Виготовлення виробів з деревинних матеріалів способом ажурного випилювання - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Виготовлення виробів з деревинних матеріалів способом ажурного випилювання

Клас: 5
Дата: ……………….
Тема: Виготовлення виробів з деревинних матеріалів способом ажурного випилювання.
Мета:
Навчальна: продовжувати засвоювати знання про види оздоблення виробів із фанери та ДВП, знання про конструкційні матеріали, виробляти вміння готувати і використовувати лобзик при виконанні ажурного випилювання, виконувати нескладні технічні операції з використанням пристроїв для роботи з лобзиком, переносити малюнок на основу.
Виховна: виховувати охайність, основи культури праці, естетичний смак, працьовитість, бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Розвиваюча: розвивати інтерес до сучасних технологій виготовлення ажурного випилювання, моторику м’язів рук, рухову спритність, сприяти формуванню і розвитку самостійності, цілеспрямованості, організованості.
Профорієнтаційна: сприяти розвитку у дітей необхідної потреби у трудовій діяльності та професійному самовихованні, саморозвитку та самореалізації.

Об’єкти праці: рамки, полички, підставки.

Обладнання, інструменти та матеріали: верстаки, мультимедійні засоби навчання, лінійка, олівець, шило, лобзик, пилочки, свердла, шліфувальний папір, калька, ДВП, фанера.

Словникова робота:
Ажурне випилювання - ….
Калька - ...
Пропильна різьба - …
Первинний отвір -


Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, математика, природознавство

Тип уроку: комбінований

Визначення завдань для учнів на урок
Очікувані результати:
- учень повинен знати: види оздоблення виробів, види конструкційних матеріалів, способи перенесення малюнків на основу, що таке ажурне випилювання.
- учень повинен уміти: готувати лобзик до процесу випилювання, виконувати окремі технічні операції, переносити малюнок на основу,

Орієнтовний план проведення уроку
1. Організаційна частина – 1 хв.
2. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів – 3хв.
3. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів – 2-3хв.
4. Повідомлення теми та мети уроку – 2хв.
5. Вивчення нового матеріалу – 10хв.
6. Формування вмінь і навичок учнів (практично) – 20-25хв.
А) Вступний інструктаж
Б) Самостійна практична робота та інструктаж вчителя.
В) Заключний інструктаж.
7. Рефлексія. Виставлення оцінок – 1-2хв.
8. Прибирання робочих місць – 1хв.

                                                                                                Хід уроку:

1. Організаційний момент (1хв)
 Перевірка учнів готовності до уроку;
 Наявність робочого одягу;
 Призначення чергових.
Створення емоційного настрою на уроці.
Трудіться, діти дорогі, до сьомого поту
Та дістаньте нагороду за свою роботу.
Пам'ятайте, нагорода — це оцінка гарна,
Здобута в чесному бою працею ста¬ранно.

2. Актуаліація опорних знань і життєвого досвіду учнів (3хв)

- Які ви знаєте конструкційні матеріали?
- Які інструменти використовуються для різання фанери та ДВП?
- Що це за інструмент? (Малюнок лобзика). Дайте визначення поняттю.
- Назвіть основні прийоми роботи лобзиком?
- За допомогою чого можна перенести малюнок на заготовку? (шаблон)
- З яким видом ДПМ тісно переплітається техніка ажурного випилювання лобзиком?

- Правила ТБ в столярній майстерні і при роботі з лобзиком.
(після фронтального опитування учнів по матеріалах минулих уроків оцінюю найактивніших учнів)

Критерії оцінювання:
• 10–12 – відповідь дається чітко без помилок, помітне досить високе розуміння матеріалу, висловлювання власної думки з даного питання;
• 7–9 – чітке засвоєння матеріалу учнями, можливі деякі незначні неточності у відповіді;
• 4–6 – розуміння основних понять попередньої теми, можливі помилки чи неточності у відповіді;
• 1–3 – учень не відповідає на задані запитання, не орієнтується у навчальному матеріалі.

3. Мотивація навчальної-трудової діяльності учнів (2-3хв)
Ми живемо у середовищі, де нас оточує чимало прекрасних і потрібних речей. Усі вони не виникають самі по собі або за помахом чарівної палички, їх виготовили з певних матеріалів люди. Всі вони необхідні нам при виконанні певної роботи, щоб полегшити працю людини або просто прикрасити нашу домівку
(пропоную переглянути дітям виставку кращих творчих робіт учнів минулих років з елементами ажурного випилювання) Фото учнів школи
Як виготовити такі вироби і що потрібно знати і вміти для цього, ви дізнаєтесь і навчитесь на сьогоднішньому уроці.

4. Повідомлення теми та мети уроку (2хв)
Тема. Виготовлення виробів з деревинних матеріалів способом ажурного випилювання (слайд) (запис у зошити теми уроку)
Прийомом «Незакінчене речення» спонукаю учнів самостійно визначити посильні для кожного цілі уроку.
Від сьогоднішнього уроку я очікую:
- навчитися …
- побачити ….
- дізнатися …..
- почути ……
- оволодіти …

5. Вивчення нового матеріалу (10хв)
Вичення нового матервалу розпочинаю з роботи у зошиті:
План уроку
1. Ажурне випилювання виробів.
2. Інструменти і пристосування для виготовлення ажурного випилювання.
3. Способи перенесення малюнка на заготовку.
4. Конструкційні матеріали для виробу.

1. Ажурне випилювання виробів.
Нова річ має бути на тільки оригінальною, не менше захоплення повинна викликати і краса виробу. Тому одним із видів оздоблення виробів є ажурне випилювання.

Словникова робота:
Ажурне випилювання - ….
Пропильна різьба - …
Копірка - ...
Первинний отвір -

Ажурне випилювання – вид декоративної обробки деревини, при якому намічені на плоскій поверхні узори візерунки випилюються за допомогою лобзика або викружної пилки.
Основи пропильної різьби - площинний наскрізний орнамент. (Красиві узори дерев'яних смуг розташованих на фасадах будинків, домів, поличок, рамочок.).
Копірка – копіювальний папір.
Первинний отвір – отвір, утворений шилом у заготовці.

(Розповідь учителя з демонстрацією виробів, виготовлених спо¬собом ажурного випилювання).
Випилювання лобзиком — один із розповсюджених видів художньої обробки деревини. Найчастіше виготовляють вироби з фанери. Майстерно та акуратно зроблені вироби прикрашають кімнати, офіси й інші приміщення.
Особливо красиво виглядають вироби, виготовлені способом ажурного випилювання. їхні деталі мають велику кількість фігурних отворів, які сукупно утворюють орнаментальну композицію.
Орнаментальна композиція — це спрощене поєднання елементів в одне ціле. В ажурних деталях можна розгледіти різні рослини й тварин. Ці візерунки можуть утворюватися з вирізів, або, навпаки, залишених «острівців» фанери.
Технологія ажурного випилювання
Ажурне випилювання передбачає виготовлення великої кількості отворів найрізноманітнішої форми. Для початку роботи необхідний первинний отвір. Його утворюють шилом на підкладній дошці. Шило розташовують перпендикулярно до фанери, яка лежить на підкладній дошці. Обертаючи шило отримуємо отвір: він повинен мати такий діаметр, щоб туди вільно входила пилочка.

2. Інструменти і пристосування для виготовлення ажурного випилювання.
Основні інструменти — лобзик ручний, пилки, шило, ніж, надфілі.
Лобзик Ручний — по конструкції простий інструмент. Лобзики бувають плоскими і трубчастими рамами.
Пилки — розрізняються по товщині і розмірами зубчиків. Необхідно мати 2 види пилок: з дрібними і великими зубчиками. Дрібний орнамент випилюють лобзиком з пилочкою з дрібними зубчиками. Для великого орнаменту підходить лобзик з крупнозубчатой пилкою.
Шило — для пробивання отворів у фанері. Для виконання ажурних робіт знадобиться кілька шил з діаметром голки від 1 до 3 мм. Шило при обертанні виконує роль дрилі, тобто підрізати і вивертати волокна деревини; це запобігає розколювання сорочки фанери.
Надфілі — для вирівнювання і виправлення прорізів у фанері.
Пристосування для шліфування. При шліфуванні шліфувальними шкурками користуються колодкою, це дерев’яний брусок з м’якої породи деревини. Грані бруска заовалены, поверхню обтягнута шкіркою, підошва колодки обклеєна фетром або грубим сукном.
Струбцини — для склеювання, облицювання деталей. Струбцини бувають: дерев’яні, металеві з суцільнометалевою скобою і з ковзаючим упором.
Дриль — для просвердлювання отворів і протягування пилок лобзика. Зручні ручні гвинтові дрилі, дриль з шестерневим механізмом обертання. Свердлити найкраще тонкими свердлами, намітивши шилом місце для свердління.

3. Способи перенесення малюнка на заготовку.
На даний момент існує декілька видів перенесення будь-яких малюнків на заготовку.
Перенесення вибраного вами малюнка через копіювальний папір, здійснюється за такими етапами:
- добре підготовлену основу, потрібно покласти лицьовою стороною вгору на тверду поверхню столу;
- намітити місце, де буде розташований малюнок;
- кальку з візерунком накласти на цю заготовку і щільно прикріпити;
- по малюнку, добре заточеним олівцем, обвести потрібні контури; (робити це потрібно без натиску тонкою лінією).
Лінії самого візерунка на заготовці в жодному разі не повинні бути жирними, так як сліди використаної копірки погано витираються, тому перед використанням, новий копіювальний папір потрібно попередньо протерти кілька раз сухим ватним тампоном, знімаючи з неї верхній шар емульсії. Особливої обережності потрібно дотримуватися при перенесені обраного малюнка на білі і світлі основи, при цьому намагаючись користуватися старою копіркою.

4. Конструкційні матеріали для виробу
Хорошим і доступним матеріалом для виготовлення художньо оформлених виробів є звичайна тришарова фанера. Кращою фанерою вважається березова і ясенова вищих сортів «А» і «АВ».
Перевага фанери перед іншими матеріалами з дерева в тому, що вона не кришиться при випилюванні, легко і досить добре обробляється, покривається лаком і полірується. Внутрішні контури і прорізи в візерунках можуть підходити один до одного до 1 мм, залишаючи незначні перемички, які досить міцно забезпечують з’єднання малюнка в цілому.
Для випилювання необхідно підбирати здорову і якісну фанеру: чисту і однорідну за кольором, без сучків, тріщин і відколів, добре висушену і некоробленную; не має на собі ділянок, уражених гниллю або грибком.
Товщина фанери від 3 до 5 мм цілком достатня і залежить від призначення виготовленої речі в цілому або деталі в збірці. Матеріалом для випилювання може служити не тільки фанера, але і вистругані тонкі дощечки з будь-якої породи деревини, краще з м’яких порід, таких як липа, кедр, груша тощо
Випилюванням можна виготовляти красиві речі з ебоніту, целулоїду, органічного скла і ДВП. Товщина таких матеріалів буде достатньо в межах 2 — 4 мм. Для захисту поверхонь даних матеріалів від можливих подряпин при випилюванні їх треба обклеїти з двох сторін білим тонким папером. Наклеєний на заготовку папір дозволить вам перевести малюнок, а по закінченні випилювання на матеріалі папір змочується теплою водою і легко видаляється з поверхні.
Для складання та скріплення окремих деталей в одне ціле застосовують клей ПВА. При складанні та скріпленні деталей застосовують не тільки клей, але також маленькі цвяхи, патефонні голки і канцелярські шпильки, укорочені до необхідної довжини. Відмінним скріплюючим матеріалом є дерев’яні шпильки (зразок шевських), які забивають на клею в попередньо підготовлене шилом отвір. Після висихання клею, кінці шпильок зрізають ножем і зачищають врівень з поверхнею виробу.
Для очищення і шліфування поверхонь деталей застосовується наждачний папір. Добре мати в запасі кілька сортів шкурок з великими і дрібними зернами. При виготовленні деяких речей можуть знадобитися маленькі петлі — шарніри, якщо їх немає, то їх просто виготовити з жерсті або ж замінити шматочками шкіри.

6. Формування вмінь і навичок учнів (практично) – 20-25хв.
Практична робота: Вибір виробу та матеріалу для його виготовлення (інструменти та матеріали). Виготовлення виробу.
Послідовність виконання роботи
Вступний інструктаж.
1. Вибір виробу для виготовлення.
Користуючись банком ідей, який є у шкільній майстерні, друкованими джерелами інформації та ескізами, які учні підготували вдома, школярі обирають собі виріб для виготовлення. (не забуваючи про вимоги до виробу)
2. Вибір матеріалу для виготовлення виробу. (колективно-групове обговорення)
3. Інструменти та пристосування для роботи (лінійка,олівець, друковані джерела інформації, підкладна дошка, шило, лобзик, столик для пиляння лобзиком, калька)
4. Практична робота (під час виконання практичної роботи слідкую за правильністю організації роботи, чи задіяні всі учні під час роботи, за процесом перенесення малюнка на заготовку, як здійснюється процес пиляння, постійно слідкую за виконанням учнями правил ТБ та виробничої санітарії. )

7. Рефлексія. Виставлення оцінок – 1-2хв.
Для підведення підсумків уроку, на якому ми з вами навчилися виготовляти вироби з елементами ажурного випилювання, пропоную розгадати кросворди.

Виставляю оцінки, мотивуючи їх.

8. Прибирання робочих місць – 1хв.

Категорія: Уроки | Додав: (23.02.2016) | Автор: Стрельніков Ігор Олександрович E
Переглядів: 520 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!