Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Борис Грінченко «Каторжна»

Тема: Борис Грінченко «Каторжна»
Мета: допомогти студентам розкрити і осмислити творчість Б.Грінченка, розкрити ідейно-художній зміст оповідання «Каторжна»; розвивати вміння сприймати поетичне слово, аналізувати та оцінювати його зміст та особливості форми, логічно правильне усне мовлення учнів, виховувати прагнення до любові й добра, наполегливість, уміння аналізувати вчинки і знаходити вихід із ситуації, що склалася.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: словник Б.Грінченка, збірки творів письменника, портрет письменника, , висловлювання відомих діячів культури та літератури про творчий доробок Б. Грінченка, аудіозапис оповідання,презентація «Життєвий і творчий шлях письменника»,комп’ютер.
Методи і прийоми: слово вчителя, презентація Power Point, бесіда, розв’язання проблемних завдань, робота із текстом, колективна робота, індивідуальна та групова форма роботи , асоціативне гронування,

 

“…Таких невтомних, завзятих діячів, борців громадських, якого ми в особі Бориса Грінченка втеряли, в пантеоні українських писателів зазначити можна дуже небагато…
Великий хист, незвичайна витривалість у роботі скрашені великою любов’ю до рідного краю.”
                                                                                                                                        Микола Лисенко
“У всьому, що пише, проявляє, побіч знання мови української, також гарячу любов до України, щирий демократизм, бистре око на хиби української суспільності.”
                                                                                        Іван Франко
Один із псевдонімів Грінченкових був «Вартовий»,
і трудно добрати інше слово, яке так влучно охарак'
теризувало б його роль в історії рідного краю.
                                                                                  С. Єфремов

                                                                                                  Хід заняття

І.Організаційний момент
Слово вчителя.
Сьогодні на занятті ми будемо розв’язувати проблемні завдання, працювати з текстом , аналізувати та оцінювати його зміст, розвивати уміння аналізувати вчинки і знаходити вихід із ситуації, що склалася.
А також ви дасте відповідь на запитання: «За що стільки мук, горя та сліз додають людям люди, коли й так життя таке коротке і таке сумне?.»(слайд 1)

ІІ. Оголошення теми і мети уроку (слайд 2)
Учитель: життя – це складний момент і необхідно пам’ятати, що живемо ми у суспільстві – серед людей. Необхідно навчитися шанувати оточуючих, себе, свою історію…
Протягом заняття у конспектах робимо необхідні записи.

ІІІ .Сприйняття й засвоєння студентами навчального матеріалу
1.Повідомлення про життєвий і творчий шлях письменника супроводжується презентацією.(виступи біографів)
Борис Грінченко — визначний поет, прозаїк, драматург, перекладач, літературний критик, мовознавець, фольклорист і етнограф, педагог, публіцист, організатор видавничої справи, бібліограф, громадський і політичний діяч. Життєва й творча доля Грінченка — це важкий шлях українського інтелігента, його невтомна творча й громадсько'просвітницька діяльність. Він зазнавав переслідувань та ув’язнень, постійно перебував під наглядом жандармів. Становлення його як письменника й громадянина відбувалося наприкінці XIX ст., у найглухішу пору суспільного життя України. То був час жорстокого придушення будь'якого національного самоствердження, час тотального витравлення всього українського — починаючи з ідеї й закінчуючи словом. І ось у цю «прокляту пору» Грінченко став одним із небагатьох пробуджувачів національної свідомості, справжніх будівничих національної ідеї, істинних патріотів України. Дуже влучно сказав про Грінченка письменник М.Чернявський: «Він більше працював, ніж жив».
2. Творча робота
Скласти психологічний портрет письменника Б.Грінченка(слайд 2)

                           працьовитий      талановитий      наполегливий      чутливий до краси

національно      свідомий      громадсько-активний      всебічно освічений      добрий     співчутливий

Проблемне завдання: серед багатьох псевдонімів, які обирав собі Б.Грінченко, був Вартовий. Як ви гадаєте, чому? (На варті поставив слово, вбачав сенс свого великого покликання саме словом служити інтересам людини)
3. Аналіз оповідання «Каторжна» (слайд 3 )
Учитель: За свій шевченківський вік, 47 років, Б.Грінченко залишив прекрасні твори, як і саме життя. Показовим у плані психологічного стану героїв, у дослідженні причин їх вчинків є оповідання «Каторжна».
-Про що йдеться у тексті? (про сирітське життя Докії)
Як ви зрозуміли назву оповідання?
4. Робота з підручником
Учитель: у підручнику, с.162 є ілюстрація художника В.Євдокименка до оповідання «Каторжна». Прокоментуйте, що зобразив художник?
5.Обмін враженнями щодо прочитаного, словникова робота, евристична бесіда
-Про що йдеться в оповіданні Б.Грінченка «Каторжна»? (Розповідається про життя дівчинки Докії, яку всі називали «каторжна».)
- Що означає слово «каторжна»? (У 2 томі «Словника української мови» Борис Грінченко подає кілька значень слова «каторжний», зокрема й таке: «Вживається як лайливе слово в значенні: злий, поганий («дурной»)
-Повідомлення словесників «Словник Грінченка»
Борис Грінченко зробив неоцінений вклад у розвиток лексикографії. На початку літа 1902 року, він поринув у роботу над . Словником, який відповідно до умов редакції "Киевской старины" мав бути закінчений до 1 листопада 1904 року. Слід зазначити, що словникарська праця здавна перебувала у колі інтересів письменника. Ще тринадцятирічним, будучи учнем третього класу Харківського реального училища, він почав складати український словник.
Починаючи роботу, Грінченко зробив підрахунок щоденного обсягу матеріалу, який необхідно було опрацювати, щоб своєчасно завершити справу. Але виявилося, що отриманий від "старої громади" матеріал потребує первинної обробки, тому на початку він планував "щодня робити 120 слів", та, боячись не встигнути до строку, з 8 жовтня 1903 року переходить на більш напружений графік: "157 слів на день треба робити", а з 26 січня 1904 року планує перейти на 173 слова на день.
Красномовно характеризують обсяг вкладеної Б. Грінченком праці його примітки на полях Словника: "З початку літери Б... все написано наново", "На Д додатків до 500 слів", "Е... мало одне слово", "Літери Ф не було взагалі". Він додав до Словника багато свого матеріалу, а все зроблене до нього, ґрунтовно переглянув, від чого кожна з "готових" карток, як свідчили його сучасники, була густо змережена червоним чорнилом. На початок листопада 1904 року робота над "Словарем української мови" в 68 тисяч слів була завершена.
Титанічна праця Б. Грінченка над Словником – науковий подвиг: письменник і його дружина, працюючи невтомно більше двох років щоденно по 10-12 годин без вихідних, відклавши всі інші літературні та громадські справи, здійснили роботу цілої інституції. "Словарь роблю..., і руками, і ногами, і зубами", – ця напівжартівлива фраза, зронена у листі до В. Гнатюка, достатньо розкриває, яких зусиль коштувала Грінченкові ця праця.
Усе подвижницьке життя Бориса Грінченка, його творча й наукова праця були присвячені одній меті – утвердженню української національної ідеї, відродженню української національної держави, утвердженню української мови, культури, народної духовності й моралі.

- Яка трагедія сталася в житті Докії, коли їй було сім років? (Померла мати)
- Чому юність Докії була безвідрадною?
- Що змінило її життя?
- Як рідний батько ставився до доньки?
- Що здалося Докії найобразливішим при намаганні з'ясувати стосунки з хлопцем? (Що він, як і всі, назвав її каторжною.)
- Як вона йому помстилася?
- Як поставилися люди до загибелі героїні, чому? —Чи тільки інші люди були винні в формуванні такого характеру Докії? Що вона могла сама зробити для себе й чому не зробила? (Вона не намагалася з кимось подружитися, повести себе по- іншому з батьком, зведеними сестрами й братами; замкнулася у своїй образі на світ.)

ІV. Закріплення знань, умінь, навичок
1.Складання.інформаційного гроно до характеристики Докії.
2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

- Яка основна думка оповідання?.
- Чи є актуальною проблема твору на сьогодення?

3. Робота в групах
1гр.- Складання схеми «Причини трагедії»
2 гр.- Композиція твору. На скільки частин твір ділиться композиційно?
3 гр.- Скласти «сюжетний ланцюжок»

4 Дати відповідь на питання,поставлене на початку заняття

V.Підсумок уроку.
Слово вчителя.
Для нас,для нашої пам’яті Б.Грінченко залишив такий доробок, на який потрібна праця кількох людей упродовж усього життя.
Закінчіть речення «У життя із сьогоднішнього заняття я візьму…»

VI.Оцінювання роботи учнів.

VII. Домашнє завдання
1.Скласти сенкан до образу Докії.
2.Підготуватись до тематичного тестування.

Категорія: Уроки | Додав: anyaavrashova (17.02.2018) | Автор: Аврашова Ганна Федорівна E
Переглядів: 294 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!