Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Логопедичні заняття [ Додати статтю ]

Зв’язок вчителя-логопеда з вчителем початкових класів
Зв’язок вчителя – логопеда з вчителем початкових класів

Дефектологів і лікарів вже давно хвилює та обставина, що в останні десятиліття у всьому світі постійно зростає число дітей з не значними вираженими відхиленнями в розвитку.
Ці відхилення спостерігаються також й у мовному розвитку дітей. У дитини може, наприклад, декілька запізнюватися поява фразової мови, довше за звичайний термін затримуватися «дитяча» вимова деяких звуків, може спостерігатися окрема неправильність у вживанні прийменників, у узгодженні слів у реченні та дещо подібне.
Справа різко міняється з початком шкільного навчання, коли до мовлення дітей ставляться підвищені вимоги. Всі діти з відставанням (нехай навіть невеликим) в мовному розвитку ніби відразу «висвічуються» вже на найперших етапах навчання читанню й і письму. Багато з них насилу опановують ці складні процеси, а надалі пишуть з безліччю специфічних помилок, які не вдається здолати звичайними шкільними методами. Знання граматичних правил тут не допомагає, до того ж дитина ніби «не уміє» ці правила застосувати. Все це ставить в безвихідь не лише батьків, але й педагогів.
Вчителі спеціальних і масових шкіл виділяють значну групу дітей з важкими порушеннями мовлення, які зазнають труднощі при опануванні грамоти.
При обстеженні цих дітей відзначається, що у більшості з них порушені пам’ять, увага і фонемний слух. Вони неправильно розуміють звернену до них мову, а тому страждає весь процес навчання.
Справа ускладнюється тим, що до поганих оцінок, зазвичай, додаються відхилення в поведінці дитини, його підвищена стомлюваність і нервозність, оскільки приготування шкільних уроків в більшості випадків затягується до пізньої ночі. У результаті всього цього — негативне відношення до школи, конфліктна обстановка в сім’ї.
Із вище сказаного витікає, що однією з найважливіших умов навчання дитини в школі є добре розвинена повноцінна мова та мовлення.
Дитина з добре розвиненим мовленням легко вступає в спілкування, може зрозуміло виразити свої думки і бажання, поставити питання, домовитися про спільну гру або діяльність, вона вільно опановує навчальні знання, уміння і навики.
Ось чому своєчасне виявлення серед учнів загальноосвітніх шкіл дітей з мовленнєвою патологією, правильна кваліфікація дефектів мовлення та організація адекватного дефекту корекційного навчання не тільки попереджує у дітей порушення читання й письма, як вторинного дефекту по відношенню до усного мовлення, але й не допустить відставання в засвоєнні програмного матеріалу.
Основний контингент учнів, які мають різні порушення в усному мовленні, вчитель — логопед виявляє в процесі обстеження школярів на початку навчального року. Слід зазначити, що логопедичне обстеження повинне фіксувати стан мовної діяльності в цілому і рівень сформованості всіх мовних засобів (вимова, словник, граматична будова), не обмежуючись практикою констатації дефектів вимови.
Для успішного опанування письма (його техніки) у дитини вже в дошкільному віці мають бути сформовані наступні необхідні передумови письма:
1. Сприйняття на слух всіх звуків мови, включаючи акустичні і партикулярно близькі
2. Правильна вимова всіх мовних звуків
3. Володіння простими видами аналізу, які доступні дітям дошкільного віку.
4. Достатній рівень сформованості зорово-просторових уявлень , що необхідне для міцного засвоєння зорових образів букв.
Вчитель — логопед повинен добре знати зміст і методи навчання рідної мови та читанню, а також, які теми і в який час вивчаються в класі, для того, щоб на своїх заняттях обов’язково враховувати рівень програмних вимог з рідної мови і читання.
Для того, щоб добитися цього і досягти позитивних результатів у розвитку у дітей пізнавальної активності, на логопедичних заняттях (особливо на перших уроках), слід використовувати найбільш доступний і цікавий матеріал. Завдяки цьому, з’являється можливість оптимально вирішувати завдання корекційної дії. Гарний ефект дає використання при цьому різного яскравого, барвистого, строкатого роздавального матеріалу і наочних посібників.
Найважливішим моментом у цьому є підготовленість вчителя-логопеда до занять, уміння викладати матеріал в ясній і доступній формі, здатність вести заняття в бадьорому і енергійному темпі.
Успішне здійснення корекційної роботи залежить від контакту вчителя-логопеда з вчителем початкових класів. Контакт встановлюється ще з моменту первинного обстеження дітей у класі і продовжується протягом усієї роботи вчителя – логопеда з учнями цього класу.
Після обстеження писемного мовлення вчителі завжди знайомляться з результатами логопедичного диктанту. В свою чергу, вчителі доводять до вчителя – логопеда результати диктантів, написаних у класі.
Однією з найважливіших умов роботи є вироблення єдності вимог до учня-логопата з боку вчителя і логопеда. Логопед повинен прикласти максимум зусиль, щоб переконати вчителя в необхідності дуже уважно і обережно оцінювати роботу учня, який відвідує логопедичні заняття. Логопед зобов’язаний навчити педагога відрізняти логопатичну помилку від помилки, обумовленої не вивченим правилом з граматики.
Вчитель повинен забезпечити регулярне відвідування учнями логопедичних занять. Вчителю, діти якого відвідують логопедичні заняття дається розклад логопедичних занять, за яким він слідкує за відвідуванням.
Вчитель допомагає над постановкою та автоматизацією звуку у мовленні (звук, який поставлений на логопедичному занятті, автоматизується не лише на занятті, а й учителем у класі, він виправляє і постійно нагадує учневі про правильну вимову уже поставленого звука).
На вчителя покладається обов’язок проводити роз’яснювальну роботу серед учнів та батьків про необхідність своєчасного усунення усіх недоліків усного та писемного мовлення (вчитель проводить цю роботу на батьківських зборах на перервах з учнями).
Основними концептуальними підходами, які визначають зміст взаємодії вчителя, психолога і логопеда, комплексність корекційно-пізнавальної роботи з учнями, попередження у них шкільної дезадаптації є:
1. Вивчення і облік індивідуальних мовних і пізнавальних можливостей учнів, темпів оволодіння читанням та письмом.
2. Індивідуальний і диференційований підхід до навчання на основі комплексної діагностики розвитку школяра.
3. Принцип корекційної спрямованості логопедичних занять, загальноосвітніх уроків. Єдність корекційних, навчальних і виховних завдань.
4. Діяльний підхід до навчання учнів, який передбачає використання різних видів діяльності з метою загального розвитку дитини й корекції порушених функцій, у тому числі: навчальній та ігровій діяльності, що дає можливість у цікавій формі здійснювати корекційний вплив.
5. Послідовність і систематичність формування і закріплення умінь, знань; автоматизація навичок читання і письма на кожному етапі навчання.
6. Виховання у дітей інтересу до занять, пізнавальної активності та самостійності.
7. Розвиваючий характер роботи і формування особи дитини. Максимальне виявлення і використання резервів психічного розвитку школярів.
8. Різноманітність і варіативність дидактичного матеріалу, прийомів корекційної роботи вчителя й логопеда.
Невід’ємною частиною роботи логопеда є проведення практичних семінарів для вчителів початкових класів, на яких він знайомить із змістом корекційної роботи, її організацією, показує зв’язок корекційної роботи з програмою навчання з рідної мови і читання. Вчителі початкових класів, ознайомившись ближче з цілями і завданнями логопедичної роботи в школі, починають об’єктивно і зацікавлено ставитися до роботи логопеда.
Кваліфікована діагностика, адекватне корекційне навчання, вироблення позитивної мотивації, зв’язок логопеда з вчителями, батьками є умовою успішного опанування загальноосвітніх програм для дітей з різними порушеннями мовлення. Лише при досить розвиненому мовленні і всіх психологічних аспектів засвоєння нового матеріалу воно може бути успішним. Лише за допомогою розвиненого мовлення та мови дитина засвоюватиме шкільну програму. Мова та мовлення проникають у всі предмети початкового навчання, об’єднують і узагальнюють їх результати.
Категорія: Логопедичні заняття | Додав: 1974karamelka (28.01.2013) | Автор: Коблик Любов Юріївна E
Переглядів: 3509 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!