Література рідного краю. Життєвий і творчий шлях земляка Миколи Тарана - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Література рідного краю. Життєвий і творчий шлях земляка Миколи Тарана

Солдатенко Тетяна Михайлівна, вчитель початкових класів, Саливінківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Васильківського району

Тема уроку. Позакласне читання. Література рідного краю. Життєвий і творчий шлях земляка Миколи Тарана.
Мета уроку: ознайомити дітей з літературою рідного краю, із творчістю земляка-дослідника Миколи Полікарповича Тарана; зацікавити творчістю людей, митців, письменників рідного краю;
розвивати зв’язне мовлення і навички виразного читання; вчити учнів образно сприймати героїв твору та вмінню інсценізувати; формувати вміння виступати перед аудиторією, висловлювати оцінні судження, добирати найяскравіші переконливі факти для аргументації думок; сприяти формуванню сміливості та відваги, людяності як визначальних рис особистості;
виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю, почуття гордості за своїх земляків; прищеплювати любов і повагу до творчості земляків.
Обладнання: виставка збірок поетів та письменників Васильківщини, портрет Миколи Тарана, український вишитий рушник, виставка книг письменника, ілюстрації до творів, костюми та декорації для інсценізації уривку твору, квіти та сувеніри для автора.
Тип уроку: нестандарний, урок-захист проекту.
Тема проекту. Життєвий і творчий шлях земляка Миколи Тарана.
Тип проекту: пізнавально-творчий, індивідуально-груповий.
Об’єкт пізнання: життя і творчість Миколи Полікарповича Тарана.
Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях видатного земляка; ознайомити з його творчим доробком.
Завдання: спонукати дітей до самостійного пошуку цікавих фактів із його життя, книг; розвивати зв’язне мовлення і навички виразного читання; прищеплювати любов і повагу до творчості земляків.
Спосіб розв’язання проблеми: робота з бібліотечним каталогом, ознайомлення з довідковою літературою, спілкування з людьми, які працювали з МиколоюТараном, власна творча робота.
Освітній продукт: колективно створений ілюстрований збірник «Наш земляк
– Микола Таран».
Склад учасників проекту: учні, учитель, бібліотекарі, батьки.

План виконання проекту
І етап. Підготовчий
1. Обговорення в класі ідеї проекту.
2. Визначення теми і мети проекту.
ІІ етап. Планування проектної діяльності
1. Висловлювання міркувань щодо шляхів виконання проблеми.
2. Формування творчих груп. Розподіл доручень, отримання завдань:
«Літературознавці» – знайомляться з творами автора;
«Літературні критики» напишуть власні відгуки до прочитаних творів;
«Ілюстратори» намалюють ілюстрації до оповідань;
«Актори» інсценізують уривок із книжки.
3. Визначення форми презентації результатів проектної діяльності.
ІІІ етап. Реалізація проекту
1. Складання групою плану роботи над проектом.
2. Робота в бібліотеці з картотекою.
3. Самостійне читання творів Миколи Тарана.
4. Написання відгуків до творів.
5. Малювання ілюстрацій до оповідань.
6. Актори вивчають ролі дійових осіб уривку твору, проводять репетиції.
7. Аналіз та опрацювання зібраних матеріалів у групах. Оформлення проекту.
ІV етап. Підсумок проектної діяльності
1. Підготовка і захист проекту.
2. Оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями. Аналіз успіхів і невдач. Висновки.
3. Критерії оцінювання проектної діяльності:
– активність учасників проекту;
– глибина розкриття проблеми;
– характер спілкування членів групи;
– практична цінність результату;
– мовленнєвий рівень учнів під час презентації проекту.

Захист проекту – хід уроку

І. Організаційний момент. Створення сприятливої атмосфери
Учитель
. Я всміхаюсь сонечку.
Діти. Здрастуй золоте.

Учитель. Я всміхаюсь квіточці.

Діти. Хай вона росте.
Учитель. Я всміхаюсь дощику.
Діти. Лийся, мов з відра.

Учитель. Гостям усміхаюся.

Діти. Зичу їм добра.

ІІ. Створення емоційного настрою

Учитель. На уроці ми:

Діти.(читають запис на дошці)
Уважні,

Розумні,

Організовані,

Кмітливі!
– Сідають ті, хто народився взимку.
– Сідають ті, хто народився навесні.
– Сідають ті, хто народився у літню спеку!
– Сідають ті, хто народився осінньою дниною!

IІІ. Мотивація навчальної діяльності Повідомлення теми та мети уроку
1. Бесіда

– Сьогоднішній урок позакласного читання, присвячений літературі рідного краю.
– Що таке література?
– А що таке рідний край?
– Для нас що є рідним краєм?
2. Асоціативний кущ
– З якими словами асоціюються у вас слова «Життєвий і творчий шлях земляка Миколи Тарана» (під записом теми уроку записується «павутинка» пояснень).
3. Повідомлення теми і мети уроку
– Сьогодні у нас буде незвичайний урок позакласного читання. Адже до нас на урок прийшов відомий наш земляк із селища Гребінок Микола Полікарпович Таран. Це людина – дослідник історії нашого краю, письменник нашого краю, активіст нашого краю. Сьогодні цій людині ми присвячуємо проект, який ми готували не один місяць. У цьому проекті працювали і
«Біографи», які ознайомилися із біографією Миколи Полікарповича Тарана, і
«Літературознавці», які читали твори автора, і «Літературні критики», які написали власні відгуки до прочитаних творів, і «Ілюстратори» , які намалювали ілюстрації до творів, і «Актори», які інсценізували уривок із твору Миколи Полікарповича Тарана. А результати нашої спільної роботи ми оцінимо в кінці уроку.

ІV. Узагальнення і систематизація знань
1. Звіт про результати першої групи Виступ групи «Біографів»

1 учень
Микола Полікарпович Таран усе життя живе на прадідівській землі у селищі Гребінки Васильківського району Київської області. Поважні і мудрі літа його написали непросту і яскраву долю патріота-народника. Відчайдушний правдолюб, безкомпромісний політик, краєзнавець-романтик, своєю активною життєвою позицією не всім угодний. Хлібороб із діда-прадіда – працював головним зоотехніком, керував відділом, був профспілковим головою та органічно поєднував основну роботу з громадською.
2 учень
Спочатку Микола Полікарпович був головою Гребінківського територіального Товариства української мови імені Т.Г. Шевченка, що на той час прирівнювалося до політичної партії. Пізніше – співзасновник Селянської демократичної партії України, член її політради та голова ревізійної комісії, редактор і видавець газети «Сільський майдан». Делегат позачергової конференції Товариства української мови ім. Т.Г. Шевченка, делегат Конгресу національно-демократичних сил України, делегат першого та другого Всесвітнього форуму українців, гість позачергової сесії Верховної Ради України ХІІ скликання, яка проголосила Декларацію про державний суверенітет України, член Центральної виборчої комісії 1989–1994 років, мав честь особисто вітати першого Президента України Л. М. Кравчука. 1996 року балотувався кандидатом у депутати до Верховної Ради України.
3 учень
Микола Полікарпович – онук військового моряка Федора Ілізоровича Тарана з крейсера «Ізумруд». За мужність і героїзм дід був відзначений Георгіївським Хрестом із рук самого імператора Миколи ІІ. Микола Полікарпович – син простого селянина Полікарпа Федоровича Тарана, який пройшов три війни. З третьої повернувся з перемогою і орденом бойового Червоного Прапора. Та ще з контузією, тяжкохворий, і з надією на мирне життя, а прожив лише кілька місяців, тому тема війни горіла болючим вогнем у серці Миколи Полікарповича ще з ранніх літ. Та чи міг він, чи й хто-небудь з нас сподіватись, що жахи війни знову торкнуться нашої держави? То ж «з-під пера» Миколи Тарана знову виходять твори, сповнені болю і жалю, надії і сподівань на краще майбутнє – майбутнє без війни…
4 учень
Наймолодший у родині він залишився біля матері, коли старші пішли на власний хліб. У той час ніщо так не цікавило підлітка, як газетні новини. Мати, Варвара Лаврентіївна, приносила їх із контори відгодівельного комплексу, де працювала. А місцеві новини хлопчина дізнавався з районної газети «Прапор Леніна». Кілька днів вона висить під склом у центрі Гребінок для громадського читання, а потім десь зникає. І досі, напевне, ніхто не знає, що то була справа рук майбутнього краєзнавця. Вчився добре, легко давалися точні науки, любив історію, географію, а з премудростями української граматики доводилося попотіти. Старшокласником мріяв стати журналістом, письменником, навіть успішно склав іспити на факультет журналістики Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка.
5 учень
Його громадська діяльність відзначена численними Почесними грамотами різного рівня, Подяками, відзнаками. Орденом «За заслуги ІІІ ступеня» з рук найвищих посадовців і відзнакою Святішого патріарха Київської і всієї Русі Філарета, нагороджений орденом князя Ярослава Мудрого IV ступеня. До 400– річчя рідних Гребінок удостоєний звання «Почесного мешканця селища».
2. Звіт про результати роботи другої групи
– Роками виплекана потреба Миколи Полікарповича нести правду в народ спонукала до політичного самвидаву «Земля і воля», яка згодом трансформувалась у легальну громадсько-політичну газету «Сільський майдан». Її, як засновник 1991 року Селянської демократичної партії України М. П. Таран видавав за власний кошт впродовж п’яти років. Колосальним історичним розвідкам М. Тарана, систематизованим в історичні нариси про населені пункти над річкою Протокою (історична назва Великий Рут) від села Пинчуки до Ротка на Житомирщині, можна позаздрити. Матеріалів зібрано на десятки тисяч друкованих сторінок. Тільки рідні Гребінки тягнуть на тисячу. А вийшло друком тільки п’ять.
«Літературознавці» по черзі презентують книги з виставки.
Перечитування окремих найцікавіших, на думку дітей, місць із творів (учні роздають ксерокопію уривку твору на кожну парту і учні самостійно читають).
3. Звіт про результати роботи третої групи
«Літературні критики» зачитують власні відгуки до прочитаних творів.
4. Звіт про результати роботи четвертої групи
«Ілюстратори» прикріплюють на дошці власні ілюстрації до творів Миколи Полікарповича Тарана.

V. Фізкультхвилинка (виконання пісні з імітацією рухів)
БАРВИ РІДНОЇ ЗЕМЛІ
(Слова О.Вратарьова, музика О.Злотника)
Ми веселі маляри,

Що ранкової пори
Размалюєм рідну землю

У святкові кольори.
Наші барви чарівні

Наче іскри запальні,

Кожна барва наче пісня

Української землі.
Приспів:
Райдуга-веселка нам допомагай,

Кольори веселі дітям роздавай.

Буде небо синє, ниви золоті,

Буде в Україні радісно завжди.

Буде сонячний розмай,

І Карпати, і Дунай,

Зелен гай, і чисте поле,

І далекий небокрай.

Наші барви чарівні

Наче іскри запальні,

Кожна барва наче пісня

Української землі.

5. Звіт про результати роботи п’ятої групи
«Актори» інсценізують уривок з книги Миколи Тарана «У полум’ї Великої війни».
Дійові особи: автор 1, автор 2, автор 3, дівчинка, батько, бабуся, комбат, солдати.
Автор 1. Наша хата стояла поряд з дорогою Київ–Біла Церква. В останні дні 1943 року по ній безперервно рухались в обидві сторони багато німецьких танків та машин. Вона дуже сильно обстрілювалася радянською артилерією та авіацією. Аби не попасти під обстріл люди ховалися в погребах.
(Кілька учнів імітують дії).
Автор 2. В нас також був великий погріб, якого батько зверху ще покрив у два шари колодами і ми всією родиною та з ближніми сусідами сиділи більше доби в погребі. Коли зверху доносилися вибухи бомб та снарядів жінки хрестилися та молилися Богу. Та враз наступила тиша …
(«Актори» хрестяться, переглядаються між собою)
Дівчинка. Що могло статися?
(«Батько» мовчки підходить до драбини і лізе вгору, роздивляється в усі сторони).
Батько.
То це ж наші! Вилазьте всі наверх!
(Всі біжать до солдат. Жінки стають на коліна і моляться. Солдати вітаються з людьми помахами своїх рук. Бойовий командир іде попереду тримаючи руку під козирок. Бабуся з іконою в руках, спотикаючись, іде назустріч і падає на коліна. Комбат поцілувавши ікону піднімає легенько бабусю з колін і притуляє до грудей).
Автор 3. То було неймовірне видовище. Всі плакали, обіймалися та розпитували солдатів чи випадково хто з них не зустрічав їхніх рідних на фронтових дорогах і заодно запрошували їх до своїх хат, де пригощали як своїх найдорожчих гостей.

VІ. Оцінка роботи груп. Інтерв’ю з Миколою Полікарповичем Тараном
1. Оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями:
– активність учасників проекту;
– глибина розкриття проблеми;
– характер спілкування членів групи;
– практична цінність результату;
– мовленнєвий рівень учнів під час презентації проекту.
2. Розповідь Миколи Полікарповича Тарана
3. Запитання учнів до письменника

VІІ. Домашнє завдання
– Всі матеріали, які ми зібрали під час проектної діяльності ми складемо у книжку-збірку «Наш земляк – Микола Таран», а от доповнити її ви можете записаними спогадами своїх бабусь чи дідусів, так як це робить не один рік Микола Полікарпович.

VІІІ. Підсумок уроку
1. Вправа «Незакінчені речення»
Мій рідний крає багатий талантами – … На уроці я більше дізнався…
Мені було цікаво дізнатися… Мене найбільше здивувало…
У вільний час я обов'язково почитаю … Я завжди пам’ятатиму…
Для того, щоб мій край прославився у віках, я обов’язково…
2. Побажання автору
3. Вручення Тарану М.П. квітів та сувенірів, які виготовили учні класу.

Категорія: Уроки | Додав: (01.08.2017) | Автор: Солдатенко Тетяна Михайлівна
Переглядів: 82 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!