Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Логопедичні заняття [ Додати статтю ]

Слова - назви предметів (заняття друге)
ЛОГОПЕДИЧНЕ ЗАНЯТТЯ З КОРЕКЦІЇ МОВЛЕННЯ З УЧНЯМИ 3 КЛАСУ
(ЛОГОПЕДИЧНИЙ ВИСНОВОК: «ПОРУШЕННЯ ЧИТАННЯ ТА ПИСЬМА, ОБУМОВЛЕНЕ Н/В ЗНМ»)

Вчитель-логопед Войко Н.Л., ЗОШ І-ІІІ ст. №20 м. Хмельницький

ТЕМА: Слова - назви предметів (заняття друге)

Мета: Закріплювати поняття слова - назви предметів, поняття «живий» і «неживий » предмет; формувати вміння визначати рід предмета; збагачувати словниковий запас, при потребі уточнювати значення незнайомих слів.
Обладнання: предметні малюнки, фішки, смужки, індивідуальні картки

                                                              ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент. Повторення.

- Над якою темою ми працювали на минулому занятті ? ( Вивчали частину мови - слова - предмети. )
- Які питання ставимо до слів - назв предметів ? ( Хто ? Що ? )
- Які слова - предмети відповідають на питання (Хто?)?(«Живі» предмети. )
- Які слова - предмети відповідають на питання (Що?)?(«Неживі» предмети)
- Як графічно позначали цю частину мови ?(Квадратом.)

ІІ. Основна частина.

- Ми продовжуємо працювати над словами - предметами.

1. Гра ( Додаток №1 )

- Слухайте уважно.
Логопед промовляє слова - предмети. Діти піднімають відповідні фішки. Прослухавши запропоновані слова, учні повинні назвати предмет.
- Якщо ПЕКАР (вивішується малюнок) візьме МУКУ, ВОДУ, СІЛЬ, ЯЙЦЕ, він спече ЩО?... ХЛІБ (промовляють діти), (вивішується малюнок).
- Якщо ХУДОЖНИК (вивішується малюнок) візьме ПАПІР, ФАРБИ, ВОДУ, він намалює ЩО? ... КАРТИНУ (промовляють діти),(вивішується малюнок)
- Якщо КУХАР (вивішується малюнок) візьме ВОДУ, КАПУСТУ, КАРТОПЛЮ, БУРЯК, СІЛЬ, він зварить ЩО? ... БОРЩ (промовляють діти),(вивішується малюнок)
- Якщо БУДІВЕЛЬНИК (вивішується малюнок) візьме ЦЕГЛУ, КЕЛЬМУ, ЦЕМЕНТНИЙ РОЗЧИН, він побудує ЩО? ... БУДИНОК (промовляють діти), (вивішується малюнок)
- То які питання ставимо до «живих» слів - предметів ? (Хто?)
- Назвіть слова - назви малюнків, що на дошці, які відповідають на питання Хто? ( Діти ставлять питання і називають слова. )
- Запишіть «живі» слова - предмети у перший стовпчик.
- А на які питання відповідають «неживі» слова - предмети? ( Що? )
- Назвіть слова - назви малюнків, що на дошці, які відповідають на питання Що? ( Діти ставлять питання і називають слова.)
- Запишіть «неживі» слова - предмети у другий стовпчик.
Запис у зошитах дітей.

пекар
кухар
будівельник
хліб
борщ
будинок



2. Усно складіть речення за схемою.

На дошці схема :

Наприклад: Пекар пече хліб.
Кухар варить борщ.
Будівельник будує будинок.

3. Формування уміння визначати рід слів - предметів.

- Я теж склала речення. Прочитаємо мої (читаємо речення, які записані на дошці).

"Ми в саду. Брат взяв лопату. Брат копає ямку. Сестра принесла воду. Сестра буде поливати. Ми посадили деревце. Деревце почне рости."

- Чи подобаються вам мої речення ? Мені вони не дуже подобаються і я ніяк не можу зрозуміти,що не так. (повторюються слова)
- Ой, і справді повторюються слова.
- Прочитайте слова, які повторюються. ( Діти називають : брат — брат, сестра - сестра, деревце - деревце ) Думаю можна зробити речення краще. Допоможуть нам у цьому слова ВІН, ВОНА, ВОНО.
- Слово брат яким словом замінимо? ( ВІН ) ( накриваю друге слово брат карткою зі словом ВІН)
- Слово сестра яким словом замінимо ? (ВОНА) ( накриваю друге слово сестра карткою зі словом ВОНА )
- Слово деревце яким словом замінимо ? ( ВОНО ) (накриваю друге слово деревце карткою зі словом ВОНО )

Читаємо речення.
«Ми в саду. Брат взяв лопату. Він копає ямку. Сестра принесла воду. Вона буде поливати. Ми посадили деревце. Воно почне рости.»

- Слова ВІН, ВОНА, ВОНО не тільки роблять речення краще, а ще будуть нам допомагати сьогодні визначати рід слів - предметів.
- Коли слово - предмет замінюємо словом ВІН - це чоловічий рід. Коли слово — предмет замінюємо словом ВОНА — це жіночий рід. Коли слово - предмет замінюємо словом ВОНО - це середній рід.
- Слово брат ми замінили словом ВІН, то це предмет якого роду ?
- Слово сестра ми замінили словом ВОНА,то це предмет якого роду ?
- Слово деревце ми замінили словом ВОНО, то це предмет якого роду?
- То як визначити рід слова - предмета ? (потрібно предмет замінити словом ВІН або ВОНА, або ВОНО)

4. Робота з словами.

Підійдіть до столу і візьміть малюнок, який вам сподобається.
- Назвіть свій малюнок словом. Давайте поставимо малюнок предмета на дошці під словом, яким його можна замінити, і дізнаємось якого роду предмет.
- Кавун, ананас - це предмети якого роду ? Як ми визначили рід цих предметів?
- Диня, слива - це предмети якого роду ? Як ми визначили рід цих предметів?
- Манго - це предмет якого роду ? Як ми визначили рід цього слова ?
- Як визначити рід слів предметів ? (потрібно предмет замінити словом ВІН або ВОНА, або ВОНО).

Фізкультхвилинка

5. Розгляньте схему на дошці.

У кошику

- Запишіть утворене речення. Визначте рід предметів.

6. Запис речення.

ПРИЙШЛА ВЕСНА. ВІТЕРЕЦЬ СТАЄ ТЕПЛИМ. СОНЦЕ СВІТИТЬ ЯСКРАВО.

- Знайдіть у реченнях слова - предмети,графічно позначте їх, визначте рід цих слів - предметів.

Ш. Підсумок.
- Яку частину мови ми продовжували вивчати сьогодні на занятті ?
- Як графічно позначали слова - предмети ?
- Якого роду бувають слова - предмети ?
- Які слова допомагали нам визначати рід слів - предметів ?
- На наступному занятті ми продовжимо працювати над словами -предметами.
Перевірка зошитів учнів.
Категорія: Логопедичні заняття | Додав: Nanali_c (07.11.2011) | Автор: Войко Наталія Леонідівна E
Переглядів: 3973 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!