Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився Леся Українка «Біда навчить» Мета: викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу, розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв, звивати навички читання, пам'ять, увагу, вміння орієнтуватися у тексті, логічне мислення, виховувати інтерес до народної мудрості і бажання вчитися. Обладнання: портрет Л. Українки, картки для індивідуальної роботи, малюнковий план казки, зображення птахів - героїв казки. Хід уроку
- Діти, хто нагадає, з твором якого автора ми познайомились на минулому уроці? - Що цікавого ви дізнались про життя Лесі Українки? Усна перевірка домашнього завдання: Варіант Б - стислий переказ І і II частин казки; Варіант А - розповідь власно придуманої кінцівки казки.
І васоснузала. робчикГо не мівспо її ругевддибути, вісбісо на біду та й чаповдатижчіно. давЖ , давж, аж муйориобдло. лиКо це лотаснітитем, кинупроласьвасо та як де заве: «уГ-у-у! уГ-у-у!...» чикробГо аж терпо зо хуетра: тіхов уже кавтїти, та якось ся утримав. лалізВивасо з пладу, лагляну на чикаробго, а чіо в неї тятьсві! Страх та й діго!.. - Спробуйте прочитати текст якомога швидше. - Кому вдалося прочитати весь текст? - В уривку, який ви прочитали, описано зустріч горобця з ... .ким? - Чому горобчик звернувся до сови? (сова дуже розумна, вона, навіть, є символом мудрості) 4. Повідомлення теми і мети УРОКУ. - Сьогодні ми прочитаємо кінцівку казки і дізнаємось чим же закінчилась історія про горобчика, чи знайшов він того, хто навчить його розуму. 5. Вивчення нового матеріалу. а) первинне читання III частини казки підготовленим учнем. - Послухайте кінцівку казки і дайте відповідь на таке питання: «Що примусило горобчика замислитись над життям і змінитися?» б) словникова робота. - Які незрозумілі слова ви зустріли у тексті і вважаєте, що їх треба пояснити? Ні гадки йому - ні про що не думав. Зоглядівся - не помітив. Статкує - хазяйнує. Вславився - прославився. Дбає - турбується. Клопіт - турбота. Клуні - будівлі для зберігання харчів, врожаю. (Діти намагаються пояснити значення самостійно, потім уточнюють за тлумачним словником.) в) повторне читання кінцівки про себе. - прочитайте III частину про себе, вдумуючись у зміст прочитаного, приготуйтесь до «торби питань». г) «Торба питань» - задати питання по тексту. - Діти, задайте питання по прочитаному. Пам’ятайте, що питання треба задавати послідовно і вони повинні бути суттєві. Можливі питання: - Що став робити горобчик, коли всі пташки йому відмовили? - Коли горобчик почав приходити до розуму? - Чи продовжував горобчик сваритися з іншими пташками? - Як хазяйнував горобчик? - Як ставилися до горобчика пташки? - Як стали називати горобчика інші горобці-еусіди?
- Молодці, ви уважно прочитали кінцівку, змогли поставити питання і дати на них відповіді, а тепер я пропоную вам тренувальну вправу - «лінійне читання». Починаючи з другого абзацу, намагайтесь прочитати якомога більше слів за три хвилини, закриваючи нижню частину букв лінійкою. Перевірка читання у одного учня. 7. Робота над змістом казки. а) робота в парах - закінчити прислів’я. - Відшукайте в казці прислів’я, початок яких вказаний у вас на картці. - Яка пара справиться швидше? Картка № 1 «Дурні бились, а ... .(розумні поживились)» «Хто дурнем вродився, той ....( дурнем і згине)» «Не на те мудра, щоб ... .(дурнів розуму начати)» «Поки біди не знатимеш, то (й розуму не матимеш)» «Розум на дорозі... (не валяється)» Перевірка: одна пара зачитує свої відповіді. б) фізхвилинка - вправи для очей. в) робота за варіантами: варіант А на картці вибрати ті риси характеру горобчика, які відповідають змісту казки, непотрібне - закреслити. варіант Б скласти цитатний план казки, доповнюючи речення на картці. варіант В прочитати кінцівку казки ще раз, намагаючись швидко читати слова, 2 абзац - скоромовкою.
Картка № 2 План
1. Був собі_______________ 2. Бились, бились_________ 3. Прилетів у гай, коли бачить 4. Горобчик мерщій від_____ 5. Сидить на ріллі_________ 6. Вилізла 7. А бодай тобі заціпило 8. Звернувся він просто _ 9. А на весну вже став_ Перевірка варіантів. варіант Б прочитати ще раз слова дійових осіб, приготуватися до інсценування казки. Як треба читати слова різних героїв казки? Курка - доброзичливо, заклопотано; Зозуля - насмішкувато, байдуже; Бузько - сердито; гава - сумно, співчутливо; Сова - сердито, зверхньо; сорока - швидко; Крук - поважно, повчально. Перевірка завдань варіантів, г) робота над головною думкою казки. - Яка головна думка цієї казки? (Треба самому навчатися, здобувати розум.) - Розшифруйте прислів’я, чи відповідають вони головній думці казки? Поясніть, як розумієте їх? М др м н хт не вр_д вс , а н вч вс . (Мудрим ніхто не вродився, а навчився.) Ч ж м р з м м ж ть, д бр не н ж ть. (Чужим розумом жить, добра не нажить.) - Які ще прислів’я знаєте? Не всякий розумний, хто з головою. В розумній розмові розуму набиратися, в нерозумній - свій загубити. Розум за морем не купиш, коли вдома немає. По одягу зустрічають, по розуму проводжають. Голова без розуму, що ліхтар без свічки. - Яка з приказок, вжитих у казці, співзвучна з головною думкою? (Поки біди не знатимеш - розуму не матимеш.) - Як розумієте цю приказку? ( Наші помилки у житті змушують нас замислюватись над життям, вчитись нового, жити по іншому, краще думати.) 8. Підсумок уроку. - Що навчає цінувати ця казка? (розум, розсудливість, бажання вчитись) - Що в ній засуджує автор? (легковажність, нерозумність) Оцінювання відповідей дітей. Варіант А: написати невеличкий твір-роздум на тему «Чого навчила мене ця казка?» Варіант Б і В: підготувати переказ казки від першої особи. Джерело: https://yadi.sk/d/N5_FiTzdciRqV | |||||||||||||||||||||
Переглядів: 1887 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |