Літера Щ, щ ("ща"), позначення нею на письмі звукосполучення [ніч]. Бесіда на тему "Наша Батьківщина". - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Літера Щ, щ ("ща"), позначення нею на письмі звукосполучення [ніч]. Бесіда на тему "Наша Батьківщина".

Тема. Літера Щ, щ ("ща"), позначення нею на письмі звукосполучення [ніч]. Бесіда на тему "Наша Батьківщина".
Мета: ознайомити учнів з літерою "ща", звукосполученням [шч]; удосконалювати вміння виконувати звуко-буквений аналіз слів; навичку свідомого і правильного, виразного читання; закріплювати вміння зв’язко висловлювати свої думки на задану тему; розвивати пам'ять, увагу; виховувати любов до Батьківщини.
Обладнання: Буквар (авт.: М. Вашуленко, Н. Скрипченко), склади-блискавки (чи,
ши, щи, ща, ша, ше, ще, жи), картки із записаними завданнями: "Склади модель слова", "Знайди літеру", "Упіймай звук", "Запам'ятай слова", "Прочитай склади"; плакат "Павутинка"; слова для складання павутинки: земля, край, мова, пісня, Україна, лани, поля, сади, гори, річки, моря, шахти; мікрофон, карта країни, фішки для моделювання слів, каса літер, картки зі складами, словами, завданнями; модель речення.

Хід уроку

I. Організація учнів до уроку
Приготуйтеся швиденько,
Станьте біля парт рівненько.
Ми урок розпочинаєм,
Багато нового пізнаєм.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні буквочка нова До класу нашого прийшла,
З собою вісточку вона Про край чудовий принесла.
У тім краю сіяє сонце,
Цвіте калина під віконцем.
Співає пісню соловей - Розвеселяє всіх людей.
І сповіщає журавель
Про синь морів, красу земель...
                                       О. Крижанівська
(На дошці прикріплена карта України, закрита білими аркушами, на яких записані завдання.)

- Що це за буква? Про який край вона нам хоче розповісте? (Міркування учнів.)

- Щоб дізнатися про це напевне, ви повинні виконати завдання, записані на аркушах.
2. Знайди літеру 3. Упіймай звук
1. склади модель 4. Запам’ятай
5. Прочитай склади
Гра "Мікрофон".
-Якими ви повинні бути на уроці, щоб правильно виконати всі завдання? (Орієнтовні відповіді учнів: активними, уважними, кмітливими, чемними тощо.)
- Отже, якщо ви будете уважно слухати вчителя, своїх однокласників, міркувати і відповідати, то впораєтеся з усіма завданнями.
III. Ознайомлення з новою літерою та звуками, що їх вона позначає
1. Звуко-буквений аналіз слова.

Перше завдання "Склади модель слова". Відгадайте загадку.
Він скрізь: у полі і в саду,
А в дім не попаде.
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він не йде.
                                          (Дощ)
- Послідовно назвіть звуки слова-відгадки. Охарактеризуйте звуки і викладіть відповідні фішки. Чи всі звуки у цьому слові вам відомі?
- Викладіть це слово з розрізних літер. Увага! В українській мові для позначення сполучення звуків [шч] є літера "ща". (Учитель демонструє букву.)
- Молодці! З одним завданням ви впоралися. Забираємо аркуш, на якому воно записане.
2. Ознайомлення з літерою.
- Подивіться, ось велика і маленька літери "ща". Чим вони подібні? Чим відрізняються? На яку літеру подібна літера "ща"?
Буква Щ сказала Ш:
- Ти стрибаєш, як лоша.
Я на тебе дуже схожа,
Хоч стрибати так не можу.
- А відгадка тут проста:
Я - з хвостом, ти - без хвоста.
І. Січовик
3. Місце літери в касі букв.
- Тепер друге завдання "Знайди літеру".
- Де у касі букв "живе" літера "ща"? Які букви є її "сусідами"? (Відповіді учнів.)
-Молодці! З цим завданням ви теж упоралися. (Учитель забирає з дошки ще один аркуш паперу.)
4. Дидактична гра "Упіймай звук".
Мета: формувати вміння учнів розпізнавати заданий звук серед інших звуків мовного потоку.
Хід гри
1. Учитель ознайомлює (читає один раз) учнів з віршем, піснею, потішкою, загадкою, скоромовкою.
2. Читає вдруге, роблячи після кожного слова невелику паузу.
3. Якщо учні чують у слові заданий звук (звуки), плескають в долоні, якщо - ні, сидять тихо.
- Зараз пограємо в гру. Я буду читати вірш. Коли ви почуєте злиття звуків "шч", плескайте в долоні.
Щітка щітці говорила:
"Я щоранку щось робила".
Щітка щітці відказала:
"Ти щоранку міцно спала".
Щоб дві щітки не сварились,
Ми раненько пробудились.
Одна - вікна промиває,
Інша - килим вичищає.
                                   Л. Куліш
- Молодці! Ви уважно слухали і тому виконали ще одне завдання. (Учитель забирає з дошки наступний аркуш.)
5. Гра "Хто більше слів запам’ятає
- Що ж заховалося під наступним завданням? (Міркування учнів.)
- Я читатиму ще один вірш, а ви повинні запам'ятати якнайбільше слів зі злиттям звуків [шч] у тому порядку, в якому вони зустрічатимуться у вірші. Також вам необхідно полічити, скільки цих слів є у вірші.
Щодня щасливі наші діти Щебечуть, наче пташенята.
Як любить їх найкраща в світі Вкраїнська Батьківщина-мати.
Скільки ви налічили слів зі злиттям звуків [шч]? (П'ять.)
- Яке слово почули першим? (Щодня.) Другим? (Щасливі.) Третім? (Щебечуть.) Наступним? (Найкраща.) Останнім? (Батьківщина.)
- А тепер всі хором повторимо ці слова. (Щодня, щасливі, щебечуть, найкраща, Батьківщина.)
- Запам'ятайте ці слова, щоб на уроці письма написати їх з пам'яті.
IV. Робота над текстом "Наша Батьківщина"
1. Словникова робота.

- Останнім ви запам'ятали слово "Батьківщина". Чи знаєте ви, що воно оз¬начає? Давайте разом спробуємо це з'ясувати. Для цього прочитаємо слова у Букварі на с. 122.
(Учні, які ще не оволоділи навичкою читання, отримують картки.)
Взірець картки
ба ть ко
ба ть кі в сь ки й Ба ть кі в щи на
Як ви думаєте, від якого слова походить слово "Батьківщина"? (Батько.) А чому воно написане з великої літери? (Напевне, тому що це назва.)
- Що ми називаємо Батьківщиною? На це питання ви зможете відповісти, послухавши вірш В. Гринько:
Водограй, полів розмай,
Зелен гай, ліщина...
Все це рідний, любий край - Наша Батьківщина.
Пам'ятай, не забувай Батьківську стежину,
Прикрашай, шануй свій край,
Дім свій - Батьківщину.
- То що ми називаємо Батьківщиною? (Батьківщиною ми називаємо рідний, любий край; стежину, дім, поле, гай...)
- А як називається наша Батьківщина, країна? (Україна.)
- Отже, ми з'ясували значення слова Батьківщина.
Фізкультхвилинка.
- Перед тим, як виконати наступне завдання, відпочинемо.
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали-сіли, встали-сіли.
Бачите, як звеселили.
Стало сонце танцювати,
Нас до танцю закликати:
Нумо разом, нумо всі Потанцюєм по росі.
2. Читання складів.
- Після відпочинку приступаємо до наступного завдання "Прочитай склади". Я буду показувати склади, а ви швидко їх читатимете вголос. Будьте уважні, не помиляйтеся.
(Склади-блискавки: чи, ти, щи, ща, та, иле, ще, жи.)
- А тепер прочитаємо склади, записані на дошці. (Кількаразове читання з нарощуванням швидкості кожного разу.)
щи ши чи ше ша чо
вщи ших чить пше шах чор
-Молодці! І з цим завданням ви впоралися. (Учитель забирає з дошки останній аркуш і перед учнями відкрилася карта.)
- Що зображено на цій карті? Можете прочитати. (Учні читають слово "Україна".)
3. Бесіда про Україну. Робота з картою.
- На цій карті зображена наша земля, країна, Батьківщина - Україна. Такою ми можемо її побачити, якщо летітимемо в літаку високо над землею. Можна сказати, що це маленька кольорова фотографія нашої великої Батьківщини - України.
- Розгляньте уважно карту і скажіть, які кольори ви бачите на ній. (Відповіді учнів.)
- Чи знаєте ви, що означають ці кольори на карті? Коричневим кольором зображені гори, зеленим - рівнини, а синім... ось ці стрічки... може, самі здогадаєтеся? Допоможе вам загадка.
Синя стрічка блищить,
Щось тихенько гомонить І біжить собі, біжить,
Не зупиниться й на мить. (Річка)
- І ще.
Навколо вода, а з питвом біда. (Море)
(Учитель на карті показує моря і називає їх: Чорне, Азовське. Потім показує і називає річки: Дніпро, Дністер, Серет тощо, також називає міста, через які протікають ці річки: Київ, Тернопіль тощо. Потім показує гори Карпати і Кримські.)
- Які ви знаєте українські міста? (Діти називають, а вчитель показує їх на карті.)
- На карті ви побачили всю Україну. Чи гарна наша країна? А зараз ми прочитаємо про неї текст у підручнику.
4. Читання тексту "Наша Батьківщина" (Буквар, с. 123).
- Перегляньте текст і скажіть, скільки в ньому абзаців.
а) Читання тексту учнями. Бесіда. Складання "павутинки".
Учні по одному реченню читають текст і дають відповіді на запитання.
Перше речення.
- Що таке Батьківщина? (Батьківщина - це наша земля.)
- Чия це земля? (Земля батьків, дідів, прадідів.)
- Хто такий дід? (Тато мами або тата.)
- А прадід? (Дід мами або тата.)
(Учитель прикріплює на дошці до павутинки слово "земля".)
мова пісня
Друге речення.
- Що таке Батьківщина? (Батьківщина - це наш край.)
(Учитель прикріплює на дошку до павутинки слово "край".)
- Який край? (Край, де звучить рідна мова і материнська пісня.) (Учитель прикріплює слова "мова" і "пісня".)
Третє речення.
- Як називається наша Батьківщина? {Наша Батьківщина зветься Україною.) (Учитель прикріплює слово "Україна".)
Четверте речення.
-Що таке Україна? (Україна - це лани пшениці, поля льону, вишневі сади.) (Учитель прикріплює слова "лани", "поля", "сади".)
П'яте речення.
- Що є в Україні? {Гори Карпати, Дніпро-Славутич, Чорне море, шахти Донбасу.)
- Що таке Дніпро-Славутич? {Найбільша річка України.)
(Учитель прикріплює слова "гори", "річки", "моря", "шахти".)
Доповнення вчителя.
- Донбас. Ви знаєте, що в Україні є місто Донецьк. У Донецькій області глибоко в землі є вугілля. Під землею його добувають. Для чого людям потрібне вугілля? (За допомогою вугілля опалюють помешкання та багато іншого.)
Але про це ви будете вивчати в наступних класах.
Шахта - це:
1) Гірниче підприємство, що видобуває корисні копалини підземним способом; місце підземного їх видобування.
2) Вертикальна подовжена порожнина в деяких спорудах і пристроях, наприклад, печах, ліфтах.
Сьоме речення.
- Що таке Україна? (Це той край, де ви живете.)
Фізкультхвилинка.
Ми повчилися читати,
Час прийшов відпочивати.
Прилетіли журавлі І великі, і малі.
Сіли собі на ріллі,
Заспівали: "Тра-ра-рі".
Де журавка ходила –
Там пшениця родила,
Де журавель походив - Там ячмінь уродив, б) Напівголосне читання.
- Ми з вами прочитали текст, відповіли на запитання, визначили ключові слова. А зараз я вам пропоную наступне завдання.
Перша група. Знайти в тексті речення, яке відповідає цій моделі.
Друга група. Підкреслити в першому абзаці злиття ПГ (приголосний та голосний звуки) і полічити, скільки разів тут зустрічається слово "Батьківщина". Орієнтовний взірець виконання.
Батьківщина - це земля і т. д.
- Молодці! А от як ви вчилися уважно читати, зараз перевіримо.
5. Розвиток зв 'язного мовлення.
а) Підготовка до переказування тексту.
- Користуючись ключовими словами з "павутинки" і текстом підручника, складіть речення про Батьківщину.
Орієнтовні відповіді.
Батьківщина - це земля батьків, дідів і прадідів.
Батьківщина - це край, де звучить рідна мова і материнська пісня.
Наша Батьківщина зветься Україною.
Україна - це безкраї лани пшениці.
Україна - це квітучі поля льону.
Україна - це вишневі сади.
(Учитель допомагає учням складати речення за такою методикою: учні за допомогою ключових слів складають речення "Україна - це сади ". Учитель пропонує знайти в тексті слово, яке характеризує, які саме це сади - "вишневі". Отже, складаємо речення "Україна - це вишневі сади ".)
б) Переказування тексту.
- Ви вже навчилися складати речення про нашу Батьківщину - Україну. Зараз ви спробуєте самостійно розповісти про Батьківщину. Але я ще раз прочитаю вголос текст, щоб ви краще запам'ятали, про що будете розповідати.
(Учитель читає текст. Після цього учні переказують цей текст. Учитель звертає увагу на послідовність і правильність переказу.)
- Молодці! Ви гарно переказували текст "Наша Батьківщина", тому що уважно читали і запам'ятовували.
V Підсумок уроку Гра "Мікрофон".
- Якими ви були на уроці? {Розумніти, уважними, старанними, активними тощо.)
- Про який край розповіла нам нова літера? (Про Україну - нашу Батьківщину.)
- Чи справді цей край чудовий? Чому? (Цей край чудовий, бо багатий на моря, річки, сади, шахти, лани....)
- Чи сподобався вам урок?

Категорія: Уроки | Додав: валя1529 (24.07.2015) | Автор: Кривошей Ніна Василівна E
Переглядів: 304 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!