Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Гори Карпати
Тема: Карпатські гори. 
Мета: формувати уявлення про Карпати як своєрідну зону України, її розташування, клімат, ріки, формувати уявлення про розмаїття рослинного та тваринного світу та його збереження, працею людей у Карпатах; дати поняття про Карпати як зону туризму і оздоровлення ; розвивати в дітей мислення, мову, уяву, увагу, правильні уявлення про навколишній світ; забезпечити власну активність учнів, співробітництво, стимулювати пізнавальну активність учнів; розвивати вміння переробляти інформацію , вибирати головне ; виховувати любов до природи України, її багатств, екологічну культуру та естетичні почуття.
Обладнання: Таблиці із зображенням рослинного та тваринного світу природної зони Карпати , картки для індивідуальної перевірки знань, мікрофон, картки з інформацією про рослини та тварин Карпат, диск із записами , планшети з надписами: «За», «Проти», «Не знаю», фізична карта України, картини природи Карпат (на диску), виставка карпатського одягу, виробів, квітка з пелюстками.

                                                                    Хід уроку 
І . Привітання

Доброго ранку, Україно моя.
Доброго ранку, рідна земля.
Доброго ранку, люди Землі.
Доброго ранку, шановні вчителі.

ІІ . Підсумки фенологічних спостережень.
Вчитель.

Надаю слово синоптику.

Учень.
Синоптики вітають всіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні і повідомляють.
У центральних областях України , а саме у м. Хмельницькому,
температура повітря - -6
вітер - північно -західний
небо- хмарно з проясненнями
опади - сніг

- А що нам підказує народний календар?
25 січня — Тетяни.
Якщо вигляне сонце, то рано прилетять птахи з вирію, а коли сніжно, то літо дощове.

Щиро дякую за повідомлення. Погода сприятлива. Отже, подаруйте один одному усмішку, всім гарного настрою і добрих корисних справ.(синоптик дарує посмішки)

ІІІ Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

- Яку тему ми вивчаємо?
- Які природні зони ми вивчили?

1. Інтерактивна вправа "Закінчи речення" Мікрофон.

1) Південний берег Криму знаходиться ................. (на півдні нашої країни, саме слово «південний» говорить про це).

2) Кримські гори захищають Південний берег Криму від........ (північних холодних вітрів).
3). Зима тут ...... ( тепла і коротка) .
4). Літо ......... (вдвічі довше – і жарке, й спекотне.)
5) Вода має чудову властивість: .................(повільно нагрівається й повільно віддає тепло.)
6). У лісах ростуть рослини: .............(каштан, бук, пухнастий дуб, кримська сосна, суничне дерево, а із трав'янистих рослин – шафран, підсніжник.)
7). У парках, на вулицях міста вирощують вічнозелені рослини:........... (кипариси, магнолії, пальми).
8). Ботанічний сад Криму називається .........( Нікітський )
9). Дивовижний є світ комах Криму - це..........(цикади, хижак богомол, жук-олень, вусач альпійський, турун й «мертва голова».)
6) . Дуже цікавими є морські жителі: ..................( медузи, краби, дивовижні рибки, морські коники, дельфіни. )
7) Крим називають здравницею, тому що ..........(тут побудовані санаторії та будинки відпочинку, куди приїжджають тисячі людей на відпочинок, лікування та оздоровлення).
Картка для опитування
Завдання : написати, про яку природну зону йдеться

1. " З незапам'ятних часів ці землі приваблювали людину неповторною красою своїх краєвидів. багатствами чорноземів, зеленими луками і дібровами . На родючих землях вирощують різноманітні зернові і технічні культури. (лісостеп)

2. " Рано навесні, коли ліс ще не вдягнувся у листя, тут з'являються ранньоквітучі трав'янисті рослини : сон-трава, підсніжник, пролісок, медунка. Під охорону взято благородних оленів, козуль, річкових бобрів, зубрів. (мішані ліси)

3. " Зима тут коротка, волога і тепла. Сніг довго не затримується. Літо довге і сухе. На погоду впливають море і гори. ( Південний берег Криму).

4. " Широкі рівнинні простори цієї зони перетинають річки, яри та балки. Літо тут жарке, часто бувають посухи. Зима холодна, малосніжна,іноді з сильними вітрами. Найкраще тут навесні, коли землі цієї зони стають схожими на різнобарвний килим." (степ)

Розподіли назви рослин і тварин за природними зонами.
Мішані ліси Степи Південний берег Криму
Рослини:
Дуб звичайний +
Суничне дерево +
Ковила +
Береза +
Полин гіркий +
Горицвіт весняний +
Тварини:
Вусач альпійський +
Дрохва +
Орел +
Чайка +
Лось +
Перепілка +
Гадюка +
Козуля +
Їжак +
Тушканчик +

Заочна екскурсія містами Південного берега Криму
Деякі учні нашого класу отримали домашнє завдання : підготувати заочну екскурсію містами Південного берега Криму.

1 учень. Алушта (фото на комп'ютері)
Надзвичайно цікаві назви міст Криму. Алушта, наприклад, виникла на місці давньогрецького укріплення Алустон, збудованого у шостому столітті.

2 учень Феодосія (фото)
це колишнє грецьке поселення, в перекладі з грецького означає "земля. дарована Богом. Місто дістало цю назву завдяки вигідному розташуванню та родючим землям.

3 учень. Євпаторія (фото)
названа на честь понтійського царя Мітрідата Євпатора, який володів частиною півострова.


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Сьогодні у нас нова подорож, а куди, нам допоможе дізнатися кросворд.


Запитання до кросворду.

1. Які гори впливають на природу Південного берега Криму? (Кримські)
2. Ділянка земної поверхні , високо піднята над рівниною. ( Гора)
3. Невеликі підвищення на рівнинах. (Горби)
4. Нижня частина гори.(Підніжжя).
5. Верхня частина гори.(Вершина).
6. Місця відпочинку, яких багато на території Криму.(Курорти)
7. Великі заглибини з крутими схилами. (Яри)
Ключове слово: Карпати.

2. Хвилинка релаксації.
- Сьогодні ми помандруємо Українськими Карпатами. Сядьте зручно і увага на екран.
( У цей час звучить аудіозапис голосів пташок, тиха музика і гортаються краєвиди природи Карпат)

IV Вивчення нового матеріалу.

- Сьогодні наш клас поділено на наукові експедиції, кожна з них отримала окреме дослідницьке завдання .

Експедиція 1. Географічне положення та кліматичні особливості Карпат.
Експедиція 2. Річкова система Карпат.
Експедиція 3. Рослинний світ Карпат.
Експедиція 4. Тваринний світ Карпат.
Експедиція 5. Праця людей і природоохоронні території Карпат.

- Кожна з експедицій презентує результати свого дослідження.

Експедиція 1.

- Розгляньте фізичну карту України . Де знаходяться Карпати? Частина Карпат, що знаходиться в Україні, називається Українськими Карпатами.( слайд) Назва Карпатських гір підходить від слов'янського "харбат", тобто "хребет".

- Найвища вершина Карпат - Говерла, її висота 2061 м. (слайд)

- Українські Карпати - гори, середні за висотою. Утворені кількома гірськими хребтами. А між ними розкинулися мальовничі долини. Рівнини на вершинах гір називають полонинами. (слайд)

- Клімат Карпат теплий і вологий. Карпатські гори - це місце в Україні, де випадає найбільше опадів: дощів - навесні і влітку, снігу - взимку. Клімат залежить від висоти гірських хребтів.

- Весною сніг довго лежить на вершинах гір, але з часом тане під променями сонця. Після дощів і танення снігу вода потоками збігає з гір у долини й часто спричиняє повені.(повінь)

Експедиція 2.

- З гір тече безліч струмків і річок.(слайд) Карпати - місце в Україні, де найбільше річок. Серед них Дністер, Тиса, Прут, Черемош. Вони багатоводні й використовуються для водопостачання, виробництва електроенергії.(слайд)

- Часто від танення снігу і опадів річки розливаються і це стихійне лихо - повені завдають багато шкоди.

- Багато озер. Одне з найчудовіших - Синевир, яке називають морським оком.(слайд)

Експедиція 3.

- Карпати - місце в Україні, де найбільше лісів. 20% всіх лісів зосереджено саме в Карпатах. Тому їх і називають "лісистими" і "зеленими".

Пояснення вчителя про зміну рослинного світу від підніжжя до вершини.

- Ми з вами говорили про те, що рослинність в горах змінюється від підніжжя до вершини. Тому біля підніжжя росте листяний ліс, в якому є дуби, граби, бук, липи, клени, ясени, вільха.

- Вище - мішаний ліс. В ньому вже з'являються і хвойні дерева: ялиці, ялини європейські (смереки). Тут можна зустріти кущі малини, ожини, шипшини, ліщини, багато лікарських рослин, грибів. (слайд)

- Ще вище -ліс стає хвойним. У ньому ростуть смереки, ялиці, модрини. (слайд) Хвойні ліси змінюються чагарниками, а за ними розкинулися гірські луки - полонини. (слайд) Клімат тут холодний. Не кожна рослина може вижити. Але пристосувалися до її умов чорниця, брусниця, оситняк, осока, біловус, білотка альпійська, сон - трава, брусниця.(слайд)

Рідкісна зникаюча рослина "зірка полонини", білотка альпійська або едельвейс.(слайд) Про нього послухайте легенду.( учень).

Красуня Марічка один раз почула звуки трембіти. Це на полонині грав молодий чабан Олекса. Довго слухала дівчина чарівну гру, укрившись в хащі лісу. А коли трембіта замовкла, вийшла зі свого укриття. Побачивши лісову красуню, юнак знову заграв, та так що гори затанцювали в чудовому танці . З тієї пори і ввійшло в їхнє серце кохання.
Але одного разу не почула дівчина знайомих звуків трембіти. Не зустрів її на полонині коханий. Не знала вона, що вночі убили його вороги люті. Дує вітер, розносить над Карпатами дівочий голос:
- Олекса! Милий! Де ти?! Шукає тебе твоя кохана. Відгукнися...
Через хащі продирається Марічка, у прірви заглядає й усі біжить, біжить по горах високим. І плаче гіркими сльозами. І де упаде сльоза Марічки, там і виростає білосніжна квітка, символ вірного кохання..."

- Тільки в трьох пунктах Карпат на полонинах та низинних вологих луках росте ця рідкісна зникаюча рослина, міф про яку ви зараз почуєте - це нарцис вузьколистий.(слайд)

Міф про нарцис вузьколистий (учень).

Появу квітки на Землі пояснює старогрецький міф про Нарцис. Легенда свідчить, що колись прекрасний хлопець - син річкового бога Кефісса і німфи Ліріопи був перетворений на квітку. У дитинстві віщун передбачив Нарцису, що він щасливо доживе до глибокої старості, якщо ніколи не побачить свого віддзеркалення. Нарцис, незвичайно красивий, але з бездушним, недобрим серцем жив легко і безтурботно, захоплювався полюванням і вдавався до розваг, чаруючи німф.

Одна з них, Луна, пристрасно полюбила хлопця, але Нарцис безжально відкинув її почуття. Нещасна німфа розтала від любові так, що від неї залишився тільки голос. Боги вирішили покарати жорстокого хлопця. Одного разу, повертаючись з полювання, Нарцис захотів пити. Він схилився над прозорим струмком - і в тихій воді побачив своє віддзеркалення. Невгамовна і безвихідна любов до самого себе охопила хлопця. Він став чахнути від серцевої туги і помер. А на березі струмка з'явилася красива квітка, яку назвали нарцисом.
З тих пір, ім'я "Нарцис" означає самозакохану, зосереджену на самому собі людину.

V Фізкультхвилинка.

Ми мандруєм, ми мандруєм,
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати:
Як вершину нам дістати?
Заглядаємо в озерця -
Не торкнутися нам дна!
Так ми довго, довго йшли,
Поки на Говерлу не прийшли.

Експедиція 4.

- Звірі: олень благородний, бабак, білка, дикий кабан, їжак, лисиця, кріт, куниця, ведмідь.(слайд)

- Плазуни: тритон, саламандра, жаба, ящірка прудка, вуж звичайний, гадюка звичайна.(слайд)

- Риби: окунь, лящ, щука, короп, форель. (слайд)

- Птахи: беркут, орел, лелека чорний, шишкар ялиновий, дрізд, тетерук.(слайд)

Цікавинка .

Живородна ящірка (слайд)

Живородна ящірка полюбляє зволожену місцевість, добре плаває і навіть бігає по дну озер та струмків. Часто ховається у воду під час небезпеки. Цікава ця ящірка тим, як народжує малят: відкладає 3 - 7 яєць, прозорі оболонки яких через кілька хвилин розриваються. і з'являються молоді ящірки. Через кілька днів вони самі здобувають собі їжу.

Експедиція 5.

- Карпати багаті на корисні копалини. Тут добувають нафту, газ, озокерит, буре вугілля, кухонну сіль, мармур, ртуть.

- Людина значно змінила природне середовище Карпат. Широко використовуються природні ресурси. Через Карпати проходять залізниці, автомагістралі, нафто і газопроводи, лінії електропередач і зв'язку з зарубіжними країнами.

- Населення займається вівчарством, землеробством,скотарством, виноградарством, садівництвом, розвинута деревообробна промисловість. Дуже цікавий національний одяг (фото).

- Для охорони і захисту природи у 1968 році створено Карпатський державний заповідник.(слайд) Деякі тварини і рослини вже занесені в Червону книгу. Серед них саламандра плямиста, тритон карпатський, ропуха зелена, полоз лісовий, мідянка звичайна, айстра альпійська, едельвейс, сосна європейська кедрова.

- У будь-яку пору року Карпатські гори приваблюють туристів. В місцях виходу цілющих мінеральних вод створені санаторії, де щорічно оздоровлюються десятким тисяч людей.

Вчитель:

- Чому ж так сильно приваблюють туристів Карпати. Хочете дізнатися? Адже ми
з вами теж можемо стати туристами. Сядьте рівно, будьте уважними, ми знову
повертаємося в гори.

6. Перегляд слайд-фільму.

- Діти, підніміть руки, кому сподобалось побачене і хто хоче побувати серед цієї краси.
- Що ж приваблює туристів на вашу думку?

VI. Узагальнення і систематизація знань учнів.

1. Технологія «Займи позицію»
.
– Нині вчених хвилює доля природи Українських Карпат.
1. Постановка дискусійного питання.
– Чи варто дозволяти людині відпочивати Картпатах?
2. Учні визначають власну позицію щодо цього питання і стають біля відповідного плаката з надписом («За», «Проти», «Не знаю»).(картки різних кольорів)
3. Учні, які поділяють одну й ту саму точку зору, обговорюють її та виробляють спільні аргументи на її захист.

«За»:
– Карпати – це надзвичайно чудовий край для відпочинку. Цілюще чисте гірське повітря, мінеральні джерела, мальовничі гірські пейзажі, розкішна рослинність – все це в комплексі впливає на організм людини, поліпшує її самопочуття, відновлюючи різноманітні функції органів і систем.
- Карпати – оздоровлення і відпочинок багатьох людей. Гірськолижний спорт позитивно впливає на здоров'я.

«Проти»:
– Люди винищують рослини і тварин.
– Полюють на рідкісні види тварин.
– Дії людини стають причинами пожеж у лісах.
– У річки і джерела потрапляють отруйні речовини, побутові відходи, від яких гинуть рослини, тварини.
– Люди вирізають написи на стовбурах, пишуть на каменях та
скелях, ловлять жуків, метеликів, знищують, рвуть квіти.
– Люди вирубують ліси.

«Не знаю»:
– Все залежить від самої людини, від її поведінки в природі. Люди бувають різні.
– Людина передбачає багато природоохоронних заходів: бережне господарювання, запобігання забрудненню довкілля, створення заповідників, національних природних парків, заказників.

4. Після викладу різних точок зору учні, які змінили свою думку, мають можливість перейти до іншого плаката.
5. Учасники називають найбільш переконливі аргументи своєї та протилежної сторін.

Фізкультхвилинка-тренінг.

- Діти, підніміть руки, хто любить природу.
- А як ви до неї ставитеся, я зараз перевірю за допомогою фізкультхвилинки-тренінга. А за одно і відпочинемо.
- Якщо ви розмовляєте з батьками про екологічні проблеми, то підніміть 2 руки.
- Якщо ви не смітите в лісі, то плесніть 3 рази в долоні.
- Якщо розбиваєте скляні пляшки в лісі, то нахиліться вліво.
- Якщо болить душа, коли бачите зламану гілку, то покладіть руку на серце.
- Якщо ви посадили хоч одне деревце — підстрибніть 3 рази.
- Якщо ви любуєтесь весняними квітами в лісі, то поверніться навколо себе.
- Якщо хочете дружити і бути в злагоді з природою — весело посміхніться.
- От і добре. Мені здається, що учні нашого класу люблять природу. (На дошці прикріплюється надпис «люблять природу»)

2. Гра "Пелюстка"
Групи обирають питання,обговорюють його і відповідають.

– Де знаходяться Українські Карпати?
– Які особливості пір року в цих горах?
- Як змінюється рослинність від підніжжя до вершини?
– Назви рослини, які ти запам'ятав.
– Які рослини занесено до Червоної книги?
– Назви тварин Карпат.
– Які заповідники створено в Карпатах?

Тестування.
1. Гори, розташовані на заході України:
а)Карпатські б) Кримські в) Уральські

2. За висотою Карпати є:
а) низькими 6)середніми в) високими.

3. Найвища вершина Карпатських гір:
а) г.Джомолунгма б) г.Роман-Кош в)г.Говерла

4. Висота г.Говерли:
а) 2061 м б) 1000м в) 5061 м

5. Які річки течуть у Карпатах:
а) Десна, Івотка б) Дністер, Тиса в) Дніпро, Сейм

6. Яку течію мають річки Карпат:
а) швидку, бурхливу б) спокійну, повільну

7.Озеро в Карпатах:
а) Синевір б) Світязь в) Турське

8.Як називається рівнина в Карпатах:
а) яйла б) пасовища в) полонина

9.Які рослини ростуть в Карпатах:
а) смерека, бук, модрина б) суничне дерево, троянди

10.Які рослини Карпат занесені до Червоної книги:
а) малина, ожина б) нарцис вузьколистий, едельвейс, в) клен, липа

11. Тільки в Карпатських лісах мешкає:
а) орел б) білка карпатська в) заєць

12. До Червоної книги занесений:
а) тритон карпатський б) їжак в) гриф
Перевірка: 1-а;
2-б;
3-в;
4-а;
5-б;
6-а;
7-а;
8-в;
9-а;
10-б;
11-б;
12-а.
Хвилинка - цікавинка "Рекорди Карпат"
- Карпати - найбільша гірська система України. Середня висота - 1000 м і більше.
- Карпати - найвологіше місце в України. На полоніни Руська Мокра сніг лежить 116 днів на рік і випадає 1593 мм опадів.
- Карпати - місце в Україні, де найбільше річок. Тут протікає річка з найкоротшою назвою Уж.
- В Карпатах є єдина в світі долина нарцисів.(м. Хуст)
- У Карпатах ростуть найвищі в Україні дерева. Висота деяких смерек і модрин сягає 54 м.
- У Карпатах росте і найменше дерево в Україні - верба туполиста, її розмір 12-19 см.
- У Карпатах знаходиться умовна точка центру Європи ( на висоті 750 м).
- Багатство тваринного світу Карпат підтверджується такими показниками:
53 види прісноводних риб, 12 видів плазунів, 180 видів гніздових птахів, 74 види ссавців.
Виконання пісні "Україна моя"

VII. Домашнє завдання.
- Учням, які бували в Карпатах, скласти усну розповідь про природу гір, їх красу та створити фороальбом "Мальовничі Карпати"
- Опрацювати ст.. 130-134. Відповідати на запитання.
- Намалювати гірські пейзажі (за бажанням).
Категорія: Уроки | Додав: teаshmen (29.11.2011) | Автор: Федик Ірина Анатоліївна E
Переглядів: 11356 | Рейтинг: 4.8/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!