Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Лине весна над Поділлям. (Весна в творах поетів Поділля.)
Тема уроку: Лине весна над Поділлям. (Весна в творах поетів Поділля.)

Мета: За допомогою художніх засобів поглибити уявлення дітей про
найхарактерніші ознаки весни , ознайомити з творчістю
поетів Поділля . Розвивати навички читання, усне образне
мовлення. Виховувати любов до природи , до краси рідного
краю.

Обладнання: Твори поетів Поділля ( Збірка «Безсоння вишень»,
Хмельницький : НВП « Евріка» , 2000 ) , ілюстрації до
теми, виставка книг, малюнки, запис весняних мелодій
із твору П.І.Чайковського « Пори року» .

Хід уроку 

І. Організація класу.
Пролунав шкільний дзвінок
І сповістив нам про урок.
Усі почули : день – дзелень ?
Тож привітайтесь :
« Добрий день !»

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Загадка.( Григорій Храпач, м.Хмельницький)
- Кліньк ! Кліньок !-
- Співа струмок :
Біжить з-під шапки снігу.
Ріка ламає кригу.
… Іде ясна до нас …..
( Весна )

ІІІ. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні у нас незвичайний урок, Ми вирушаємо у світ прекрасного,
у світ природи. А допоможуть нам наші вірні друзі : музика, поезія , живопис.

ІV. Робота над темою уроку.
1. Реклама пори року – весни.

1 група. Весна – дивовижна пора року. Це свято оновлення природи. Від пер-
шого лагідного проміння сонця, від теплого подиху вітру, від живиль -
ної роси прокидається і травичка , і квіточка , все співає. Яка краса !
2 група. ( Дівчинка – Весна )
А ось і я – Весна – красна. Іду, пробуджую від сну
Куди ступлю, там сонце сяє, Всю землю чарівну.
3 група. « Весна йде та йде. Ось уже і небо голубе і чисте, і вода блищить і
горить, гаї зеленіють, садки зацвітають і увечері десь тьохнув
соловейко на листатому клені, кує зозуля на високій березі , гуде
бджола ….» ( Марко Вовчок )
- Про які ознаки весни ви почули у кожній рекламі ?

2. Закликання весни.
- Одним з найцікавіших звичаїв наших предків є закликання весни.
Кожна група розповість , як же закликати весну ?
1 група. Закликали весну 14 березня – свято Явдохи. Саме в цей день з пер –
шою ластівкою з вирію з’являється до нас весна.
2 група. У своїх легендах і казках український народ створив світлий образ
Весни – дівчини. Тому люди виглядають її вранці , до схід – сонця
Діти вибігають на горбки і закликають весну піснями.
3 група. Ой, весна, весна та весняночка,
Ой, де ж твоя донька та панночка…
Принеси нам збіжжя,
Прийди, весно, прийди,
Прийди, прийди, красно,
Принеси нам красок…
- Про які краски говориться у закличці ?

3. Весна – художниця.
- Які кольори принесла весна ?
Кожна група покаже і розкаже про свої весняні малюнки.
1 група. Березень.
Березень – місяць води поломить , -
Весняну пісню річка задзвонить.
2 група. Квітень.
Квітами квітень всіх привітає,
Усі садочки порозквітає.
3 група. Травень.
Гей, травень прийде у дні чудові,
Постелить всюди трави шовкові.
- Ось погляньте на твори видатних художників , присвячених весні.

4. Весна і музика.
Слухання музики П.І.Чайковського « Пори року».
- Якою ви уявили весну ?
1 і 2 групи добирають прикметники для опису весни
( Барвиста, пахуча, гомінка ….),
3 група – дієслова ( Оживає, рухається, цвіте….)

5. Робота з виставкою книг.
- Які книги ви подали на виставку ?
- Спробуйте за назвою книги визначити , про що в ній розповідається ?
- Чи допомогли малюнки на обкладинці здогадатись про зміст книжки ?

6. Весна в творах поетів Поділля.
- Весна – чарівниця своєю красою зачарувала і наших поетів Поділля.
Сьогодні ми ознайомимось з деякими їх творами.
1 група.
Оксана Ткачук народилась 16 вересня 1979 року в смт Понінка
Полонського району.
(1 група читає вірш, а інші групи – слідкують )
«Провісники весни»
Це іще не весна. Натяк лиш на весну,
Репетиція перед весною.
А підсніжника спис кліть пробив крижану,
Став сміливо, мов лицар, до бою.

Прийде час , і мороз , завірюхи, сніги,
Знов покажуть, чого вони варті.
Має він довести, Що йому до снаги
Простояти уперто на варті.

Це іще не весна. Тільки в небі блакить,
Тільки сонце весняно – привітне
Нам віщує про те. Що весна вже летить,
Зовсім скоро прилине, розквітне…

- Які ознаки весни?
- Який місяць весни описує поетеса ? Доведіть.
- Які порівняння використані у вірші ?
- Яку картину уявили ? 

2 група 
Юхим Вівчар народився 1928 року на Черкащині .Живе у Полонному
« Весна крокує Поділлям»
Мороз вночі карбує кроки,
Сніжок притрушує сліди,
Горбки чорніють крутобокі,
Вдяглися в паморозь сади,
А вдень - струмочків гомінливих
Веселий пінистий розлив,
На крилах вітру білогривих
Дзвенить весна за даллю нив.
Напругим вітром б’є у груди,
Вмиває вранішню зорю.
Ламає здимлені запруди
Наперекір календарю.
Загомонить дощем загірним,
Весіллям птаства у гаю.
І зашумить зерном добірним
В полях в Подільському краю.

- Який період весни описується ?
- Що побачили у вірші ?
- Що почули ?

3 група
Валентина Біленька народилась в січні 1960 року в с. Блидні
Полонського району.
«Весняне»
Зупинюся у лісі веснянім;
На черемху погляну хмільну.
І запахне таким довгожданним,
Ну, а чим – і сама не збагну.

- Що відчули , прочитавши вірш ?

V. Фізкультхвилинка 
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Нумо дружно присідати ,
Сонечко розвеселяти.
Встали – сіли ! Встали – сіли !
Бачте, як розвеселили !
Стало й сонце танцювати, -
Нас до кола закликати.
Нумо – разом ! Нумо – всі !
Танцюймо по росі !

7. Прислів’я і приказки про весну.
(Кожна група складає прислів’я і приказку з деформованого речення і
пояснює її значення. )
1 група.
Весняний день рік годує.
Пізня весна дарує сухе гоже літо.
2 група.
Березень з водою, квітень – з травою.
Якщо початок травня холодний, то наприкінці місяця буде тепло.
3 група.
Травень ліси наряджає, літо в гості чекає.
У квітні ранковий туман віщує ясну погоду.

8. Лине весна над Поділлям.
(Робота над віршами поетів Поділля. )
1 група.
Оксана Ткачук. « Вербові котики»
Торкнулась гілочка щоки –
Вербові котики.
Неначе рідної руки
Ласкаві дотики.
Я подарую їх тобі,
Щоб ти сміялася,
Щоб щира усмішка в журбі
Не заховалася.
Щоб сонця лагідне тепло
Промінням пестило.
І ти, хоч як там не було,
Дивилась весело.
- Який настрій викликав вірш ? Чому ?
- Чим ви радуєте своїх близьких, друзів ?
2 група.

Марія Будзінська народилася 17 серпня 1942 року. Працює вчителем у м. Хмельницькому.
« Свічки каштанів засвітились…»
Свічки каштанів засвітились
Від солов’їної струни,
Тополь зелені заметілі
Під ніжним променем весни.

Туманом білим оповиті
Зелені вруна у полях,
Барвінком синім перевиті
Шовкові трави у садах.

Веселки фарби розкидають
В розкішні трави весняні.
І, спалахнувши, розцвітають
Чудові квіти запашні…
- Які ознаки весни ?
- Які кольори весни ?
- Яку картину уявляєте ?

3 група.
Ольга Лихогляд народилась 24 січня 1942 року в с. Червоний Степ
На Вінниччині.

«Гуси над Бугом»
Останнім проявом зими Упала пір’ям з вишини
Ще снігом трусить, Пташина втома.
А вже весняними крильми - Добридень, вісники весни,
Майнули гуси. Спочиньте вдома.

Вони із далечі доріг Вітає ранній ваш приліт
Вертають лугом Води люстерце.
І цвіт вербовий зашарів Красою рідної землі
Над синім Бугом. Зігрійте серце.
І я гукаю щиро їм
У синь небесну :
- Спасибі, гусоньки мої,
За теплу весну.

- Про яких вісників весни йде мова у вірші ?
- Хто зустрічає птахів ?
- За що дякує поетеса гусей ?
- Як звертається до птахів ?
- Який настрій викликає вірш ?

9. Хвилинка поезії.
А тепер спробуйте ви скласти вірш про весну.
Допоможуть вам рими :
прийшла – принесла,
всміхнулось – одягнулась.

10. Співуча весна.
Інсценізація твору Катерини Куян ( м. Хмельницький )
« Мелодія квітів.»
Дівчинка. Три білих квіточки –
Маленьких три нарциси,
Ніби три зірочки,
А в них – слова дитячі
У подарунок мамі,
В день народження,
В долоньках донечки
Всміхались….
На лісовій галявині було так тихо , що можна було почути, як квіти розмовляють між собою. …
Ось біжить по галявині ромашка. Така весела, Прибігла до подруг – ромашок і махає листочком :
- Ідіть сюди !
Всі квіточки збіглися в коло , а вона і шепоче їм :
- Ой, знаєте що ?Літній вітерець сів біля мене і каже, що він з сонечком сьогодні даруватимуть квітам музику літа…
Не встигла вона дошептати ці слова , як зазвучала ніжна музика….
Танцювали ромашки і всі квіти Землі. Звучала мелодія квітів !
( Лунає музика. Діти танцюють. )

VІ. Підсумок уроку.

- Які твори поетів Поділля про весну найбільше запам’ятались ?

Вчитель. ( Читає вірш Тетяни Руси , Хмельницька область )
Над полями, над гінкими
Стеляться тумани й дим.
Пахне ніжно щось незриме –
Зачарована я ним.
Пахне цвітом і травою,
Пахне місяцем й росою.
І зоря в цю стиглу мить,
Мов метелик , мерехтить.
Зорі сяють, місяць світить…
Ти такий прекрасний , світе !
Категорія: Уроки | Додав: boa (01.02.2012) | Автор: Бардар Олена Анатоліївна E
Переглядів: 3185 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 2

Добавил: ilyadiduk
0

drink
Дата публикации: 17.05.2017 в 15:14 Спам[Материал]

 

ble>

 


Добавил: ilyadiduk
0

НОРМ!!!ПОЙДЕТ
Дата публикации: 17.05.2017 в 15:13 Спам[Материал]

 

ble>

 

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!