Поняття про «задачу». Структурні елементи задачі. Складання і розв’язування задач на знаходження суми двох чисел (с.53) - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Поняття про «задачу». Структурні елементи задачі. Складання і розв’язування задач на знаходження суми двох чисел (с.53)

Тема. Поняття про «задачу». Структурні елементи задачі. Складання і розв’язування задач на знаходження суми двох чисел (с.53)
Мета. Ввести терміни, пов’язані з поняттям «задача», ознайомити з етапами дослідження. Навчати учнів складати задачі за малюнком, , за рівністю, за розв'язанням.
Розвивати мислення, обчислювальні навички, увагу, вміння ставити питання й знаходити на них відповіді.
Виховувати в учнів пізнавальний інтерес.
Обладнання. Презентація, комп’ютер,таблиця «Задача», цифрова каса, казкові герої, пісня із мультфільму про Леопольда, віяла, мікрофон, ребус «Задача», корони для інсценізації задачі.
Урок - дослідження

                                                                               Хід уроку 

I. Організаційний момент
- Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром.
- Ми Вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро Вас !
І запрошуєм ласкаво
На урок у 1 клас.

Гості наші вмостилися, (Слайд 1)
Діти їх роздивилися.
Привіталися, усміхнулися
І до мене повернулися.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Робота в парах К. ЗК.
- Діти, у вас на партах лежать листочки, комп’ютерний вірус знищив деякі букви в слові, відновіть його, будь ласка (Казка)
Так. Сьогодні я казку сюди запросила.
Щоб гратись й гуляти гуртом.
2. Зустріч казкового героя. Загадка. (Слайд 2)
- Сьогодні до нас на урок завітав казковий герой. Ви його впізнаєте, якщо загадку відгадаєте:
Мишенят він не боїться,
Мріє з ними подружиться.
А маленькі мишенята –
Бешкетливії малята.
(Кіт Леопольд)
- Діти, герої казок допоможуть нам сьогодні зробити дослідження.

3. Пісня Леопольда

IIІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Розминка. Гра « Мікрофон» ( Слайд 3)

Кіт Леопольд потрапив у скрутне положення, бо не може відповісти на питання, які задають мишенята. Допоможемо?
- Скільки хвостиків у 4 цуценят?
- Назвіть другий день тижня.
- Скільки місяців триває літо?
- Що зайве: ручка, олівець, відрізок?
- Чого більше на лузі: квітів або ромашок?
- Що спільне у снігу й ковдри?

2. Каліграфічна хвилинка. ( Слайд 4) – Кіт Леопольд запрошує вас на каліграфічну хвилинку.
Цифра три – то чарівниця,
Невеличка й круглолиця.
Яку казку не візьмеш,
Цифру три завжди знайдеш. Пояснення написання цифри 3.
- Назвіть казки , де зустрічається число3
( Слайд 5)
Дві папужки примостились на дереві зручно:
« Два на два буде чотири»,- повторяли гучно.
Пояснення написання цифри 4
( Слайд 6)
3. Повторення розташування чисел на числовому відрізку з віялами
- Наш Леопольд пішов на риболовлю, допоможіть йому спіймати рибок.

- Назвіть «сусідів» чисел 5; 7; 9; 2. (Слайд 7)
- Молодці! Леопольду допомогли.

3. Фізкультхвилинка з Буратіно (Слайд 8)
Буратіно підтягнувся,
Раз — нагнувся,
Два — нагнувся,
Руки в сторони розвів,
Ключик, мабуть, загубив.
Щоби ключик нам дістати,
Потрібно навшпиньки встати.

IV. Повідомлення мети уроку
1. Проблема. Ребус «Задача» (Слайд 9)

- Що таке задача?
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, з яких частин складається задача, розв’яжете кілька задач. На уроці ми проведемо дослідження за темою, а наприкінці уроку одержимо проект за назвою «Задача».
V. Підготовка до вивчення нового матеріалу (Слайд 10)
Розпізнавання на слух задачі серед різних текстів (загадка, розповідь, задача), які містять числові дані.
— Послухайте. Це задача? Чому?
• Дерев’яні дві конячки
Мчать мене уже навскачки.
А коли я спотикаюсь, —
За дві палиці тримаюсь. (Лижі)
(Це загадка. У ній потрібно дізнатися, який предмет загаданий.)
• Мама купила 5 тістечок. Два вона дала дочці, а 3 залишила для гостей.
(Це розповідь. Тут є числа, але нічого не треба взнавати.)
• Хлопчик поклав у коробку 5 червоних і 4 зелених олівці. Скільки олівців у коробці? (Це задача. Потрібно виконати дію, обчислити, розв’язати.)
— Скільки олівців у коробці? (9ол.)
V. Ознайомлення з новим матеріалом
1. Ознайомлення зі складовими частинами задачі (Слайди 11 – 12)

— Що таке задача?
— Як розпізнати задачу?
2. Дослідження (Слайд 13)
— Як ви гадаєте, яким чином можна одержати відповіді на наші питання? (Запитати в батьків або вчителя, прочитати в книзі тощо.)
3. Робота з підручником (с.53)
Задача – це такий вид математичної вправи, коли самому треба правильно вказати дію до даних чисел, щоб відповісти на її запитання.
Задача має свою структуру. Вона складається з умови, запитання, розв’язання та відповіді.
Умова – це те, що відомо в задачі.
Запитання задачі містить невідоме – те, що треба знайти, визначити.
Це – розв’язання задачі.
Задача 1
Лежало 3к. ?к.
Гралося -2к

— Скільки кошенят лежало у кошику?
- Скільки кошенят гралося неподалік?
- Скільки всього кошенят?
- Складемо задачу за малюнком.
— У кошику лежало троє кошенят. Неподалік гралося ще
двоє. Скільки всього кошенят?
— У кошику лежало троє кошенят. Неподалік гралося ще двоє. — це умова задачі.
- Скільки всього кошенят? — це запитання задачі.
- 3 + 2 = 5 (к.) — це розв’язання задачі.
- Відповідь: 5 кошенят.
— Розглянемо розв’язання задачі. Яке було число? Яке стало? Більше чи менше стало? Який компонент ми шукали? (Суму.)
— Якщо предмети об’єднують (приєднують), то виконують дію додавання й отримують більше число. Ми розв’язали задачу на знаходження суми.
4. Робота в групах (Слайди 14 – 15 - 16)
На дошці план дослідницької роботи.
План
• Назвати складові частини задачі та їх ознаки.
• Прочитати завдання вашого казкового героя і визначити, чи є воно задачею.
— Зараз ваша група може вибрати будь-якого казкового героя й оцінити, чи правильно він виконав домашнє завдання. Працюйте за планом.
віднімання?
— Які види робіт виконують школярі на уроках математики?
(Рахують предмети, порівнюють числа, розв’язують задачі...)
— От і в казковій школі задали домашнє завдання — скласти задачу.
Давайте подивимося, що в них вийшло.
Частина дошки із зображенням казкових персонажів (Буратіно, Вінні-Пух тощо). Біля кожного з них — аркуш із текстом висловлення (питання, задача, проблема, репліка тощо).
Фігурка Вінні-Пуха. «Увечері було 3 горщики з медом, а вранці — жодного. Де б підкріпитися?»
Фігурка Зайця. «Хто в теремочку живе?»
Фігурка Жаби. «На купині сиділи 4 жаби. Я стрибнула у воду. Скільки жаб стрибнуло у воду?»
Фігурка Ведмежати. «1 + 1 = 2 (ромашки)».
Фігурка Лисички. «На гілці сиділо 5 риб, прилетіло ще 2. Скільки риб плаває в ріці?»
Фігурка Буратіно. « У мене було 5 яблук. Я дав П’єро 2 яблука. Скільки яблук у мене залишилося?»
Дітям дається час, щоб подумати й відповісти на запитання.
— Як ви вважаєте, хто з літературних героїв склав задачу?
На дошці прикріплюється картка зі словом «Задача», і біля неї — зображення казкових персонажів, чиї висловлення діти вважають задачею.

5. Повторення складових частини задачі (за таблицями-підказками на дошці)

6. Інсценізація задачі 3. (Слайд 17)

Аліса запросила на бал 3принцес і 4 принців.
Скількох гостей запросила Аліса?
Принцес - 3 ?
Принців - 4
3+4=7 (г.)
Відповідь: 7 гостей.
7. Розпізнавання на слух частин задачі з геометричним матеріалом (Слайд 18)
— Зараз я буду читати уривок із задачі. Вам слід назвати, що це:
умова, питання, розв’язання або відповідь і підняти потрібну фішку.
Покажіть фішку «УМОВА». Покажіть фішку «ЗАПИТАННЯ». Покажіть фішку «РОЗВ’ЯЗАННЯ ». Покажіть фішку «ВІДПОВІДЬ».
— Скільки всього шишок у Вови й Антона? (Запитання)
— До 4 додати 2 вийде 6. (Розв’язання)
— У Вови 4 шишки. В Антона 2 шишки. (Умова)
— Усього 6 шишок. (Відповідь)
— Розкажіть задачу повністю (з опорою на схему).
Умова → запитання → розв’язання → відповідь
Умова. У Вови 4 шишки. В Антона 2 шишки.
Запитання. Скільки всього шишок в Антона й у Вови?
Розв’язання. До 4 додати 2 вийде 6.
Відповідь. Усього 6 шишок.
VII. Підсумок уроку.
1. Рефлексія (Слайд 19)

— Давайте повернемося до питань, поставлених на початку уроку. Можливо, тепер ми зможемо дати відповіді на деякі з них.
• Задача — це...
• У задачі є 4 частини — ...
• В умові є...
• Запитання дізнаюся з...
— Ми сьогодні займалися зовсім новою для вас роботою. Яким є ваше враження про цю роботу — чи складно було на уроці, не дуже або легко?
— Чи бажаєте ви ще коли-небудь провести дослідження?
— Чи потрібно проводити такі дослідження? (Можна дізнатися багато цікавого.)

2. Молодці! (Слайд 20)
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
© ТОВ «Видавнича група “Основа”», 2013
Також використано ресурси інтернету

Категорія: Уроки | Додав: SvetlanaPalamar (28.03.2015) | Автор: Паламарчук Світлана Вікторівна E
Переглядів: 1765 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!