Зона мішаних лісів на території України - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Зона мішаних лісів на території України

Тема: Зона мішаних лісів на території України
Мета.Дати учням поняття про мішаний ліс; сформувати поняття про ставлення людини до лісу; розкрити факти про різноманітність рослин та тварин мішаного лісу; дослідити і встановити взаємозв'язки і взаємозалежності у природі. Розвивати вміння доводити, спостерігати, робити висновки. Виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю.
Обладнання. Карта природних зон України, краєвиди мішаного лісу, таблиці «Рослини і тварини лісу», прислів'я про ліс, опорні таблиці, картки для групової роботи.
Тип уроку. Урок-конференція.
Епіграфи уроку. Земля - наш дім. Природа - наша мати.

                             Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси.

                             Нема дерева - посади, є дерево - бережи.

                                                                               Хід уроку
 

I. Організаційна частина
Ви почули всі дзвінок? Починаємо урок. Кожен з вас приготувався, Дуже-дуже постарався.
- Отже, починаємо працювати. Повернулись один до одного, посміхнулися, налаштувалися на роботу, побажали удачі. Відчули потребу працювати. Успіхів нам!

II. Підсумок фенологічних спостережень
- Яка зараз пора року?
- Назвати зимові місяці.
- Який сьогодні день тижня, яке число?
- Які зміни відбулися в неживій природі? Що роблять дерева?
- Що їм сниться?

III. Підсумки гідрометеоцентру та етнографів
- Зараз надамо слово нашому гідрометеоцентру. З нами Юрина погода. Школярі
1. Вітаю всіх, кого цікавить, якою погода буде сьогодні. А сьогодні ясний день. Температура повітря 12 градусів нижче нуля. Падає пухнастий сніжок, зранку на деревах лежав іній, напрям вітру південний. Астрологи радять у цей день старанно працювати. А зірки кажуть, що учні четвертого класу можуть сьогодні отримати високі бали. Хай вам невдачі і негоди не роблять у житті погоди. Щасти вам!
2. Початок грудня багатий на свята. 7 грудня - празник святої великомучениці Катерини. Це дівоче свято, в яке дівчата просять у святої щасливого подружнього життя. Як на Катерину холодно, то буде голодно. На святу Катерину ховайся під перину.
3. 9 грудня - Георгій Побідоносець. Легенда стверджує, що Георгій здобув перемогу над страшним Змієм Драконом. Який день на Георгія, така й зима.
4. 13 грудня - свято Андрія (ще називають в народі Калита). Парубоцьке свято, молодіжні зібрання. В цей день гадали, вдавалися до заклинань, передбачень долі. У цей день стежили за погодою. Як ще до цього дня сніг не випав - зима буде теплою, а як з'явився довгою і холодною. На Андрія треба кожуха-добродія.
5.14 грудня - день святого пророка Наума. За народними віруваннями Наум - покровитель розуму, знань і доброчинства. З цього приводу в багатьох прислів'ях гак чемно згадується покровитель. Пророк Наум наведи на ум. Я не знаю ні «аз», ні «буки» - прийде Наум і змусить до науки.

IV. Зацікавлюючий момент
- А урок наш сьогодні незвичайний. Ми вирушаємо у подорож. Та ще й не самі. Разом з нами подорожуватимуть досвідчені люди: дослідники-географи, доктор природничих наук, співробітники науково-дослідного інституту, мандрівник-професор, аспіранти.
- Але з ними ви познайомитеся пізніше. А зараз спробуйте відгадати, на чому ми будемо подорожувати, (відповіді учнів)
- Не відгадали. Послухайте загадку. Вона вам допоможе.
Ніжна зірка, сніжно-біла
На рукав з гори злетіла.
Принесла її сюди,
Стала краплею води. (Сніжинка)
- Так, вірно, ми будемо подорожувати на сніжинці-мандрівниці. А хто буде гарно працювати, того чекає сюрприз. А допомагатиме нам Зайчик-вуханчик. Вирушаємо в дорогу!
Діти наспівують пісню про зайчика. Зайчику, зайку, не поспішай. Діти з тобою хочуть у гай. Ти покажи їм дива усі. Зиму у лісі в пишній красі.

V. Перевірка домашнього завдання Перша зупинка. Бліц-розминка.
1. Робота в групах змінного складу. На картках - питання і відповіді.
2. Гра «Комплімент і порада».

- Хто сподобався, як працював у групах?
- Кому ви хочете зробити комплімент?
- Кому потрібно дати пораду? Яку?
3. Фронтальне опитування.
- А деякі питання ми повторимо з вами вголос. Що таке горизонт?
Чотири основні сторони горизонту. Що таке компас? Що таке масштаб? Що таке географічна карта? Що таке глобус?
Назвати всі океани. Найбільший і найменший океан. Назвати всі материки. Найбільший материк. Що таке земна вісь? Що таке земна орбіта?
- Ви молодці! Якщо в когось відразу не все вийшло, не розчаровуйтесь, У вас попереду ще буде можливість бути кращими.
4. Актуалізація опорних знань школярів.
- Давайте пригадаємо, про що ми вчили на попередньому уроці?
- Чому на земній кулі відбувається зміна дня і ночі?
- А чому змінюються пори року?
- За скільки Земля робить повний оберт навколо Сонця?
- Що ж таке природна зона?
- Які природні зони є в Україні?
- Справились ми із завданням цієї зупинки. Ідемо далі.
VI. Оголошення теми і мети уроку
- Вирушаємо до наступної зупинки. Але що це? Розпочалася завірюха І на кожній сніжиночці щось написано. Хто складе слова у такій хуртовині?
(Зона мішаних лісів)
- Хто здогадався, чому на нас сипнув такий сніжок? (Це тема уроку.)
- Щоб ви хотіли дізнатися про зону мішаних лісів?
- Чи потрібно нам вивчати цю тему?
Дівчинка співає строфу пісні.
Кого застане старість
Неукою, у тьмі.
Тому на світі мовби
Без хліба у зимі.

VII. Робота над темою уроку
Друга зупинка. Полісся.
1. Створення проблемної ситуації. Вчитель читає уривок тексту.
Неповторну красу природи створює цей край. Здавна він славиться могутніми лісами: соснові бори, розкішні діброви, білокорі березняки, а над чудовими озерами і повноводними ріками схиляють свої голівки зелені верби. Якої тут тільки немає дичини!
- Хто вже здогадався, де ми знаходимося зараз? (На Поліссі)
2. Довідкове бюро.
Даю довідку. Полісся - рівнинна низовинна місцевість, покрита лісом.
Гарні всюди місця на землі,
Кожне місце красу свою має.
Та рідніше й миліше мені
Українське Полісся безкрає.
Полісся! Наш рідний край. Чарівний і неповторний. Чим подобається він вам?
Кожен від великого до малого захоплюється природою нашого краю. Ось як оспівує казкову природу Тарас Шевченко:
Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють,
Між ярами над ставами верби зеленіють.
Сади рясні похилились, тополі по волі
Стоять собі, мов сторожа, розмовляють з полем.
- А тепер детальніше зупинимось на зоні мішаних лісів. У нас в гостях доктор природничих наук.
3. Доктор природничих наук.
Лісова зона займає всю північ України. Це частина зони мішаних лісів Східноєвропейської рівнини. У межах України вона називається Українським Поліссям. І простягається широкою смугою, що поступово звужується до Уралу.
- Доповнити хочуть дослідники-географи.
4. Дослідники-географи.
Рельєф Полісся - рівнинний і низовинний. Землі перезволожені, є болота й заболочені місця. Тут за рік випадає 600-700мм опадів, більшість влітку. Ґрунти болотні. Перехід від однієї пори року до іншої відбувається поступово. Весна затяжна, сніг тане довго. Літо тепле, дощове. Зима м'яка з частими відлигами. Клімат Полісся помірно-континентальний.
Опорна таблиця
Рельєф - рівнинний;
літо - довге і тепле;
зима - сніжна і м'яка;
ґрунти — болотні;
клімат - помірно-континентальний
Третя зупинка. Рослинна.
- На наступну зупинку ми потрапимо разом із Буханчиком лише тоді, коли відгадаємо загадку.
Навесні веселить, влітку холодить,
Восени годує, а взимку гріє. (Ліс)
- Як ви думаєте, про що ми будемо говорити на цій зупинці?
- Які дерева ростуть в лісах нашої місцевості?
- Найпоширеніші в нашій місцевості дубово-соснові ліси. Як вони називаються? Слово довідковому бюро.
5. Довідкове бюро.
Даю довідку. Дубово-соснові ліси називаються субори.
6. Кандидати біологічних наук.
Береза - дерево ліричності, краси. Не дивно, що з нею так часто порівнюється жіноча врода. Це єдине в світі дерево з білою корою. Пояснюється це тим, що в корі берези є особлива речовина - бетулін. Якщо в спекотний день доторкнутися до стовбура берези, то можна ПОМІТИТИ, що він холодний. Бетулін забарвлює кору в білий колір, а білий колір відбиває сонячні промені. Погано було б берізці без бетуліна: адже кора у неї ніжна і влітку дерево отримувало б сонячні опіки. На землі є 120 різновидів берізок: Північна берізка - маленька від 30 до 70см, називається карликова. І ця крихітка не боїться ні суворих морозів, ні вітрів. Залізна береза росте на Далекому сході. Кора у неї темно-вишневого, темно-коричневого і навіть чорного кольору. Деревина має таку міцність, як деякі метали. Кам'яна береза - це незвичайне дерево, у якого деревина не лише міцна, а й дуже важка. У воді це дерево іде на дно.
- А тепер послухайте про берізки, які поширені в Україні.
7. Довідкове бюро.
Даю довідку. На Україні найпоширеніші два види беріз: бородавчаста й пухнаста. Берези нашоїмісцевості називаються бородавчастими. Оскільки кора молодих пагонів покрита дрібненькимибородавочками, що зберігаються протягом двох років.
Березу називають деревом чотирьох справ:
перша - світ осіяти,
друга - крик втихомирювати,
третя - хворих зцілювати;
четверта - дотримуватися чистоти.
Світ осіяти - колись давно селянські хати освічувалися березовою скибкою.
Крик втихомирювати - із берести одержували дьоготь, яким змащували колеса возів, карет, які без змащування рипіли і пищали.
Хворих зцілювати - березовий сік, бруньки, кора - добрі лікарські засоби. Дотримуватися чистоти - це дуже просто. З березових гілочок роблять віники та мітли.
- А скільки пісень складено про берізку, скільки віршів написано, скільки легенд переказано.
Одна дівчинка читає строфу вірша, друга співає строфу пісні про берізку.
Берізонько, берізонько,
Ти, мавко лісова,
Зелені твої кіски
Вітрисько розвіва.
На лугу, на лугу чепурнесенька.
Там берізка стоїть ой тонесенька.
Низько берізонька нахилилася,
Гірко берізонька зажурилася.
- Яка мета цієї пісні?
- Наша Україна багата лісами. Чи будуть вони збережені залежить від всіх нас. Адже і нашим нащадкам потрібні будуть цілющі скарби землі. З метою збереження тваринного і рослинного світу в 1968 році створено Поліський заповідник.
Легенда про берізку:
У давні часи над сивим Дніпром жив молодий красень Доброслав, одинак у матері. Та сталося лихо: напали на рідну землю вороги. Пішов син воювати, серце материнське кров'ю обливалося, сльози туманили очі...
Якось почула стара мати кінське іржання коло воріт. Осідланий стояв без вершника кінь. Заплакала гірко мати, схилилась на ворота в тузі. Цілу ніч отак стояла, а на ранок побачили люди на тім місці білокоре дерево. І тому, мабуть, що вдовина хата стояла при самому березі річки, той назвали те дерево березою. Від материнського доброго серця має береза багато цілющих ліків.
- А зараз відгадайте, про які ще дерева ми з вами дізнаємося.
Один батько тисячі синів має,
Всім шапки справляє. (Дуб)
8. Слово професору-мандрівнику.
Дуб недарма називають патріархом наших лісів. Це могутнє дерево заввишки 20-40м, з міцними гілками і товстим стовбуром. Живе дуб 500-1000 років. Деревина його цінується за міцність, гарний малюнок. Плоди цього дерева жолуді є добрим кормом для свиней.
9. Хвилинка відпочинку. Рекламна пауза.
Яке значення мають дерева у житті людини? Тополі - найкращі пилососи, берези захищають від шуму, сосни - найкращі борці з мікробами. Насаджуйте дерева!
Скільки живуть дерева? Осика і горобина живе 80 років, липа - 300, ясен - 280 років, ялина - 300 років, сосна - 400 років, береза - 120 років, дуб - 500 і більше років.
Опорна таблиця :
Дерева: Дуб, сосна, береза, липа, осика, бук, граб, ялина, клен.
- А що в лісі ще росте, крім дерев? (Трав'янисті рослини, кущі).
10. Гра «Шифрувальник» (робота у групах),
-нашипши (шипшина);
-іалфка (фіалка);
-арбисабр (барбарис);
-линака (калина); -лавкіяно (конвалія);
-лимаан (малина);
-ницясу (суниця).
- Детальніше про кущі і трав'янисті рослини ми поговоримо на наступному уроці. Ви підготуєте про них повідомлення. А ми вирушаємо далі.
Опорна таблиця Кущі
Шипшина, барбарис, калина, вовчі ягоди, малина
Опорна таблиця Трав'янисті рослини
Конвалія, фіалка, пролісок, суниця, чорниця, звіробій.
Четверта зупинка. У світі тварин.
- В зоні мішаних лісів живе дуже багато різних тварин. Деяких із них ви бачите на малюнках, а про декого послухаєте від наших освічених гостей.
1. Завідувач кафедри зоології.
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається.
Вночі йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься? (Їжачок)
- Їжак - невеличка тваринка. Замість волосся спина в нього вкрита колючими голками. У випадку небезпеки він швидко згортається у колючий клубок із 6-8 тисяч голок. Розгорнути цю тваринку не під силу навіть дорослій людині - настільки розвинені в нього спинні м'язи. Лише вода примушує його розпрямитись. Цю властивість прекрасно використовує хитра лисиця.
2. Доктор зоологічних наук.
Цілий день працюю в гаї,
Діловито дзьобом б'ю,
Я не цвяхи забиваю,
Шкідників я дістаю. (Дятел)
У лісах нашої країни живе 11 видів дятлів. Це - санітари лісу, адже вони знищують величезну кількість комах-шкідників. Дзьоб є знаряддям для добування корму. Язик із зазубринами далеко висовується із рота. Тому дятли можуть діставати їжу із щілин. Цих птахів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони.
3. Аспірант кафедри зоологічних наук.
Я вухатий ваш дружок,
В мене сірий кожушок,
Куций хвостик, довгі вуха,
Я усіх-усіх боюся. (Зайчик)
Без нього не обходиться жодна казка про тварин. Його завжди змальовують як боягуза. Проте завдяки своїй лякливості і обережності заєць рятується від своїх чисельних ворогів. Два-три рази на рік зайчиха народжує 3-8 зайченят. Нагодувавши малят молоком, мати залишає їх. Будь-яка зайчиха, зустрівши на шляху чужих зайченят, обов'язково їх нагодує. Зайченята ростуть дуже швидко. Живуть зайці до 7-8 років.
4. Аспірант кафедри зоологічних наук.
Невсипущий, хитрий, сірий,
Голоднющий - ікла шкірить.
Між кущами пропадає,
Пасовисько оглядає:
Чи не ходить там телятко,
Не телятко, так ягнятко,
Не ягнятко, хоч би гуска
- Хоч би що, аби закуска! (Вовк).
Вовк - постійний персонаж мультфільмів. У природі - це розумний, спритний, витривалий і сильний хижак. На Україні він здебільшого водиться на Поліссі. Живляться вовки переважно м'ясом диких тварин. За нічне полювання вони можуть проходити до 100 кілометрів. В природі вовки є санітарами лісу. Полюючи, вони ловлять хворих і ослаблених тварин, оздоровлюючи все стадо.
- Дякуємо гостям за цікаві розповіді, а ми трішечки відпочинемо.
5. Хвилинка відпочинку. Рекламна пауза.
Сонечко з'їдає за день до 50 попелиць. Шпак тільки на сніданок з'їдає 50-60 попелиць. Синичка за день знищує комах стільки, скільки важить сама. Ластівка тільки на сніданок з'їдає до мільйона комах. Не знищуйте комах, вони потрібні для життя птахів!
Кабан - прадавня тварина. Він з'явився на землі 6 мільйонів років тому. Тоді ще бродили по ній гігантські ящірки. Вони давно вимерли, а кабан живе. Зовні майже не змінився з тих пір. Він є предком сучасної домашньої свині. Шановні друзі, поважайте старість!
Опорна таблиця Тварини
їжак, борсук, ондатра,
зубр, заєць, сорока,
синиця, дятел, лелека,
жаба, тритон, вуж

П'ята зупинка. Книжкова.
Опрацювання статті підручника.
- Які трав'янисті рослини ростуть у мішаних лісах?
- Відгадайте, що це за рослина.
Білі горошинки на зеленій стеблинці.
Білі дзвіночки висять, гойдаються.
Як ці квіти називаються? (Конвалія)
- Надамо слово довідковому бюро.
1.Довідкове бюро.
Даю довідку. Конвалія - багаторічна трав'яниста рослина з низкою духмяних білих квітів у вигляді дзвіночків на одному стебельці. Має широкі листки.
Росла в гаю конвалія
Під дубом високим,
Захищалась від негоди
Під віттям широким.
Легенда про конвалію:
Конвалія - це квітка богині весни. Після того, як вона відцвітає, на місцях квіточок з'являються круглі червоні ягідки. Про них є легенда, що то палкі, пекучі сльози, котрими конвалія оплакує свою подругу весну, таку непостійну і кругосвітню мандрівницю. Маленькі квіточки обсипались, а на тому місці із самого серця конвалії, вилились вогненно-червоні краплини сліз - ягідки.
- На наступній зупинці ми з вами перевіримо, як ви запам'ятали матеріал уроку.
Словничок уроку:
Субори - дубово-соснові ліси.
Полісся - рівнинна місцевість, покрита лісом.

Шоста зупинка. Відгадайка.
1. Розгадування кросворда (робота у групах).
Запитання до кросворда:
1) Наш обласний центр.
2) Трав'яниста рослина, яка оплакує свою подругу.
3) Кущ, який росте в зоні мішаних лісів.
4) Влітку сіренький, а взимку біленький.
5) Ґрунти в зоні мішаних лісів.
6) Дубово-соснові ліси.
7) Лікарська рослина.
8) Хвойне дерево мішаних лісів.
9) По засніженій галявці ходить хлопчик в білій майці.
10) Синонім до словосполучення «зона мішаних лісів».
Житомир
конвалія
шипшина
заєць
болотні
субори
звіробій
ялина
підсніжник
Полісся
2. Тестування.
1) Де знаходиться зона мішаних лісів?
А.на сході України;
Б. на півночі України;
В. на півдні України.
2) Ще зону мішаних лісів називають:
А.Українське Полісся;
Б. Українське Поділля;
В. Українські степи.
3) Які берези ростуть у наших лісах?
А. пухнасті;
Б. бородавчасті;
В. карликові.
4) Кого із звірів називають санітаром лісу?
А. вовка;
Б. зайця;
В білку.
5) На Поліссі поширені:
А. хвойні ліси;
Б. листяні ліси;
В. мішані ліси.
6) Знайди зайве слово:
А. пальми;
Б. ялини;
В. берези;
Г. дуби.
3. Завдання «Склади і доповни» (робота у парах).
1) склади ланцюжки живлення:
• Лисиця, яблуко, їжак.
• Гриби, куниця, білка.
• Орел, метелик, ящірка.
• Лисиця, заєць, капуста.
• Лось, трава, вовк.
2) доповни ланцюжки живлення:
• Жолуді, ? , вовк.
• Морква, ? , лисиця. •? , козуля, вовк.
• ? , білка, яструб.

Сьома зупинка. Сюрпризна.
1. Гра «Танграм»
Із геометричних фігур діти складають:
- птаха,
- зайчика,
- будиночок лісника.
- Хто такий лісник?
- Хто хоче бути лісником?
- Що для цього потрібно?
2. Сюрпризні сніжинки (на них написані бали, які учні отримали за роботу на уроці).
- Молодці! Ви талановиті! Поверніться один до одного, подякуйте за співпрацю, потисніть руки один одному.
3. Хвилинка-цікавинка. Гороскоп дерев.
22 грудня - 01 січня яблуня 25 червня - 04 липня 02 січня -11 січня туя 05 липня - 14 липня 12 січня - 24 січня в'яз 15 липня - 25 липня 25 січня - 03 лютого кипарис 26 липня - 04 серпня 04 лютого - 08 лютого тополя 05 серпня - 13 серпня 09 лютого - 18 лютого картас 14 серпня - 23 серпня 19 лютого - 28/29 лютого сосна 24 серпня - 02 вересня 01 березня - 10 березня верба 03 вересня - 12 вересня 11 березня - 20 березня липа 13 вересня - 23 вересня 22 березня - 31 березня горішник 24 вересня - 03 жовтня 01 квітня - 10 квітня горобина 04 жовтня - 13 жовтня 11 квітня - 20 квітня клен 14 жовтня - 23 жовтня 21 квітня - 30 квітня горіх 24 жовтня - 02 листопада 01 травня - 14 травня жасмин 03 листопада - 11 листопада 15 травня - 24 травня каштан 12 листопада - 21 листопада 25 травня - 03 червня ясен 22 листопада - 01 грудня 04 червня - 13 червня граб 02 грудня - 11 грудня
14 червня - 23 червня інжир 12 грудня - 21 грудня
Дуб 21 березня - весняне рівнодення,
Береза 24 червня - літнє сонцестояння,
Оливкове дерево 23 вересня - осіннє рівнодення,
Бук 21 -22 грудня - зимове сонцестояння.
4. Рекламна пауза.
Хто найшвидше дорослішає серед звірів? Малята звірів до самостійного життя переходять у різному віці. Так, миші живуть незалежно від батьків, коли їм виповнюється лише три дні, а ховрахи - через місяць після народження. Найпізніше стають самостійними ведмідь і дикий кабан
- тільки через 2-3 роки. Не забувайте, що ми вже дорослі, тому маємо бути опорою для своїх батьків.

VIII.Підсумок уроку
- Що за книга: без букв, без сторінок, а багато чого навчить? (Книга природи).
- Чи не марно минув наш урок?
- Природу треба берегти, як рідну матір. Все, що нас оточує: травинку і квіточку, кущик і деревце, кожну пташку і мурашку, бо без них буде сумне наше життя. Хай душі ваші стануть добрішими, серця теплішими.
Бережімо ріки, бережімо води,
Як матусю рідну, бережім природу.
Бережімо кожну квіточку й травинку,
Бо ми всі природи рідної частинки.
Дівчатка
Квіточку кожну,
Кожну травинку
Люби, бережи.
Іншим малятам,
Усім своїм друзям
Теж накажи!

Хлопчики
Люби природу, як символ
Душі своєї,
Люби природу не для себе,
А для неї.
Ми всі господарі природи,
То ж збережемо її вроду.

Категорія: Уроки | Додав: olgatalakh75 (02.03.2016) | Автор: Талах О.П.
Переглядів: 684 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 1

Добавил: [ADM]Irina
0

Урок прекрасний: насичений, цікавий, різносторонній! Дякую!
Дата публикации: 02.03.2016 в 15:29
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!