Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Лине весна над Поділлям. (Весна в творах поетів Поділля.)
Тема уроку: Лине весна над Поділлям. (Весна в творах поетів Поділля.) Мета: За допомогою художніх засобів поглибити уявлення дітей про найхарактерніші ознаки весни , ознайомити з творчістю поетів Поділля . Розвивати навички читання, усне образне мовлення. Виховувати любов до природи , до краси рідного краю. Обладнання: Твори поетів Поділля ( Збірка «Безсоння вишень», Хмельницький : НВП « Евріка» , 2000 ) , ілюстрації до теми, виставка книг, малюнки, запис весняних мелодій із твору П.І.Чайковського « Пори року» . Хід уроку І. Організація класу. Пролунав шкільний дзвінок І сповістив нам про урок. Усі почули : день – дзелень ? Тож привітайтесь : « Добрий день !» ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. 1. Загадка.( Григорій Храпач, м.Хмельницький) - Кліньк ! Кліньок !- - Співа струмок : Біжить з-під шапки снігу. Ріка ламає кригу. … Іде ясна до нас ….. ( Весна ) ІІІ. Повідомлення теми уроку. - Сьогодні у нас незвичайний урок, Ми вирушаємо у світ прекрасного, у світ природи. А допоможуть нам наші вірні друзі : музика, поезія , живопис. ІV. Робота над темою уроку. 1. Реклама пори року – весни. 1 група. Весна – дивовижна пора року. Це свято оновлення природи. Від пер- шого лагідного проміння сонця, від теплого подиху вітру, від живиль - ної роси прокидається і травичка , і квіточка , все співає. Яка краса ! 2 група. ( Дівчинка – Весна ) А ось і я – Весна – красна. Іду, пробуджую від сну Куди ступлю, там сонце сяє, Всю землю чарівну. 3 група. « Весна йде та йде. Ось уже і небо голубе і чисте, і вода блищить і горить, гаї зеленіють, садки зацвітають і увечері десь тьохнув соловейко на листатому клені, кує зозуля на високій березі , гуде бджола ….» ( Марко Вовчок ) - Про які ознаки весни ви почули у кожній рекламі ? 2. Закликання весни. - Одним з найцікавіших звичаїв наших предків є закликання весни. Кожна група розповість , як же закликати весну ? 1 група. Закликали весну 14 березня – свято Явдохи. Саме в цей день з пер – шою ластівкою з вирію з’являється до нас весна. 2 група. У своїх легендах і казках український народ створив світлий образ Весни – дівчини. Тому люди виглядають її вранці , до схід – сонця Діти вибігають на горбки і закликають весну піснями. 3 група. Ой, весна, весна та весняночка, Ой, де ж твоя донька та панночка… Принеси нам збіжжя, Прийди, весно, прийди, Прийди, прийди, красно, Принеси нам красок… - Про які краски говориться у закличці ? 3. Весна – художниця. - Які кольори принесла весна ? Кожна група покаже і розкаже про свої весняні малюнки. 1 група. Березень. Березень – місяць води поломить , - Весняну пісню річка задзвонить. 2 група. Квітень. Квітами квітень всіх привітає, Усі садочки порозквітає. 3 група. Травень. Гей, травень прийде у дні чудові, Постелить всюди трави шовкові. - Ось погляньте на твори видатних художників , присвячених весні. 4. Весна і музика. Слухання музики П.І.Чайковського « Пори року». - Якою ви уявили весну ? 1 і 2 групи добирають прикметники для опису весни ( Барвиста, пахуча, гомінка ….), 3 група – дієслова ( Оживає, рухається, цвіте….) 5. Робота з виставкою книг. - Які книги ви подали на виставку ? - Спробуйте за назвою книги визначити , про що в ній розповідається ? - Чи допомогли малюнки на обкладинці здогадатись про зміст книжки ? 6. Весна в творах поетів Поділля. - Весна – чарівниця своєю красою зачарувала і наших поетів Поділля. Сьогодні ми ознайомимось з деякими їх творами. 1 група. Оксана Ткачук народилась 16 вересня 1979 року в смт Понінка Полонського району. (1 група читає вірш, а інші групи – слідкують ) «Провісники весни» Це іще не весна. Натяк лиш на весну, Репетиція перед весною. А підсніжника спис кліть пробив крижану, Став сміливо, мов лицар, до бою. Прийде час , і мороз , завірюхи, сніги, Знов покажуть, чого вони варті. Має він довести, Що йому до снаги Простояти уперто на варті. Це іще не весна. Тільки в небі блакить, Тільки сонце весняно – привітне Нам віщує про те. Що весна вже летить, Зовсім скоро прилине, розквітне… - Які ознаки весни? - Який місяць весни описує поетеса ? Доведіть. - Які порівняння використані у вірші ? - Яку картину уявили ? 2 група Юхим Вівчар народився 1928 року на Черкащині .Живе у Полонному « Весна крокує Поділлям» Мороз вночі карбує кроки, Сніжок притрушує сліди, Горбки чорніють крутобокі, Вдяглися в паморозь сади, А вдень - струмочків гомінливих Веселий пінистий розлив, На крилах вітру білогривих Дзвенить весна за даллю нив. Напругим вітром б’є у груди, Вмиває вранішню зорю. Ламає здимлені запруди Наперекір календарю. Загомонить дощем загірним, Весіллям птаства у гаю. І зашумить зерном добірним В полях в Подільському краю. - Який період весни описується ? - Що побачили у вірші ? - Що почули ? 3 група Валентина Біленька народилась в січні 1960 року в с. Блидні Полонського району. «Весняне» Зупинюся у лісі веснянім; На черемху погляну хмільну. І запахне таким довгожданним, Ну, а чим – і сама не збагну. - Що відчули , прочитавши вірш ? V. Фізкультхвилинка Встало вранці ясне сонце, Зазирнуло у віконце. Ми до нього потяглися, За промінчики взялися. Нумо дружно присідати , Сонечко розвеселяти. Встали – сіли ! Встали – сіли ! Бачте, як розвеселили ! Стало й сонце танцювати, - Нас до кола закликати. Нумо – разом ! Нумо – всі ! Танцюймо по росі ! 7. Прислів’я і приказки про весну. (Кожна група складає прислів’я і приказку з деформованого речення і пояснює її значення. ) 1 група. Весняний день рік годує. Пізня весна дарує сухе гоже літо. 2 група. Березень з водою, квітень – з травою. Якщо початок травня холодний, то наприкінці місяця буде тепло. 3 група. Травень ліси наряджає, літо в гості чекає. У квітні ранковий туман віщує ясну погоду. 8. Лине весна над Поділлям. (Робота над віршами поетів Поділля. ) 1 група. Оксана Ткачук. « Вербові котики» Торкнулась гілочка щоки – Вербові котики. Неначе рідної руки Ласкаві дотики. Я подарую їх тобі, Щоб ти сміялася, Щоб щира усмішка в журбі Не заховалася. Щоб сонця лагідне тепло Промінням пестило. І ти, хоч як там не було, Дивилась весело. - Який настрій викликав вірш ? Чому ? - Чим ви радуєте своїх близьких, друзів ? 2 група. Марія Будзінська народилася 17 серпня 1942 року. Працює вчителем у м. Хмельницькому. « Свічки каштанів засвітились…» Свічки каштанів засвітились Від солов’їної струни, Тополь зелені заметілі Під ніжним променем весни. Туманом білим оповиті Зелені вруна у полях, Барвінком синім перевиті Шовкові трави у садах. Веселки фарби розкидають В розкішні трави весняні. І, спалахнувши, розцвітають Чудові квіти запашні… - Які ознаки весни ? - Які кольори весни ? - Яку картину уявляєте ? 3 група.
Ольга Лихогляд народилась 24 січня 1942 року в с. Червоний Степ На Вінниччині. «Гуси над Бугом» Останнім проявом зими Упала пір’ям з вишини Ще снігом трусить, Пташина втома. А вже весняними крильми - Добридень, вісники весни, Майнули гуси. Спочиньте вдома. Вони із далечі доріг Вітає ранній ваш приліт Вертають лугом Води люстерце. І цвіт вербовий зашарів Красою рідної землі Над синім Бугом. Зігрійте серце. І я гукаю щиро їм У синь небесну : - Спасибі, гусоньки мої, За теплу весну. - Про яких вісників весни йде мова у вірші ? - Хто зустрічає птахів ? - За що дякує поетеса гусей ? - Як звертається до птахів ? - Який настрій викликає вірш ? 9. Хвилинка поезії. А тепер спробуйте ви скласти вірш про весну. Допоможуть вам рими : прийшла – принесла, всміхнулось – одягнулась. 10. Співуча весна. Інсценізація твору Катерини Куян ( м. Хмельницький ) « Мелодія квітів.» Дівчинка. Три білих квіточки – Маленьких три нарциси, Ніби три зірочки, А в них – слова дитячі У подарунок мамі, В день народження, В долоньках донечки Всміхались…. На лісовій галявині було так тихо , що можна було почути, як квіти розмовляють між собою. … Ось біжить по галявині ромашка. Така весела, Прибігла до подруг – ромашок і махає листочком : - Ідіть сюди ! Всі квіточки збіглися в коло , а вона і шепоче їм : - Ой, знаєте що ?Літній вітерець сів біля мене і каже, що він з сонечком сьогодні даруватимуть квітам музику літа… Не встигла вона дошептати ці слова , як зазвучала ніжна музика…. Танцювали ромашки і всі квіти Землі. Звучала мелодія квітів ! ( Лунає музика. Діти танцюють. ) VІ. Підсумок уроку. - Які твори поетів Поділля про весну найбільше запам’ятались ? Вчитель. ( Читає вірш Тетяни Руси , Хмельницька область ) Над полями, над гінкими Стеляться тумани й дим. Пахне ніжно щось незриме – Зачарована я ним. Пахне цвітом і травою, Пахне місяцем й росою. І зоря в цю стиглу мить, Мов метелик , мерехтить. Зорі сяють, місяць світить… Ти такий прекрасний , світе ! | |
Переглядів: 3185 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 3.0/1 |
Всього коментарів: 2 | |
|
ble>