Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах

УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНЕ СЛОВО ПРИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ. ДВОКРАПКА Й ТИРЕ ПРИ УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИХ СЛОВАХ

Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; моделювати схеми речень з узагальнювальним словом при однорідних членах; формувати загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальному слові; розставляти розділові знаки після узагальнювального слова або перед ним; розвивати творчі вміння поширювати речення узагальнювальними словами (за наявності однорідних членів) і навпаки — однорідними членами (за наявності узагальнювального слова), конструювати речення з узагальнювальними словами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до слова, української мови, сприяти формуванню патріотичних почуттів до Батьківщини.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, презентація "Одна вона у нас така — уся співуча і дзвінка, уся плакуча і гримуча хоч без лаврового вінка" Тарас Шевченко

Хід уроку
 

І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів

1.Перевірка домашнього завдання
2. Прочитайте епіграф до уроку

Бесіда
- Про що в ньому йдеться?
- Що хотів сказати автор цими словами?
Лавровий вінок або гілка лавра — з часів античності — символ слави, перемоги чи миру.
Отже, можна зробити висновок, що мова займає важливе місце в житті людини.
9 листопада - День української мови та писемності
Перші поняття про мову, про щастя, добро і ласку нерозривно пов'язані з образом найдорожчої для нас людини — матері. А її ко¬лискова звучить найніжнішою музикою і тоді, коли посрібляться наші скроні. З колискової пісні починається потяг людини до добра, творчості й снаги.
Презентація про українську мову
ІIІ. Мотвація навчальної діяльності школярів
Оголошення теми та мети уроку
1. Зробити синтаксичний розбір речення

Пропливають лози, верби і тополі у воді.
Пропливають у воді дерева : лози, верби, тополі.
Бесіда.
• Які члени речення називаються однорідними?
• Які члени речення можуть бути однорідними?
• Як поєднуються між собою однорідні члени речення?
• Які розділові знаки ставляться між однорідними членами речення?
• З якою інтонацією вимовляються речення з однорідними членами?
• Які слова при однорідних членах речення називаються узагальнювальними?
• Які розділові знаки ставляться у реченнях з узагальнювальним словом перед однорідними членами?
Отже, ми з вами бачимо, що у реченні є кілька підметів. Вони називаються однорідними, тому що виражаються іменниками і належать до одного і того ж слова і відповідають на одне і теж питання. А що є в другому реченні, чого немає в першому?
Отже, запишіть тему у зошити і речення з дошки.
IV. Опрацювання нового матеріалу
1.Робота з підручником

Опрац. теорем. матеріалу с. 92, 94-95
2.Виконання вправ на картках
Підкреслити однорідні члени речення і узагальнювальні слова.
Усі разом ми сім’я: тато, мама, братик, я. (О. Попов.) Все докупи злилося: материна любов, піклування батькове, дитячі забавки, радощі й горе. (За Б. Грінченком.) У селі в бабусі все мені цікаве: квіти, берег річки і зелені трави. (Г. Чубач.) Все для мене тут рідне: і віконце привітне, і дубовий поріг. (І. Гнатюк.) Поспішайте, любі діти, вибирайте гарні квіти! Їх побачите в саду: мак, майорці, резеду, чорнобривці, нагідки і калинові квітки. (К. Перелісна.) Зійшлися три сестри: тополя й калина з вербою. (Б. Олійник.) Мине все на світі: і злочин, і лють. Лиш праця для людства одна не минає. (П. Тичина.)
3.Коментар вчителя
Отже, якщо в реченні є узагальнювальне слово, то перед однорідними членами ставиться двокрапка.
Порівняйте речення для синтаксичного розбору з указаними. Зробіть висновок про розділові знаки в реченнях з однорідними членами й узагальнювальними словами.
У нашому лісі ростуть різні дерева: і берези, і клени, і дуби, і сосни.
І берези, і клени, і дуби, і сосни — такі дерева ростуть у нашому лісі.
Отже, якщо в реченні є узагальнювальне слово, то перед однорідними членами ставиться двокрапка, якщо це слово стоїть після них – тире.
Узагальнювальне слово завжди вимовляється з підвищеною інтонацією.
Давайте спробуємо накреслити схеми цих двох речень.
V. Систематизація та узагальнення знань
1.Робота з підручником
2.Робота на картках

Робота з дидактичним матеріалом

Рідна мова
Як то гарно, любі діти,
У вікно вам виглядати!
В ньому все: тополі, квіти,
Сонце й поле біля хати.
На оте вікно ранкове,
Що голівки ваші гріє,
Схожа наша рідна мова –
Цілий світ вона відкриє!
Бережіть її малята,
Бо вона – віконце миле,
Що колись до нього мати
Піднесла вас, посадила…
                                            В. Терен
VI. Домашнє завдання
1. Теорет матеріал с.92, 94-95
2. Скласти речення за схемами

Категорія: Уроки | Додав: Юлія5884 (15.11.2015) | Автор: Мельник Юлія Валентинівна E
Переглядів: 1942 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!