Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Калинка – згадка про добре серце. Г.Демченко «Калинка» (казка). Калина – рослина – символ України.

Інтегрований урок: читання, природознавство, 2 клас
Читання:
Калинка – згадка про добре серце. Г.Демченко «Калинка» (казка)
Природознавство:
Калина – рослина – символ України.
Мета: Розширити знання учнів про калину – символ України; удосконалювати навички виразного читання, виділяти в творі головну думку, розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до Батьківщини, доброзичливе ставлення до інших, бережливе ставлення до природи.
Обладнання: гілочки з кетягами калини, малюнки та ілюстрації із зображенням калини, українські рушники, коровай, картки із завданням для груп, портрет Т.Г.Шевченка, презентація, «Кобзар».

 Хід уроку

І. Організаційний момент. Привітання гостей.
Вчитель

Дітки, сьогодні до нас на урок завітали гості. Ми з вами – щирі українці і знаємо, що у нас на Україні гостей шанують і поважають. Тож проведімо урок так, щоб наші гості отримали від нього тільки позитивні емоції.
Учні
Доброго дня! Мовимо за звичаєм.
Доброго дня! Всім ми зичимо.
Щастя й здоров’я Вам кожної днини,
Миру і злагоди Вашій родині.
- Дітки, давайте скажемо хором девіз нашого уроку
Учні: «Здавна у народі знають, що калина – оберіг родини, мови, України».
Сьогоднішній урок ми присвячуємо нашій Україні, її символам, звичаям і традиціям.
ІІ. Емоційна хвилинка
Дітки, подивіться один на одного, подаруйте щиру усмішку і скажіть комплімент
- Вероніко, у тебе сьогодні гарна зачіска.
- Софійко, яка у тебе чудова посмішка.
- Артеме, тобі личить українська сорочка.
- Камілочко, ти чудово виглядаєш.
- Ганнуся, ти сьогодні просто чарівна.
ІІІ Що я очікую від уроку? (Технологія «Мікрофон»)
IV Мовленнєва розминка
1. Доповнення і читання чистомовок.

Ла – ла - ла – вже калина зацвіла.
Ей – ей - ей –радує вона людей.
Ат - ат - ат - бачили там двох дівчат.
Ни - ни - ни – посміхалися вони.
2. Розучування скоромовки.
Килина у лузі ламала калину
Співала пісень про свою Україну.
Килина ламала калину у лузі,
Щоб чаю зварити рідненькій бабусі.
(Що ми дізналися із скоромовки про дівчинку Килину?)
3. Читання слів із таблиці – піраміди.
кали - на
корі - ння
стеб - ло
лис - тя
кві - ти
пло - ди
А тепер читаємо слова лагідно, із захопленням , здивовано.
- Які слова мають орфограми?
- Про яку рослину ви дізналися? (Про калину)
- Як можна об’єднати слова у таблиці? (Будова рослини)
- Яка функція кореня, плодів? (Корінь живить рослину поживними речовинами, рослини розмножуються за допомогою кореня, плоди захищають насіння від пошкодження).
- На які 3 групи діляться рослини? (Дерева, кущі, трав’янисті рослини).
- До якої групи відноситься калина? (Калина – це кущ)
- Чи занесена калина до «Червоної книги України»?
V. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми будемо говорити про калину. Калина – символ України. Народ шанує цю рослину за пишну вроду та цілющі властивості. Немає такого куточка України, де б не росла, не квітла калина рясним білим цвітом навесні, не променіла червоними ягідками взимку.
VI. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Виступ групи «Літератори»
Про калину складено багато віршів . Щедро оспівана калина у творах українських поетів. Т.Г.Шевченко дуже любив калину і в своєму «Кобзареві» слово «калина» вжив 385 разів, а взагалі у своїй творчості поет згадує це слово 965 разів.
1-й учень
Тече вода з-під явора
Яром по долині,
Пишається над водою
Червона калина.
2-й учень
Сонце гріє, вітер віє
З поля на долину,
Над водою гне з вербою
Червону калину.
3-й учень
Защебече соловейко
В лузі на калині,
Заспіває козаченько
Ходя по долині
4-й учень
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина – дитина.
А чи знаєте, дітки, чому калина має таку назву? (Слово калина походить від слова калити залізо, тобто доводити його до червоного кольору).
Сьогодні ми будемо працювати над казкою Г.Демченко «Калинка».
V. Опрацювання казки Галини Демченко «Калинка»
1 . Виступ «Журналіста» (Розповідь про письменницю)

Галина Олексіївна Демченко народилася в селі Олександрівка на Кіровоградщині, але дитинство її пройшло в селі Макіївка, що на Чернігівщині. ЇЇ батько був агрономом, а мама – вчителькою. В шість років Галина вже вміла гарно читати і писати, тому відразу пішла навчатися в другий клас. Дівчинка любила малювати, співати, доглядати за квітами. Але найбільше Галинці подобалось складати казки, оповідання, тому вона і стала письменницею.
2.Словникова робота.
- Читання «ехом» слів за вчителем;
Попідвіконню, тонюсіньке, звеселилося, привілля, стебельце, стрепенувся, зів’яли, роботящим.
«Довідкове бюро»
Курний – з курявою, у пилюці
Крислатий – розложистий
Обабіч – з обох боків
На привіллі – на просторі
3. Слухання аудіозапису казки «Калинка»
4. Читання учнями тексту за частинами
1 част. Чит «Впівголоса»
2 част. Чит. «Ланцюжком»
3 част. Чит. «Диктором»
4 част. Чит. «Дощиком»
5. Гра «Слідопит»
- Якою була дівчинка?
- За що любили люди Калинку?
- Прочитайте опис шляху від села до міста.
- Які ознаки казки має цей твір?
- Що тобі найбільше сподобалось?
- Чого нас навчає казка?
6. Природні явища.
- Дітки, чому стебельце було тонюсіньке? (Тому що воно росло в гущавині лісу, йому не вистачало світла і вологи)
- Що рослині потрібно для нормального росту? (Для рослини потрібно – тепло, світло, вода, ґрунт, поживні речовини)
- Які природні явища згадуються у казці? (Цвітіння калини, поява ягід)
7. Легенда про калину.
Про калину існує багато легенд.
До вашої уваги одна із них.
У сиву давнину на нашу землю часто нападали войовничі загони турків і татар. Вони вбивали дітей, старих людей, а молодих дівчат забирали в полон. В одному селі під час такого нападу, дівчина тікала по лісі, зачепилася за дерево і впала. У неї на шиї було червоне намисто, воно розірвалося і намистинки розсипалися. Дівчина загинула в неволі, а на місці розсипаного намиста виросла калина.
8. Фізкультхвилинка.
Танцювальні рухи під мелодію пісні «Ой у лісі калина».
9. Характеристика образу дівчинки.
Якою була Калинка?
(Калинка була – добра, щира, працьовита, привітна, лагідна, витривала).
10. Виступ групи «Дослідники»
Наша група провела дослідження і ми встановили, що зернятко калини схоже на маленьке сердечко. Ми дійшли до висновку, що насіння калини схоже на добре, щире серце дівчинки Калинки. Дівчинка всіх любила, допомагала, піклувалася і на добру згадку про неї в калині з’явилося зернятко у вигляді сердечка.
11. Гра «Добре серце»
На дошці намальоване велике серце. Діти на маленьких сердечках, які лежать у них на партах пишуть про свою добру справу, яку б вони хотіли зробити для рідної природи, для близьких людей. Потім діти прикріплюють свої сердечка на «Добре серце» і читають свої побажання
12. Виступ групи «Народознавці»
Вони розкажуть в яких обрядах і як українці використовували калину.
1уч. Калиною прикрашали святковий коровай.
2уч. Робили сопілочки і брали на спомин на чужину.
3уч. Калину вишивали на сорочках і рушниках.
4уч. Садили на честь народження доньки.
13. Виступ групи «Дослідники»
1уч. На нашій планеті росте понад 200 видів калини.
2уч. Колись в давнину козак вирушав в дорогу, мати напувала його калиновим соком і давала хліб з калиною.
3уч. В Україні є понад 100 населених пунктів із назвами, утвореними від слова калина (Калинівка, Калинове, Калинівці, Калинів міст).
4уч. В народі кажуть «Червона калина від 100 хвороб лікує». Калина – лікарська рослина. Свіжі ягоди вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, вона регулює тиск крові.
14. Виступ групи «Всезнайки»
- Про калину складено багато приказок та прислів’їв. До вашої уваги деякі із них.
1уч. Україна – мов калина.
2уч. У лузі калина з квіточками, наче мати з діточками.
3уч. Щоки червоні, мов кетяги калинові.
4уч. Без верби і калини нема України.
5уч. Пишна та вродлива, як червона калина.
6уч. Посади біля хати калину – будеш мати долю щасливу.
7уч. Убралася в біле плаття, як калина в білий цвіт.
8уч. Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.
VI Робота в групах.
1 група.Завдання для групи «Всезнайки»
Скласти «Асоціативний кущ» зі словом калина.
2 група. Завдання для групи «Дослідники»
Скласти діалог між Калиною і Соловейком.
3 група. Завдання для групи «Літератори»
Підібрати заголовки до кожної частини казки «Калинка»
4 група Завдання для групи «Народознавці»
Скласти казку про калину.
VII Виконання учнями пісні Наталії Май «Червона калина»
VIII Підсумок уроку.

- Чи збулися ваші очікування?
- Що найбільше сподобалося на уроці?
Технологія «Мікрофон»
Вчитель: Хочу завершити наш урок словами вірша.
Посадіть калину коло школи
Щоб на цілий білий світ
Усміхнулась щиро доля
Материнський ніжний цвіт
А щоб цвіт її не стерся
Не зів’янув в спориші
Посадіте коло серця,
Щоб цвіла вона в душі.
- Наших гостей ми хочемо пригостити найдорожчим, що є у нашого народу, що символізує красу, багатство і могутність України – хлібом із калиновим кетягом.
(Діти підносять гостям шматочок короваю і кетяг калини, на добру згадку про урок).

Задорожна Аліна Валентинівна, вчитель початкових класів УНВК «ЗОШ І-ІІІст.№7-колегіум» м.Умань

Категорія: Уроки | Додав: (25.12.2014) | Автор: Задорожна Аліна Валентинівна
Переглядів: 4060 | Рейтинг: 5.0/22
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!