Людські чесноти. Ввічливість - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Людські чесноти. Ввічливість
Тема. Людські чесноти. Ввічливість
Мета: дати поняття «чеснота», «честь», розширити словник учнів словами ввічливості, познайомити з нормами поведінки, прислів'ями;
формувати навички культурної поведінки, дружні відносини між дітьми у класі;
виховувати повагу до однолітків, старших людей.
Обладнання: тест для перевірки домашнього завдання для учнів 3 групи; мультимедійна дошка та проектор; тексти для вивчення нового матеріалу; предмети для дослідів; тести для перевірки сприймання нового матеріалу для 1 та 2 груп; ілюстрації; скринька «ввічливості» для роботи в парах;магнітофон, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням ІКТ.

Хід уроку 

І.Організація класу до уроку (на мультимедійній дошці з'являються слова девізу уроку)
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і гарно працювати.
Повторення правил поведінки за комп'ютером.
- можна працювати дітям 1 -4 класів за комп'ютером 10-15 хвилин двічі на тиждень;
- відстань від монітора до очей повинна бути не менше 60 см;
- якщо лікарі рекомендують, то потрібно одягати окуляри під час роботи за комп'ютером;
- не можна працювати за комп'ютером мокрими руками або у мокрому одязі.
I. Перевірка домашнього завдання
- Діти, перевірку домашнього завдання ми проведемо в групах. Учні 1 групи будуть працювати з учителем і проведемо «Бліц – опитування ». Учні 2 групи виконуватимуть самостійно завдання за картками. Тести на перевірку домашнього завдання за комп’ютером виконуватимуть учні 3 групи. Якщо ви виконаєте завдання на високий рівень, то будете працювати разом з учнями 1 групи, якщо ви отримаєте за роботу на комп’ютері 8 чи 6 балів, то зможете виправити результати за допомогою карток, які лежать на останній парті.

1 група                  2 група                  3 група
Бліц –
опитування аналіз
життєвої ситуації за комп'ютером
1 група Бліц - опитування
- Що вивчає предмет «громадянська освіта»?
- Як ви розумієте слово «громадянин»?
- Які дві життєві основи є на Землі?
- Чи може людина жити без природи? Чому?
- Чи стане людина людиною без суспільства?
- Як ви розумієте людське «я»? . - Що таке зовнішнє «я»?
- Що таке внутрішнє «я»?
- Який слід повинна залишити людина на Землі?
- Як досягти успіху?
- Яке правило потрібно виконувати, щоб мати багато друзів?
2група Аналіз життєвої ситуації
- Прочитати . Дати відповіді на питання.
- Чому плакав Сергійко?
- Чи були справжніми друзями його однокласники?
- Як потрібно було вчинити?
Три дні Сергійко не був у школі, хворів. Скучив за товаришами, за вчителькою. Радісний, веселий, збуджений прийшов хлопчик до школи. Ось і його парта, ось і його товариші.
Думалось йому: побачить в очах друзів привітність, радість. Та їхні очі були спокійні, непорушні.
- Ти зробив домашнє завдання ?- тільки й спитав сусід по парті.
- Виконав - тихо сказав Сергійко й заплакав
3 група Тести для перевірки домашнього завдання
1. Слово «старий» означає надійний, міцний і походить від слова: а) стояти, б) древній, в) давній.
2. Прислів'я «Що молодим посієш, те й старим пожнеш» означає:
а) треба все вчасно сіяти, садити;
б) думати про наслідки своїх вчинків.
потрібно вчитися все робити з дитинства.
3. Що потрібно робити, щоб мати друзів?
а) пригощати всіх солодощами;
б) самому бути гарним другом. самому бути гарним другом.
4. Cправжній друг - це той, який
а) завжди з тобою грається;
б) ніколи не залишить тебе в біді.
5. Найбільша цінність для людини:
а) золото;
б)знання.
Підведення підсумків перевірки домашнього завдання.
II. Оголошення теми та мети уроку.
(тему оголошує вчитель і вона (тема) з'являється на мультимедійній дошці)
Тема : Людські чесноти. Ввічливість
- Прочитайте тему і скажіть чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. ( на дошці з'являється початок речення:
- Я хочу дізнатися...
- Я хочу зрозуміти...
- Я хочу навчитися...
Коли діти висловили свої очікування, на дошці - мета уроку.)

IV. Вивчення нового матеріалу
1) Словникова робота
- Зверніть увагу на правопис слова «ввічливість». У ньому є подвоєння приголосного звука [в]. Це слово слов'янське і утворилося воно із злиття двох слів «у вічі», «в очі», і означало «того, хто дивиться в очі». Адже очі - дзеркало душі. Означало воно миролюбивість, відсутність ворожості, агресивності. Поступово прикметник «увічливий» набув переносного значення - той, хто дотримується правил пристойності, люб'язності, важності.
- З'ясуємо, що означає слово «чеснота».
- Тлумачний словник пояснює це слово так ( на дошці появляється напис)

- Чеснота - позитивна риса в характері людини.
- Синонімами будуть слова доброчесність, доброчинність.
- Антоніми: вада, недолік.
- Багатозначне:- повага, пошана, визнання,
- те , що дає право на визнання.
2) Таблиця «Людські чесноти та вади» ( на дошці)
Чесноти Вади
Ввічливість Злість
Доброта Грубість
Працелюбність Агресивність
Щедрість ... Роздратованість...
- Ми будемо вивчати усі людські чесноти, а сьогодні розпочнемо із ввічливості.
- Чому ця тема важлива?
3)Вживання чарівних слів.
Загадка
Скажеш так, чи надішлеш поштою -
Я від того нічим не змінюся.
Я людині нічого не коштую,
але високо дуже цінюся.( це ввічливі слова)
- Якби люди не вживали ввічливих слів, то навколо життя наше було б сірим і одноманітним.( на дошці малюнок - сіре небо, сумна земля, самотній будинок.. .якщо діти вживають ввічливі слова , то появляються квіти, сонечко, дерева, птахи...)
Розтопить серце всякого
сердечне слово...( дякую)
Якщо ми їсти вже не в силі,
то скажемо мамі що ?(спасибі)
Зазеленіє навіть пень,
коли почує.. .(добрий день)
Коли тебе впіймають за підказку,
то вчителеві скажеш вибачте...(будь ласка)
Щоб знову зустрітись в годину призначену,
Кажу усім щиро я...( до побачення)
4)Практичні досліди
- Ми звикли, щоб зрозуміти, потрібно не тільки почути, а ще й побачити.
- Зараз ми переконаємось, як впливають слова на поведінку людей, на їх самопочуття.
- Уявіть діти, що ви солонка , а сіль - це ваші слова. Склянка з водою - це інша людина, до якої ви говорите. Сіль розчиняється у воді, так само і ваші слова розчиняються у тій людині, до якої ви говорите, коли вона приймає їх близько до серця. Може хтось пригадав, як він образив свого друга поганими словами. Може тепер ви б захотіли забрати свої слова назад, але це неможливо .Вони осіли в серці ображеної людини. Тому потрібно спочатку думати, а потім говорити
(на дошці слова: Спочатку думай, а потім - говори.)

- Чи завжди буде усім навколо добре, коли ми тільки говоритимемо гарні слова?
- Сергійко взяв у Юрка новий велосипед, щоб покататися. Катаючись, Сергій впав і порвав ланцюг. Він одразу ж підбіг до Юрка і попроси вибачення. Спідлоба Юрко буркнув прощаю, але вся його увага була прикута до велосипедного ланцюга. Насуплений Юрко сидів у парку і думав про Сергійка, його переповнював гнів, він стискав кулаки і закушував губи. Ні про що інше він думати не міг.
- Як допомогти Юркові?
- Ось перед вами малюнок поламаного велосипеда. Сергійко попросив вибачення . Ми перекреслимо велосипед. І цей малюнок буде завжди перед очима Юрка. Отже , він ніколи не забуде. А якщо взяти і витерти цей малюнок? Тепер можна сказати, що коли ви говорите прощаю своєму кривднику, то це означає не перекреслена прикрість, а витерта із пам'яті назавжди.
- Отже, найкращі ліки від ненависті - це прощення.
(запис на мультимедійній дошці).

V. Фізкультхвилинка
(діти виконують рухи під музику до пісні «Усмішка»)
VІ. Закріплення вивченого
1) Аналіз сюжетних ілюстрацій . Діти розглядають малюнки і сигнальними картками показують: зелений колір - ввічливо, червоний - неввічливо.
2)Робота в групах
1 група          2 група          3 група
за комп'ютером,
потім
самостійно
виконує тестове
завдання аналіз життєвої ситуації працює з учителем працює самостійно
з підручником

1 група Тести на перевірку сприймання нового матеріалу
1. Чеснота - це
а) позитивна риса характеру;
б) негативна риса характеру.
2. Людські чесноти - це
а) ввічливість, доброта, щедрість,
б) гнів, роздратування, грубість, агресивність.
3. Бути ввічливим означає:
а) тільки говорити чарівні слова;
б) робити гарні вчинки.
4. Як захистити себе від грубощів?
а) дати «здачі»,
б)не гарячкувати, бути стриманим.
5. Яке прислів'я найбільше характеризує виховану людину?
а) Добре того вчити, хто хоче все знати.
б) Від доброго слова і лід розмерзається.
1 група Завдання на місцях
Гра «Так чи ні»
В зошиті в рядок позначаємо правильну відповідь +, а неправильну -.
Під час розмови розмахувати руками. -
Голосно розмовляти, кричати, верещати. -
Пропускати вперед себе старших людей. +
Показувати на когось або на щось пальцем. -
Перебивати розмову дорослих або ровесників. -
Говорити погано про людей, які відсутні .-
Грюкати дверима .-
Вітатися посміхаючись .+
Після виконання завдання, на мультимедійній дошці появляється запис:
- -+- - - - +
Діти здійснюють самоперевірку, під знаками появляються букви :
- - +- - - - +
в в і ч л и в і
2 група
Прочитайте оповідання. Проаналізуємо вчинок кролика.
Жив на світі чемний кролик. Повертався він додому і побачив злу лисицю. Кролик злякався і виріши заховатися в печері. Він не знав , що там на нього чекає небезпека - голодна змія. Кролик був добре вихований і знав , що не можна без дозволу заходити до чужого будинку. Він вирішив привітатися з печерою.
- Доброго дня , печеро, дозволь мені увійти. Змія зраділа, що буде у неї обід і відповіла:
- Звичайно, заходь.
Та кролик упізнав голос змії і щодуху побіг додому. А вдома він добре подумав і сказав...
- Що сказав кролик?
- Що врятувало кроликове життя?
3 група
- Прочитайте статтю підручника на ст.40-41
- Дайте відповідь на запитання:
- Як зробити життя у родині щасливим?
- Які слова, вирази треба вживати постійно?
- До яких наслідків ведуть грубощі?
- Як себе захистити від гніву та грубості?
- Який найкращий стиль поведінки?
3. Робота в групах
1група                 2 група               3 група
самостійно    за комп'ютером    з учителем

1 група працює з текстом підручника. Аналізує ілюстрації. З група працює з учителем. Перевірка самостійної роботи.
- Яку статтю читали?
- Чого вона навчає?
- До чого веде грубість і злість?
- Як себе захистити від гніву?
Перевірка роботи 1 групи
- Яких дітей ви бачите на малюнках? Доведіть.
- З чого можна зробити такий висновок?

VII. Підсумок уроку
- Яку тему вивчали?
- Що найбільше сподобалося?
- Яку людину можна назвати ввічливою?
Робота в парах
- Погляньте, ось скринька ввічливості. Тут є слова
« добрі очі», «добра посмішка», «добре слово»
- Поверніться обличчям один до одного і подивіться добрими очима, посміхніться доброю посмішкою, промовте добре слово.
- Діти, пригадайте, яку оцінку ви отримали при роботі за комп’ютером та додайте до неї один бал за кожну фішку, яку ви отримали за роботу на уроці - це буде ваша оцінка.
- Хто отримав високий рівень?
- Хто отримав достатній рівень?
- Попрацюючи з матеріалом підручника вдома , ви зможете покращити свій рівень.
Урок закінчено.

VIII. Домашнє завдання
З група-ст..40-41 (переказувати)
2 група- ст. 40-41 (переказувати), записати 3 прислів'я про ввічливість.
1 група- ст.40-41 (переказувати), підготувати повідомлення про походження звичаїв вітатися, потискати руку при вітанні...
-Дякую. Урок закінчено.
Категорія: Уроки | Додав: Оленка_Бондар (30.11.2012) | Автор: Оленка Бондар
Переглядів: 2953 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!