Літературна вікторина «Юний шевченкознавець» - Класні виховні заходи - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Класні виховні заходи [ Додати статтю ]

Літературна вікторина «Юний шевченкознавець»
Літературна вікторина «Юний шевченкознавець» 

Мета: поширювати знання учнів про Т.Г. Шевченка, відомого українського поета, письменника, співця покріпачених, великого Кобзаря; розкрити велич українського генія, наблизити його до серця кожного учня, стимулювати пізнавальний інтерес дітей; розвивати логічне, образне мислення, комунікативну, діяльнісну компетенції; виховувати шану і повагу до Шевченка, гордість і патріотизм українського народу.

Учитель.
Добрий день! Шановні друзі! Раді бачити вас на літературній вікторині.
В історії назавжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам'ятає і шанує людство. У перші березневі дні ми знову згадуємо великого сина нашого народу - Тараса Шевченка. 200 років минуло з дня народження поета, проте і нині живе під сонцем України Кобзареве слово, слово великої, непогасної любові до свого народу, своєї землі.
Учень. Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.
Учень. Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душу окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля.

Учень. У росяні вінки заплетені суцвіття,
До ніг тобі, титане, кладемо.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
Тебе своїм сучасником звемо.
Учень. Збулись слова твої пророчі,
І час оновлення настав,
І темні просвітились очі,
Вчорашній раб всесильним став!
Вперед, брати!Все далі й далі,
Як тихий надвечірній світ,
Нам сяє в радості й печалі
Ясний Шевченків «Заповіт».
Учитель. Нині ми проводимо літературну вікторину аби не просто вшанувати пам'ять поета, але й відчути, як через його твори проходить любов до України, народу, рідної мови. Присвячуємо пам'яті Тараса Шевченка літературну вікторину, де учні 8-9-х класів позмагаються на кращого знавця життя і творчості поета.

І конкурс. «Усім відомий Т. Шевченко»
1. Місце народження Т. Шевченка. ( с. Моринці Звенигородського повіту Київської губернії)
2. Соціальний стан Тараса у дитячому віці. ( кріпак)
3. Ім’я пана майбутнього письменника. (Енгельгардт)
4. Здібність поета у дитинстві. ( малювати)
5. Ім’я батька поета. (Григорій)
6. Друзі, за допомогою яких Т. Шевченка було викуплено з кріпацтва.(К. Брюллов, І. Сошенко, О. Венеціанов, В. Жуковський, Є. Гребінка)
7. Заклад, в якому навчався Тарас Григорович, отримавши «вільну».(Академия мистецтв)
8. Перша збірка поета. («Кобзар»)
9. Назва таємного антикріпосницького братства, у якому Тарас Григорович брав активну участь. ( Кирило-Мефодієвське)
10. Ім’я матері поета. (Катерина)
11. Під час перебування в Оренбурзі Т. Шевченку було заборонено писати і …
(малювати)
12. Місто, де навчався письменник. (Петербург)
13. Заклад, у якому Тарас Григорович здобув вищу освіту. (Академія)
14. Прізвище видатного російського митця, портрет якого було розіграно в лотерею для викупу Тараса Григоровича з кріпацтва. (Жуковський)
15. Перший учитель Тараса. (Дяк)
16. Море, в наукову експедицію до якого було запрошено Т.Шевченка. (Аральське)
17. Сад, де познайомився Тарас з І.Сошенком. (Літній)
18. Назва книжки з поезіями, яку приховував поет, перебуваючи на засланні. (Захалявна )
19. Серія картин, які видав Т. Шевченко на власні кошти після завершення навчання в Академії … ( «Живописна Україна»)
20. Рада … надала Шевченкові звання … ( Академії мистецтв, академіка-гравера)
21. Назвати найближчих родичів Т.Шевченка, які мають такі імена: Іван, Григорій, Катерина, Йосип, Микита, Ярина. ( Іван – дід; Григорій – батько; Катерина – мати, старша сестра; Йосип – старший брат; Микита – молодший брат; Ярина – молодша сестра)

ІІ конкурс. «Пізнай поезію Т.Г. Шевченка»
- З якої поезії уривок?
Там матір добрую мою,
Ще молодую, у могилу
Нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми
(А ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!..
(« Як би ви знали паничі»)
Оступить душу, аж заплачу.
А ще до того, як побачу
Малого хлопчика в селі.
Мов одірвалось од гіллі,
Одно-однісіньке під тином
Сидить собі в старій ряднині.
Мені здається, що се я,
Що це ж та молодость моя.
(« Ізолотої й дорогої»)
А дівчина
При самій дорозі
Недалеко коло мене
Плоскінь вибирала,
Та й почула, що я плачу.
Прийшла, привітала,
Утирала мої сльози
І поцілувала...
(« Мені тринадцятий минало»)

Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
(« Заповіт»)

Лихо мені з вами!
Нащо стали на папері
Сумними рядами?..
Чом вас вітер не розвіяв
В степу, як пилину?
Чом вас лихо не приспало,
Як свою дитину?.. (« Думи мої, думи мої»)

Покинули стару матір.
Той жінку покинув,
А той сестру. А найменший —
Молоду дівчину.
Посадила стара мати
Три ясени в полі.
А невістка посадила
Високу тополю
(« Ой три шляхи широкії»)

В неволі виріс між чужими
І, неоплаканий своїми,
В неволі, плачучи, умру.
І все з собою заберу,
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій — не своїй землі.
(« Мені однаково, чи буду…»)
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
І блідний місяць на ту пору
Із хмари де-де виглядав,
Неначе човен в синім морі
То виринав, то потопав.
(« Причинна»)

«Прости мене! Я каралась
Весь вік в чужій хаті...
Прости мене, мій синочку!
Я... я твоя мати».
Та й замовкла...
Зомлів Марко,
Й земля задрижала.
(« Наймичка»)
Летим. Дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
Тихесенько вітер вів,
Степи, лани мріють,
Меж ярами над ставами
Верби зеленіють.
(« Сон»)

За горами гори, хмарою повиті,
Засіяні горем, кровію политі.
Отам-то милостивії ми
Ненагодовану і голу
Застукали сердешну волю
Та й цькуємо. Лягло костьми
Людей муштрованих чимало.
(« Кавказ»)

ІІІ конкурс. «Ключові дати в житті й долі Кобзаря»)
1814 ( рік народження Т.Шевченка)
1861 (рік смерті)
1838 (викуп із кріпацтва)
1840 (вихід першого «Кобзаря»)
1845 (написання поезії «Заповіт»)
1847 (арешт і заслання)
1857 (друзі поета отримали царський дозвіл на його звільнення, повернення із заслання )
1860 ( присвоїли звання академіка, вихід другого «Кобзаря»)
2 500 (карбованців викуплено Т. Шевченка)
8 (8 творів у першому «Кобзарі», у 8 років батько віддав сина в
науку до дяка)
9 ( помирає мати Т. Шевченка)

ІV конкурс. «Крилаті вислови Т.Г. Шевченка»
Пояснити крилаті вислови Т.Г. Шевченка.
Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі.
Жити б і брататися.
Боже милий! Як хочеться жити і любити Твою правду, і весь світ обняти.
Не завидуй багатому.
І немає злому на всій землі безкінечній веселого дому.
Тяжко-важко в світі жити сироті без роду.
Молітесь Богові одному, молітесь правді на землі.
Сльозами моря не долить.

V конкурс. « Розгадайте ребуси»
Розгадайте назви творів Т.Г. Шевченка, зашифровані в ребусах.

VІ конкурс. « Асоціативний портрет Т.Г. Шевченка» Скласти асоціативний портрет Тараса Шевченка.
Асоціативний портрет Тараса Григоровича
Ш -
Е -
В -
Ч -
Е -
Н -
К -
О -

Асоціативний портрет Тараса Григоровича
Ш - щирий у думках і почуттях;
Е - елегантний у своїй манері писати поезії й живописні картини;
В - вічний у душі кожного українця;
Ч - чемний у своєму ставленні до знедоленого люду;
Е - енергійний у запеклій боротьбі із самодержавством;
Н - неповторний у розумі, талановитості й самовідданості народу й Батьківщині;
К - катований, але не скорений;
О - оспіваний у багатьох як літературних, так і народних творах.

VІІ конкурс. « Анкета Т.Шевченка»
Скласти анкету Т.Шевченка.
Анкета Т. Шевченка
Прізвище, ім’я, та по батькові:
Дата народження:
Місце народження: Батьки:
Національність:
Сімейний стан:
Риси характеру:
Стосунки із:
а) простим людом:
б) представниками самодержавства: Довгоочікуване бажання:
Мрія, що завадило її здійсненню?

Анкета Т. Шевченка
Прізвище, ім’я, та по батькові: Шевченко Тарас Григорович.
Дата народження: 09. 03. 1914 р.
Місце народження: с. Моринці Звенигородський повіт Київська губернії (тепер Черкаська область). Батьки: селяни-кріпаки.
Національність: українець.
Сімейний стан: неодружений.
Риси характеру: щирий, відвертий, справедливий,
наполегливий.
Стосунки із:
а) простим людом: чемний, добрий, поважний.
б) представниками самодержавства: принциповий , зневажливо ставиться до них.
Довгоочікуване бажання: бачити Україну вільною, квітучою, без будь-якого гноблення державою.
Мрія, що завадило її здійсненню? Відсутність належного революційного запалу серед гноблених, їх неосвіченість, пасивність стати до боротьби із самодержавством.

VІІ конкурс. За одну хвилину написати якнайбільше назв творів Т. Шевченка.

VI Підбиття підсумків. Нагородження переможців.

Учитель. Т. Шевченко все своє життя, весь свій могутній талант присвятив українському народові: своїм сучасникам і нам, нащадкам. Будьмо вдячні йому і за «Заповіт», і за «Гайдамаків», і за «Катерину». Читаймо Шевченкові твори, вивчаймо їх, шануймо те, що залишив нам у спадок Великий Кобзар.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душу окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля.
Категорія: Класні виховні заходи | Додав: (08.03.2014) | Автор: Єрьомка Людмила Миколаївна
Переглядів: 2021 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!