Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Урок 17 Тема. Якою вода буває. Що вода може Мета: дати учням уявлення про властивості води (прозора, рідка, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини),про зміни станів води (твердий, рідкий, газоподібний); розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; розповісти про значення води для рослин, тварин, людини; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів. На уроці можна використати наочні посібники та демонстраційні матеріали видавництва «Ранок»: демонстраційний матеріал «Я і Україна. Природознавство». ХІД УРОКУ 1. Вправа «Погода».
2. Відгадування загадки. • Буває хмаркою вона, Пушинкою буває, Бува, як скло, Крихка й тверда — Звичайна, підкажіть... (вода). 3. Робота за підручником (С. 54) і проведення дослідів. Дослід 1 Перелийте воду з однієї посудини в іншу. Чому це так швидко вдалося зробити? (Тому що вода рідка.) Висновок. Вода буває рідкою. Дослід 2 Якщо налити воду у блюдечко і поставити у морозильну камеру, що трапиться з водою? (Вона перетворюється на лід.) Висновок. Вода буває твердою. Дослід 3 Коли в чайнику кипить вода, що виходить із його носика? (Пара) Висновок. Вода буває газоподібною. Учні розглядають малюнки.
4. Відгадування загадок (С. 54). 5. Робота у зошиті з друкованою основою (С. 42, завдання 1, 2). Учні складають речення за малюнком, розповідають про стани води і розмірковують:
6. Робота в групах. Діти обговорюють, звідки надходить вода у квартири.
7. Гра «Слова про воду». Одна людина — Фея Води. У неї в руках чашка з водою. Фея Води обходить дітей і бризкає на них з своєї чашки. Той, на кого потрапили краплі води, повинен сказати яке-небудь одне слово, яке у нього асоціюється з водою. Наприклад:водопровідник, умивання, душ, напій тощо. Після гри потрібно провести бесіду.
Фізкультхвилинка ВІТЕР Налетів з-за лісу вітер — (помахати руками до себе) Він сердитий і рвучкий, (рухи кулачками по колу) Покрутив в садку нам квіти, (руки вгору, похитати ними з боку на бік) Розгойдав усі гілки. У вікно, у двері грюкнув, (поплескати в долоні) Розстелив по хаті дим, (показати пальчиками) Впав на шлях і мчить на луки, (руки долонями вниз) Я — наввипередки з ним. (Постукати пальчиками по парті.) Щоб продовжити вивчення властивостей води, проведіть дослід 4. В одну склянку з водою насипте сіль, в іншу — цукор.
За малюнками (С. 55) і дослідом школярі роблять висновки: у воді цукор та сіль розчиняються, а пісок, камінчик, цвях — ні. Крім того вода прозора, без запаху.
8. Відгадування загадки. • Що таке: пливе і ллється, Часом на камінь дереться, Як немає — все всихає, Звірі й птахи помирають. (Вода)
Розповісти про значення води для рослин, тварин та людини допоможуть малюнки (С. 55). Учні складають речення, розповідають, навіщо потрібна вода, наводять власні приклади. Такі приклади також наведені у зошиті з друкованою основою (С. 43, завдання 4). Висновок. Вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п'ють воду для того, щоб постійно поповнювати її запаси в організмі. Без води живий організм гине. Для деяких тварин, наприклад, риб, вода, крім усього, є єдиним місцем життя. Без води не можуть жити рослини.
9. Підсумок уроку.
На уроці можна також використати такі завдання.
Запропонуйте дітям утворити коло. Одна дитина — Маленький принц. Решта — крапельки з колодязя, який напоїв Маленького принца в пустелі. Маленький принц по черзі запитує кожну крапельку: «Для чого нам потрібна вода?» Крапельки повинні відповідати так, щоб їх відповіді не повторювалися. Наприклад: «Вода потрібна, щоб умивати людину, освіжати квіти росою, віддзеркалювати зірки і Місяць, створювати веселку тощо». Якщо крапелька не може відповісти на питання Маленького принца, вона «випаровується з колодязя» — залишає гру. Перемагає крапелька, яка найдовше залишиться в колі. Після цього Маленький принц розповідає про все, що він дізнався від крапельок. Попросіть дітей дома намалювати свої відповіді. З малюнків дітей складається виставка: «Для чого нам потрібна вода».
Діти розподіляються на групи. Перша група придумує казку про те, як Фея Води допомагала жителям пустелі; друга — як Фея Води допомагала жителям гір; третя — як Фея Води допомагала жителям міста; четверта — жителям села. Інформація для вчителя Сонячна енергія, ґрунт, природні копалини, рослинний світ, тваринний світ — усе це найважливіші природні ресурси, що необхідні для існування людства. Природними ресурсами вважається вода, без якої не може існувати ніщо живе на Землі. Вода є всюди — у повітрі, в рослинах, у живих організмах. Навіть звичайний камінь у дрібних тріщинах містить мікроскопічну кількість води. Без води немає життя. Жива клітина на 75 % складається з води, тому для багатьох живих істот підтримка такого водного балансу є життєво необхідною. Дорослій людині потрібно випивати в день два з половиною літра води. Один літр рідини надходить до організму із продуктами, що вживаються в їжу. Ще один літр ми випиваємо протягом дня. Це стакан чаю, кави, мінеральної води, квасу, тарілка супу. Півлітра води організм людини виробляє самостійно в процесі згорання жирів. У більшості тварин і в людини вода складає близько 50 % плазми крові, яка несе по всьому тілу до кожної клітини кисень, поживні речовини та виносить з організму шкідливі речовини. Рослини на 95 % складаються з води. Вони одержують воду з ґрунту і разом з водою вбирають необхідні для росту поживні речовини. Розчиняючи ці речовини, вода розносить їх по стеблах від коренів до листків. Людина не може жити без води, тому що її запаси в організмі весь час витрачаються. У спеку вода виходить із потом. Дрібні крапельки води у вигляді пару виходять із подихом. Для організму людини вода має дуже важливе значення. Без їжі ми можемо прожити кілька місяців, а без води не можемо прожити й кількох днів. Вода займає понад 70 % поверхні Землі. Від загальної кількості води прісна вода становить лише 3 %, інші 67 % — солона. Основні запаси прісної води знаходяться в льодах Арктики й Антарктики. Сніг і лід — це вода у твердому стані. При підвищенні температури повітря сніг і лід переходять у рідкий стан, а при температурі понад 100°С вода переходить у газоподібний стан — пар. У рідкому стані вода набуває форми предмета, в який вона налита, а в газоподібному стані розчиняється в повітрі. Вода має ще одну властивість — розчиняти деякі речовини, наприклад, цукор і сіль. Розчинені у воді речовини впливають на її смак. Але такі речовини, як пісок і глина, у воді не розчиняються. Жир та олії погано розчиняються у воді, тому жирні плями важко змити водою.
Діти по черзі говорять яке-небудь слово, що характеризує воду (наприклад: чиста, кришталева, потрібна, тепла тощо). Все перераховане дітьми записати на дошці. Після цього діти обирають яке-небудь слово із записаних на дошці і по черзі пояснюють, коли вода буває чистою, кришталевою, теплою. Потім у групах діти складають гімн Феї Води. Висновок. Вода потрібна людям, тваринам, рослинам для життя.
1) Яку воду можна носити у решеті? (Сніг) 2) Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Град) 3) «Що це? Що це? — всі кричать, — Білі мухи он летять». (Сніг) 4) Скатертина біла весь світ накрила. (Сніг) 5) Взимку горою, а літом водою. (Сніг) 6) Текло, текло, та і лягло під скло. (Вода і лід) 7) І в огні не горить, і в воді не тоне. (Лід) 8) Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим) 9) Без чого не буває криниці? (Без дна)
10) В який горщик не можна налити воду? (У повний) 11) Синя, соковита, на дереві росте, А «с» на «з» змінити — Великий дощ впаде. (Слива — злива) 12) Якщо із «з» візьмеш це слово, Великий дощ впаде раптово. Як тільки «з» на «с» заміниш, Між фруктами мене зустрінеш. (Злива — слива) • Гра «Вставте потрібні слова». Вода буває у_____ станах. Коли холодно, вода_______ . Коли кипить чайник, з його носика виходить___________ . Вода____ сіль і цукор. Вода____ пісок, камінчик, цвях. Вода потрібна______ ,____ ,____ . | |
Переглядів: 1376 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |