Країна Читалія. Весела дерев’яна лялька, яку знає весь світ - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Країна Читалія. Весела дерев’яна лялька, яку знає весь світ
Тема: Країна Читалія. Весела дерев’яна лялька, яку знає весь світ
Мета: Вчити виразно, правильно, плавно, свідомо читати, розвивати навички читання в особах, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, виховувати любов до казки.
Матеріал уроку: Карло Коллоді «Пригоди Піноккіо», картки для розчитування, фішки для відповідей до завдань тесту, картки для словникової роботи.

Хід уроку

І Привітання
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго – вчора, сьогодні, щодня…
Хай не псується годинник на вежі –
Хай буде все на землі, як належить:
Сонце – як сонце, літо – як літо,
Дощик – як дощик, діти – як діти.

Кожному дому щастя бажаю,
Маку – цвітіння, житу – врожаю,
Небові – миру, голубу – неба,
Кожній дитині –всього, що треба.
Хай усміхаються діти щодня.
Доброго ранку! Доброго дня!

Наш девіз: «Хто казок багато знає, той завжди перемагає»

ІІ Розчитування – 30с (три групи учнів)
Усі лебеді схилилися перед ним. А він зовсім засоромився й сховав голову під крило. Птах згадував той час, коли всі глузували з нього, а тепер усі вони називають його найкращим із прекрасних птахів. (33 слова) «Гидке каченя», Г.Х. Андерсен
На кораблі лунав гомін, вирувало життя. Вона побачила принца з його гарною дружиною, які скрізь шукали її. Невидимо русалонька поцілувала молоду в чоло, усміхнулася принцові і разом з іншими дочками повітря полинула на рожеву хмаринку, що пливла в небі. (39 слів) Г.Х. Андерсен «Русалочка».
Коли король глянув на Дюймовочку, він був захоплений її красою. Юнак спитав, як її звуть і чи не хоче вона одружитися з ним і бути королевою над усіма світами! І Дюймовочка дала свою згоду. (34 слова) Г.Х. Андерсен «Дюймовочка»
Хто прочитав кінець казки «Гидке каченя»?
Хто прочитав кінець казки «Русалочка»?
А у кого кінець казки «Дюймовочка»?
Хто автор всіх цих казок?
Отже, ми продовжуємо мандрувати по чудовій Країні казок і зараз побачимо чи знаєти ви казочки як народні, так і авторські.

ІІІ Конкурс «Розминка»
Запитання читає підготовлений учень з монітору ПК.
Де дід з бабою знайшли кривеньку качечку? (У лісі)
Як звали півника в українській народній казці «Колосок»? (Голосисте Горличко)
В чий будиночок забралась коза-дереза? (Зайчика)
Хто вкрав Івасика-Телесика? (Змія)
На кого перетворилося гидке каченя? (На лебедя)
Курка, яка несе золоті яйця? (Курочка Ряба)
Кому із героїв української народної казки у скрутну хвилину допомогло гусенятко? (Івасику-Телесику)
З чого зроблений Буратіно? (З поліна)
Як звали мишенят в українській народній казці «Колосок»? (Круть і Верть)
Назвіть улюблене взуття діда з казки «Коза-дереза» (Червоні чоботи)
Хто прогнав Козу-дерезу з Зайчикової хати? (Рак)
Лисиця пригощала Журавля чим? (Молочною кашею)
Замісила баба тісто та спекла… (Колобка)
Яку домашню тварину дід зробив з соломи? (Бичка)
Що в українській народній казці не вдалося розбити ні дідові, ні бабі, а лише маленькій мишці? (Яйце)
Гра «Відгадай казку за малюнком» (Вчитель показує ілюстрацію, діти називають казку)

ІV
1) На попередньому уроці ми почали читати уривки з казки Карло Коллоді «Пригоди Піноккіо» і зараз ми дещо більше дізнаємось про автора цієї чудової казки. (Підготовлені учні зачитують відомості з біографії Карло Коллоді з монітору ПК)
Карло Коллоді (Лоренціні), автор книги «Пригоди Піноккіо», народився 24 листопада 1826 року у Флоренції у дуже бідній родині Доменіко Лоренціні, який служив поваром у маркіза Гінорі. Карло був старшим із десятьох дітей. Влітку їх відвозили у містечко Коллоді, на батьківщину матері. Саме назву містечка свого дитинства Карло, зайнявшись журналістикою, взяв за псевдонім, з яким увійшов до літератури. За його власними розповідями, у дитинстві він був відчайдушним шибеником. Тому мрії героя його найвідомішого твору Піноккіо «їсти, пити, спати, насолоджуватися та з ранку до вечора вештатись» були добре знайомі Карло. А історії, які він вигадував для приятелів, можна вважати першими літературними вправами майбутнього письменника.
Якось у червні 1881 року редактор «Дитячої газети» отримав від свого друга Карло конверт з рукописними сторінками з таким приписом: «Надсилаю тобі це дитяче лепетання, роби з ним, що хочеш, але якщо надрукуєш, заплати як слід, щоб мені захотілося його продовжувати». Це була історія маленького дерев’яного хлопчика Піноккіо. Як згадував пізніше Коллоді, задум цієї надзвичайної казки–пригоди визрів майже миттєво, і він створив її впродовж однієї ночі! Головним героєм казки став хлопчик-маріонетка (італійською – буратіно), який безперервно потрапляв у всілякі неприємності через свій характер. Коллоді назвав його Піноккіо, від слова «піно» - сосна, що на тосканському діалекті означає «сосновий горішок». За «Історію маріонетки» редактор заплатив автору 50 лір, і 7 липня 1881 року в його газеті з’явилися дві перші історії про Піноккіо. У липні – жовтні було надруковано ще 13 глав, та вже у жовті, після 15-ої глави, було слово «кінець».
Чому ж так подобається дітям та дорослим образ Піноккіо – звичайного хлопчика, здорового та пустотливого, зі своїми чеснотами та недоліками? Він не «цяця-хлопчик» з нудно-повчальних дитячих книжок, але й не герой типових історій про «поганих» дітей, котрі обов’язково перевиховуються у кінці книжки. Все, що коїться з дурненькою, легковажною дерев’яною лялькою, яка мріє стати справжнім хлопчиком, являє собою нелегкий шлях маленької дитини до усвідомлення нею важливості усіх людських чеснот. Становлення її моральності відбувається через самостійне пізнання світу, навчання на власних помилках.
Ця казка об’єднує дітей різних країн, вчить їх жити у мирі, любові та злагоді. Недаремно італійці жартують, що Піноккіо невідомий лише у тих країнах, де немає дітей. Найцікавіше, що з цією книжкою пов’язане одне зовсім справжнє диво. У тому січні 1883 року, коли казку закінчили друкувати в Італії вперше, за багато тисяч кілометрів від сонячної Флоренції, у далекій засніженій Росії народився той, хто через багато років по-своєму розповів історію про дерев'яну ляльку Буратіно.
Карло Коллоді не мав сім`ї . Він помер у 1890 році (через сім років після появи на світ «Пригод Піноккіо» ) від нападу астми. У Флоренції на одному непомітному будинку встановлено меморіальну дошку зі скромним написом: «Тут в 1826 році народився Карло Лоренціні Коллоді – батько Піноккіо».
2) Читання першої частини казки в особах від слів «Піноккіо зупинився і прислухався…
3) Тестове опитування з метою перевірки розуміння прочитаного.
Використовується ПК.
1. Куди пішов Піноккіо?
a) До товариша;
б) до школи; +
в) на прогулянку.
1. Про що мріяв дерев'яний хлопчик?
а) Купити батькові гарну куртку; +
б) піти на лялькову виставу;
в) навчитися рахувати.
2. Куди зверну Піноккіо з дороги до школи?
а) На базар;
б) назад додому;
в) у ляльковий театр. +
3. Де хлопчик взяв узяв гроші на виставу?
а) Взяв у батька;
б) заробив;
в) продав новенький буквар. +
- Як ви ставитесь до вчинку Піноккіо: схвалюєте чи засуджуєте?

V Ознайомлення з другою частиною казки К. Коллоді «Пригоди Піноккіо»
1) Читання «комбінованим» способом – учитель-учні, від слів «коли несподівано з'явився хазяїн» - «буксиром» за вчителем.
2) Словникова робота
Читання слів на картках-блискавках:
зненацька майстерно
запрошення затамувавши
потиличники вельмишановний
- Значення яких слів ви не зрозуміли?
- Яке слово найдовше?
Тлумачення виразів
- З'єднайте вирази із словом, яким можна замінити усю фразу.
Не спускати очей - кричали.
Рвали горлянки - швидко.
Прожогом вибігли - задивилися.
- Як ляльки зустріли Піноккіо? (Прочитати)
- Що хазяїн театру хотів із ним зробити?
3) Фізкультхвилинка під музичний супровід (Пісня із кінофільму «Пригоди Буратіно»)
4) Читання II частини вголос «ланцюжком».
Дочитати за початком
Це була безумовно…
Та ось де не…
Коли несподівано…
І справді, після…
Хазяїн покликав…
- Ой татоньку…
5) Вибіркове читання
- Знайдіть опис зовнішності хазяїна театру. Які порівняння використав автор, щоб підкреслити його жахливий вигляд?
- Що вирішив зробити з Піноккіо Жеривогонь?
6) Робота в групах
І група
- Звивався, як… (вугор на березі);
- борода чорна, як… (вугілля).
ІІ група
- Сварилися майстерно, ніби… (справжні люди);
- очі блискали, як… (два червоні ліхтарі).
ІІІ група
- Бідні ляльки тремтіли, як… (осинові листочки);
- рота мав широкого, як… (піч).
7) Характеристика дійових осіб казки.
На дошці написані слова – характеристики і прикріплені малюнки (або записані імена) Піноккіо, ляльок театру і Жеривогонь. Учні з’єднують слова із малюнками.

Слова: злий, боягузливі, залякані, жорстокий, бешкетний,
безвідповідальний, безвольні, добрий, безжалісний,
несерйозний, веселий.
8) Читання «Незнайком»
Коли Джеппето зайшов до театру, там мало не зчинилась бійка. (Піноккіо, революція)
Вони підхопили Піноккіо на плечі й урочисто винесли на вулицю. (на передню частину сцени)
Хазяїн покликав Арлекіна й Полішинеля і наказав їм:
- Принесіть мені оту дівчинку. (отого хлопця)

VI Підсумки уроку
Домашнє завдання
- Пригадати казку О. Толстого «Золотий ключик, або пригоди Буратіно». Що спільного й що відмінного у пригодах головних героїв?
- Дізнатися про подальші пригоди дерев'яного бешкетника Піноккіо і його друзів ви зможете, прочитавши усю казку Карло Коллоді. Ми знаємо, що з Піноккіо і його друзями буде все добре, але все ж, якби він слухав свого батька, то мав би набагато менше неприємностей.
І зараз наш Піноккіо подарує Вам ключик, нехай він допомагає Вам далі відкривати дверцята до прекрасної Країни Читалії.
Діти співають пісню «Країна Читалія» (музика Я. Дубравіна, слова В. Суслова)

В книжках вірні друзі, герої живуть,
І я пам’ятаю, як кожного звуть,
Он ключ чарівний від дверцят у стіні
Несе Буратіно мені.
Прочитаних книг виростає сім`я,
Все більшає з книгами дружба моя!
Узимку і влітку – у всі мої дні
Усюди вони при мені!

Приспів:
Є земля Австралія,
Є земля Італія,
Та іще, крім тих країв,
Диво з див я знаю:
То і не Австралія,
То і не Італія,
То земля Читалія!
Із того ми краю.

Антонюк Наталія Іванівна, старший вчитель початкових класів Жашківської СЗШ №3 ім. І. М. Ляшенка
Категорія: Уроки | Додав: (24.03.2013) | Автор: Антонюк Наталія Іванівна
Переглядів: 505 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!