Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Якою вода буває. Що вода може

Урок 17

Тема. Якою вода буває. Що вода може

Мета: дати учням уявлення про властивості води (прозора, рідка, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини),про зміни станів води (твер­дий, рідкий, газоподібний); розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; розповіс­ти про значення води для рослин, тварин, людини; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів.

На уроці можна використати наочні посібники та демонстраційні матеріали видавництва «Ранок»: демонстраційний матеріал «Я і Украї­на. Природознавство».

ХІД УРОКУ

1.   Вправа «Погода».

  • Який сьогодні день?
  • Які число і місяць?
  • Який стан неба?
  • Чи був вітер, коли ви йшли до школи? А опади?
  • Як змінилась погода за цей тиждень?

2. Відгадування загадки. • Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває, Бува, як скло, Крихка й тверда — Звичайна, підкажіть... (вода).

3. Робота за підручником (С. 54) і проведення дослідів.

Дослід 1

Перелийте воду з однієї посудини в іншу. Чому це так швидко вдало­ся зробити? (Тому що вода рідка.) Висновок. Вода буває рідкою.

Дослід 2

Якщо налити воду у блюдечко і поставити у морозильну камеру, що трапиться з водою? (Вона перетворюється на лід.) Висновок. Вода буває твердою.

Дослід 3

Коли в чайнику кипить вода, що виходить із його носика? (Пара) Висновок. Вода буває газоподібною. Учні розглядають малюнки.

  • Якою є вода у склянці?
  • Яка вода падає з хмар на землю влітку? А взимку?
  • Яка вода виходить із носика чайника, що знаходиться на вогні?
  • Якою ж буває вода?

4.   Відгадування загадок (С. 54).

5.   Робота у зошиті з друкованою основою (С. 42, завдання 1, 2).

Учні складають речення за малюнком, розповідають про стани води і розмірковують:

  • чому взимку йде сніг;
  • як довести, що сніг і лід — це замерзла вода;
  • що відбувається з бурульками в теплий сонячний день;
  • чому не можна смоктати бурульки і сніг.

6.   Робота в групах.

Діти обговорюють, звідки надходить вода у квартири.

 

7.   Гра «Слова про воду».

Одна людина — Фея Води. У неї в руках чашка з водою. Фея Води об­ходить дітей і бризкає на них з своєї чашки. Той, на кого потрапили крап­лі води, повинен сказати яке-небудь одне слово, яке у нього асоціюється з водою. Наприклад:водопровідник, умивання, душ, напій тощо.

Після гри потрібно провести бесіду.

  • Чи доводилося вашій сім'ї звертатися за допомогою до водопро­відника, і чим він вам допоміг?
  • Як ви вважаєте, що трапилося в місті, якби протягам тижня в ньо­му були відсутні гаряча і холодна вода?
  • Які робочі інструменти допомагають водопровідникові в його ро­боті?
  • Як ви гадаєте, якою людиною повинен бути хороший водопровід­ник, і що він повинен уміти робити?

Фізкультхвилинка

ВІТЕР

Налетів з-за лісу вітер —

(помахати руками до себе)

Він сердитий і рвучкий,

(рухи кулачками по колу)

Покрутив в садку нам квіти,

(руки вгору, похитати ними з боку на бік)

Розгойдав усі гілки.

У вікно, у двері грюкнув,

(поплескати в долоні)

Розстелив по хаті дим,

(показати пальчиками)

Впав на шлях і мчить на луки,

(руки долонями вниз)

Я — наввипередки з ним.

(Постукати пальчиками по парті.)

Щоб продовжити вивчення властивостей води, проведіть дослід 4. В одну склянку з водою насипте сіль, в іншу — цукор.

  • Чи розчиняються у воді сіль і цукор? А пісок, камінчик, цвях?

За малюнками (С. 55) і дослідом школярі роблять висновки: у воді цу­кор та сіль розчиняються, а пісок, камінчик, цвях — ні. Крім того вода прозора, без запаху.

 

8.   Відгадування загадки.

• Що таке: пливе і ллється, Часом на камінь дереться, Як немає — все всихає, Звірі й птахи помирають. (Вода)

  • Яке значення має вода для рослин, тварин та людини?

Розповісти про значення води для рослин, тварин та людини допо­можуть малюнки (С. 55). Учні складають речення, розповідають, навіщо потрібна вода, наводять власні приклади. Такі приклади також наведені у зошиті з друкованою основою (С. 43, завдання 4).

Висновок. Вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п'ють воду для того, щоб постійно поповнювати її запаси в ор­ганізмі. Без води живий організм гине. Для деяких тварин, наприклад, риб, вода, крім усього, є єдиним місцем життя. Без води не можуть жити рослини.

 

9.   Підсумок уроку.

  • Де зустрічається вода в природі?
  • Чи можуть жити без води рослини, тварини?
  • В яких трьох станах може перебувати вода?
  • Які властивості води ви знаєте?
  • Які загадки ви запам'ятали?

На уроці можна також використати такі завдання.

  • Гра «Для чого нам потрібна вода».

Запропонуйте дітям утворити коло. Одна дитина — Маленький принц. Решта — крапельки з колодязя, який напоїв Маленького прин­ца в пустелі.

Маленький принц по черзі запитує кожну крапельку: «Для чого нам потрібна вода?» Крапельки повинні відповідати так, щоб їх відповіді не повторювалися.

Наприклад: «Вода потрібна, щоб умивати людину, освіжати квіти ро­сою, віддзеркалювати зірки і Місяць, створювати веселку тощо».

Якщо крапелька не може відповісти на питання Маленького принца, вона «випаровується з колодязя» — залишає гру. Перемагає крапелька, яка найдовше залишиться в колі. Після цього Маленький принц розпові­дає про все, що він дізнався від крапельок.

Попросіть дітей дома намалювати свої відповіді. З малюнків дітей складається виставка: «Для чого нам потрібна вода».

  • Складання казки «Фея Води».

Діти розподіляються на групи. Перша група придумує казку про те, як Фея Води допомагала жителям пустелі; друга — як Фея Води допома­гала жителям гір; третя — як Фея Води допомагала жителям міста; чет­верта — жителям села.

Інформація для вчителя

Сонячна енергія, ґрунт, природні копалини, рослинний світ, тва­ринний світ — усе це найважливіші природні ресурси, що необхідні для існування людства. Природними ресурсами вважається вода, без якої не може існувати ніщо живе на Землі.

Вода є всюди — у повітрі, в рослинах, у живих організмах. Навіть звичайний камінь у дрібних тріщинах містить мікроскопічну кількість води. Без води немає життя. Жива клітина на 75 % складається з води, тому для багатьох живих істот підтримка такого водного балансу є жит­тєво необхідною.

Дорослій людині потрібно випивати в день два з половиною літра води. Один літр рідини надходить до організму із продуктами, що вжи­ваються в їжу. Ще один літр ми випиваємо протягом дня. Це стакан чаю, кави, мінеральної води, квасу, тарілка супу. Півлітра води організм лю­дини виробляє самостійно в процесі згорання жирів.

У більшості тварин і в людини вода складає близько 50 % плазми крові, яка несе по всьому тілу до кожної клітини кисень, поживні речо­вини та виносить з організму шкідливі речовини.

Рослини на 95 % складаються з води. Вони одержують воду з ґрунту і разом з водою вбирають необхідні для росту поживні речовини. Розчи­няючи ці речовини, вода розносить їх по стеблах від коренів до листків.

Людина не може жити без води, тому що її запаси в організмі весь час витрачаються. У спеку вода виходить із потом. Дрібні крапельки води у вигляді пару виходять із подихом.

Для організму людини вода має дуже важливе значення. Без їжі ми можемо прожити кілька місяців, а без води не можемо прожити й кіль­кох днів.

Вода займає понад 70 % поверхні Землі. Від загальної кількості води прісна вода становить лише 3 %, інші 67 % — солона.

Основні запаси прісної води знаходяться в льодах Арктики й Антарк­тики.

Сніг і лід — це вода у твердому стані.

При підвищенні температури повітря сніг і лід переходять у рід­кий стан, а при температурі понад 100°С вода переходить у газоподіб­ний стан — пар.

У рідкому стані вода набуває форми предмета, в який вона налита, а в газоподібному стані розчиняється в повітрі.

Вода має ще одну властивість — розчиняти деякі речовини, напри­клад, цукор і сіль. Розчинені у воді речовини впливають на її смак. Але такі речовини, як пісок і глина, у воді не розчиняються.

Жир та олії погано розчиняються у воді, тому жирні плями важко змити водою.

  • Робота у групах «Гімн Феї Води».

Діти по черзі говорять яке-небудь слово, що характеризує воду (напри­клад: чиста, кришталева, потрібна, тепла тощо). Все перераховане дітьми записати на дошці. Після цього діти обирають яке-небудь слово із запи­саних на дошці і по черзі пояснюють, коли вода буває чистою, кришта­левою, теплою. Потім у групах діти складають гімн Феї Води.

Висновок. Вода потрібна людям, тваринам, рослинам для життя.

  • Загадки.

 

1)  Яку воду можна носити у решеті? (Сніг)

2)  Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Град)

3)  «Що це? Що це? — всі кричать, — Білі мухи он летять». (Сніг)

4)  Скатертина біла весь світ накрила. (Сніг)

5)  Взимку горою, а літом водою. (Сніг)

6)  Текло, текло, та і лягло під скло. (Вода і лід)

7)  І в огні не горить, і в воді не тоне. (Лід)

8)  Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)

9)  Без чого не буває криниці? (Без дна)

 

10)  В який горщик не можна налити воду? (У повний)

11)  Синя, соковита, на дереві росте, А «с» на «з» змінити —

Великий дощ впаде. (Слива — злива)

12) Якщо із «з» візьмеш це слово, Великий дощ впаде раптово. Як тільки «з» на «с» заміниш, Між фруктами мене зустрінеш. (Злива — слива) • Гра «Вставте потрібні слова».

Вода буває у_____ станах.

Коли холодно, вода_______ .

Коли кипить чайник, з його носика виходить___________ .

Вода____ сіль і цукор.

Вода____ пісок, камінчик, цвях.

Вода потрібна______ ,____ ,____ .

Категорія: Уроки | Додав: Natali (09.10.2013)
Переглядів: 1376 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!