична хвилинка ». До Дня писемності і рідної мови свої вірші написали Сухоносова В., Шокур В. та Супрун Р. ( звучать вірші у авторському виконанні )

« Про рідну мову »
Як материна пісня колискова,
Живе, немов уквітчана в росі,
Чудова, рідна українська мова
Неперевершена в своїй красі!
Вивчаємо її, ще з малку знали,
Що кращої й ріднішої нема,
Бабусині казки ми вечорами ждали
Та їх запам’ятали недарма.
Вся сила, що живе в калиновому цвіті,
І пісня радісна лунає солов’я,
Любов і радість, що живе щомиті,
Та дружня і згуртована сім’я.
У ній природа, що у паростку кленовім
І сила, що живе у нас довіку,
І те, що у звучанні слів чудовім –
Все зібране у величну науку.
( Сухоносова Вікторія )

« Про мову рідну »
Ми на землі живемо раз,
Тож не цураймось, люди, мови повсякчас,
Не забуваймо про її красу,
До неї в серці я любов свою несу.
Вона боролась, як не катували,
Вона вставала, як не мордували,
З кайданів та принижень визволялась,
Із поколінням вгору піднімалась
З роками вільною вона ставала,
На славу людям мова процвітала.
( Шокур Вікторія )

« Наша мова »
Мова наша українська,
Дзвінкоголоса, ніжна, чарівна,
Прекрасна, поетична і чудова,
Як мами пісня колискова.
Із тебе, мово, починається мій рід,
Моя родина, Україна, Батьківщина,
Моя ласкава мово, ти – єдина
Співаєш соловейком кожну днину,
Хвилину кожну і годину,
До тебе серцем і душею, рідна, лину.
                                             ( Супрун Роман )

Колісник Валентини Василівни, учителя вищої категорії, звання «Старший учитель»
Жашківської ЗОШ І-ІІІ ст. №3 ім. І.М. Ляшенка Жашківської районної ради
Черкаської області
Категорія: Класні виховні заходи | Додав: (10.01.2014) | Автор: Колісник Валентина Василівна
Переглядів: 4121 | Рейтинг: 4.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!